[BLOG] Je paard vastzetten om te poetsen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

[BLOG] Je paard vastzetten om te poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-21 22:13

*Bokt.nl
Blog

[ img ]
Stilstaan tussen de cross ties

Je kent ze vast wel: van die poetsplaatsen waar je je paard tussen twee schotten parkeert en dan aan weerszijden kunt vastklikken met twee halstertouwen. Zo blijft hij keurig recht tussen twee schotten staan en kan hij niet meer draaien met zijn hoofd. Dat is mooi makkelijk, want je kan perfect overal bij met het poetsen. Je paard kan ook niet weglopen en ook niet telkens heen en weer draaien met z'n kont. En als je dan nog zo'n paard hebt dat wil bijten met poetsen of opzadelen, dan hoef je je daar ook niet druk over te maken want dat kan hij dan ook niet meer. Ideaal. Toch?

En toch is dit een blog dat ik schrijf waarin ik jullie ga vertellen waarom ik helemaal geen fan ben van deze "cross ties", en jullie hopelijk een beetje inzicht geef in hoe het eventueel óók kan.

Maar laat ik eens beginnen met toelichten waarom ik geen fan ben van die dingen.
  • Ten eerste voelt het voor mij als een heel onbeleefd iets richting het paard: wanneer je hem vastzet aan twee kanten limiteert het hem in al zijn bewegingen. Hij kan zijn hoofd niet eens meer draaien om wat te krabben als hij jeuk heeft, bijvoorbeeld. Hij kan ook niet meer rondkijken om zijn omgeving beter in de gaten te houden, wat voor een prooidier best een onveilige situatie kan zijn. Veel paarden die vaak vast staan aan cross ties ontwikkelen dan ook gewoontes zoals schrapen, die onder andere voortkomen uit de onrust van het paard om in die positie gebracht te worden.
  • Je paard kán vaak niet eens fijn ontspannen staan, want als ze in die ontspanning hun hoofd laten zakken, komen ze meteen tegen het uiteinde van de touwen aan. Een fijne ontspannen houding zoeken lukt dus niet.
  • In het verlengde van bovenstaand: een paard dat spanning heeft draait vaak met zijn lichaam, en dat is vaak wat wij vervelend vinden, en juist een reden waarom we ervoor kiezen om hem zo vast te zetten. Daarin gaan we er echter aan voorbij dat het bewegen van zijn lichaam je paard vaak juist weer helpt om ontspanning terug te vinden. Door hem hiervan te weerhouden voegen we dus juist spanning toe: hij voelt zich opgesloten en kán nergens heen, en dat bouwt juist extra stress op.
  • In het werken met paarden zoeken we altijd naar lichtheid, zachtheid en gevoel - ik tenminste wel. Deze cross ties zijn echter op zo'n manier gemaakt dat je paard bij bijna elke beweging al tegen het uiteinde van een touw aan trekt. Daardoor leer je hem aan touwen, leadropes en teugels te trekken, en dat is iets wat ik mijn paarden liever niet leer.
  • Tenslotte en voor mij het allerbelangrijkste: als je je paard op deze manier vastzet, is het in feite dwang. Je dwingt je paard om stil te staan, op een moment dat hij er zélf waarschijnlijk niet voor gekozen had om daar op die manier stil te gaan staan. Als je hem immers los laat, hoe groot is de kans dat hij daar dan nog steeds blijft staan? De kans is groot dat hij er zelf voor kiest om weg te lopen. Ik werk niet graag vanuit dwang; ik wil dat mijn paard ook keuzevrijheid heeft, maar idealiter gewoon dezelfde keuzes maakt als ik. Ik wil dus dat hij er zelf voor kiest stil te staan.

Wat is dan het alternatief?
Ik denk dat paarden het waarderen wanneer ze de vrijheid hebben om zelf keuzes te maken. Dat geeft ze het gevoel dat we ze vertrouwen en respecteren. Paarden zijn prooidieren en dat betekent concreet dat ze altijd graag het gevoel hebben dat ze in theorie wegkunnen: vastzitten en geen kant op kunnen geeft ze stress, terwijl het gevoel dat ze weg zouden kúnnen als ze willen ze juist een gevoel van rust geeft.

Dat betekent niet dat we ze niet een klein duwtje in de juiste richting kunnen geven welke keuze we graag zouden willen dat ze maken. Dat is wat anders dan dwingen. Dwingen is dat er maar 1 optie is, maar je kunt prima meerdere opties geven terwijl je wel zorgt dat er eentje prettiger is dan de andere.

Als ik mijn paarden poets staan ze eigenlijk altijd los. Ik gooi het halstertouw over de hals en verwacht van mijn paard dat hij dan blijft staan. Soms is het nodig dat ik mijn paard wel vastzet om wat voor reden dan ook, en als ik dat doe, doe ik dat altijd met een enkel halstertouw. Ik vind het fijn als ze los staan, want dat betekent dat ik ook meteen zie wanneer er iets is waar mijn paard niet oké mee is. Dan kan ze namelijk bewegen of met haar lichaamstaal signalen geven waaraan ik merk dat er iets niet goed zit.

Hoe leer je dat dan aan een paard: stilstaan?
Ik denk dat die vraag al de spijker op zijn kop slaat. De meeste paarden die vastgezet moeten worden in cross ties omdat ze anders niet stilstaan, hebben daadwerkelijk nooit geleerd om stil te staan! Niemand heeft ze ooit verteld hoe dat werkt en wat we dan van ze willen. Misschien zijn ze meegenomen naar de poetsplaats en heeft die persoon ze dan laten halthouden, dat wel. Maar er heeft niemand ze ooit in hun oor gefluisterd dat dat betekent dat ze dan ook moeten blijven staan tot je klaar bent met poetsen!
[ img ]
Stilstaan voor het hoeven krabben, zonder vast te zetten, leadrope over de rug gelegd

Elk paard moet eerst leren wat de bedoeling is. Als ik een paard voor het eerst meeneem naar de poetsplaats, zet ik hem daar gewoon neer op de plek waar ik wil dat hij gepoetst kan worden. Ik laat de leadrope los hangen, een grote boog erin, en ga zelf rustig tegenover mijn paard staan. Zolang hij stil blijft staan is er niks aan de hand, dan laat ik hem lekker met rust. Dat is zijn beloning, want paarden zijn gek op gewoon rustig samen staan.

Zodra het moment komt dat hij echter toch een stap zet, zet ik hem heel consequent meteen weer een stap terug, zodat hij weer op zijn oude plek terug staat. Dat kun je doen door hem aan de leadrope achteruit te vragen, maar vaak schud ik met het touw heen en weer totdat hij zelf achteruit stapt (eerst zachtjes, en bij het uitblijven van reactie doe ik dat een stukje harder, tot hij reageert), omdat ik dan op een afstandje kan blijven staan. Staat hij weer op zijn oude plek, dan laat ik hem weer met rust.

In het begin moet je hem dat misschien wel 100x vertellen, maar paarden leren best makkelijk wanneer je consequent bent. Oorzaak -> gevolg snappen ze erg goed. Het vereist wel dat je zelf heel bewust van je paard bent, en dat stilstaan nog steeds belangrijk is als jij met een vriendin staat te kletsen, of wanneer je een telefoontje krijgt, of... Je zult dus zelf heel attent en consequent moeten zijn. Als stilstaan namelijk soms wél mag, en soms weer niet, dan raken ze de draad kwijt en zullen ze op zijn minst altijd even proberen om toch weg te lopen. Dat werkt dus averechts.

Zodra dit goed gaat, kun je het gaan uitbouwen, dan kun je bijvoorbeeld kijken of je zelf je paard kunt gaan poetsen terwijl je paard stil blijft staan. Et cetera.

Dit is wat anders dan hem dwingen om stil te staan. Hij mag namelijk bewegen. Hij kan ook bewegen. Het enige wat er gebeurt als hij beweegt is dat dat touw heel irritant heen en weer gaat schudden of dat je hem weer een pasje achteruit zet, wat maakt dat hij zélf besluit dat hij misschien toch liever stil blijft staan. Zo gaat hij zélf kiezen om hetgene te doen wat jij wil bereiken.

Eigenlijk is de conclusie: investeer in deze kleine dingetjes om je paard te leren wat de bedoeling is, en daar heb je dan zo enorm veel plezier aan! Het is zo enorm fijn als je paard gewoon weet hoe hij stil kan blijven staan als je het hem vraagt, en het komt op zoveel meer plekken van pas dan alleen bij het poetsen. Denk aan het opstappen voor het rijden, het oversteken van een weg, enzovoorts. Voor mij is "(nagenoeg oneindig lang) kunnen stilstaan" een van de basisdingen die een paard zou moeten kunnen.

Zet je dan nooit je paard vast?
Ja, wel dus, dat gaf ik eerder natuurlijk ook al aan. Maar ik zet een paard pas vast wanneer ik weet dat hij in staat is tot zelf stil blijven staan. Ook terwijl het touw vastgeknoopt zit, verwacht ik nog steeds dat hij zelf zijn eigen benen in bedwang houdt en dus niet gaat ronddrentelen. Het touw is niet om te voorkomen dat hij wegloopt, het is meer een soort safety net, een "voor het geval dat". Het zou nooit zo moeten zijn dat het touw je paard tegen zou moeten houden om te vertrekken.

Waarom niet? Omdat ik wil dat mijn paard mentaal, in zijn koppie, altijd bezig is met hetzelfde als wat zijn lichaam doet. Ik wil dat mijn paard in het hier en nu is. Niet bezorgd over hetgene 100 meter verderop gebeurt, niet bezig met de plukken gras aan de andere kant van de draad, maar gewoon met de taak die ik hem gegeven heb. Als je een paard lichamelijk dwingt om stil te staan kan zijn hoofd nog steeds met zijn vriendjes, het gras, of die enge tractor bezig zijn. Als je hem echter ook vraagt om mentaal betrokken te zijn bij het stilstaan door het zijn job te maken om te blijven staan, dan zal hij veel meer met jou bezig zijn en dat zal jullie connectie enorm ten goede komen.

Maar mijn paard gaat hangen als ik hem aan een enkel touw vastzet...
Wanneer een paard altijd tussen cross ties staat omdat hij anders gaat hangen, is er vaak een onderliggend probleem wat maakt dat hij niet aan een enkel touw kan staan. Deze paarden raken ofwel enorm in paniek van iets (en dan is het zaak uit te vinden waarom en die onderliggende paniek weg te nemen), of hebben geleerd dat keihard tegen druk in gaan de goede manier is om met druk om te gaan. Dat is een heel ander probleem wat gelukkig ook op te lossen is. Dat zijn echter problemen waarvoor je beter niet af kunt gaan op tips vanaf een computerschermpje, maar er handiger eens een grondwerkinstructrice bij kunt halen die je daar ter plekke bij kan ondersteunen.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥


balance
Moderator Kantine
Berichten: 18120
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [BLOG] Je paard vastzetten om te poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 00:11

En zo is het. Contrôle komt van binnenuit, niet van buitenaf. Niets aan toe te voegen, top!

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin


Daihyo
Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [BLOG] Je paard vastzetten om te poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:01

Kan ik me helemaal bij aansluiten.
Op 1 uitzondering na, zet een haflinger niet los in dezelfde ruimte met gras of ander voer. Want hoe goed hij ook is opgevoed en het principe kent, stilstaan is dan een enorme uitdaging en is met een enkel touwtje aan een ring of hek vast zetten toch net even wat handiger :')

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:13

Hoeft geen halfinger te zijn hoor. Heb hier een NRPSmerrie die altijd en overal aan alles neuzen en ieder sprietje hooi dat op de grond ligt wilt op eten. :+

Mijn merries staan aan beide kanten vast maar zo laag en lang dat ze aan de grond kunnen. Ze kunnen krabben aan hun voorbenen of schouder als ze jeuk hebben of last van een vlieg.
Soms zet ik ze ook maar aan een touw vast. Voor hen maakt het niet uit. Wel eentje gehad die echt niet met 2 touwen kon worden vast gezet. Eentje was geen probleem maar 2 moest je niet doen of ze trok de boel aan flarden.

DreamGuide
Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:20

Interessant stuk, maar ik kan niet anders dan er een beetje kritisch over zijn.

Citaat:
Als stilstaan namelijk soms wél mag, en soms weer niet, dan raken ze de draad kwijt en zullen ze op zijn minst altijd even proberen om toch weg te lopen.


Citaat:
Dit is wat anders dan hem dwingen om stil te staan. Hij mag namelijk bewegen. Hij kan ook bewegen. Het enige wat er gebeurt als hij beweegt is dat dat touw heel irritant heen en weer gaat schudden of dat je hem weer een pasje achteruit zet, wat maakt dat hij zélf besluit dat hij misschien toch liever stil blijft staan.


Mag het paard nou wel of niet bewegen? Want aan de ene kant willen we dat hij vrijheid heeft, en aan de andere kant leren we hem dat hij niet weg mag lopen?

In plaats van een fysieke barrière (het touwtje, of twee touwen) leggen we nu een mentale barrière op. Is net zo goed een inperking van vrijheid, maar dan anders.

Ik heb mijn paard geleerd dat ze aan het touwtje moet blijven staan, als het touwtje los is mag ze rustig rondscharrelen. Dat vind ik veel duidelijkheid geven voor haar.



Overigens, ben ik van mening dat dit wel heel erg op alle slakken zout leggen is. Maken we ons nou serieus druk over paarden die op de poetsplaats aan twee touwtjes staan? Ik zou me bijna schuldig gaan voelen dat ik mijn paard ook weleens aan twee touwen zet. Tot ik me realiseer dat ze wel gewoon der hoofd kan laten zakken en dan in slaap valt op de poetsplaats. :')

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

upendo
Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:28

Die van mij kan het allemaal. Heb het idee dat het haar geen bal uitmaakt. Krabben kan ze trouwens nog steeds, ook tussen de touwen.

Enige wat haar uitmaakt is dat ze een snoepje krijgt omdat ze zo lief stilstaat.

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:30

DreamGuide schreef:
Interessant stuk, maar ik kan niet anders dan er een beetje kritisch over zijn.

Citaat:
Als stilstaan namelijk soms wél mag, en soms weer niet, dan raken ze de draad kwijt en zullen ze op zijn minst altijd even proberen om toch weg te lopen.


Citaat:
Dit is wat anders dan hem dwingen om stil te staan. Hij mag namelijk bewegen. Hij kan ook bewegen. Het enige wat er gebeurt als hij beweegt is dat dat touw heel irritant heen en weer gaat schudden of dat je hem weer een pasje achteruit zet, wat maakt dat hij zélf besluit dat hij misschien toch liever stil blijft staan.


Mag het paard nou wel of niet bewegen? Want aan de ene kant willen we dat hij vrijheid heeft, en aan de andere kant leren we hem dat hij niet weg mag lopen?

In plaats van een fysieke barrière (het touwtje, of twee touwen) leggen we nu een mentale barrière op. Is net zo goed een inperking van vrijheid, maar dan anders.

Ik heb mijn paard geleerd dat ze aan het touwtje moet blijven staan, als het touwtje los is mag ze rustig rondscharrelen. Dat vind ik veel duidelijkheid geven voor haar.



Overigens, ben ik van mening dat dit wel heel erg op alle slakken zout leggen is. Maken we ons nou serieus druk over paarden die op de poetsplaats aan twee touwtjes staan? Ik zou me bijna schuldig gaan voelen dat ik mijn paard ook weleens aan twee touwen zet. Tot ik me realiseer dat ze wel gewoon der hoofd kan laten zakken en dan in slaap valt op de poetsplaats. :')


+1

Mij ontgaat volledig waarom vaststaan aan een touwtje (waar je zelfs nog een beetje kan bewegen binnen de marge van het touw) slechter is dan stokstijf op 1 plek te moeten blijven staan waarbij elke beweging vooruit of achteruit in een negatieve prikkel resulteert.
Vind jij dat je meer ‘vrijheid’ hebt als men je vraagt stil te blijven staan in het midden van de living en bij elke pas terug wordt gezet? Imo is dit een valse illusie van ‘vrijheid’ en niet meer of minder dan een alternatief voor tussen 2 touwtjes zetten. Leuk, praktisch, maar totaal onnodig om het ene boven het andere op te hemelen.

Paardengek in hart en nieren!

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:32

Mijn paard staat dagelijks tussen cross ties. Ik herken de problemen die in het begin van de blog aangehaald worden eigenlijk totaal niet. Mijn paard staat zelfs te slapen op die plek.
Ik moet wel heel eerlijk toegeven dat mijn aandacht altijd een beetje verslapt bij het lezen van die 'wat jij doet is dwang en slecht voor het paard'-intro's. En dat is zonde want wat je te vertellen hebt is natuurlijk wel heel waardevol. Probeer blogposts dus niet te starten met een ellenlange negatieve opsomming, maar probeer die boodschap te brengen in de tekst.

Sandra_H
Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:38

Niks mis met paarden die vastgezet worden, aan 1 of 2 touwen, maar ik denk dat het hier meer gaat om paarden die zo vastgezet worden omdat ze niet opgevoed zijnanders alle kanten op gaan en dus niet fatsoenlijk vast kúnnen staan.

Die van mij staat altijd keurig stil als dat moet met touw/teugels op de grond of om zijn nek (afhankelijk van wat ik aan het doen ben, in een nat touw of een touw vol haren heb ik geen zin). En niet alleen op de poetsplaats. Enige uitzondering is, al is het geen haflinger :') ook hier gras. Dan zou de verleiding hem wel te groot worden.

Hij kan ook vast staan, aan hoeveel touwen maakt 'm niet uit, want ik vind het ook heel belangrijk dat hij ook dat wel netjes kán.

.

Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-21 10:54

Laat ik mijn post nuanceren, ik besef me natuurlijk ook dat ik hem vrij scherp gesteld heb. :+
Ik besef me terdege dat er paarden zijn die prima kunnen stilstaan op een poetsplaats, en op het moment dat ze prima kunnen stilstaan functioneren ze prima tussen crossties en dan staan ze gerust hartstikke relaxt op een poetsplaats stil ongeacht hoe je ze vastzet. Het bovenste plaatje in mijn blog is ook een foto van mijn eigen (vorige) paard dus ook ik heb echt mijn paard wel eens aan crossties vastgezet :D

Het is echter ook een feit dat bij meer dan de helft van de mensen aan wie ik lesgeef een van de hulpvragen aan het begin is: help, mijn paard is onrustig op de poetsplaats, schraapt, hij staat niet stil, hij bouwt spanning op, hij trekt zich los, hij gooit telkens zijn kont opzij en ik ben bang geplet te worden, etc etc. Het probleem is niet per se alleen de crossties, maar het feit dat mensen proberen op te lossen dat hun paard niet stilstaat door hem extra goed vast te zetten. Dat is denk ik de hoofdboodschap die ik probeer over te brengen: leer je paard stilstaan, dat is stap 1, en dan maakt het niet meer uit of/hoe je je paard vast zet. De mensen die hier reageren wiens paard prima weet om stil te staan en die dat ook aan een touwtje kunnen: helemaal top dus, dan is de grootste boodschap van deze blog waarschijnlijk niet aan jou gericht.

@DreamGuide: ik vind het zelf prima dat mijn paard beweegt als ik hem ergens neerzet, zolang zijn voeten blijven staan :) Dus kijken naar dingen, krabben, etc: dikke prima. Weglopen: minder prima ;)

@Poekkie: Het mentale boven het fysieke heeft voor mij wel zeker een meerwaarde, vooral in dat ik het belangrijk vind dat een paard begrijpt wat je van hem wil en dat hij de kans krijgt om daar zelf aan mee te werken ipv dat hij het slechts ondergaat. Dat begint bij hem leren wat stilstaan is en dat hij ook zelf zijn eigen voetjes kan beheersen.

@Gini: Goede feedback, neem ik mee.

@Sandra_H: Ik denk dat jij de kern van wat ik bedoelde er goed uit hebt gehaald :)

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 11:06

Ons paard kan prima stilstaan op commando, maar op het moment dat ze dat moet kan ze nooit zo ontspannen als aan een touwtje, omdat ze imo een beetje aan blijft staan. Voor veel paarden is de duidelijkheid van een touwtje denk ik juist heel fijn, als het touw vast zit weet je dat je even niets hoeft, als je losstaat moet je toch blijven opletten wat men van je wil. Als je het stilstaan en vaststaan in de basis niet goed aanleert dan zal het inderdaad niet zo werken.

Ik ken ook mensen die willen dat hun paard los stilstaan als ze dat willen en dan constant frustratie hebben dat dat voor een paard wat dat eerder niet geleerd is niet zomaar duidelijk is en ze niet heel veel verder komen als 'als ik dat wil' en niet echt bedenken hoe ze dat over brengen op hun paard. Genoeg van die paarden kunnen het wel aan een touwtje, want dat hebben ze jong geleerd en dan snappen ze wat er verwacht word. Dat mensen iets heel verkeerd aan kunnen pakken betekend niet dat het een slecht idee is :o

Ironically common sense is not common...

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [BLOG] Je paard vastzetten om te poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 11:16

Mijn paarden staan ook tussen de touwen maar niet strak. Ze kunnen heen en weer bewegen en ze staan zo dat ze naar de uitgang kunnen kijken. Ze staan altijd wel relaxed, ook bij de smid op deze manier. Ik zie er geen probleem in om eerlijk te zijn.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Anoniem

Re: [BLOG] Je paard vastzetten om te poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 11:47

Hoewel ik me prima kan vinden in de boodschap 'leer je paard stilstaan,' kan ik me een stuk minder vinden in de argumentatie. Je noemt een paard vastzetten dwang, maar het leren stilstaan gebeurt met een hoop gesjor aan het hoofd van het paard, "om hem de juiste keuze te laten maken." Dat is natuurlijk niet wezenlijk anders dan hem vastzetten tussen touwen waarin hij geen kant op kan, alleen zit er in dit geval geen muur aan de andere kant van het touw, maar een mens die reageert.

Juist het paard zo slaafs stil willen laten staan, vind ik veel meer getuigen van dwang dan hem aan een touw vastzetten waarin ze nog enige uiting kunnen geven aan wat er in hun hoofd omgaat. Het is niets meer of minder dan learned helplessness.

ElCid
Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 12:04

DreamGuide schreef:
Overigens, ben ik van mening dat dit wel heel erg op alle slakken zout leggen is. Maken we ons nou serieus druk over paarden die op de poetsplaats aan twee touwtjes staan? Ik zou me bijna schuldig gaan voelen dat ik mijn paard ook weleens aan twee touwen zet. Tot ik me realiseer dat ze wel gewoon der hoofd kan laten zakken en dan in slaap valt op de poetsplaats. :')


Mee, eens. Wat een spijkers op laag water zoeken :o .
Als een paard zo nu en dan een paar minuten tussen 2 touwen staat gaat hij/ zij echt niet aan dood. Dit is toch echt zoeken om hier een probleem van te maken.

Ik ken een paard wat van de vorige baas "geleerd" heeft om stokstijf, los, op de poetsplaats te staan. Dat dier durfde niet eens een voetje te verzetten want dan kreeg ze straf. Gelukkig is het nieuwe baasje een stuk minder rigide en mag het dier gewoon bewegen.

Ik heb mijn paard zelden aan een touw overigens ;) maar als ik het doe is dat ook geen probleem.

Het heeft dus niks met touwen te maken maar alles met de juiste opvoeding en opleiding...............

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [BLOG] Je paard vastzetten om te poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 12:58

Ik zie bepaald gedrag ook niet altijd per se als een hiaat in de opvoeding. Op de poetsplaats is mijn paard een lam en kan ik haar gerust twee uur laten staan, andere dingen gaan doen, terugkomen en een slapend paard aantreffen.
Op de wasplaats is mijn paard een lam, maar vindt ze het minder leuk als ik wegga/uit haar zicht ga. Zolang ik bezig ben is alles oké en dan kan ik gerust lang bezig zijn. Maar op die plek vindt ze het minder leuk om alleen te blijven staan. Als ik wegloop is ze alerter, kijkt ze me na en als ik uit het zicht verdwijn wordt ze onrustiger. Ik heb niet uitgeprobeerd wat ze doet als ik langer wegblijf, maar ik veronderstel het gekende riedeltje van een paard dat op zijn ongemak is (hoofdschudden, hoofd hoog, schrapen, constant bewegen,...).
Een paard dat zo duidelijk communiceert, daar luister ik naar. Poetsplaats is oké, wasplaats is oké zolang ze niet alleen moet blijven. Ik kan dan conflict opzoeken en zeggen dat mijn paard moet en zal luisteren en trainen en grondwerken en oefenen en doen. Of ik kan zeggen: kijk, ik luister, wasplaats sta je enkel in voor de tijd die ik nodig heb om te doen wat je in een wasplaats doet en dan verwacht ik wel een braaf paard, maar ik ga je ook niet pesten door je er langer te laten staan dan nodig, poetsplaats is je veilige plekje, dan zet ik je daar wel neer.

Ik vind dat we juist soms zo gefocust zijn op het idee dat alles wat een paard in onze ogen negatief doet meteen een hiaat in de opvoeding is en opgelost dient te worden. Opvoeding is heel algemeen en omvat meerdere aspecten. Een paard dat nergens goed aangebonden kan staan, oké, dat is een hiaat, dat moet aangeleerd worden. Maar een paard dat een paar keer schraapt omdat die op dat moment even in de stress zit, laat gaan, is goed zo, moet je echt niet meteen willen oplossen.

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Re: [BLOG] Je paard vastzetten om te poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 13:08

Het is een blog he jongens, niet "de waarheid".
TS vind dit zo. Anderen vinden het niet zo. Doe dat waar je paard goed bij gedijt. Leg je niet vast op "goed en slecht" "hoort wel of hoort niet". Blijf gewoon kijken naar je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 13:13

rien10 schreef:
Het is een blog he jongens, niet "de waarheid".
TS vind dit zo. Anderen vinden het niet zo. Doe dat waar je paard goed bij gedijt. Leg je niet vast op "goed en slecht" "hoort wel of hoort niet". Blijf gewoon kijken naar je paard.
En daarom gaan mensen er ook over in discussie. :+ Met die redenering kun je heel Bokt wel opdoeken.

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 13:14

Ok, je hebt een punt. Laat ik het anders verwoorden: Ik neem het stuk voor kennisgeving aan en .... door.
Je kan nu zeggen "reageer dan niet" en ook daar heb je een punt in.


Edit. Nou, nee eigenlijk niet. Ik vind dat mensen er best op gewezen mogen worden dat, als het onder het mom van Blog geschreven wordt, het toch niets anders is dan iemands mening. Vandaar mijn post
.

kwita
Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 14:12

Ik deed dat altijd zo...ook met opzadelen optuigen etc. En dat van mini tot trekpaard!

Maar hoe vaak of ik dan te horen kreeg maar jij hebt een braaf paard, ook als ik dus een anderpaard had omdat paard 1 overleden was en wat net zo groen was als het gras dat ze aten. daar begon de africhting.... en dat het makkelijk was dat mijn paarden op commando bleven staan toen er een mede ruiter een hartinfarct kreeg onderweg!.

Het dier stond gewoon los op de weg achter mij te wachten, en het andere paard bleef dus bij zijn maatje staan.dat was heel bizar je bent aan het reanimeren en je paarden staan onwerkelijk elkaar te kroelen of het een weiland is...ik weet zeker dat het viraal was gegaan maar toen had je dat internet nog niet.
Maar ook toen de hulpdiensten kwamen om het over te nemen, roepen kom maar en hij kwam zo met zijn vriendje naar me toe opstappen en gewoon met 2 paarden naar huisgaan. Echt de politie was zwaar onder de indruk vertelden ze later. En ik ben vaak gevraagd hoe ik het dat geflikt heb, en of ik het hun paard ook kon leren. En dan konden de dieren het wel bij mij, maar niet bij hun omdat het hun aan discipline ontbrak! :o

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

goldyc
Berichten: 750
Geregistreerd: 31-10-20

Re: [BLOG] Je paard vastzetten om te poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 14:18

Mijn paard staat altijd tussen crossties. Zo is onze poetsplaats nu eenmaal ingericht. Maar toen ik onlangs met iemand anders op wandel was, op locatie, en we daar geen plek hadden om onze paarden vast te binden, was het wel mijn paard dat bleef stilstaan zodat ik netjes alle vier de voeten kon uitkrabben e hoefschoenen rondom aan kon trekken; Zadelen etc ging ook zomaar. Dat was bij het andere paard - dat haast nooit vastgebonden staat met crossties - wel anders, die moest ik vasthouden zodat de eigenaar de hoeven kon krabben en zelfs toen stond ie nog geen seconde stil...
Ik denk dat 'mijn paard staat stil terwijl ik poets' gewoon met opvoeding en training te maken heeft, en absoluut niet met crossties.

DuoPenotti
Berichten: 29337
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 14:20

Wat een overtrokken blog zeg..ik zou de draad in de wei ook weg halen, ze kunnen niet meer staan waar ze willen hoor.

Hier staan ze braaf zonder gedoe tussen 2 lijnen, ook aan 1 touwtje en los borstelen zonder iets gaat ook.
En ik zie niet meer paniek tussen de 2 lijntjes.
Zo wel, misschien dat eens trainen, dat rust tussen 2 lijntjes ook kan.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

c_alsemgeest
Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 14:28

DreamGuide schreef:
Interessant stuk, maar ik kan niet anders dan er een beetje kritisch over zijn.

Citaat:
Als stilstaan namelijk soms wél mag, en soms weer niet, dan raken ze de draad kwijt en zullen ze op zijn minst altijd even proberen om toch weg te lopen.


Citaat:
Dit is wat anders dan hem dwingen om stil te staan. Hij mag namelijk bewegen. Hij kan ook bewegen. Het enige wat er gebeurt als hij beweegt is dat dat touw heel irritant heen en weer gaat schudden of dat je hem weer een pasje achteruit zet, wat maakt dat hij zélf besluit dat hij misschien toch liever stil blijft staan.


Mag het paard nou wel of niet bewegen? Want aan de ene kant willen we dat hij vrijheid heeft, en aan de andere kant leren we hem dat hij niet weg mag lopen?

In plaats van een fysieke barrière (het touwtje, of twee touwen) leggen we nu een mentale barrière op. Is net zo goed een inperking van vrijheid, maar dan anders.

Ik heb mijn paard geleerd dat ze aan het touwtje moet blijven staan, als het touwtje los is mag ze rustig rondscharrelen. Dat vind ik veel duidelijkheid geven voor haar.



Overigens, ben ik van mening dat dit wel heel erg op alle slakken zout leggen is. Maken we ons nou serieus druk over paarden die op de poetsplaats aan twee touwtjes staan? Ik zou me bijna schuldig gaan voelen dat ik mijn paard ook weleens aan twee touwen zet. Tot ik me realiseer dat ze wel gewoon der hoofd kan laten zakken en dan in slaap valt op de poetsplaats. :')


Mee eens...
Als ze moeten stilstaan is het altijd iets wat "gedwongen" wordt. Of het nu met een touw een een commando is. Dus fysiek of mentaal...

De mijne konden prima los of op de plaats staan.
Jam was iets meer werk om het goed te leren, maar hij had ook het concentratie vermogen van een plat geslagen zilver ui toen hij nog heel jong was :+ , en wilde alles zien, ontdekken en vooral voelen en proeven :Y)
Maar moet zeggen dat het bij ons ook ruim genoeg is dat ze hun hoofd gewoon kunnen bewegen.

Daarbij, staan ze er bij mij nooit zo lang eigenlijk, ben een snelle poetser/wasser :+
Alleen knotten duurt wat langer, Jam had toen hij nog heel jong was weinig geduld, maar had ook bedacht dat je tijdens het knotten er in of er uit halen prima kon "chillen" met je kin op de ketting :')



[ img ]

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

jowien
Berichten: 976
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 15:02

Met de blog eens dat het leren/ kunnen stilstaan op commando erg onderschat wordt.
Wat ik mis in de blog, is duidelijkheid. Veel mensen zijn ook echt niet duidelijk naar hun paard. Gaan bozig of ongeduldig bewegen als paard beweegt. Wat krijg je dan? Meer beweging. Of angst.
Geef een duidelijk commando voor stil staan. Steeds hetzelfde commando gebruiken. Kan een woord zijn of een gebaar of combinatie. Beweging? Commando herhalen. Echt consequent zijn. En dat op vriendelijke geduldige manier. En ook wanneer het klaar is, daarvoor een ander commando. Dan weet ie dat.
Menpaarden kunnen vaak goed stilstaan. Waarom? Omdat ze dat leren. Menners doen veel meer met stemcommando's
, weten vaak goed hoe goed dat kan werken als je het goed aanleert, en met optuigen en vooral inspannen wordt het stilstaan veel geoefend. Strakker dan met onder het zadel rijden.
En het is zooooo fijn als je paard 'gewoon' stil kan staan. Op het erf maar ook bij buitenrijden.

c_alsemgeest
Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [BLOG] Je paard vastzetten om te poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:44

En ook veilig...
Met opstappen, zadelen en zeker wat jij zegt met inspannen is het erg belangrijk.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:15

Ik snap helemaal niets van deze blog.
Stilstaan leren doordat je bij elke pas ingrijpt of ze leren stilstaan door ze tussen twee touwen te laten staan en ze vanzelf tegen de uiteindes oplopen. Beiden geeft wat ongemak, maar is binnen twee tellen aangeleerd.

Het is gewoon een leerproces en dat maakt het ene niet goed of slecht.
Al die emoties over dwang zitten alleen in het hoofd van de mens. De jonkies hier stappen de eerste keer wat onwennig de poetsplaats op, de tweede keer ook en daarna gaat het vanzelf..ik vind persoonlijk al die emoties aan paarden toedichten vooral hinderlijk voor de paarden.
Mijn ervaring leert dat je met kalmte en duidelijkheid vrij weinig problemen ervaarr.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fransje23, larapurdy, Littera, posje, Sabbientje, Stybba en 90 bezoekers