Vanaf welke schofthoogte is het een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

SRurenga
Berichten: 45
Geregistreerd: 25-09-12

Vanaf welke schofthoogte is het een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-21 23:55

Vanaf welke schofthoogte is het een paard? Ik hoor/lees vanaf 1.56m, 1.57m, 1.58m, 1.59m, 1.60m. Is er iemand die het zeker weet?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 17-10-21 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt


Zebrastreep
Berichten: 9689
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 23:57

In Nederland is vanaf boven de 1,57 cm een paard. Waarom? Omdat we in Nederland E-pony's hebben.

Buiten Nederland om gaat het tot D pony's en is het boven de 1,47 een paard.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 02:43

Zebrastreep schreef:
In Nederland is vanaf boven de 1,57 cm een paard. Waarom? Omdat we in Nederland E-pony's hebben.

Buiten Nederland om gaat het tot D pony's en is het boven de 1,47 een paard.


In de mensport in Nederland is alles groter dan 148cm (zonder ijzers) een paard.

Don't take anything for granted

Suzanne F.
Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 07:38

Ik reken een paard onder 1.60 m plus. Maar misschien is dat ouderwets?

Edit: bij het KWPN moeten ze minimaal 1.58 m zijn, voor het sterpredikaat 1.60 m.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Re: Vanaf welke schofthoogte is geen een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 07:42


He who neglects the present moment, throws away all that he hath

Marjo
Berichten: 37151
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Vanaf welke schofthoogte is geen een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 07:44

En dit gaat dan puur op hoogte van de schoft voor wedstrijden. Maar er zijn rassen die kleiner zijn dan de aangegeven maat, maar daar moet je zeker niet tegen zeggen dat het pony's zijn :')

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 07:47

Officieel is het al jaren geleden vastgelegd: een pony is een paard onder de 1.479. Vanaf 1.48 is het een paard.
In NL hebben we daarna een tussencategorie gemaakt, die tot 1.579. 10 cm groter dus, wat dan E-pony heet.

De FEI kent dit niet, dus internationaal is een pony een pony als-ie 1.479 of lager is.

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 07:48

Die wedstrijd hoogte is eigenlijk enkel relevant als je zelf jonger dan 18 bent.
Als je volwassen bent is de stokmaat ondergeschikt want dan wordt je gewoon beoordeeld naar je klasse bij de paarden.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 07:50

Marjo schreef:
En dit gaat dan puur op hoogte van de schoft voor wedstrijden. Maar er zijn rassen die kleiner zijn dan de aangegeven maat, maar daar moet je zeker niet tegen zeggen dat het pony's zijn :')


Mwah, als ik een IJslander zie zeg ik toch echt pony. :')

He who neglects the present moment, throws away all that he hath

Marjo
Berichten: 37151
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 08:18

Shae schreef:
Marjo schreef:
En dit gaat dan puur op hoogte van de schoft voor wedstrijden. Maar er zijn rassen die kleiner zijn dan de aangegeven maat, maar daar moet je zeker niet tegen zeggen dat het pony's zijn :')


Mwah, als ik een IJslander zie zeg ik toch echt pony. :')


Ja same, maar toen ik een x aantal jaar geleden tegen een kaspisch paard zei dat t een leuke pony was, had ik een eigenaar diep beledigd :')

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 08:59

Sizzle schreef:
Die wedstrijd hoogte is eigenlijk enkel relevant als je zelf jonger dan 18 bent.
Als je volwassen bent is de stokmaat ondergeschikt want dan wordt je gewoon beoordeeld naar je klasse bij de paarden.

De eerste 2 antwoorden waren al genoeg om de vraag van TS te beantwoorden. Met alle verdere antwoorden wordt het weer onnodig ingewikkeld.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:01

Suzanne F. schreef:
Ik reken een paard onder 1.60 m plus. Maar misschien is dat ouderwets?

Edit: bij het KWPN moeten ze minimaal 1.58 m zijn, voor het sterpredikaat 1.60 m.

Dat is een eis voor het stamboek en heeft niet te maken met of het een paard of pony is.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

DuoPenotti
Berichten: 28829
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vanaf welke schofthoogte is geen een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:01


Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Essxan
Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:02

Ibbel schreef:
Officieel is het al jaren geleden vastgelegd: een pony is een paard onder de 1.479. Vanaf 1.48 is het een paard.
In NL hebben we daarna een tussencategorie gemaakt, die tot 1.579. 10 cm groter dus, wat dan E-pony heet.

De FEI kent dit niet, dus internationaal is een pony een pony als-ie 1.479 of lager is.


Vanaf 1.57 is het een paard. Volgens de richtlijnen van de KNHS

Uno Fortunato B + 10. L1 +3 01-01-2001/29-09-2019*
Trippel 22-05-2018

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:12

Sizzle schreef:
Die wedstrijd hoogte is eigenlijk enkel relevant als je zelf jonger dan 18 bent.
Als je volwassen bent is de stokmaat ondergeschikt want dan wordt je gewoon beoordeeld naar je klasse bij de paarden.

Of als je internationaal zou willen rijden, dan moet het dus internationaal gezien wel een paard zijn (dus e pony of paard). Je mag internationaal als volwassene niet met een D of kleiner starten.

Maar daar zullen weinig mensen überhaupt belanden.


axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Vanaf welke schofthoogte is geen een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:56

bij twijfel gewoon paardje zeggen! :+

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Eline91
Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 13:03

axel_1997 schreef:
bij twijfel gewoon paardje zeggen! :+


Dat is een goede tip ;)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

melody2
Berichten: 891
Geregistreerd: 26-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 15:31

Per 1 april van dit jaar zijn de stokmaatregels veranderd. Voor Nederland gelden nu de onderstaande regels aangaande D en E pony's:

De stokmaat van de D-pony’s is vanaf 1 april 2021:

137 cm t/m 148,9 cm

De E- pony’s:

149 cm t/m 156,9 cm

In Nederland is dus alles vanaf 157 cm een paard.

SjonnieZ
Berichten: 2253
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:18

melody2 schreef:
Per 1 april van dit jaar zijn de stokmaatregels veranderd. Voor Nederland gelden nu de onderstaande regels aangaande D en E pony's:

De stokmaat van de D-pony’s is vanaf 1 april 2021:

137 cm t/m 148,9 cm

De E- pony’s:

149 cm t/m 156,9 cm

In Nederland is dus alles vanaf 157 cm een paard.


Wat is er dan anders nu?

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vanaf welke schofthoogte is geen een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:30

Het was 1,479 en nu 1,489

SjonnieZ
Berichten: 2253
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Vanaf welke schofthoogte is geen een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 22:12

Das nauwelijks verschil. Weet je toevallig wat hier achter zit?

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 22:27

De FEI heeft de 1cm aangepast, de KNHS volgt vervolgens zodat het gelijk blijft aan de regels voor internationaal starten.
Als ik moet gokken dan zal het zijn omdat er strengere eisen aan het meten zijn gesteld, maar heel veel internationale topponys zijn eigenlijk net iets te groot. Dus wellicht hebben ze de ene centimeter erbij gedaan zodat er niet opeens flink wat pony's die nu wel mee starten uitgeschakeld zouden zijn (en dus ook veel minder waard) door de nieuwe eisen. Maar dat is speculatie.


oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 22:28

mooney schreef:
Je mag internationaal als volwassene niet met een D of kleiner starten.

Dat is vreemd. Op de laatste wereldkampioenschappen in Berlijn in 2019 (Herning ging dit jaar niet door) waren er genoeg volwassen deelnemers met paarden die de 1,48m niet halen.
Is dat recent ingevoerd? Of is dat alleen iets in bepaalde disciplines?

Schoentje, kerstmuts en [o]

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 22:49

oomens schreef:
mooney schreef:
Je mag internationaal als volwassene niet met een D of kleiner starten.

Dat is vreemd. Op de laatste wereldkampioenschappen in Berlijn in 2019 (Herning ging dit jaar niet door) waren er genoeg volwassen deelnemers met paarden die de 1,48m niet halen.
Is dat recent ingevoerd? Of is dat alleen iets in bepaalde disciplines?

Als dressuurmuts had ik daar niet aan gedacht, leuke aanvulling.
Het is zo voor de subtop dressuur, maar in het springregelement zie ik het niet staan (bijzonder, want met dressuur lijkt het me minder belangrijk hoe groot ze zijn).

Regelement KNHS subtop dressuur: 3. De minimum schofthoogte van een paard moet voor de klasse ZZ-Zwaar en hoger, zonder hoefijzers gemeten, 148,1 cm zijn. Is al een oudere regel, ik weet nog wel van 'vroeger' dat Jolanda Adelaar daarom niet subtop kon gaan starten met haar Fjord.
Ik kan het bij de FEI trouwens niet vinden, maar volgens mij loop je als Nederlander dus al vast in deze regel van de KNHS bij dressuur.

EDIT: boekwerk van de FEI ook gevonden, die hebben het ook bij dressur erin staan: Horses at all levels must have a height at the withers exceeding one meter and forty eight centimetre (1.48 m) without shoes, with the exception of Children’s events (CDI-Ch) where Ponies are allowed.

Als ponyliefhebber vind ik dat uiteraard kul, maar dat heb ik wel bij meer regels van de FEI :+


oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 06:49

mooney schreef:
oomens schreef:
Dat is vreemd. Op de laatste wereldkampioenschappen in Berlijn in 2019 (Herning ging dit jaar niet door) waren er genoeg volwassen deelnemers met paarden die de 1,48m niet halen.
Is dat recent ingevoerd? Of is dat alleen iets in bepaalde disciplines?

Als dressuurmuts had ik daar niet aan gedacht, leuke aanvulling.
Het is zo voor de subtop dressuur, maar in het springregelement zie ik het niet staan (bijzonder, want met dressuur lijkt het me minder belangrijk hoe groot ze zijn).

Regelement KNHS subtop dressuur: 3. De minimum schofthoogte van een paard moet voor de klasse ZZ-Zwaar en hoger, zonder hoefijzers gemeten, 148,1 cm zijn. Is al een oudere regel, ik weet nog wel van 'vroeger' dat Jolanda Adelaar daarom niet subtop kon gaan starten met haar Fjord.
Ik kan het bij de FEI trouwens niet vinden, maar volgens mij loop je als Nederlander dus al vast in deze regel van de KNHS bij dressuur.

EDIT: boekwerk van de FEI ook gevonden, die hebben het ook bij dressur erin staan: Horses at all levels must have a height at the withers exceeding one meter and forty eight centimetre (1.48 m) without shoes, with the exception of Children’s events (CDI-Ch) where Ponies are allowed.

Als ponyliefhebber vind ik dat uiteraard kul, maar dat heb ik wel bij meer regels van de FEI :+

Ah, FEI en dressuur.
Bij de FEIF kende ik een dergelijke regel in ieder geval nog niet.
Vermoed ook niet dat die er voorlopig gaat komen. Het moderne type is al steeds langbeniger, en dat zou met zulke regels alleen maar meer worden.

Schoentje, kerstmuts en [o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers