KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:08

Met, dan staan ze gewoon beter op hun voeten.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour



VValar
Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:36

Ti_Amo schreef:
xx_Irisje schreef:
Onder het zadel en daarna nog even op het straatje aan de hand stappen en opdraven.


Oke dankjewel, is het beter met of zonder ijzers voor te stellen?


Zou dr minimaal voor op ijzers zetten.

Ti_Amo
Berichten: 941
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Rozenburg

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:57

Oke, ze staat nu op voorijzers :)

Nog een vraagje, is het enten van Rhino verplicht tijdens de iBop of is de basisenting voldoende?

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:59

Rhino is nog niet verplicht bij mijn weten. Tetanus en influenza wel.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:28

Voor de ibop is alleen influenza verplicht, paarden die naar Ermelo gaan voor de eptm moeten dacht ik wel rhino enting hebben.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

c_alsemgeest
Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:56

Gaan alle ibop testen die voor de komende tijd gepland staan eigenlijk gewoon door?
Zoals ik het online kan zien wel, maar twijfelde even aangezien er andere evenementen wel geannuleerd waren? Ik moet nl als groom agenda ruimte houden :+

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

LISA_L
Berichten: 149
Geregistreerd: 11-04-11

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:25

Dit vroeg ik mij ook af. Ik denk dat daar nog wel een bericht over naar buiten komt.

Weet iemand ook hoe ver van te voren je je moet inschrijven voor de IBOB. Is er veel plek en kan dat ook nog een maand van te voren of moet je het nu al inplannen voor juni/juli?

KimDime
Berichten: 202
Geregistreerd: 03-11-15

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:53

Ik meld mij hier even. Ik heb een bijna 3jarige merrie gekocht van especial x krack c
Graag wilde ik haar wegbrengen voor de merriekeuring en professioneel voor laten brengen. Is er iemand die hiervoor een goed adres weet in de regio Zuid-Holland? Ik kom met Googlen helaas niet veel verder.

Vast bedankt

Hindo2
Berichten: 970
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:12

Moet het perse in ZH zijn?
De stal waar mijn merrie klaargemaakt is voor de keuring was niet in ZH maar ze hebben haar wel gewoon voorgesteld op SK & CK zuid Holland.

Never change a winning team

c_alsemgeest
Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 07:55

KimDime schreef:
Ik meld mij hier even. Ik heb een bijna 3jarige merrie gekocht van especial x krack c
Graag wilde ik haar wegbrengen voor de merriekeuring en professioneel voor laten brengen. Is er iemand die hiervoor een goed adres weet in de regio Zuid-Holland? Ik kom met Googlen helaas niet veel verder.

Vast bedankt

Wil je haar voor dit jaar nog aanleveren?

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

KimDime
Berichten: 202
Geregistreerd: 03-11-15

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:29

Nee hoeft van mij niet perse zuid-Holland te zijn.
Ja voor dit jaar.
Ben de merrie nu zelf aan het oppakken met longeren, staat er goed bij. Ik heb hier gewoon niet de mogelijkheid om te oefenen met vrij bewegen (onze bak heeft bielzen). Dus het in conditie stukje lukt mij zelf wel, gaat puur om de finetuning waarvoor ik ze weg wil brengen. Te weinig ervaring met voorbrengen en oefenen hiervoor

c_alsemgeest
Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:41

Denk dat je er even een aantal moet afbellen, ze worden doorgaand wat eerder op die stallen neergezet namelijk.
En het is ook vrij persoonlijk wat je prettig vind.
Femke de Laat, brouwer, henswoude... via Google kan je er denk ik nog meer vinden, maar misschien hebben mensen hier nog suggesties en fijne ervaringen als het niet persé zuid holland hoeft te zijn?

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)


Hindo2
Berichten: 970
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:52

heb KimDime pb gestuurd

Never change a winning team

Stral
Berichten: 2540
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 10:10

Ik stel waarschijnlijk een stomme vraag maar op zo’n thuiskeuring worden ze toch puur op exterieur en in het straatje beoordeeld hè, ik dacht dat dat puur een beeld schetste maar ze dan geen predicaat konden krijgen. Maar dat kan dus wel? En mogen ze dan ook naar de CK?

yvonnepuntnl
Berichten: 4475
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:44

Stral schreef:
Ik stel waarschijnlijk een stomme vraag maar op zo’n thuiskeuring worden ze toch puur op exterieur en in het straatje beoordeeld hè, ik dacht dat dat puur een beeld schetste maar ze dan geen predicaat konden krijgen. Maar dat kan dus wel? En mogen ze dan ook naar de CK?

