Permacultuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
pien_2010
Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-21 12:19

Permacultuur is een ontwerpmethode, gebaseerd op ethiek, ecologie en andere wetenschappen, voor het ontwerpen van de menselijke leefomgeving op een manier die ecologisch duurzaam en economisch stabiel is. Complexe ecosystemen in de natuur en oude/traditionele tuinbouw dienen hierbij als voorbeeld.

Bill Mollison, een van de grondleggers van permacultuur stelt in zijn Introduction to permaculture (1991): 'Permacultuur is een filosofie van werken mét in plaats van tegen de natuur; van langdurige en doordachte observatie in plaats van langdurige en onnadenkende arbeid; en van het kijken naar planten en dieren in al hun functies in plaats van een gebied als een monocultuursysteem te zien.

De focus ligt daarbij niet op zichzelf staande elementen binnen een systeem, maar op hun onderlinge relaties en op een verstandige plaatsing en ordening ervan, volgens het beginsel van 'het geheel is meer dan de som der delen'.
Aldus de definitie van wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Permacultuur waar nog veel meer over te lezen valt.

Graag zou ik op Bokt met mensen die veel verstand hebben van permacultuur en dit al jaren toepassen en met mensen die geen verstand van permacultuur hebben maar dit wel willen gaan toepassen en alle mensen er tussen in, ervaringen en wetenswaardigheden uitwisselen met als doel te genieten van ons bezig zijn met permacultuur en van elkaar te leren. Vandaar dat ik dit topic geopend ben daar ik denk dat dit een interessant onderwerp is.

Hieronder zal ik in een aparte post mijn kennismaking met permacultuur weergeven en vanwaar mijn interesse, daar mijn bedoeling is om een “ons” topic te openen en niet een “mijn” topic. Ik hoop dat we tot een fijn en levendig topic kunnen komen, waarin we verhalen, ervaringen en foto’s plaatsen in een fijne respect volle manier naar elkaar luisteren en genieten van onze overeenkomsten en verschillen van toepassen en waarin we van elkaar kunnen leren.


pien_2010
Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-21 12:25

Het begon hier paar weken geleden, dat ik tegen mijn vriendin C vertelde, dat we natuurlijk karton gaan kopen, die we over het gras naast het zwembad gaan leggen daar waar de groente tuin moet komen, en dat we dan betaalbare betonnen bakken er omheen gaan leggen die ik dan ga verven en dat we gezonde grond hebben besteld zodat er een laagje van 20 cm over heen gaat komen en we dan kunnen beginnen met onze groente tuin waarin we ook wat plantjes willen doen die de luizen weg houden en de vlinders en bijen aantrekken.
Dit hadden we van een vrouw afgekeken bij "binnenste buiten" een Nl programma dat wij erg leuk vinden. Ons probleem dat we geen tractor en graafmachientje hebben is hiermee opgelost en met weinig kosten en weinig zwaar werk kunnen we onze groente tuin aan gaan leggen.

Mijn Franse vriendin met pensioen die een bedrijf heeft gehad waarin ze regelden dat tuinen werden onderhouden en waar ze voor klanten tuinen ontwierp zei toen: "ach wat gaaf, dat is perma cultuur dan zul je de film maandag avond in Le Dorat wel interessant vinden". Ik wist dus glad niet waar ze het over had en heb ter plekke besloten dat ik dus die film wilde zien, zie hierna.



In de film worden verschillende mensen gevolgd over de hele wereld die zich hiermee bezig houden. Zoals ik het begrepen heb, is permacultuur een manier van leven waarin niet in problemen maar in oplossingen wordt gedacht.

BV Mongolië waren mensen die van plastic tegen een schuur aan een grote kas hadden gebouwd die ze overdag van onderen wat oprolden (want is erg warm overdag) en waar ze de muren van de schuur zwart hadden geverfd. Ze hadden een oplossing gevonden, om in de kas ondanks de koude nachten een aangename temperatuur te houden want 's avonds voordat het ging afkoelen deden ze het plastic omlaag zodat de warmte binnen bleef en de zwarte muren gaven de warmte af zodat er in de kas een soort micro klimaat ontstond.
Het was ongelooflijk, die mensen hadden een enorme opbrengst van groente zoals je hier ziet in Frankrijk nl: tomaten, courgettes en een hoop anderen waarvan ze de groep goed konden voeden en waarmee ze de zomer paar maanden wisten te verlengen→ permacultuur.

China lieten ze verschillende projecten zien waarin aan de rand van de stad, maar bv ook op de daken van scholen waar onder leiding van de juffrouw biologie een grote groente tuin was aangelegd. Doordat het zo hoog was had je dus minder last van de vervuiling. Tevens lieten ze zien dat zelfs in drukke straten waar mensen geen tuin hadden, tegen de huizen allerlei groente werden gekweekt → permacultuur→ nl je zoekt een oplossing voor de beperkingen waar je mee te maken hebt.
Dus of je veel grond hebt, of niets, zo is de boodschap, permacultuur kan altijd en overal.

Indië heeft veel koeien die overal rond lopen. Die koeien laten overal hun poep lopen. Een echtpaar had een tuin op basis van perma cultuur en ze hadden aan iedereen gevraagd of zij die koeienpoep bij hen wilden afleveren. Die werd gebruikt voor bemesting van de tuin, maar ook had hij iets gemaakt waar dat inging met een eenvoudige verbinding naar binnen en de vrouw des huizes kookte op het gas dat vrij kwam van de kak.
In dit geval is dus niet alleen de tuin, maar ook het huishouden maakt gebruikt in dit geval op een hele eenvoudige manier van de overtollige poep dat gebruikt werd om te koken → permacultuur. Op een gegeven ogenblik kregen ze minder en minder koeien poep en toen ontdekte ze dat bij hen in de stad meer en meer mensen hun tuin idee en kook idee gingen opvolgen en dus de koeien poep zelf gingen gebruiken. Ook dat is de bedoeling dat mensen geïnspireerd raken. De straat blijft schoon, en alles wordt gebruikt.

Er waren meerdere voorbeelden. Er kwam nog permacultuur volgens de antroposofen langs, permacultuur in hele droge gebieden, waar een ingenieus simpel zonder kosten systeem was ontworpen waardoor al het water lang bleef hangen en zo ondanks de droogte de tuinen vochtig bleven → perma cultuur.

Permacultuur is dus niet één recept. Het is met eenvoudige middelen tuinieren op zo'n manier dat je grond als het waren "extra tuinmannen" krijgt in de vorm van wormen, insecten die zorgen voor het bodemleven van je tuin". Dit, zo lieten ze in de film zien, stimuleer je door diversiteit aan te brengen in je tuin. BV waarin je gewassen die schaduw nodig hebt plant onder bomen cq struiken (bv in zeer hete landen→ in grote schaduw rijke struiken plant), of waar je de insecten aantrekt met bloeiende bloemen, waar je al je snippers hout gebruikt om vocht vast te houden in droge landen→ zoals wij hier bv doen, waarin je bladeren en kleine takjes gewoon tussen je groente, onder je bomen etc legt zodat dit opgenomen wordt door de grond en je daardoor een enorme diversiteit krijgt van bodemleven→ perma cultuur.

Bepaald indrukwekkend vond ik het waarin een man aangaf dat bij het begin er een paar wormen en insecten in de grond zaten en hij pakte met zijn handen een hoop aarde uit de tuin om het te laten zien→ dat het jaren later stikte van de wormen en allerlei insecten die druk bezig waren in die grond.

Heb je bv zoals onze vriendin kippen ea gevogelte, schapen dan kun je de kak gebruiken voor bemesten van je tuin. Ook dat hoort er bij.

Woon je vrij eenvoudig met een compost WC (lieten ze ook zien) dan kun je de urine en mensen poep composteren en gebruiken voor je tuin. Die tuinbodems zijn dus heel erg los, want dat vinden vogels en allerlei dieren erg interessant en dat helpt je bodem.

Zo lieten ze ook nog een groep mannen zien die met chemicaliën hadden gewerkt en hun eenvoudige landbouwstijl hadden verlaten. De bodem helaas ging minder en minder opbrengen en het klimaat werkte nu ook niet bepaald mee. Door weer net als vroeger, met eenvoudige middelen hun bodem te verrijken, bleven ziektes meer en meer uit en steeg de opbrengst van hun lapje grond enorm. Heel interessant.

