Van bang & schuw naar droompaard!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
ttranch
Berichten: 31
Geregistreerd: 19-01-22
Woonplaats: Hulshorst

Van bang & schuw naar droompaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-22 10:54

Ooit begonnen we met 1 projectpaard, maar onderhand hebben we een hele kudde bijzondere paarden aan huis lopen. We hebben een haflinger, fjord, twee zwarte mérens en daarnaast ook nog twee vos mérens merries. De laatste twee hebben een wel heel bijzonder verhaal en verdienen zeker een plekje hier in the picture!

Onze vos mérens zijn Face-à-Face d'Uscla (aka Fassa) en haar veulen Bliss of the TT Ranch (aka Baby).
Officieel mag de Mérens alleen zwart zijn en de voskleur wordt binnen het stamboek niet geaccepteerd, hoewel het vosgen wel af en toe voor komt binnen de mérens populatie. De voskleur is zelfs zó ongewenst, dat de vossen in het land van oorsprong (Frankrijk) meestal bij de slacht eindigen. Toen Fassa en haar veulen werden geimporteerd en door de handelaar als "red mérens" werden geadverteerd, gaf dat dus ook veel discussie. Ik kon deze bijzondere merries echter niet meer uit mijn hoofd krijgen, dus besloot ik ze te kopen. Maar man man man, wat een project haalde ik binnen!

Deze merries kwamen namelijk direct uit de semi-wilde kudde in de Franse Pyreneeën en waren behoorlijk schuw en bang voor de mens. Ze bleven heel lang angstig en argwanend naar de mens en waren moeilijk te benaderen. Urenlang zat ik bij ze in de paddock, boekje erbij en wachten tot ik niet meer eng was voor ze. En dan had ik wat bereikt dacht ik, was ik de volgende dag weer terug bij af. De hoeven waren natuurlijk ook nooit bekapt, dat moest zelfs onder verdoving van de dierenarts de eerste keer. Mensen waren niet te vertrouwen volgens deze vosjes, dat was wel duidelijk.

Uiteindelijk bleken zowel het veulen als Fassa extreem intelligente en gevoelige paarden. Zodra het vertrouwen er wel was ontwikkelden ze allebei razendsnel! Mede dankzij onze stoere en stabiele kudde raakten ze binnen no-time gesetteld. Wij hebben een kleinschalig buitenritten-bedrijfje hier op de Veluwe en onze kudde is zeer stabiel en betrouwbaar, dat was een ideaal voorbeeld voor ze. Waar het proces eerst heel traag ging met telkens een terugval, ging het plots supersnel! Zadelmak maken verliep vlekkeloos naast onze brave paarden, die ze ook leerden rustig te blijven in het drukke verkeer, zelfs het spoor en snelwegbrug over. Veulentje Bliss ging gewoon als handpaard mee met de kudde. De ideale leerschool dus!

Het vertrouwen is nu zo groot, dat ik Fassa zonder hoofdstel kan rijden op de zandverstuiving. Bijna niet te geloven dat dit wilde en schuwe paarden waren nog maar een paar maanden geleden! Ze zijn nu ruim 5 maanden bij ons en hebben echt ons hart veroverd.

Kijk en geniet mee van onze heerlijke kudde en deze bijzondere vosjes!

De kudde compleet:
[ img ]

Nog bij de handelaar:
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatst bijgewerkt door ttranch op 20-01-22 11:16, in het totaal 2 keer bewerkt


Ann_moi
Berichten: 3849
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Van bang & schuw naar droompaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:02

Wat een bijzondere paarden om te zien. Vind ze echt prachtig. Bizar dat deze kleur niet wordt geaccepteerd. Niks mooiers dan een vos!

“We must be free, but to have real freedom, you must be wild and free yourself.”
B+8 :)

hahahatsjoe
Berichten: 2373
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:03

Wat ONTZETTEND GAAF !!!

Nieuwe paardenspullen in mijn advertenties op de Bokt Markt...
Zie ook http://verkopers.marktplaats.nl/583321 waar ik van alles verkoop (en veel is nieuw of zo goed als nieuw)...
paardenspul, (retro) hebbedingen, poppenhuisgoed, merkkleding, schoenen, tassen, etc.

Evelienepien
Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:17

Mooi!
En wacht maar paar jaar …dan zijn je vosmehrens geld waard :j

(Denk aan de pre bijv. 10 - 15 jr geleden kon je de kleurtjes bij slacht daar ophalen. En nu … betaal je er de hoofdprijs voor )

16 feb21: Gui ... kanjer - wolf in schaapskleren - clown - ubercoole pown; geheel onverwachts..nu ben je weer samen met Un! 30-05-2017: Un, doe de groeten aan Pars!20-06-2006: Pars, I´ll never forget you! 10-4-13: Eefje (mijn alleszie) bedankt !

Nicolle89
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Nunspeet

Re: Van bang & schuw naar droompaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:18

Super leuk!! En fantastisch dat ik onderdeel heb mogen zijn van het proces! Vanaf dag 1 gezegd dat Fassa goud waard is

***Elk motief is een gebrek aan discipline***

Zebrastreep
Berichten: 9687
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:21

Wat een gaaf en mooi dier is het geworden , prachtig om je paard zo te zien groeien.

Overigens heb ik een tijdje terug op jullie website per toeval gekeken omdat ik nog eens supergraag met een vriendin een rit wil maken over de Veluwe. Jullie plekje klinkt daarvoor wel erg geschikt :j

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

ttranch
Berichten: 31
Geregistreerd: 19-01-22
Woonplaats: Hulshorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-22 11:23

Superleuke reacties! Hopelijk verandert de mening over deze "miskleur" (niet mijn woorden helaas...) en krijgen meer vosmérens in ieder geval een kans in de toekomst!

Maar deze vosjes gaan niet meer weg bij ons hoor!

Captain
Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:24

Wat geweldig, en zo snel al! _O_
Dit laat wel zien dat je weet wat je aan het doen bent, en daar heb ik echt respect voor!

Ik heb zelf ook zo'n paard, kwam hier aan en nauwelijks te aaien. Alleen als hij op stal stond met een halster om kon ik hem voorzichtig aaien. Het heeft heel veel tijd en geduld gekost maar ook hij is 180 graden gedraaid en nu de grootste slijmbal van stal.

Het is hard werken maar je krijgt er gewoon echt veel voor terug en je ziet daadwerkelijk resultaat. Goed dat je alles hebt vastgelegd, het is leuk daar 'later' eens naar terug te kijken en te realiseren hoe ver jullie zijn gekomen! (Want het kan ook 'normaal' gaan voelen.)

Heel veel plezier nog samen! <3

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Van bang & schuw naar droompaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:35

Wauw wat knap. Ik wist zelfs niet dat ze vos konden zijn. Zo zonde dat de vosjes vaak geslacht worden.

Zijn aftekeningen wel toegestaan aangezien veulen een bles heeft?

Leef en laat leven.

Nicolle89
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:35

Zebrastreep schreef:
Wat een gaaf en mooi dier is het geworden , prachtig om je paard zo te zien groeien.

Overigens heb ik een tijdje terug op jullie website per toeval gekeken omdat ik nog eens supergraag met een vriendin een rit wil maken over de Veluwe. Jullie plekje klinkt daarvoor wel erg geschikt :j



Ik zou zeker een ritje inplannen!! Ga je geen spijt van krijgen!

***Elk motief is een gebrek aan discipline***

davinci2412
Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Van bang & schuw naar droompaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:55

Wat een gave dieren!! Wat apart dat ze vos niet willen, ik vind ze erg mooi juist omdat ze vos zijn.

ttranch
Berichten: 31
Geregistreerd: 19-01-22
Woonplaats: Hulshorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-22 13:10

Art_Ificious schreef:
Wauw wat knap. Ik wist zelfs niet dat ze vos konden zijn. Zo zonde dat de vosjes vaak geslacht worden.

Zijn aftekeningen wel toegestaan aangezien veulen een bles heeft?


Het mérens stamboek accepteert een zwarte mérens met hooguit een klein kolletje, meer niet. Bij de voskleurige friezen die in Amerika worden gefokt, zie je dat er ook wel blessen of witte benen voorkomen. De rode friese hengst Ironman heeft bijvoorbeeld ook een bles en is wel raszuiver. Je hoort er nooit wat van, omdat de meeste fokkers liever niet bekend maken dat hun paard het vosgen heeft.

princequillo
Fotograaf
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 15:10

Ann_moi schreef:
Wat een bijzondere paarden om te zien. Vind ze echt prachtig. Bizar dat deze kleur niet wordt geaccepteerd. Niks mooiers dan een vos!

Vind het bij Friezen ook jammer dat het er al lang niet 'meer' is, vos is echt zo'n prachtige kleur!
Had overigens ook nog nooit een vos mérens gezien, wat zijn ze mooi <3 Respect voor je werk met ze. Ze zijn maar op een goed plekje terecht gekomen zo. :j


Gaby
Berichten: 3384
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Van bang & schuw naar droompaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 15:20

Wat een prachtige paarden! Zo zonde dat sommige mensen de vos merens niet weten te waarderen.

halterscoll
Berichten: 120
Geregistreerd: 16-12-21

Re: Van bang & schuw naar droompaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 15:46

Wauw wat gaaf om te zien! Ze hebben geluk bij jou!

http://www.halters-collars.com
Leren Halsters&Halsbanden
Halters&Collars
Insta: https://www.instagram.com/halterscollars/

_Mir
Berichten: 1355
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 19:34

Absurd zeg dat vossen niet geaccepteerd worden.

Je hebt echt ontzettend veel bereikt, prachtige paarden heb je!

Neon
Berichten: 4906
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:13

Gaaf hoor... en het blijft bizar dat mensen bepalen dat een kleur ongewenst is...


Oude wijsheid: een goed paard heeft GEEN kleur!

Jouw vosjes zijn hele leuke paarden en als je op 5 maanden tijd zonder hoofdstel over de zandverstuiving kunt galopperen... dan hebben ze een top karakter met een top baasje!

Morganlefay
Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:16

Ik schrik nog steeds van de kortzichtigheid met betrekking tot een genenpool.Hoe smaller hoe meer inteelt en hoe meer paarden met een slecht lijf of gezondheid er komen. ~~}>
Ts, ik ga er vanuit dat je een hele goede band hebt met je vosmerrie want los van de voetjes schrik ik van de wanhoop die deze merrie met veulen op de foto laat zien toen ze nog bij de handelaar stonden is stuitend. Veulens zijn redelijk onbevangen maar deze zet hetzelfde beeld neer als de moeder.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Marilu
Berichten: 1237
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Van bang & schuw naar droompaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:52

Mooie paarden zijn het !
En wat heb jij dat op zo korte tijd zo goed gedaan ! Wat mij betreft, mag je hier zeker tips & tricks meegeven van het proces dat jullie samen doorlopen hebben om tot dit wederzijds vertrouwen te geraken !

Biks2
Berichten: 1257
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:52

Wat een geweldige foto's! <3

ttranch
Berichten: 31
Geregistreerd: 19-01-22
Woonplaats: Hulshorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-22 11:27

Morganlefay schreef:
Ik schrik nog steeds van de kortzichtigheid met betrekking tot een genenpool.Hoe smaller hoe meer inteelt en hoe meer paarden met een slecht lijf of gezondheid er komen. ~~}>
Ts, ik ga er vanuit dat je een hele goede band hebt met je vosmerrie want los van de voetjes schrik ik van de wanhoop die deze merrie met veulen op de foto laat zien toen ze nog bij de handelaar stonden is stuitend. Veulens zijn redelijk onbevangen maar deze zet hetzelfde beeld neer als de moeder.


Dat zie je heel goed. Fassa moest heel lang niets van mensen weten en kon echt van 0 naar volle paniek gaan. Inderdaad met die blik in haar ogen. De band met haar veulen versterkte dat. We vermoeden dat het weinige contact met mensen dat ze heeft gehad, niet erg positief is geweest. Ze bleven allebei heel lang in die angst hangen, dan deed je een beweging oid en hup die blik weer in die ogen en weg waren ze. Omdat zowel moeder als veulen "wild" waren, versterkten ze elkaars angst ook nog eens. Het was de uitdaging van mijn leven, want moeder apart proberen te trainen van veulen gaf moeder paniek, wat het veulen weer paniek gaf en dan flipte moeders natuurlijk helemaal. Ik heb regelmatig gedacht, hoe ga ik dit ooit goed krijgen...

Uiteindelijk ging het bij het veulen het snelst, omdat die weliswaar de angst van moeder overnam maar met 2 maanden oud eigenlijk nog geen negatieve ervaring had gehad. Na urenlang kontje /buikje krabbelen kon ik na een maand een halstertje omdoen, daarna ging het supersnel en heel makkelijk. Nu is het een brutale verwende deugniet, die zelfs bij je op schoot ligt. Heerlijke baby!

Moeder bleef wel heel lang in haar angst hangen, om haar te kunnen pakken in de wei of paddock heb ik heel wat achter haar aan gelopen. Ze kende geen brok helaas, dus lokken met voedsel lukte ook niet. Heel veel geduld, blijven herhalen, voer blijven aanbieden uit de hand (durfde ze niet aan te nemen), het tam maken van het veulen en de kracht van onze stabiele kudde hebben het uiteindelijk weten te kantelen. En ik die altijd haast heeft heb wat lesjes in geduld gehad!

Zo moeilijk als het grondwerk was, zo makkelijk ging het zadelmakmaken. Ik vermoed, omdat dat een nieuwe ervaring was die kon ik zelf vormen hoe ik het wilde. Onder het zadel is ze super voorwaarts en gewillig, is ze licht en soepel in de hand en is het echt genieten van haar will to please.

Ze is nu ruim 2 maanden onder het zadel, maar ze voelt al helemaal ingeburgerd. Loopt zelfs voorop de snelwegbrug over, is al super verkeersmak en nu dus zelfs even zonder hoofdstel gegaloppeerd op de zandverstuiving. Ik kan zelf ook niet geloven dat ze zó snel vooruit is gegaan, maar het voelt al helemaal vertrouwd met haar. Mérens zijn echt heel bijzondere paarden, of ze nu rood of zwart van kleur zijn.

Op onze facebook en insta kun je filmpjes zien van ons proces (TT Ranch) als je dat leuk vindt.

pien_2010
Berichten: 42797
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:26

De foto's zag ik voorbij komen en ik dacht (zonder dat ik het topic had gelezen), "goh, lijkt wel een vos achtige merens" (heb zelf drie merens gehad waarvan 1 merrie nog in leven. Een merens die inmiddels overleden is kwam voort uit 100% merens ouders die ik ken, maar de fokker had nooit de papieren aangevraagd als veulen. Ik vond het goed want ik heb aan dat paardje een geweldig paard gehad met alle kenmerken van een top merens als het gaat om exterieur en karakter en met een ruin kun je toch niet fokken. Doordat er geen papieren bij zaten, kon ik hem voor een jaloersmakend prikkie kopen. Chico was een geweldig mooi en lief paard).
En inderdaad jij hebt twee vos kleurige paardjes die afstammen van merens ouders. Met name de moeder vind ik heel erg mooi met echte merens billen. Zorg dat je ze zo sober mogelijk houdt en ze niet te dik wordt. Het veulen kan ik nu nog te weinig van zeggen maar is een enorm schatje en wordt vast een plaatje zo te zien.

Heerlijke foto's van hele mooie paarden en wat tof dat ze al zo thuis gekomen zijn en zo braaf. Want dat hoort bij het merenskarakter (dat er natuurlijk gewoon in zit) dat ze onverschrokken zijn, niet bang, wat afwachtend zijn voordat ze je vertrouwen en als ze je eenmaal vertrouwen ze voor je door het vuur gaan en je er enorme lieve paarden aan hebt.

Het is inderdaad raar dat de vos merens vroeger niet mochten leven. Want waarom dat dan? Deze paardjes zullen toch nooit officiële papieren krijgen en mogen inderdaad geen merens genoemd worden maar is een pony of paard, dus als er al mee gefokt zou worden dan gaat het om gewone pony's en niet om merens paarden en nooit en te nimmer zullen ze ingeschreven kunnen worden in het merens stamboek.
Inderdaad wordt het vos gen als ongewenst gezien en heeft Frankrijk al lang geleden aangegeven dat een merens een zwarte kleur heeft, net als bijvoorbeeld Friese paarden. Er komen heel erg weinig vos kleurige merens voor. Dus de hele discussie over inteelt en zo vind ik een beetje een rare in dit geval want er zijn genoeg merens zonder het vos gen en ik denk dat we allemaal heel raar zouden kijken als er opeens vos Frieze paarden zouden zijn als geaccepteerde lijn naast de zwarte en we maar een potje gaan mixen.

Het kan zijn dat je paarden slechte ervaringen hebben met mensen. Maar eerder verwacht ik dat ze gewoon ergens in een kudde in de bergen hebben geleefd en weinig of geen mensen hebben gezien. Als je dan zo'n reis naar Nederland krijgt dan is het voor moeder met veulen allemaal wel erg indrukwekkend opeens zo'n andere wereld.
Want vergis je niet, in de bergen zie je in de zomer kogelronde merens terwijl er amper of geen eten is, maar dit zeer sobere ras doet het zeer goed zonder de mens en met heel erg weinig eten.

Arianaaaa
Berichten: 533
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: In a galaxy far, far away

Re: Van bang & schuw naar droompaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 23:51

Wat gaaf zeg!! Wat hebben de paarden een fijn plekje bij jou.

Avalanche
Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Van bang & schuw naar droompaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 00:21

Heel mooi en heel liefdevol. Goed gedaan TS <3

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 16:16

"Het beste paard is kleurloos." Ofwel, de kleur van een paard zou er niet toe mogen doen om het dier zijn waarde of status te geven. :o Het karakter en persoonlijkheid biedt je zo veel meer, gewoon van het dier houden zoals het is. En dat gebeurd te zien aan de foto's en tijdlijn helemaal bij jullie. :D

Ik vind je foto's echt fantastisch, wat een vrijheid en plezier stralen jullie uit! <3 Wat een prachtige kudde heb je zo! :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kaplaars en 19 bezoekers