Alleen als je merrie het sport predikaat al heeft (of een goede IBOP) dan kan je merrie met een thuiskeuring Ster worden. Dan mogen ze daarna naar de CK.

Stral
Berichten: 2540
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 23:22

yvonnepuntnl schreef:
Stral schreef:
Ik stel waarschijnlijk een stomme vraag maar op zo’n thuiskeuring worden ze toch puur op exterieur en in het straatje beoordeeld hè, ik dacht dat dat puur een beeld schetste maar ze dan geen predicaat konden krijgen. Maar dat kan dus wel? En mogen ze dan ook naar de CK?

Alleen als je merrie het sport predikaat al heeft (of een goede IBOP) dan kan je merrie met een thuiskeuring Ster worden. Dan mogen ze daarna naar de CK.

Aha duidelijk!

Redd
Berichten: 427
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:05

Goedemorgen bokkers,

Ik kom even dit topic omhoog schoppen voor een vraag naar jullie eerlijke mening.
Ik heb een knappe 3 jarige Desperado merrie die ik graag naar de keuring wil doen dit jaar.
Door omstandigheden is het me helaas niet gelukt om vroegtijdig te beginnen met trainen.
De merrie ziet er goed uit en kent sinds kort het longeren met bijzet. We zouden nu welgeteld 5 weken hebben tot ze op de stamboekkeuring moet verschijnen.

Vinden jullie dit een (krap, maar) oke tijdsbestek om haar nog goed klaar te stomen voor de keuring (vooral qua bespiering) of zouden jullie het in deze situatie anders aanpakken? En zo ja, welke manier? Hard aan het werk is geen probleem. Mijn twijfel ligt voornamelijk bij de vraag of dit genoeg tijd is om haar mooi in de bespiering te laten komen. Het streven is natuurlijk om haar zo best mogelijk uit de verf te laten komen met een nette beoordeling. Bedankt alvast voor het meedenken.

Sky_As
Berichten: 4662
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:26

Zonder foto valt daar weinig van te zeggen... Sommige heb je met een week of 5-6 wel klaar omdat ze van nature mooie bespiering hebben, andere heb je een half jaar voor nodig. Ik maak wel eens pony hengsten klaar voor de keuring en vind 3 maanden eigenlijk wel het minimale wat je nodig hebt om ze weer top voor te krijgen. Je wilt ze namelijk fit en fris op de keuring hebben dus laatste week wordt er weinig getraind.

Als ik uit ga van groen uit de wei

1 a 2 weken beetje acclimatiseren, wat buiten zetten, poetsen etc leren.
Daarna beginnen te longeren. Je hebt vaak al wel zo'n 4 - 6 weken nodig om een beetje een fijne basis conditie te krijgen, uiteraard na dat ze gewend zijn aan hoofdstel en singel krijgen ze een keer dubbele longe of bij zet. En dan is het echt afhankelijk van de natuurlijke bespiering hoe lang je nodig hebt om ze in optimale bespiering te krijgen.
Laatste 2 weken is meestal alleen beetje licht onderhouden, zorgen dat ze fit en fris worden en geen spierpijnen of andere ongemakken hebben.
Al met al ben je zo 2-3 maanden verder.

Maar als ze van nature al veel model hebben en top lopen kan het al wat sneller.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Kendra
Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:29

Ik zou me over de bespiering geen zorgen maken, ze gaan met minder voorbereiding naar de keuring.
Een goede jury kijkt daar echt wel doorheen. Ik zou wel oefenen met vrij bewegen op een grote 8 en een paar keer op pad gaan naar een andere plek.

Hier in Drenthe zijn oefenavonden, wij zijn afgelopen week met een 3jarig springbeest geweest. Die is eigenlijk best relaxed, maar voor het eerst van huis en ze vond het héél erg spannend. Dus we gaan nog een paar keer op pad, zodat ze wat minder gespannen door de baan gaat bij de keuring. Want zo jammer als ze niet laten zien wat ze in huis hebben door de stress....

