[FOTO] Picture of the Week deel X

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Agossie
Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

[FOTO] Picture of the Week deel X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-22 14:52

Picture of the Week Deel 10!! DEEL TIEN!! Wow…

Ik heb al een tijd niet meegedaan, omdat ik met veel andere dingen bezig ben, maar het blijft een beetje ‘mijn kindje’. Vandaar dus dat ik ook de OP van deel 10 voor mijn rekening wil nemen. Helaas is de coronacrisis nog niet voorbij, maar dat neemt niet weg dat we allemaal wel kunnen fotograferen. (Voor mij geldt: “nu nog doen!”)
Ik ben wederom met een heleboel andere zaken bezig en weet dus op dit moment écht niet of ik dit jaar mee zal gaan doen.

Ik las in het vorige topic dat er een aantal mensen misschien niet meer mee willen doen dit jaar en dat zou ik echt jammer vinden. Hoeveel topics bestaan er nu 10 jaar? Zijn al 10 jaar actief? Volgens mij zijn dat er maar weinig. Ik hoop dus dat we dit jaar met z’n allen er een feest van kunnen maken en dit jubileumjaar vol kunnen maken.

In 2013 is het begonnen: Picture of the Week! Deel I
Daarna volgden:
2014: Picture of the Week 2014! Deel II
2015: Picture of the Week! Deel III - 2015
2016: Picture of the Week deel IV - 2016
2017: Picture of the Week deel V - 2017
2018: Picture of the Week deel VI - 2018
2019: Picture of the Week deel VII – 2019
2020: Picture of the Week deel VIII – 2020
2021: Picture of the Week deel IX – 2021

In 2013 zijn we begonnen met een heel klein groepje. In 2014 is het uitgegroeid tot lange tijd bijna 60 foto’s per week, waarvan er 36 heel 2014 hebben meegedaan. In 2015 begonnen we met bijna 100 enthousiaste bokkers en zijn we geëindigd met 55, waarvan 25 ononderbroken en in 2016 zijn we geëindigd met 40 enthousiaste fotografen. In 2017 begonnen we met 60, hebben we heel lang rond de 35 gezeten en eindigden we met 24 deelnemers, in 2018 zijn we begonnen met 56 en uiteindelijk zijn er 23 overgebleven. In 2019 startten we met 35 deelnemers en eindigden we met 18 en in 2020 begonnen we met 30 en zijn er uiteindelijk 20 waarmee we ‘eindigden’, waarvan er 18 elke week een foto hebben geplaatst. Het worden er steeds minder, helaas, maar laten we het topic wel in leven houden.
Voor 2021 moeten er nog enkelen een laatste foto inleveren, maar als dat lukt, hebben dit jaar 12 PotW’ers het hele jaar een foto ingeleverd. Overigens heb ik deze keer niet gelet op wie er wel of niet te laat is, omdat ik de lijst pas aan het eind van het jaar heb gemaakt.

Dan nu wat statistieken, want die zijn weer een beetje bijgehouden.
Allereerst: Respect, Calice! 9 jaar, non-stop!!! Nog 1 jaar volhouden, dan heb je 10 jaar lang elke week een foto geplaatst!!
De 13 fotohelden zijn (afhankelijk van de laatste te plaatsen foto): Bellatrix, Calice, DrawnHorse laatste volgt), Fris, magda_90, MarijeR, NESCAFE, Niobe (laatste volgt), robinxfellow, Sharani (laatste volgt), Tenno7 en Thats_Me.

In de afgelopen 9 jaar, heeft Calice het langst meegedaan, namelijk vanaf week 1 in 2013, de start van het topic. Ook magda_90 is in die week begonnen, maar die heeft door omstandigheden 2014 overgeslagen. In 2014 zijn Bellatrix, JewEmm en MarijeR gestart. In 2015 is Fem gestart en in 2016 zijn Fris en NESCAFE gestart.

Het leuke van dit topic is dat iedereen die mee wil doen, mee mag doen, maar let er wel op dat dit een topic is voor volhouders en niet om sporadisch een fotootje in te zenden, daar zijn andere topics voor.

De bedoeling van het topic:
Ik ben in 2013 het topic gestart om mijzelf te stimuleren om te fotograferen en dat is toen aardig gelukt al heb ik de afgelopen jaren helaas veel te weinig gefotografeerd. Het is dus echt een stimulans om mee te doen en een uitdaging om het een heel jaar vol te houden.
De bedoeling is dat je elke week jouw favoriete foto van die week inzendt. Dit mag van alles zijn, we werken hier niet met thema’s.

Je hoeft echt geen topfotograaf te zijn om mee te doen, maar als je mee wil doen, gá er dan echt voor en houd rekening met (opbouwende) kritiek van andere fotografen. Ik heb werkelijk gezien dat fotografen flink vooruitgaan en de tips en lessen echt ter harte nemen. Heel goed. Dáár doen we het voor!

Inzenden
De inzending moet vóór zondag 22:00 uur geplaatst zijn. Dit is hetzelfde als in 2018, 2019 en 2020. Zet duidelijk “Foto van week X” boven of onder de foto en plaats de foto zichtbaar in het topic, zodat het duidelijk is en we zo min mogelijk foto’s missen voor de lijst. Een enkele keer wil het wel eens voor komen dat het niet lukt om te plaatsen en dat een link wel werkt. Laat dan wel duidelijk merken dat het jouw inzending is en dat het helaas in link is. Vaak zijn er dan collega-PotW’ers die het voor je in een afbeelding willen zetten.

We proberen de lijst dus op zondag 22:00 uur te plaatsen. Het kan wel eens voorkomen dat we te laat zijn, maar dan hebben zowel JewEmm als ik het druk of zijn we niet aanwezig of iets dergelijks. Het belangrijkst is dat de foto’s voor 22:00 op zondag geplaatst zijn. Dat geldt ook voor ons ‘beheerders’! Helaas heeft LoveUggs aangegeven dat zij dit jaar niet kan helpen met de lijst. Het is wellicht niet nodig, maar misschien is het handig als er iemand is die de plaats van LoveUggs in wil nemen als achtervang. Laat het mij dan zo snel mogelijk weten, dan zullen JewEmm en ik je toevoegen in de app en krijg je toegang tot de lijsten.

Het kan zijn dat je een keer helemaal geen tijd hebt gehad om foto’s te maken. Plaats dan een foto “uit de oude doos” en vermeld dit ook, maar probeer dit zoveel mogelijk te vermijden anders sla je die plank wel een beetje mis…

Beoordelen
Het is niet verplicht om de foto’s van de andere fotografen te beoordelen, maar het is wel ontzettend leuk en leerzaam om goede feedback te geven en te krijgen. En nog belangrijker, het wordt enorm gewaardeerd. Schroom dus niet om foto’s te bekritiseren en echt goed te kijken. Leer ervan! :j Als je de lijst met inzendingen te lang vindt, doe dan alleen de foto’s waar je echt iets zinnigs over te zeggen hebt en geef aan dat je de foto’s waar je niets aan toe te voegen hebt, niet op de lijst zult zetten. “Als je niet op de lijst staat, vind ik je foto gewoon goed en heb ik niets toe te voegen!”