In de film werd ook het accent gelegd op samen doen. Kinderen die mee tuinierden, volwassenen die vrijwilgen, dorp bewoners die gezamenlijk overlegden en meewerkten in de tuinen, dat was ook in een belangrijk onderdeel in deze film . MAAR groepen zijn natuurlijk niet nodig, want ook met groot gereedschap kun je zeker aan perma cultuur doen. Alleen in zeer arme gebieden zijn die er niet.

Ik vond het leuk en leerzaam en ik ga even wat foto's uploaden van onze eerste poging van perma cultuur in onze tuin, nl de tulpen bollen die we cadeau hadden gekregen hebben we in de grond gezet vandaag. Tulpen bollen kun je natuurlijk niet op een laagje aarde leggen want in de dierrijke tuin hier worden ze zo door allerlei dieren opgegeten dus die moeten echt in de grond geplant worden

Gat graven van 10mcm diepte en de bollen er in leggen

[ img ]

Over de tulpen een dunne laag aarde gedaan zeer fijn en los

[ img ]

Toen een laagje droge bladeren erover heen gedaan

[ img ]

Vervolgens een laagje losse grond weer erover heen gedaan waardoor de bladeren sneller composteren

[ img ]

Alle pieren (wormen) die ik zag heb ik heel voorzichtig terug in de aarde gedaan en helaas waren het er heel erg weinig. Ik ben heel erg benieuwd of we als we dit op deze manier blijven doen en in de zomer hout snippers doen en wat gedroogde paarden kak, of we het bodem leven erin krijgen en onze tulpen daar van houden. Wordt vervolgd en tja als het helemaal fout is, dan was het zwaar werk en jammer maar is het jammer en meer niet.

Matheno
Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 12:44

Ha wat leuk. Ik volg graag Yggdrasil en ik ben sinds 2 jaar bezig op deze manier in de moestuin.
Eigenlijk overal in de tuin. Vooral veel mulchen, niet spitten oid.
Scheelt me bakken met tijd :')

Ik gebruik het afval van de kippen als bemesting, samen met lavameel. Als mulch voornamelijk gemaaid gras, versnipperd snoeihout, afgevallen bladeren en het zaagsel/stro wat uit het kippenhok komt.
De bodem bevat ontzettend veel bodemleven. De merels vinden het fantastisch. Enig nadeel vind ik wel dat ik nu ook aanzienlijk meer molshopen heb. Maar goed.. die hark je zo weer weg. Geef ze groot gelijk met alle insecten in de bodem.

De groentes zijn groter en smakelijker en de bloemenborders doen het fantastisch.

Wat een leuke (korte) documentaire is om te zien is bijvoorbeeld ook biggest little farm.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:00

Ik probeer dit al jaren toe te passen, eenmaal alles geplant bemoei ik me het liefst zo min mogelijk met de grond, laat de plantjes en het dode blad en de beestjes hun werk maar doen. Nu na de verhuizing moest ik weer op nieuw beginnen met kale losse onvruchtbare zandgrond. Maar langzaam aan merk ik nu de winter nadert dat ik steeds minder werk heb aan de groene borders. Ook de moestuin bakken (speciekuipen hihi) werk ik langzaam om naar hopelijk dadelijk zo min mogelijk bodembemoeienis. Het is even puzzelen welke bedekkers het beste werken waar ik tussen kan gaan zaaien maar een bak begint er al op te lijken

Gevolg geen strakke steriele borders of bakken maar ogenschijnlijk een chaos maar wel een stabiele chaos.

Mijn favoriet naast bladeren (ik ben nu ook als een gek afgevallen blad van anderen aan het bietsen, heb er zelf weinig van) is mos gebruiken, zowel levend als dood mos werkt voor mijn gevoel goed om de bodem van wat structuur te voorzien. En grassen in alle maten en soorten, hun voorjaarssnoei als nodig geeft mij weer grassen die ik kan verwerken in de bodem.

