Roadtrip met de honden - Zweden of Noorwegen? TIPS?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Florenc
Berichten: 1436
Geregistreerd: 14-09-11

Roadtrip met de honden - Zweden of Noorwegen? TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-21 15:19

DILEMMA!

Oké, het is min of meer beslist. Volgend jaar, ofwel periode Mei/Juni ofwel periode September gaan we een camper huren en trekken we er met onze twee honden op uit voor een 14 - 18 dagen. Dit jaar zijn we naar de Franse Alpen geweest, de bergen in. Zowel voor ons als voor de honden, HEERLIJK, maar voor mij wel nog iets te veel volk in de dalregio's. Volgend jaar willen we graag naar één van de Scandinavische landen, Noorwegen of Zweden, daar zijn we nog niet helemaal uit.

Wat willen we graag?
- Géén steden
- Véél wandelmogelijkheden (Kajakken en dergelijk valt af, gezien de honden mee moeten kunnen)
- Zo weinig mogelijk volk (vooral toeristen - Ik mijd algemeen gezien al de grote toeristische trekpleisters, al zijn ze nog zo mooi)
- Bergen /Heuvels / Water / Ruwe natuur
- Afwisseling (alle dagen bergen kruipt behoorlijk in de kleren, als je van een plat land komt :') )

We willen max rond de 4000km rijden (van België uit). Het moet fijn blijven en mag gerust 'op't gemak' zijn. Maar daardoor zijn we ook wel gebonden aan de Zuidelijke regio's van beide landen. In Zweden heb ik het idee dat het zuiden vooral wat saai is? Veel bos, vlak terrein? Of ben ik daar mis? Ik neig qua natuur daardoor meer naar Noorwegen, maar ik ben wat bang dat Noorwegen (zeker die zuidelijke kant) nog een heel stuk toeristischer is dan Zweden? Of is dat écht te vermijden, door de populaire trekpleisters (zoals de Preikestolen) gewoon te vermijden?

Verder, héél graag insider tips qua toffe hikes, leuke meertjes, watervalletjes,...
(Oh ja, vriendlief is vliegvisser, dus dat als extra erbij zou wel mooi zijn)

Impressie van onze vakantie dit jaar. This is what I like. Bergen, honden die gewoon los kunnen, heerlijk blauw meer. Top!
[ img ]


Ania
Berichten: 6098
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Roadtrip met de honden - Zweden of Noorwegen? TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:30

Wij gaan vaak naar Noorwegen, en dan het zuiden (kristiansand omhoog naar Engesland) Je kunt daar al prachtig wandelen en vissen zonder mensen in de weg te zitten en Noorwegen is super hondvriendelijk.

sevke
Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:35

Wij hebben dit gedaan, Zweden en Noorwegen, weliswaar met één hond.
Zowel in Noorwegen als Zweden moeten honden altijd en overal aangelijnd zijn in de periode april-oktober. Dit ter bescherming van het wild. Ze zijn er daar erg streng op en iedereen houdt zich eraan. Voor de rest zijn ze wel erg hondvriendelijk.
Noorwegen is erg mooi en ruw, en er zijn prachtige hikes te doen, maar er zijn niet zoveel wegen waar je met de camper overheen kunt, en soms is het wat zoeken naar een camperplaatsje.
Persoonlijk vond ik Zweden toffer. Veel meer afwisselend qua landschap. Een aanrader bv is Glaskogen Nationaal Park. Daar alleen al kun je je een week amuseren. We hebben er ook elanden gespot. Ons hondje vond het er zalig. Kayakken kan best, hoor met honden. Doen wij ook. Zelf met zo'n grote opblaaskayak van de Decathlon. Timo vond het zalig.
[ img ]
Hier was het weer niet zo best. Dat kun je natuurlijk hebben in Scandinavië.

[ img ]

Noorwegen is ook nog veel duurder dan Zweden. Eén tomaat kost daar 2€.

Born to slide, forced to work

noordje
Berichten: 2199
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:43

In mei/juni kan er nog sneeuw liggen in de hoger gelegen delen van Noorwegen.

Dit jaar was het erg rustig qua toerisme, maar Noorwegen is weer aan het open gaan en daarmee verwachten ze dat de toeristen weer terugkomen.

Als je van watervallen houdt dan is Noorwegen echt hét land en er zijn ook veel meren. Ik vind dus Noorwegen veel afwisselender dan Zweden,maar zo ieder z'n smaak.

En ja Noorwegen is duurder, maar jullie komen met een camper en de meesten die hierheen komen, hebben dan alles bij zich.

Er is vrij camperen, dus je hoeft niet altijd een camping te vinden.

Ik kan je genoeg tips geven over wat te doen en te zien. Afgelopen jaren op zoveel mooie plekken geweest :D
Laat maar weten.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

sevke
Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Roadtrip met de honden - Zweden of Noorwegen? TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:53

@noordje : klopt, maar wij gingen voor drie weken en je kunt niet voor drie weken eten meenemen :D
En af en toe moet je toch een camperplaats om je toilet uit te legen en water bij te vullen. Wij hebben ook geen campings gedaan, maar echt van die camperplaatsen met 0 voorzieningen :o
En inderdaad : qua "fossen" was Noorwegen echt prachtig...

Born to slide, forced to work

PineApple
Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Roadtrip met de honden - Zweden of Noorwegen? TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:11

Wij zijn dit jaar met daktent door Noorwegen getrokken, met een hond.
Via Denemarken en Zweden heen en weer terug, hebben vanuit Noord-Brabant 5400 kilometer gemaakt.

Ik vond Noorwegen mooier dan Zweden, maar iedereen zijn smaak natuurlijk :D
Wij merkten op dat alle campings een keuken hadden waar je naast afwassen ook kon koken en vaak ook nog een koelkast/vriezer waar je wat in kon leggen.

Wij vonden het m.b.t. boodschappen doen wel oké. Het is duur, maar de campings zijn goedkoper dan in Nederland. Dat trekt het weer wat recht. En je mag inderdaad wild kamperen, dat scheelt ook.

Florenc
Berichten: 1436
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-21 16:43

sevke schreef:
Wij hebben dit gedaan, Zweden en Noorwegen, weliswaar met één hond.
Zowel in Noorwegen als Zweden moeten honden altijd en overal aangelijnd zijn in de periode april-oktober. Dit ter bescherming van het wild. Ze zijn er daar erg streng op en iedereen houdt zich eraan. Voor de rest zijn ze wel erg hondvriendelijk.
Noorwegen is erg mooi en ruw, en er zijn prachtige hikes te doen, maar er zijn niet zoveel wegen waar je met de camper overheen kunt, en soms is het wat zoeken naar een camperplaatsje.
Persoonlijk vond ik Zweden toffer. Veel meer afwisselend qua landschap. Een aanrader bv is Glaskogen Nationaal Park. Daar alleen al kun je je een week amuseren. We hebben er ook elanden gespot. Ons hondje vond het er zalig. Kayakken kan best, hoor met honden. Doen wij ook. Zelf met zo'n grote opblaaskayak van de Decathlon. Timo vond het zalig.

Noorwegen is ook nog veel duurder dan Zweden. Eén tomaat kost daar 2€.


Aanlijnen is jammer, maar wel begrijpelijk. Thuis zijn ze ook het grootste deel aangelijnd, omdat je gewoon altijd en overal iemand kan tegenkomen en je geen overzicht hebt. Het had fijn geweest als ze hier en daar met overzicht los konden. Als je zegt "niet zoveel wegen waar je met de camper overheen kunt", wat moet ik daar dan uit verstaan? Slechte bereidbaarheid? Te smal? Het is natuurlijk wel jammer als je op de mooie plaatsen niet kan komen...

En afwisseling in landschap in Zweden, kan je voorbeelden geven? Ik zeg het, mijn beeld voorlopig van zweden = bossen & vlak :D Kajakken met die van ons is misschien iets lastiger, vooral de grootste (lees: 31kg en lekker alert)

noordje schreef:
In mei/juni kan er nog sneeuw liggen in de hoger gelegen delen van Noorwegen.
Dit jaar was het erg rustig qua toerisme, maar Noorwegen is weer aan het open gaan en daarmee verwachten ze dat de toeristen weer terugkomen.
Als je van watervallen houdt dan is Noorwegen echt hét land en er zijn ook veel meren. Ik vind dus Noorwegen veel afwisselender dan Zweden,maar zo ieder z'n smaak.
En ja Noorwegen is duurder, maar jullie komen met een camper en de meesten die hierheen komen, hebben dan alles bij zich.
Er is vrij camperen, dus je hoeft niet altijd een camping te vinden.

Ik kan je genoeg tips geven over wat te doen en te zien. Afgelopen jaren op zoveel mooie plekken geweest :D
Laat maar weten.


Die sneeuw, daar was ik me van bewust. Op zich wel fijn. Als we Noorwegen zouden doen, wilt vriendlief wél heel graag een gletsjerhike doen (zonder honden!) - dus dat is wel een dingetje om rekening mee te houden in die periode. Qua prijs lig ik er niet zo van wakker. We vinden het oké om basic te reizen en zelf onze pot te koken, maar we vinden het ook oké om wat geld uit te geven. Het is vakantie voor iets, we werken beiden hard genoeg om het af en toe gewoon uit te geven :').
Als we Noorwegen zouden doen, zou ik maximaal Jostedalsbreen als meest noordelijke punt pakken. Is het volgens jou de moeite om die reeks nationale parken te doen, van zuid naar noord (Hardangervidda, Hallingskarvet, Jostedalsbreen, Jotunheimen)? En zo ja, zijn er nog fijne plaatsen als je van Jotunheimen terug meer Zuidelijk gaat?

Florenc
Berichten: 1436
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-21 16:44

PineApple schreef:
Wij zijn dit jaar met daktent door Noorwegen getrokken, met een hond.
Via Denemarken en Zweden heen en weer terug, hebben vanuit Noord-Brabant 5400 kilometer gemaakt.

Ik vond Noorwegen mooier dan Zweden, maar iedereen zijn smaak natuurlijk :D


Zo, 5400km is direct al wel heel pittig! Hoeveel dagen zijn jullie weg geweest? En wat vond je mooier aan Noorwegen?

noordje
Berichten: 2199
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:00

Je hebt ook nog de Folgefonna. Daar kun je ook de gletsjer op.
Kijk op folgefonni.no
Je kunt daar ook heel mooi wandelen.

Bij Kinsarvik (niet ver van Folgefonna) heb je een wandeling waar je langs 4 watervallen komt.

Aurlandsdalen is ook heel mooi. Sla Flåm maar over als je niet van drukte houdt. Daar kunnen de cruiseschepen tegenwoordig tot in het dorp komen.
Ook heel bijzonder (vond ik) was de oude Koningsweg en dan met name bij Borgund.

Gaustatoppen beklimmen (of met de kabelbaan) voor een geweldig uitzicht. (bij helder weer)

Rondane, ook prachtig. Rij dan over de rv27 voor mooie uitzichten.
En zeker de rv55 voor uitzicht op Jotunheimen niet overslaan.
Allebei goed te doen met camper.
Je kunt met de camper overal wel komen, maar soms vereist het wat stuurmanskunst en goed vooruit kunnen kijken :D

Ehhh, ik kan wel even doorgaan :o

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Florenc
Berichten: 1436
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-21 17:11

noordje schreef:
Je hebt ook nog de Folgefonna. Daar kun je ook de gletsjer op.
Kijk op folgefonni.no
Je kunt daar ook heel mooi wandelen.

Bij Kinsarvik (niet ver van Folgefonna) heb je een wandeling waar je langs 4 watervallen komt.

Aurlandsdalen is ook heel mooi. Sla Flåm maar over als je niet van drukte houdt. Daar kunnen de cruiseschepen tegenwoordig tot in het dorp komen.
Ook heel bijzonder (vond ik) was de oude Koningsweg en dan met name bij Borgund.

Gaustatoppen beklimmen (of met de kabelbaan) voor een geweldig uitzicht. (bij helder weer)

Rondane, ook prachtig. Rij dan over de rv27 voor mooie uitzichten.
En zeker de rv55 voor uitzicht op Jotunheimen niet overslaan.
Allebei goed te doen met camper.
Je kunt met de camper overal wel komen, maar soms vereist het wat stuurmanskunst en goed vooruit kunnen kijken :D

Ehhh, ik kan wel even doorgaan :o


Vriend is gewoon om met (harmonica)bussen te rijden, dus stuurmanskunst zou op zich wel goed moeten komen. Die wandeling bij Kinsarvik ziet er HELEMAAL mijn ding uit, dat is wat ik wil doen en zien. Je mag voor mij wel gerust wat doorgaan hoor, of als de plannen iets concreter worden, stuur ik je nog een bericht :D. I like dit soort tips!

sevke
Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:17

De wegen in Noorwegen zijn dikwijls erg smal en soms ook niet geasfalteerd. Aan de stuurmanskunst zal het niet liggen, mijn man rijdt met onze paardenvrachtwagen en op zijn bedrijf heeft hij ook een grote vrachtwagen met kraan. Wij waren met zo'n grote camper en daar kun je niet echt mee offroaden zeg maar. Je komt er wel overal mee, maar soms sloegen we dan zo'n padje in, en dat versmalde dan altijd maar en opeens was de verharding verdwenen.
Normaal rijden we met een 4X4 Toyota Landcruiser, dus die slaat zich overal wel doorheen, daarom was dat wel wat wennen, zo'n camper met net te weinig vermogen :o . Ik heb wel ergens een filmpje waar we met de camper offroaden op een weggetje waar hij net niet op paste, maar ik weet niet hoe ik dat hier moet plaatsen.
Rondane hebben we ook gedaan, en de Geirangerfjord. De weg daarnaartoe is ook adembenemend. Lysefjord (of Lyssefjord, dat weet ik niet meer) vond ik ook erg mooi
Ik moet wel zeggen dat de tunnels in Noorwegen van ongeziene grootte zijn. Op een bepaald moment was er midden in een berg een megagroot neonblauw verlichte rotonde!
Wij zijn van Kristiansand naar boven gereden, tot in Trondheim. Van daar via het binnenland terug naar beneden en dan in Värmland Zweden binnen. Dan via Denemarken (het NRHA EK :+ ) terug naar huis. Iets meer dan 8000km in totaal en drie weken onderweg.
Eten hebben we meestal in de camper gedaan, de horeca is in Noorwegen ook beperkt als je de steden mijdt. Stavanger vond ik dan wel weer een leuk stadje en van daaruit hebben we met een Zodiac naar de preikestölen gevaren. Daar was hond niet mee. Preikestölen kun je ook tevoet doen over land.
Ik miste de bossen in Noorwegen. Ben een bosmens en de begroeiing is daar eerder beperkt. Qua watervallen en meren ongeevenaard, dat dan weer wel. Gletsjers hebben we niet gedaan, daar was het veel te druk qua toeristen op het moment dat wij daar waren.
Nu hebben we een andere camper bijgekocht, zo'n 4X4 bus. Daar gaan we zeker nog eens scandinavië mee doen, dat lijkt mij veel geschikter, en hij is ook beter uitgerust om langere tijd offgrid te leven dan de camper.

Born to slide, forced to work

noordje
Berichten: 2199
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Roadtrip met de honden - Zweden of Noorwegen? TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:56

Stuur maar een berichtje Florenc als het zover is.

@Sevke,waar wij wonen (Hedmark) heb je wel degelijk bos.
Maar aangezien de meeste reizigers toch vaak de westkust doen, is dit deel een veel minder bereisd stuk.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

PineApple
Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:30

Florenc schreef:
PineApple schreef:
Wij zijn dit jaar met daktent door Noorwegen getrokken, met een hond.
Via Denemarken en Zweden heen en weer terug, hebben vanuit Noord-Brabant 5400 kilometer gemaakt.

Ik vond Noorwegen mooier dan Zweden, maar iedereen zijn smaak natuurlijk :D


Zo, 5400km is direct al wel heel pittig! Hoeveel dagen zijn jullie weg geweest? En wat vond je mooier aan Noorwegen?


Wij zijn 17 dagen on tour geweest. Ik vond de fjorden, watervallen, bossen, hoogvlaktes prachtig. Elk uur zagen we iets totaal anders.
Voor mijn gevoel heb ik 2,5 in de droomvlucht van de Efteling gezeten <3

joykel
Berichten: 336
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:18

Wij hebben dit jaar twee weken Noorwegen gedaan en vorig jaar twee weken Zweden, beiden met camper.
Het rijden met een camper gaat prima, soms moet de snelheid flink omlaag maar

des te meer tijd om van de omgeving te genieten! En sommige wegen zijn niet geasfalteerd maar ook prima te doen met een camper. Soms zijn de wegen smal, er zijn om de zoveel tijd inhammen zodat bij een tegenligger een van de twee aan de kant kan.

welk land is heel persoonlijk. Noorwegen was de natuur een stuk ruiger, fjorden, heeeel veel watervallen, gletsers. Zweden nog meer meren, iets vlakker maar ook daar hebben wij ons hart aan verloren.

Je zou ook kunnen combineren? Wij zijn ook via Zweden naar Noorwegen gegaan, 3500 km gereden (wel met oversteek Kiel - Göteborg)

Noorwegen:

[ img ]

[ img ]
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
[ img ]

Zweden:


[ img ]

[ img ]


[ img ]


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Roadtrip met de honden - Zweden of Noorwegen? TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 12:30

Bedankt voor de fotospam. Noorwegen lijkt mij echt prachtig. Ik lees even gezellig mee, wij zaten ook te kijken naar Noorwegen met hond en kids volgende zomer

KarmaChansy
Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Roadtrip met de honden - Zweden of Noorwegen? TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 13:02

Als jullie naar noorwegen gaan houd rekening met de ontworming :) Overigens heeft Zweden ook mooie plekjes hoor! :D

De Noorse gezondheidsregels voor huisdieren op een rij:

Het is verplicht om een EU-dierenpaspoort van je hond te hebben;
Je hond moet minstens 21 dagen voor je vakantie ingeënt zijn tegen hondsdolheid;
Je hond moet gechipt zijn vóór de inenting;
Honden moeten minimaal 24 uur en maximaal 120 uur voor aankomst in Noorwegen ontwormd zijn met Praziquantel door een dierenarts. Hiervan moet een bewijs in het paspoort van je hond staan;
Als je langer dan 28 dagen in Noorwegen blijft, moet de ontworming van je hond door een Noorse dierenarts herhaald worden.

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Zebraatje
Berichten: 137
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:49

noordje schreef:
Je hebt ook nog de Folgefonna. Daar kun je ook de gletsjer op.
Kijk op folgefonni.no
Je kunt daar ook heel mooi wandelen.

Bij Kinsarvik (niet ver van Folgefonna) heb je een wandeling waar je langs 4 watervallen komt.

Aurlandsdalen is ook heel mooi. Sla Flåm maar over als je niet van drukte houdt. Daar kunnen de cruiseschepen tegenwoordig tot in het dorp komen.
Ook heel bijzonder (vond ik) was de oude Koningsweg en dan met name bij Borgund.

Gaustatoppen beklimmen (of met de kabelbaan) voor een geweldig uitzicht. (bij helder weer)

Rondane, ook prachtig. Rij dan over de rv27 voor mooie uitzichten.
En zeker de rv55 voor uitzicht op Jotunheimen niet overslaan.
Allebei goed te doen met camper.
Je kunt met de camper overal wel komen, maar soms vereist het wat stuurmanskunst en goed vooruit kunnen kijken :D

Ehhh, ik kan wel even doorgaan :o


In 2017 ben ik in half juni naar Noorwegen geweest.
Ook een gletsjertocht bij Folgafonna gedaan. En de wandeling met de 4 watervallen bij Kinservik. Erg mooi, aanrader!
Ook de preikestolen gewandeld, maar wel 'smorgens om 8 uur begonnen. Toen was het prima te doen qua drukte.

Houd inderdaad rekening met sneeuw in mei/juni. Wij wilden bijvoorbeeld naar de Hardagervidda, maar daar was nog dicht ivm sneeuw.

De prijs van eten vond ik meevallen als je er rekening mee houdt. Dus veel meenemen van huis, en daar kopen wat goedkoop is en niet persé verse sla en tomaat willen eten. Maar bijvoorbeeld roerbakgroente uit de vriezer.

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78496
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Roadtrip met de honden - Zweden of Noorwegen? TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:27

Wij zijn een paar jaar geleden met de camper en hond door Scandinavie gereist, via de brug naar Zweden, door Noorwegen naar de Noordkaap, en via Finland en Zweden weer terug.
Met name Noorwegen viel tegen om te wandelen met de hond. In ieder geval zijn er langs de E6 weinig mogelijkheden, geen zijwegen en je kunt de camper ook niet zomaar langs de weg parkeren. Wat dat betreft was het in Finland een heel stuk beter. Wij zijn direct de E6 opgegaan, het zuiden van Noorwegen dus wel overgeslagen, wellicht dat het daar anders is.
Vanuit Nederland tegen de belgische grens hebben we een roadtrip van 8800 km gemaakt.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Florenc
Berichten: 1436
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-21 15:48

Zooo Joykel, wat een heerlijke foto's! Je maakt de keuze tussen de twee landen er niet makkelijker op. Welke route hebben jullie gedaan?

Neonlight schreef:
Wij zijn een paar jaar geleden met de camper en hond door Scandinavië gereist, via de brug naar Zweden, door Noorwegen naar de Noordkaap, en via Finland en Zweden weer terug. Met name Noorwegen viel tegen om te wandelen met de hond. In ieder geval zijn er langs de E6 weinig mogelijkheden, geen zijwegen en je kunt de camper ook niet zomaar langs de weg parkeren. Wat dat betreft was het in Finland een heel stuk beter. Wij zijn direct de E6 opgegaan, het zuiden van Noorwegen dus wel overgeslagen, wellicht dat het daar anders is.
Vanuit Nederland tegen de belgische grens hebben we een roadtrip van 8800 km gemaakt.


8800 km _O-
Hoelang hebben jullie daarover gedaan? Finland is voor ons geen optie. Ik wil echt het aantal kilometers beperken, in de mate van het mogelijke. Ik ben wel fan van het principe van "slow travelling". Ik wil de mooie plaatsjes zien, maar liever op't gemak dan zoveel kilometers maken.

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78496
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Roadtrip met de honden - Zweden of Noorwegen? TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 18:28

Wij zijn bijna 4 weken toen weggeweest. :) Was ook wel een pittig tripje qua kilometers, vooral ook omdat je gemiddeld niet heel hard kunt doorrijden.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

moonsparkle
Berichten: 21700
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 18:35

@joykel waar is die 5e foto gemaakt <3?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

noordje
Berichten: 2199
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:27

Weet je TS, wij raceten vroeger ook overal doorheen , maar heb nu echt geleerd om er de tijd voor te nemen.
Er is zoveel te zien :D

Låtefoss
[ img ]
Vettisfossen
[ img ]
Uitzicht vanaf Tindeveien
[ img ]
Supphelle gletsjer
[ img ]
1 van de 4 watervallen bij Kinsarvik
[ img ]
[ img ]
Skjervefossen
[ img ]
Tvinnefossen
[ img ]

Zomaar even een greep uit de vele foto's :o

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

joykel
Berichten: 336
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:32

moonsparkle schreef:
@joykel waar is die 5e foto gemaakt <3?

In Andalsnes in Noorwegen. Hier zijn we een nacht op de camping verbleven.
Camping ligt voor de Trollveggen, de hoogste bergwand van Europa.
Adembenemend mooi daar ( maar niet alleen daar trouwens, overal in Noorwegen waar we waren )

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:35

Houd er ook echt goed rekening mee dat 100 km in Noorwegen veeeel meer tijd kost dan 100 km in Nederland of Belgie !

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:42

Hee, dit is een wat ouder topic, maar misschien hebben jullie nog meer tips. Wil graag deze zomervakantie met onze hond naar Noorwegen. Wij gaan met auto en tent. En ik heb meteen al wat vragen.
Vraag 1: Gaan we een bootovertocht doen of nemen we de bruggen en rijden we via Zweden? Wat vonden jullie het fijnst?
Vraag 2: Het ontworming en aanmelding bij de douane protocol.
Je ontwormt bijv op zaterdag bij de dierenarts in Nederland. Je gaat zondag rijden naar Denemarken. Op maandag rijd je naar Zweden. In Zweden meld je de hond aan bij de douane. Op dinsdag ben je in Noorwegen. Dan zit je toch nog safe met de ontworming (binnen 120 uur)? En moet je dan ook in Noorwegen je weer melden bij de douane?
Vraag 3: Rondom je kampeermiddel, zet je je hond vast aan zo'n pin of heb je zo'n schapennetomheining? Wat is handig?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 bezoekers