Spelregels
Dit jaar willen we dezelfde spelregels aanhouden als vorig jaar zodat het allemaal weer soepel kan lopen.
  • Als je een week niet kan, of je bent later, stuur mij en/of JewEmm dan even een pb’tje, dan kunnen wij het in de lijst thuis noteren. Liever niet in het topic zetten, want daar lezen we gemakkelijk overheen.
  • Als je 3 keer achter elkaar zonder dat te melden géén foto plaatst, wordt het voor ons erg moeilijk bijhouden en zul je helaas niet meer op de lijst komen die elke week wordt geplaatst. Wij nemen dit topic heel serieus en als je af en toe maar eens wat plaatst, is dat natuurlijk niet leuk voor iedereen die wel serieus meedoet en fanatiek elke week een foto plaatst.
  • Als je binnen 10 weken 5 keer zonder te melden geen foto plaatst, loop je hetzelfde risico als hierboven.
  • Instromen kan altijd, maar het is leuker om niet op het laatste moment nog even snel mee te doen. Dan is het beter om het topic te blijven volgen en het volgende jaar het hele jaar mee te doen.
  • De inzending vóór zondag 22:00 uur plaatsen, zodat wij de lijst op tijd kunnen maken. Dit geldt ook voor JewEmm en mijzelf. Mocht je weten dat je dit niet redt, meld het even bij JewEmm en/of mijzelf via pb. Als wij het niet op tijd door krijgen, ben je helaas te laat voor de lijst, ook al is dit maar 5 minuten na het plaatsen (al wil ik nog wel wat door de vingers zien als het binnen een uur na het plaatsen is).
  • Als je het even een periode te druk hebt en je wil een pauze in lassen, dan kun je dat ook laten weten. Je bent altijd welkom om terug te komen.
  • In geval van vakantie, kun je met iemand anders in het topic afspreken dat hij/zij voor jou foto’s plaatst en/of meld even dat je op vakantie bent, dan maken wij er een notitie van en kun je na je vakantie de foto’s inhalen. Doe je dit niet, dan loop je weer het risico dat je niet meer bij de serieuze PotW’ers op de lijst wordt gezet. Wij zullen discreet zijn en niet in het topic aangeven dat je op vakantie bent, of om welke andere reden dan ook even niet meedoet.
  • Ook wil ik even laten weten dat we echt bij houden wie regelmatig foto's plaatst. Als je om wat voor reden dat niet doet, mis je het hele doel van het topic en kom je niet op de wekelijkse lijst.

Poeh, het klinkt wel heel serieus zo!! _O- Maar dat ís het ook voor een flink aantal deelnemers die enthousiast meedoen!

Laatste puntjes
Ook dit jaar stuur ik geen herinneringsberichtjes. Zet het gewoon in je agenda als je serieus mee wil doen. :j Als je te laat bent of het gewoon vergeten bent, is het echt je eigen schuld… Als je niet weet of je die zondag tijd zult hebben, plaats de foto dan eerder in de week. Als je bijvoorbeeld zondag direct ná 22:00 je foto voor de kómende week plaatst, is de druk van de ketel. Je kunt ons ook een pb sturen, maar liever gewoon eerder in de week, dat scheelt ‘administratie’. :D

Oh ja, als je naam wijzigt gedurende het jaar, geef in een pb even aan wie je was en wie je wordt, dan kan dat ook op de lijst aangepast worden en het scheelt ons veel zoeken. :j Ook hierin zal ik discreet zijn.
Geef ook duidelijk aan of je een verzamelplek hebt. Dit is vooral erg leuk om aan het eind van het jaar je vooruitgang te zien in je fotografie! :j Als je ziet dat je verzamelplek genoteerd is, blijf het dan niet herhalen, dit kan best verwarrend zijn voor de ‘beheerders’.

Helaas lukt het JewEmm in verband met drukte niet meer om mij te assisteren dit jaar met lijsten maken. Zij heeft andere dingen aan haar hoofd. Via deze weg wil ik haar ENORM bedanken voor de afgelopen jaren!! Zonder jouw hulp had dit topic niet meer bestaan… Gelukkig heb ik iemand bereid gevonden om dit jaar te helpen, dus wellicht na wat overleg zal ik dit jaar weer ondersteund worden, al ben ik wel van plan het voornamelijk zelf op te pakken. (goed voor me, beetje structuur in mijn leven). Ik zal haar later aan jullie introduceren.

Ik blijf het echt een superleuk topic vinden! Wie doet er dit jaar mee? Wie weet ga ik toch weer een poging wagen!

Succes allemaal! Ik hoop dat er dit jaar weer veel (nieuwe) PotW’ers zijn!! :D

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."


