Olympisch toppaard Briar overleden op 30-jarige leeftijd

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Olympisch toppaard Briar overleden op 30-jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-22 15:18

Equnews.nl
Ingezonden door meerdere bokkers
Algemeen

[ img ]
Jan Brink en Briar tijdens een wereldbekerwedstrijd dressuur.
Foto: Agnes Tenwolde/ http://www.agnes-tenwolde.nl/ Bokt Wiki


Bjorn Brink's Grand Prix paard en Zweeds warmbloed gekeurde hengst Bjorsells Briar is op 11 januari 2022 overleden. Hij zou in het voorjaar 31 jaar worden.

Bjorsells Briar was een in 1991 geboren hengst van Magini uit Charis (v. Krocket x Illum x Gaspari). Hij werd gefokt door Hans-Yngve Göransson.

De voshengst werd als vierjarige goedgekeurd voor het Zweedse Warmbloed, nadat hij een goed verrichtingsonderzoek had afgelegd. Zijn eerste seizoen als dekhengst was in 1995.

Voor de rest van zijn sportcarrière werd Briar gereden en uitgebracht door Brink. In de nationale jonge paardenklassen werd Briar tweede en derde in de Zweedse Fokkers Trofee toen hij vijf en zes jaar oud was. Hij werd 2e in de kampioenschappen voor 7-jarigen. De hengst maakte zijn GP debuut in Aken op Lichte Tour niveau in 1998 en in 1999 deed de hengst zijn eerste Grand Prix proeven op 8 jarige leeftijd. De hengst werd een vaste waarde in het Zweedse team in de volgende 9 jaar.

Hij was het jongste paard dat deelnam aan de Olympische Spelen van Sydney 2000, wat zijn vijfde start in een Grand Prix was. Op de Wereldruiterspelen 2002 in Jerez eindigde hij 13e. Hij behaalde zilver op de Europese kampioenschappen van 2003 in Hickstead, en werd zevende op de Olympische Spelen van 2004 in Athene. In 2005 werd hij Grand Champion van Aken. Hij won team en individueel brons op de Europese kampioenschappen van 2005 in Hagen. Hij werd 8e en 9e op de Wereldruiterspelen van 2006 in Aken. In de herfst van 2006 behaalde Brink zijn vijfde nationale Grand Prix kampioenstitel, maar kort daarna werd hij wegens een blessure uit het wereldbekercircuit gehaald. Hij was snel weer volledig fit en won teambrons op de Europese kampioenschappen van 2007 in Turijn. Hij werd 12e op de Olympische Spelen van 2008 in Hong Kong en sloot zijn sportcarrière af met een 8e plaats op de World Cup Finals van 2009 in Las Vegas.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


EllyC
Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Olympisch toppaard Briar overleden op 30-jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 15:27

31 jaar geworden.
Ik vond het altijd een chique verschijning.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 15:31

Ik vond het ook een heel mooi en speciaal dier <3
31 jaar... hij heeft nog heel wat jaren van een goed pensioen kunnen genieten. Top !

SparklingApp
Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 15:43

Ik ben altijd fan geweest! Het is ook niet helemaal toeval dat ik nu een kleindochter van hem heb, vos met veel wit. :D
Een mooie carrière heeft hij gehad en blijkbaar zijn ze zuinig genoeg op hem geweest om zo'n mooie leeftijd te kunnen behalen, met recht een top paard!

Sometimes you win en sometimes you learn.

Elisa2
Berichten: 36662
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Olympisch toppaard Briar overleden op 30-jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 15:53

Jammer, maar een prachtige leeftijd! Ik vond het ook altijd een indrukwekkend paard en een mooie combinatie met Jan Brink.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

verstijnen
Berichten: 518
Geregistreerd: 17-09-10

Re: Olympisch toppaard Briar overleden op 30-jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:44

Hoe is zijn nafok?
Je hoort er verder nooit wat over.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41319
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 18:03

Elisa2 schreef:
Jammer, maar een prachtige leeftijd! Ik vond het ook altijd een indrukwekkend paard en een mooie combinatie met Jan Brink.

Eens, ja. Als Briar op tv was als ik langszapte, bleef ik hangen.

Ik heb hem in Amsterdam live gezien, het was naast een imponerend ook nog eens een heel vriendelijk paard.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 18:20

verstijnen schreef:
Hoe is zijn nafok?
Je hoort er verder nooit wat over.


Daar was ik ook benieuwd naar dus even gaan kijken op Horsetelex.
Zeker niet slecht want zie er best wel wat PSG en GP tussenstaan.
Ook jumpers zitten ertussen.

Elisa2
Berichten: 36662
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Olympisch toppaard Briar overleden op 30-jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 19:04

Hij heeft heel goed gefokt in Zweden, goede allrounders gaf hij.

Ja dat inderdaad San, de eerste keer dat ik hem op tv zag was ik ook echt onder de indruk van zijn imponerende voorhand. En lief verbaasd me niets..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Muronia
Berichten: 19405
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Olympisch toppaard Briar overleden op 30-jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 19:17

Altijd erg gecharmeerd geweest van deze hengst. Hij heeft een mooie leeftijd gehaald, maar toch schrok ik wel even toen ik het vanmiddag las.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Olympisch toppaard Briar overleden op 30-jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 19:42

Prachtig paard vond ik het altijd, schitterend met zo veel wit. Respectabele leeftijd, bijzonder paard.

"Een draver, is gaver" :D

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 22:28


The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Cowboy55
Berichten: 8442
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 22:38

Mooie leeftijd voor een paard. RIP Briar, het was fun je in actie gezien te hebben.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Rivendell
Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Olympisch toppaard Briar overleden op 30-jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 05:07

Ik vond dat zo'n mooi paard. Wist eigenlijk niet dat hij al zo oud was

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Facebook, goldenarrow, JornaR, KellyR, maava, Nannetje7, SemrushBot, Vagabondo, weslyjune en 53 bezoekers