Sky_As
Berichten: 4662
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:55

Het hangt er inderdaad wel een beetje van af met welke instelling je wilt gaan.
Als ik ga wil ik optimaal en top voor de dag komen en niet achter af moeten zeggen, ja met een maand meer training had er meer ingezeten. Maar als het je verder niet zo veel uit maakt en er hangt niet zo veel van af kun je natuurlijk altijd op goed geluk gaan.
Wij gaan inderdaad ook altijd nog een keer of 2 - 3 op ander terrein oefenen. Ik vind het hele traject wat veel als je dat in 4 weken wilt doen, maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Redd
Berichten: 427
Geregistreerd: 07-11-09

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 20:35

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ja, Sky_as; daar heb je wel een punt. Ik wil haar dus wel top voor stellen, want het gaat om de enige merrie die ik aanhoud uit mijn hengstenmoeder en waar ik later zelf misschien ook mee wil gaan fokken. Ze heeft dus wel een reputatie hoog te houden en ik ben ook wel van haar kwaliteiten overtuigd. Dus het zou zonde zijn als ze door mijn streverige plan geen nette punten kan halen.

Goede voorbereiding is dus erg belangrijk in jullie ogen en hoe ze er nu voor staat qua conditie. Ik heb vanochtend, wel na het werken en afspuiten, een foto van der gemaakt die ik zo online probeer te plaatsen. Dan hebben jullie misschien een beter beeld van mijn merrie.

Plan b zou dan een thuiskeuring later in de seizoen zijn of gewoon de ibop in het najaar? Of volgend jaar naar de keuring, maar dat is misschien ook niet voordelig of wel?

Seven
Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:14

Onze jonge merrie staat nu in training voor de merriekeuring.

Zoals jij er over aan het dubben bent Redd zaten wij ook. De merrie die we hebben is groot (rond de 1.73) en net 4 jaar, ze beweegt goed maar kan door dr jeugdigheid en kracht nog wat lang worden. We hebben alles overwogen ibop, thuiskeuring, merriekeuring en naar overleg met de trainer toch voor de merriekeuring. Ze loopt al goed onder het zadel maar is nog wat groen en bij een ibop moeten ze toch echt al wel wat laten zien met 4 jaar.
Het blijft een lastige keuze, de uitslag blijft toch altijd staan. :D
We hopen natuurlijk op ster maar ze heeft nog niet veel gezien (ze komt rechtstreeks bij de fokker weg en was nog nergens geweest) dus enkel voor de ervaringen is het al goed. :j

Dit is onze dame van Sorento
[ img ]

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Redd
Berichten: 427
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:16

Geen technische hoogstandjes qua fotografie of opstellen, maar hopelijk genoeg om jullie een beeld te zien van mijn merrie :)

[ img ]
[ img ]

Redd
Berichten: 427
Geregistreerd: 07-11-09

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:44

Ja lastig he Seven. Bedankt voor je berichtje. Ik vind het een knappe merrie. Opzich ziet ze er qua bespiering ook niet verkeerd uit toch? Was ze thuis al lang onder het zadel of aan de longe voordat je haar wegbracht?

Blijft altijd spannend idd. Waar ga je met haar naar toe? En wat heeft je uiteindelijk over de streep getrokken om het toch op deze manier te doen?

Firegirl
Berichten: 948
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:01

gomir schreef:
Ik zou dan mooi doortrainen naar het sportpredikaat en dan aanbieden voor exterieur Firegirl :j


Al een tijdje geleden bovenstaande quote.
Ze heeft inmiddels haar sport predikaat verdiend. We gaan als het nu eens niet tegen zit naar de keuring van Flevoland.
Vorig jaar was ze ook ingeschreven, maar heb haar toen moeten terug trekken ivm een blessure na domme pech. Inmiddels is ze weer helemaal hersteld.

Stap ook over naar Tibber. Als je een energiecontract afsluit, ontvangen we allebei 50 € tegoed om te besteden in de Tibber Store. ⚡ Lees hier meer: https://invite.tibber.com/z1r2wj22


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers