Radeloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rodevlinder
Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-21 10:05

Hoi iedereen,

Een klein jaar geleden opende ik dit topic :
[MD] Jonge merrie gaat in protest bij gewicht op haar rug

In de tussentijd is er veel gebeurd:
De uitkomst van de foto's bij de kliniek waren patella fixatie en een milde vorm van kissing spines (hij wilde het zelf niet eens kissing spines noemen).
Haar rug en knieën zijn toen ingespoten en ze is op speciaal beslag gezet, dit december vorig jaar.
Mijn merrie heeft daarna even rust gehad en de maanden daarna heb ik vooral gebruikt om haar sterker te maken door middel van veel rechtuit wandelen, longeren met dubbele lijnen, grondwerk en cavaletti's.

Vanaf eind mei ben ik weer opgestapt, begonnen met 1x per week 10 minuten stappen en dit verder uitgebreid.
Na een paar weken ben ik het lessen rustig op gaan pakken en ze liep super ontspannen echter vond ze de rechter galop wat lastig dus vanaf september is mijn instructrice haar ook 1x bij gaan rijden.
Dit ging eigenlijk al die tijd erg goed, mijn merrie ziet er goed uit en zit goed in haar vel.
De zadelmaker liet ik standaard elke 2 maanden komen(tenzij er eerder iets was) omdat een goed passend zadel zo belangrijk is.
Ook is de osteopaat de afgelopen halfjaar 2 keer geweest en heb ik haar 2 keer laten masseren.
Rijden doen we 2 a 3 keer per week (waarvan mijn instructrice 1x en ik 1x pw les), we rijden voornamelijk in de bak maar minimaal 1 keer per week wandelen we met haar buiten in de polder of een rondje erop met een groep.
Verder doen we nog steeds regelmatig cavaletti's en 1x per week longeren we haar (afgewisseld met enkele lijn, dubbele lijn, kaptoom of Pessoa).
Alles liep zo goed, dat ik voor komende week een afspraak heb staan voor een heel nieuw zadel aan te laten meten omdat ik zelf last krijg van mijn rug met dit zadel en ze er uit begint te groeien.
Echter sinds vorige week is het weer mis, Los of aan de longe heeft ze geen pijn, in stap ook niet en loopt ze lekker ontspannen, maar zodra je wil draven geeft ze echt pijn aan.
Eye opener voor mij was toen er gister op buitenrit paarden aan de kletter gingen en het haar gewoon niet lukte om erachter aan te galopperen.

Ik wist uiteraard dat dit kon gebeuren, maar wat komt dit hard aan.
Na maanden te hebben gewerkt om haar sterker te maken, daarna zo ontspannen kunnen rijden en dan nu dit.
Als ze altijd pijn zou hebben dan is het zo klaar als een klontje, maar dat is niet het geval wat de keus zo moeilijk maakt.

Ze is 4,5 jaar en ik kocht haar als 3-jarige na eerdere ellende met andere paarden.
Ik wilde nu lekker rustig het rijden oppakken en in de toekomst wedstrijden rijden, maar dat zit er sowieso niet in.
Maar wat doe je dan? Moet ik haar weer wat tijd geven? Laat je een paard waarmee je nog wel pijnvrij grondwerk kunt doen en kan mennen inslapen omdat je niet meer kunt rijden? Ga je haar rug weer laten inspuiten in de hoop op wat maanden rijplezier? Ga je haar laten opereren met alle risico's van dien?
Of moet ik het rijden opgeven en de dingen met haar doen die ze nog wel kan?
Ik zou haar het liefst op de wei met andere paarden zetten, alleen heb ik zelf niet de financiële middelen om 2 paarden te onderhouden en aangezien ze pas 4 is bestaat de kans dat ik nog zo'n 20 jaar deze maandelijkse kosten zou hebben.
Mocht ze al 18 zijn zou ik haar naar een rusthuis brengen voor de laatste jaren.
Haar patella fixatie is overigens onder controle, daar heeft ze met beslag geen last meer van gehad.

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren, wellicht vanuit vergelijkbare situaties, want ik weet het even niet meer.



Hevonen
Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:20

Gelukkig dit nooit bij de hand gehad, dus kan je geen zinnig advies geven. Maar als ze nu pijnvrij is als ze niet wordt bereden zou je haar toch bijvoorbeeld een half jaar lekker in de wei kunnen zette. Ze is nog erg jong en ook nog niet volgroeid, dus wie weet wat er allemaal nog kan verbeteren.
Een second opinion is natuurlijk ook een optie, nu of later.