Mijn onvruchtbare kale zandvlakte is nu voorzien van een hele hoop,wormen. Wat weer merels aantrekt die nu iedere ochtend hun ontbijt komen prikken in mijn mini achtertuintje. Het is misschien niet de "officiele" manier van permacultuur maar het komt er aardig in de riching.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

8nnemiek
Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:14

Ik heb permacultuur altijd al erg interessant gevonden, maar nooit zelf toe kunnen passen.
Komend jaar ben ik van plan om een nieuwe moestuin aan te leggen, en wil ik het ook meer op die manier gaan doen.
Ik lees dus mee, en ben heel benieuwd naar jullie moestuinen en vooral de oogsten natuurlijk!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

JudithGigi
Berichten: 4199
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:26

Ja stipje! Ik heb zelf maar een paar M2 grond, maar heb wel ambitie om later wanneer we meer land hebben de permacultuur methode toe te passen. Minder werk en veel beter voor de natuur!

pien_2010
Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-21 13:30

Wat een leuke reactie Matheno. Heb je een link van biggest little farm? Ik heb zonet gezocht en ik kom films tegen van meer dan twee uur (die ik zeker ga bekijken) maar dat is denk ik niet de korte film waar jij het over hebt.

Het gemaaid gras vind ik ook een goed idee. Versnipperd snoeihout , afgevallen bladeren gaan wij ook doen. Hopelijk valt het met de molshopen mee bij ons, want we hebben nu een das in de tuin en sinds deze eris zie ik 0,0 mollen bij ons. Ik ben daar stiekem wel blij mee.
Yggdrasil ga ik ook googelen.

Heb jij misschien ene tip hoe ik tulpen bollen (ik had er meer als 150 cadeau gekregen van vrienden) zonder te spitten kan planten? Ik heb dus nu wel gespit, bladeren er bij gedaan en vanaf nu ga ik er alles aan doen om veel te mulchen (alles door elkaar werken is dat?). Dus voor dit jaar heb ik het zo gedaan want ik wist geen goede manier om het zonder spitten te doen, want wij hebben klei grond en die is behoorlijk zwaar.

Karuna leuke post. Kun je ook dat wat je doet concreter benoemen? Bv je schrijft
karuna schreef:
Het is even puzzelen welke bedekkers het beste werken waar ik tussen kan gaan zaaien maar een bak begint er al op te lijken
, dan ben ik benieuwd welke bedekkers bij jou het beste werken. Foto's van je bak zijn natuurlijk altijd welkom. Beelden maken het geheel heel erg levendig.


karuna schreef:
Het is misschien niet de "officiele" manier van permacultuur maar het komt er aardig in de riching.
Volgens mij, zoals ik het begrepen heb, is er geen officiële manier van permacultuur. Het gaat juist niet over een recepten boekje dat je kunt volgen. Het is juist een manier van leven gericht op oplossingen zoeken en op een natuurlijke manier passende bij die tuin, klimaat, mogelijkheden gaan voor verlevendigen van de bodem. Zo heb ik eht begrepen. HEt is juist een levensvisie, die dus verschillend ingevuld kan worden. (Zie 1ste en 2de post van mij). Leuk je reactie.

Leuk 8nnemiek. Graag zie ik foto's tegen die tijd en eventueel vragen. Wij beginnen ook pas in het voorjaar met de groente tuin en met het voorbereidende werk in januari. Ik ben dus ook een absolute debutant (beginner). Maar heb er zoveel zin in.

JudithGigi, onze groente tuin wordt in eerste instantie ook klein (ik denk iets meer als 30 vierkante meter). We gaan aan de hand daarvan kijken of we het daarbij laten of wellicht een beetje gaan uitbreiden. Wel hebben we ook fruitbomen en wellicht dat we daar tussen ook nog iets mee gaan doen op de langere termijn. In de link van de film die ik heb geplaatst, met name het stukje in het begin over China, laten mensen permacultuur zien daar waar 0,0 meter eigen tuin is. Tegen de muur dus etc. Dat vond ik erg interessant.

Matheno
Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:35

Oh oeps, die documentaire is anderhalf uur zie ik
https://www.primevideo.com/gp/video/det ... NL&ie=UTF8

Het voelde erg kort haha.

pien_2010 schreef:
Het gemaaid gras vind ik ook een goed idee. Versnipperd snoeihout , afgevallen bladeren gaan wij ook doen. Hopelijk valt het met de molshopen mee bij ons, want we hebben nu een das in de tuin en sinds deze eris zie ik 0,0 mollen bij ons. Ik ben daar stiekem wel blij mee.
Yggdrasil ga ik ook googelen.


Gemaaid gras moet je trouwens wel af en toe een beetje verluchten en een dunne laag, anders dan kan het gaan schimmelen of verslijmen. Of eerst even wat laten drogen natuurlijk

Ik heb niet echt foto's van de tuin. Die ga ik toch eens maken.
Hier in ieder geval een klein stukje. Je ziet een gedeelte van de ren, en onder de bomen loopt een golvende bloemenborder met allerlei mulch. Rond de vijver een kleine border met vooral houtsnippers ertussen:

[ img ]

De bomen hebben weer genoeg mulch in bladeren opgeleverd afgelopen weken. :-D

Hier een wazig klein plaatje van een klein gedeelte van de moestuin.
Dit is het fruitstuk. Staan vooral aardbeien en klimfruit.

[ img ]
Laatst bijgewerkt door Matheno op 01-12-21 13:41, in het totaal 3 keer bewerkt

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Ibbel
Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:38

Krijg een beetje een gevoel van 'oude wijn in nieuwe zakken'. Vroegâh heette dit gewoon 'organisch tuinieren' volgens mij. Ik zie tenminste geen dingen die anders zijn.

'Organisch tuinieren' betekent rekening houden met de grondsoort, gemengd planten (à la cottage garden, de bloemkool gewoon tussen de margrietjes), geen kunstmest, niet watergeven maar mulchen om de grond vochtig te houden en onkruid tegen te houden, natuurlijke vijanden tegen ongedierte gebruiken, dat soort dingen.

Mis ik nu dingen waardoor 'permacultuur' echt anders zou zijn?

(Permacultuur maakt mijn hoofd overigens direct 'permafrost' van en springt vervolgens naar Siberië - waar groente kweken wel een enorme uitdaging is :D )

Matheno
Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:42

Ibbel schreef:
Krijg een beetje een gevoel van 'oude wijn in nieuwe zakken'. Vroegâh heette dit gewoon 'organisch tuinieren' volgens mij. Ik zie tenminste geen dingen die anders zijn.

'Organisch tuinieren' betekent rekening houden met de grondsoort, gemengd planten (à la cottage garden, de bloemkool gewoon tussen de margrietjes), geen kunstmest, niet watergeven maar mulchen om de grond vochtig te houden en onkruid tegen te houden, natuurlijke vijanden tegen ongedierte gebruiken, dat soort dingen.

Mis ik nu dingen waardoor 'permacultuur' echt anders zou zijn?

(Permacultuur maakt mijn hoofd overigens direct 'permafrost' van en springt vervolgens naar Siberië - waar groente kweken wel een enorme uitdaging is :D )



Ja, dat is het eigenlijk ook hoor, maar af en toe wordt er een nieuwe (hippe) naam aan gegeven. ;-)

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:43

Pien fotos zal ik maken van de week een keer. Ik ben in een bak aan het experimenteren met verschillende soorten kruiptijm (tuin pal zuid en droge zandgrond dus ik ben wel wat beperkt in wat het daar leuk vindt) een soort wil aardig, de andere zie ik nu wel instorten en kaal worden.

In de volledig noord voortuin ben ik de naam even kwijt van de spullen. Maar het is deels laag blijvend polletjes gras in verschillende kleuren en bladstructuren. Deel is vermoed ik "onkruid" maar dat staat me niet in de weg. Voorkomt ongewenste groei en uitdrogen van de bodem. En wat kruipende bloeiers ook. En ik gebruik mosjes. Deel komt spontaan op deels krijg ik van anderen die een grotere tuin hebben.

De bloembollen staan goed verstopt (veel bollen en er komen nog meer), wilde bloemzaad en bijenmengsel wat zijn gang mag gaan op een beetje onhandige strook bij het huis. Deze geeft nu een mooie bedekkende beschermende laag die mag composteren. Die laag zal ik in het voorjaar verplaatsen deels naar plekken waar hij meer gewenst/nuttiger is. :j

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:49

Leuk topic! Ik probeer deze manier van tuinieren ook zoveel mogelijk toe te passen. Ik noem het zelf altijd lui tuinieren, want door met de natuur mee te tuinieren, heb je er veel minder werk van. Zelf vond ik het boek Avontuurlijk tuinieren van Katja Staring en Nienke Plantinga een leuk boek met handige weetjes omtrent dit onderwerp. Ik weet niet of je er in Frankrijk aan kunt komen, maar wilde je toch de tip meegeven.

tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:56

Permacultuur is een samentrekking van de woorden permanent en agriculture. Van wat ik er van zie langskomen ligt de nadruk op het inzetten van perennials (vaste & meerjarige planten) boven annuals (eenjarige planten waarvoor spitten/ploegen noodzakelijk is). Iets wat de natuur ook wil doen, je richt dus een gebied in met vaste voedsel producerende planten en planten die dat ondersteunen om een ecosysteem te creeeren dat met zo min mogelijk werk en input van buiten mens en dier van voedsel voorziet. Je kan dan uitkomen op een systeem dat genoeg heeft aan 1 dag/week werk (voornamelijk oogsten) en 2-4 dagen/jaar snoeien en ander onderhoud. Veel moestuinen en andere agrarische systemen zijn een volle werkweek qua oogst/snoeien/onderhoud. Zo blijft er veel meer tijd over voor andere activiteiten en is de fysieke belasting een stuk lager.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Ibbel
Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:08

Voor eenjarigen spit en ploeg ik niet hoor. Da's een kwestie van zaad rondstrooien op de eventuele kale plekken tussen de vaste planten. En na een paar jaar hoef je niet eens meer zelf te strooien, dat doen de planten vanzelf wel.

truselientje
Berichten: 942
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:12

Even een stipje, ik vind dit ontzettend interessant.
4 jaar geleden zijn we verhuisd naar onze huidige plek en altijd wel al plannen gehad om de tuin aan te pakken, maar andere dingen gingen voor. Als ik dan wel wat aan de tuin deed had ik er weinig lol aan want r wilde niet veel aanslaan. Vorig jaar hebben we onze hele tuin over de kop gehaald, de halfdode coniferenhaag (40 meter) weggehaald, compost erover gedaan, en daarna allerlei verschillende streekeigen bomen en struiken aangepland, evenals bodenbedekkers en nog wat vlinder/bijvriendelijke planten. Het meeste is goed aangeslagen *\o/* enkele boompjes of planten hadden het moeilijk, sommige bomen hadden zelfs al de eerste besjes eraan en ik kan niet wachten tot volgend voorjaar om te kijken hoe alles zich dan gaat ontwikkelen. Tevens hebben we een klein moestuintje, dat wil tot nog toe niet zo best, maar ik probeer nu wel om een andere manier van onderhouden toe te passen, met oog voor de bodem/natuur. We hebben ook onze eigen composthoop, al gaat deze meestal over het weiland omdat dit pas eind van de zomer klaar is om uit gereden te worden.

We hebben al ontzettend veel bomen langs onze tuin staan van de gemeente en 2 beuken van onszelf. Ik zou ontzettend graag dat blad laten liggen voor de insecten en als voeding voor de bodem, maar de bomen van de gemeente zijn allemaal eiken en mijn ervaring is dat eikenblad eigenlijk nooit wegraakt. Dus we ruimen het steeds maar op om te voorkomen dat we een enorme laag blad in onze tuin houden (meestal ook nog altijd in bepaalde hoeken opgehoopt door de wind) maar ook het beukenblad verdwijnt daarmee. En alles uitzoeken is ook geen optie :') Dus als iemand daar nog tips voor heeft...
Toen we onze coniferenhaag weghaalden kwam daar toch ook een partij oud eikenblad onder vandaan, niet normaal.

Stal Ikemaheerd, hobbyfokkerij van Welsh A ponies

neile
Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:21

Zijn er zaken uit de permacultuur die jullie implementeren bij de paarden?
Ik ben daar nog een beetje naar op zoek, naar wat meer kringloop ook in de paardentuin.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

pien_2010
Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-21 14:21

Ibbel, stel het is nieuwe wijn in oude zakken is dat dan een probleem? Ik weet te weinig af van tuinieren om je vraag dus te beantwoorden. In ieder geval vond ik dat wat nu op mijn weg komt heel inspirerend en ik heb dat eigenlijk nooit zo gehad met tuinieren.

Ik zie je foto's graag tegemoet Karuna.

Je boek ga ik zeker bekijken Many. Dank je wel. Ik kan het altijd nog op laten sturen als ik er aan kan komen. Leuk dat je meedoet, want het is fijn dat er mensen zijn die deze manier van tuinieren al toepassen.

Zo heb ik het ook begrepen tamary van een van de inbrengers in de film die ik zag. Ze waren voor 2 HA grond met 2 mensen maar 10 uur per week bezig en dat is echt niet veel en hadden een enorme opbrengst.

Leuke bijdrage truselientje. Wij hebben een park tuin met heel veel bladeren dus (ook eikenbomen). Ik heb een grasmaaier met een broyeur (snijder) en in de winter maai ik gewoon door want het gras is dan natuurlijk lag maar ik snijd de bladeren tot kleine stukjes die dan vanzelf door de bodem wordt opgenomen. Ik heb te veel bomen en dus een te dikke blader deken om er niets mee te doen, want dan verstikt de boel.

Nu ga ik de link bekijken van Matheno.

tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:24

Bladeren zouden beter/sneller verteren met wat kalk er bij.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Ibbel
Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:54

pien_2010 schreef:
Ibbel, stel het is nieuwe wijn in oude zakken is dat dan een probleem?


Nee, is helemaal geen probleem, integendeel, dan kan ik er over meepraten want organisch tuinieren doe ik al jaren :))

Ibbel
Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:57

Beukenblad bevat misschien nog wel meer looizuur dan eikenblad, dus dat verteert beide niet erg goed. Wat idd goed werkt is kalk (want je wilt het zuur neutraliseren), of, zoals vroeger (alweer) de asla van de houtkachel erdoor heen mengen. Pot-as, daar zit dus kalium in (potassium) en dat is goed basisch.
Mooiste is een open rek van fijnmazig gaas maken, daar het blad in, gemengd met kalk of as, laten verteren en dan heb je na een jaar prachtige zwarte potgrond waar een tuincentrum jaloers op zou zijn.

8nnemiek
Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 15:15

Goed idee om houtas te gebruiken voor de compost. Ik gooi het nu meestal tussen de sierplanten, maar als de as goed is om bladeren te laten verteren dan moet ik eens een emmertje apart houden voor op in de moestuin en op de composthoop.
We zijn al weken aan het wachten totdat het droog is, om eindelijk eens een hoop bladeren uit de wei te kunnen halen. Ga ik die meteen in laagjes samen met de as op een hoop gooien.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Matheno
Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 15:15

Hier hebben we een grote vuurton buiten waar al het overtollig karton in verbrand worden. Dit wordt daarna ook gewoon over de mulch heen verspreid.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

pien_2010
Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-21 15:18

Dus dan is as van de pelletkachel ook een goede? Ga ik morgen gelijk wat er over heen scheppen.

Matheno helaas is de film op dit moment niet beschikbaar om te zien. Jouw link betreft een interview over de film. Wellicht komt het doordat ik in Frankrijk zit maar googelen helpt me niet op youtube. Het zijn allemaal korte trials.

OK Ibbel.

Ik heb zonet deze vereniging gevonden https://www.permacultuurnederland.org/w ... adwq7rvKM8 en de cursus gedownload en wat voor betaald. Lijkt me erg interessant.

Matheno
Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 15:21

pien_2010 schreef:
Dus dan is as van de pelletkachel ook een goede? Ga ik morgen gelijk wat er over heen scheppen.

Matheno helaas is de film op dit moment niet beschikbaar om te zien. Jouw link betreft een interview over de film. Wellicht komt het doordat ik in Frankrijk zit maar googelen helpt me niet op youtube. Het zijn allemaal korte trials.

OK Ibbel.

Ik heb zonet deze vereniging gevonden https://www.permacultuurnederland.org/w ... adwq7rvKM8 en de cursus gedownload en wat voor betaald. Lijkt me erg interessant.


Oh oeps, ik heb de documentaire zelf gekeken op Amazon Prime.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*


Ibbel
Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 15:23

Ja, alle houtas is prima. Kalium is een belangrijke meststof voor planten, dus ook gewoon door de bovenlaag van de grond harken is aan te bevelen, en zeker bij planten die van een wat hogere pH houden zoals buxus en sering (en vrijwel alle groente). Bij rhododendrons en azaleas is het minder verstandig om 'rauwe potas' te strooien, die willen graag een lage pH (zure grond). Compost van blad met as kan wel, dan is het basische van de kalium geneutraliseerd tijdens het verteren.
Planten kunnen beter tegen droogte als ze voldoende kalium krijgen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers

cron