QuirJarig
Berichten: 17344
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 15:10

Ik wil er dit jaar ook graag bij zijn! *\o/*
Laatste weken al een beetje stiekem stil meegelezen met het vorige topic, maar dit topic lijkt me ook weer een fantastische stimulans om meer te fotograferen!

Dus bij deze

Week 1:

[ img ]

Tenno7
Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [FOTO] Picture of the Week deel X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 00:08

Yeah, super leuk. Vorig jaar voor het eerst meegedaan, en gemotiveerd om nog een jaar te knallen.

1 januari lekker wezen wandelen met onze eigen hondjes. Ook weer eens wat foto's gemaakt van ze. Helaas savonds ging het ineens achteruit met mn fransje en heeft ze nu een rughernia.. hoe het zo ineens gekomen is, idk. Maar pff. Mn jaar begint niet zo goed.
Nog wel een mooie foto kunnen maken van haar!
Bij deze mijn week 1

[ img ]

Thats_Me
Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: [FOTO] Picture of the Week deel X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 08:46

Wat vervelend dat hij ineens een rughernia heeft. Je hebt wel nog een prachtige foto gemaakt. Hopelijk knapt hij snel weer op.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:50

Sterkte met je hondje Tenno! Hopelijk knapt ze snel op.

Ben er dit jaar ook weer bij, vind het altijd een fijne aanmoediging om die camera steeds weer te pakken.


Pauley
Berichten: 686
Geregistreerd: 16-12-15
Woonplaats: In huis

Re: [FOTO] Picture of the Week deel X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:02

Ik ga dit jaar ook (proberen) mee doen.
Paar jaar geleden ook gedaan, maar ben nu met een basis fotografie cursus begonnen, dus dit is een leuke motivatie :D

Agossie
Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-22 11:36

Gewoon mijn week 1... Telefoonfoto, hoor, dus de kwaliteit is wat minder. Wat had ik die dag spijt dat ik mijn DSLR niet mee had!

[ img ]

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Dustinlover
Berichten: 8741
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [FOTO] Picture of the Week deel X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 15:12

Vorig jaar helaas af gehaakt. Dit jaar toch weer opnieuw een poging :D

Week 1:
[ img ]

Tenno7
Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:14

Thats_Me schreef:
Wat vervelend dat hij ineens een rughernia heeft. Je hebt wel nog een prachtige foto gemaakt. Hopelijk knapt hij snel weer op.


Dankjewel. Ze is helaas gister ingeslapen. :\

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:34

Tenno7 schreef:
Thats_Me schreef:
Wat vervelend dat hij ineens een rughernia heeft. Je hebt wel nog een prachtige foto gemaakt. Hopelijk knapt hij snel weer op.


Dankjewel. Ze is helaas gister ingeslapen. :\


Wat erg! Heel veel sterkte Y;(

NESCAFE
Berichten: 3204
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO] Picture of the Week deel X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:43

Sterkte Tenno7, wat verdrietig.

QuirJarig
Berichten: 17344
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:45

Heel veel sterkte Tenno. Y;(

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:48

Sterkte Tenno7, wat erg! Wel een prachtige foto, dat is een erg mooie herinnering.

Ik ga eens kijken of ik dit jaar weer mee ga doen. Ik heb eerder wel eens meegedaan, maar uiteindelijk door de drukte moest ik opgeven.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Appeltje_1
Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: [FOTO] Picture of the Week deel X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 22:41

Leuk! Ik ga dit jaar mee doen. Helaas heb ik momenteel geen camera, ben er wel voor aan het sparen!

Sterkte Tenno7, echt verschrikkelijk Y;(


Telefoon foto van de piste <3

[ img ]

Agossie
Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: [FOTO] Picture of the Week deel X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-22 11:37

Even een vraagje tussendoor...