Is er niets waarop je de vinger kunt leggen wat betreft de recente kreupelheid? Kan ze zich hebben verstapt, is ze gevallen, heeft ze iets onder de leden? Je denkt natuurlijk dat het hetzelfde probleem is wat opspeelt, maar misschien is het wel iets anders, zoals een schiefel of een hoefzweer, of een zere schouder?

Hoe dan ook, heel veel sterkte!!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Sizzle
Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:26

Zit het echt in de rug of toch wat anders?
Gezien haar leeftijd zou ik het op zich nog wel als optie zien om gewoon nog een jaar niet te rijden maar te focussen op lange teugel werk totdat ze verder uitgegroeid is.
Helemaal niets doen lijkt me in iedergeval niet zinvol, dan wordt ze ook niet sterker.
Zou mennen niets zijn? Stel dat het alleen de belasting van het ruitergewicht is dan heeft ze misschien geen last bij aangespannen werk. Zelfs al zou het voor jou dan geen optie zijn, dan wellicht bij een menner?

Rodevlinder
Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-21 10:44

@hevonen: kreupel lopen doet ze niet, nooit gedaan ook. Ze kan gewoon geen gewicht op haar rug verdragen lijkt het. De KS zit ook precies onder het zadel.

@Sizzle: ik vind het zo lastig, we hebben dat toen bijna een halfjaar geprobeerd en met succes, echter tijdelijk succes.
Iets zegt mij dat dit soort problemen al op deze leeftijd weinig hoopvol zijn.
Volgens de dierenarts zou ze wel voor de wagen kunnen, omdat dit andere belasting is. Maar goed je moet maar net iemand weten die een menpaard zoekt... De meeste mensen willen rijden of en en.

Anoniem

Re: Radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:47

Misschien als draagmerrie verhuren

mirtedl
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:51

[***] schreef:
Misschien als draagmerrie verhuren


dat lijkt mij voor een paard met pijnklachten vanuit de rug nou niet echt een diervriendelijke optie..

Spotje 10/8/1993 - 8/7/2013 † Y;( Tjedde: 02/04/2000 - 16/09/2014 † Y;( Ollie: † 19/11/2015 Y;(

Sizzle
Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:53

Ik zou het mennen niet perse afschieten hoor, er zijn echt zat mensen die helemaal geen interesse hebben in rijden.
Wellicht wordt ze zelfs door mennen ook dusdanig veel sterker dat een buitenritje er ook nog wel in zit.
Als ze al gewend is aan dubbele longe kun je dat nu eigenlijk prima uitbouwen, tegen de lente heb je dan een idee of dit pijnvrij lukt en dat is de beste tijd om te verkopen mocht je zelf niet willen mennen.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:56

Poe dat is een lastige!

Ik zou het denk ik als eerste met je DA overleggen. Is het (waarschijnlijk) weer de KS of is er iets anders loos? Dat laatste is natuurlijk niet super waarschijnlijk maar het kan wel en het kan dus ook iets zijn wat meevalt en weer overgaat. Als het (waarschijnlijk) wel de KS is dan zou ik denk ik wel aan inslapen denken. Dit omdat een paard pas pijn aangeeft als het echt heftig is en dus als ze het niet laat zien het er wel degelijk kan zijn. Dit gecombineerd met echt niet in galop kunnen gaan onder het zadel, zelfs als er 'gevaar' is (want immers de andere paarden sloegen op hol), geeft voor mij aan dat het wel degelijk echt pijnlijk moet zijn.

Kijk, sowieso hoef je niks te overhaasten dus je kan de tijd nemen om er over na te denken.

Overigens zou ik een dier met rugklachten nooit een dracht aandoen

candalisa
Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:57

Zou het niet kunnen dat het zadel ook niet lekker ligt omdat je al aangeeft dat het te krap wordt? Het zou kunnen dat ze hier heel heftig op reageert. Ik zou idd een second opinie aanvragen ik ken een paard wat op vrij jonge leeftijd de diagnose kreeg en nu jaren later loopt die z. Een thermografie is mss ook iets om te overwegen mss zitten er wel andere knel punten waar je aan zou kunnen werken.

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

Earth
Berichten: 7887
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 21:24

candalisa schreef:
Zou het niet kunnen dat het zadel ook niet lekker ligt omdat je al aangeeft dat het te krap wordt? Het zou kunnen dat ze hier heel heftig op reageert. Ik zou idd een second opinie aanvragen ik ken een paard wat op vrij jonge leeftijd de diagnose kreeg en nu jaren later loopt die z. Een thermografie is mss ook iets om te overwegen mss zitten er wel andere knel punten waar je aan zou kunnen werken.

Maar dan denk ik, moet je dan iedere maand het zadel laten nakijken? DAt is toch niet te doen?

Ik vind het wel heftig dat ze zo slecht is TS. Eerlijk, ik zou nog een keer een second opinion doen, om te kijken of er nog wat anders aan de hand is. Maar ik zou het ook niet gek vinden als je het goed genoeg vindt. Ze is nog zo jong, het is gewoon niet goed dat ze nu al zoveel moeite heeft met het werk. En je vraagt nog vrij weinig van haar. Ik zou overwegen om haar als menpaard weg te doen :j Of dat zelf te doen als daar ook je interesse ligt :)
Maar ik zou het niet gek vinden als je de handdoek in de ring gooit hoor.

Earth het reisbureau.

Jasmijn159
Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 11:10

Kan het niet iets anders zijn? Er heeft wel erg veel tijd tussen gezeten. Misschien is het nu iets wat makkelijk op te lossen is.

En volgens mij hanteert paardenrusthuis van der Kruis geen leeftijdsgrens. Dus dat kun je ook nog overwegen.

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 11:18

Een jaar verder, laat nog eens een foto van de rug maken en vergelijk. Het kan wel minimaal zijn volgens de vorige da maar zeker heftige klachten geven, niet kunnen galopperen vind ik eerlijk gezegd dramatisch voor zo’n jong dier.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Pumpkins
Berichten: 3145
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:49

bigone schreef:
Een jaar verder, laat nog eens een foto van de rug maken en vergelijk. Het kan wel minimaal zijn volgens de vorige da maar zeker heftige klachten geven, niet kunnen galopperen vind ik eerlijk gezegd dramatisch voor zo’n jong dier.


Dit precies, ik zou haar rug nogmaals op de foto zetten om te kijken of de situatie stabiel is.
Wat een rotsituatie voor jullie beiden.. heel veel sterkte!

Wildgirl
Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:45

Ik mis nog een optie, namelijk euthanasie.
Je hebt een 4 jarige merrie die al flink stuk is en standaard speciaal beslag nodig heeft voor haar PL.
Je kunt haar niet belasten, niet mee fokken en je kunt het je financieel niet veroorloven haar aan te houden naast een ander gezond paard.
Dan lijkt mij de keuze vrij simpel. Dat klinkt hard maar je merrie denkt niet zoals een mens, zij heeft geen besef van leven en dood.
Nu enorme kosten (blijven) maken voor een 4 jarige met deze diagnose is niet zinvol en gaat je naar alle waarschijnlijkheid nooit een vrij belastbaar paard opleveren.

KootMiraDrum
Berichten: 8324
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:52

Top optie, Wildgirl, een paard blijft natuurlijk een gebruiksvoorwerp. Kan het niet gebruikt worden, dan maak je het maar dood. Bah. Een dier is gewoonweg niet gemaakt om een mens te dragen. Wanneer zien mensen dat eens in?

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:58

Dat is wat kort door de bocht. Euthanasie is een gerechtvaardigde keuze bij een dier dat pijn heeft.
Aangespannen is ook niet rugvrij, en daarnaast speciaal beslag en dan misschien veel op het harde voor de kar is ook geen optie, daarnaast is het geen gegeven dat dit dier voor de kar kan.

nobility
Berichten: 1030
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:02

Paard is niet kreupel. Heeft alleen problemen met gewicht op de rug. Dan moet zo’n dier maar afgemaakt worden? Bijzonder. Beestje is nog heel jong.
Jaartje weide vakantie en daarna met een schone lei beginnen. Kan wonderen doen…

Sjeanine.Elite • Jazz x Haarlem. ZZ Zwaar IICH Groningen gewonnen . Lichte tour
Faith Hill • ZiziTop x Janiro. M2
Geranine • United x Jazz. L2
Nobility • Janiro x Fresco Z2+25 L springen.

MyWishMax
Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:08

nobility schreef:
Paard is niet kreupel. Heeft alleen problemen met gewicht op de rug. Dan moet zo’n dier maar afgemaakt worden? Bijzonder. Beestje is nog heel jong.
Jaartje weide vakantie en daarna met een schone lei beginnen. Kan wonderen doen…


Of het vele malen erger maken. Bij sommige ks kan het juist nodig zijn om te blijven trainen. Hier was het stil zetten juist het slechtste wat we konden doen en ging alles stuk. Konden paard laten inslapen.

Ik zou naar de da gaan en laten nakijken. Wie weet is er iets anders aan de hand, wie weet is het met een simpele behandeling weer goed om verder te gaan.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Wildgirl
Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:20

KootMiraDrum schreef:
Top optie, Wildgirl, een paard blijft natuurlijk een gebruiksvoorwerp. Kan het niet gebruikt worden, dan maak je het maar dood. Bah. Een dier is gewoonweg niet gemaakt om een mens te dragen. Wanneer zien mensen dat eens in?

Hohoho die veroordelende toon mag je weglaten.
Wanneer zien we eens in dat het vermenselijken van paarden vaak niet in het belang van het paard is maar van onszelf?
Een paard kost je, zonder al te gekke medische kosten, gemiddeld zo'n 500 euro pm aan basiszorg. Het lijkt jou logisch om dat de komende pak en beet 20 jaar te gaan betalen? Dat is 120.000 euro omdat "euthanasie zielig is want ze is nog zo jong".
Geloof me, hier gaan de paarden echt niet bij het minste of geringste maar een jong paard wat al zodanig stuk is en altijd medische zorg nodig heeft? Ja daarvan wil ik per definitie niet dat het de handel in gaat en die 120k kan ik beter besteden. Daar is niets maar dan ook niets mis mee.


Edit ook hier overigens de ervaring dat zowel KS als de patella training behoeven. Stil zetten is geen optie dan.

Pumpkins
Berichten: 3145
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:36

Snap je opmerking wel Wildgirl, vind hem toch kort door de bocht. Ik zou eerst eens een DA erbij halen en kijken of het inderdaad de KS is die weer opspeelt en hoe het er nu daadwerkelijk voorstaat. Maar inderdaad, dier is jong en als het echt al zo pijnlijk reageert en dat bevestigd wordt door DA, zou ik mijn opties ook eens goed op een rijtje gaan zetten.

Suzanne F.
Berichten: 49154
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:46

Eens met Wildgirl en ook met de opmerking dat rust vaak meer slecht doet dan goed met deze diagnoses. Ik heb er ook eentje gehad die na een week rust problemen kreeg, na 2 weken als een kaartenhuis in elkaar stortte en die ik kon laten inslapen een maand later. Bleek KS te hebben.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:59

Je zult dit niet willen horen, maar sommige paarden zijn gewoon geen rijpaard. We kunnen dan als eigenaren van alles er aan goed doen en medisch uitproberen, maar in feite is het ONZE wens dat het een rijpaard wordt, wat als het dat gewoon niet in huis heeft?.
Is wat je doet wel echt voor het paard, of is het meer voor jezelf.
Misschien doet dit paard het prima als koetspaard, als wandelpaard, als knuffelpaard, als coachpaard, maar niet als rijpaard.
Verdrietig dat zeker, succes met alles

Bejaarde bokkers weten meer

Popstra
Berichten: 13705
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:58

Ik zou voor een second opinion gaan en als zij de KS ook minimaal vinden dan het paard elders in training zetten waar het consequent door gereden word.
Nu focus jij veel op haar evt rug probleem En dat maakt jou bang dat ze pijn heeft en er daarom vandoor gaat enz en dat is niet handig bij een jong paard dat nog veel moet leren

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Lieuwkje_90
Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Re: Radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:33

Wat een *** situatie TS.

Popstra: het is toch niet omdat dierenartsen de ks minimaal vinden, dat het paard er geen last van heeft?
Al kan ik je advies wel volgen hoor. Het is zeker het proberen waard.

Popstra
Berichten: 13705
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:45

ik las, milde vorm van KS en dat de arts het geeneens KS wilde noemen.....

KS hoeft niet het einde van carrière paard te betekenen. Ik denk dat je met juiste training kunt proberen dit paard ,,on track,, te krijgen. Maar daar moet je wel in investeren.

Afschrijven kan altijd nog als het echt niet blijkt te gaan.

Ik l*l niet met de wind mee nee...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AVdB96, Barb, Fientj, GrapeshotBot, janneke584, PintoNatal, savieralover en 72 bezoekers