Zouden jullie het leuk vinden om elke week een "Featured Photo" bij de lijst te zetten? Dus één foto van alle geplaatste foto's nogmaals bij de post met de lijst als 'foto van de week' erbij zetten.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Desireeeee
Berichten: 234
Geregistreerd: 31-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:53

Wat een leuk topic! Dit is een goede stok achter de deur om te blijven fotograferen! Ik kijk nog eerst even kort mee, en zal dan besluiten of ik het red om mee te doen. :j

Hier heb ik wellicht overheen gelezen, maar mag de foto ook van de week ervoor of de week erna zijn? Of echt alleen van de week zelf? :)

XxLiEsJuHhxX
Berichten: 6028
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: [FOTO] Picture of the Week deel X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:24

Ohh ik ga mijn best doen om er ook weer bij te zijn dit jaar. Nog een paar dagen te gaan dus maar snel mijn camera weer eens uit de tas halen <3 :D

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

Agossie
Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-22 12:31

Desireeeee schreef:
Wat een leuk topic! Dit is een goede stok achter de deur om te blijven fotograferen! Ik kijk nog eerst even kort mee, en zal dan besluiten of ik het red om mee te doen. :j

Hier heb ik wellicht overheen gelezen, maar mag de foto ook van de week ervoor of de week erna zijn? Of echt alleen van de week zelf? :)


Natuurlijk mag dat! Het komt echt wel voor dat mensen een week geen nieuwe foto's hebben gemaakt, en dus een wat oudere foto plaatsen. Ook zijn er mensen die een (hele) oude foto opnieuw bewerkt hebben, dat mag ook.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:36

Ik doe mee dit jaar.
Deze foto is van 26 dec 2021, hierna heb ik eigenlijk niet meer leuke foto's gemaakt. Maar daar gaat hopelijk met dit topic verandering in komen :)

Ik fotografeer met een Sony A7iii incl 70-200 F2.8 lens
En anders met mijn gsm huawei P40 lite, ik zal telkens vermelden met wat ik gefotografeerd heb, dat is makkelijk voor eventuele tips.

SonyA7iii systeemcamera 70-200mm F2.8 lens
[ img ]

Leef en laat leven.

MariaMaaike
Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:47

In 2019 voor het laatst meegedaan en het lijkt me leuk om dit jaar weer mee te doen.

Gelijk mijn eerste week erin, een oud&nieuw foto :D

[ img ]
Week 1 - Picture of the Week 2022

Tenno7
Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:44

Agossie schreef:
Even een vraagje tussendoor...

Zouden jullie het leuk vinden om elke week een "Featured Photo" bij de lijst te zetten? Dus één foto van alle geplaatste foto's nogmaals bij de post met de lijst als 'foto van de week' erbij zetten.



Super leuk idee!!


Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 09:42

Hoi allemaal!
Ik heb in een ver verleden eerder eens meegedaan aan picture of the week (denk dat het echt de eerste editie is geweest :') ). Ik zou het super leuk vinden om dit jaar ook weer mee te doen! Ik heb al een foto klaarliggen voor deze week. :D

Hoe kan ik de foto's tegenwoordig het beste uploaden? Doen jullie het met de bokt upload?

Agossie
Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-22 11:10

Ikzelf doe het via mijn eigen website, sommigen doen het via Flickr (of zo) of een andere site, maar veel ook via bokt upload.

En leuk dat je weer meedoet, Fellow!! Ik kan opzoeken welk jaar je meedeed. :=

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

robinxfellow
Berichten: 796
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 15:50

Vorig jaar voor de eerste keer meegedaan, zeker een mooie stumulans voor mij om vaker mijn camera te pakken en m'n fotografieskills te ontwikkelen. Ik ga dit jaar weer aan de slag met mijn canon 77D.

Week 1:
Voor het eerst foto's gemaakt van mijn ratjes. Pittig want ze zitten amper stil. Wel de ISO flink moeten opkrikken waardoor er veel ruis ontstond maar niet ontevreden.
[ img ]3 musketiers - week 1
EF50mm f/1.8 STM - ƒ/1.8 - 1/100 - ISO 6400.

Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Fotografie Instagram


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers