Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Echwel
Berichten: 12439
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:52

Electra63 schreef:
Ik heb in het verleden regelmatig wat gedoneerd aan Greenpeace, met name voor de walvissen en zeehondenjacht.
Iemand moet daar voor opkomen.

Tegen deze jacht hoop ik

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:58

Echwel schreef:
Electra63 schreef:
Ik heb in het verleden regelmatig wat gedoneerd aan Greenpeace, met name voor de walvissen en zeehondenjacht.
Iemand moet daar voor opkomen.

Tegen deze jacht hoop ik


Electra, betrapt, jij ouwe walvistraandrinkende zeehondenbontdraagster :D

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 20:06

Electra63 schreef:
Ik lees net, dat Eerdmans en Annabel uit FvD zijn gestapt.
Wat een soap :D

En Eva Vlaardingerbroek ook. U weet wel, de vrouw die zonder het feminisme nooit zou zijn waar ze nu was maar dat wel in een veelbekeken speech bij het afval zette. :o


@Karl := := ik wist 't! Of Electra heeft een héél slecht idee van wat Greenpeace nu eigenlijk doet.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Echwel
Berichten: 12439
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:14

Karl66 schreef:
Electra, betrapt, jij ouwe walvistraandrinkende zeehondenbontdraagster :D

:D :D

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Electra63
Berichten: 17794
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:56

Ik ben inderdaad opgegroeid met een flinke slok levertraanolie :D

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:27

Magrathea schreef:
Electra63 schreef:
Ik lees net, dat Eerdmans en Annabel uit FvD zijn gestapt.
Wat een soap :D

En Eva Vlaardingerbroek ook. U weet wel, de vrouw die zonder het feminisme nooit zou zijn waar ze nu was maar dat wel in een veelbekeken speech bij het afval zette. :o


@Karl := := ik wist 't! Of Electra heeft een héél slecht idee van wat Greenpeace nu eigenlijk doet.


De hele partij valt nou uit elkaar, ik denk dat in de provincie en in de eerste kamer ook heel veel mensen uit de partij gaan stappen. Grote kans dat Baudet dan met zijn partij verder kan, als de rest allemaal vertrekt en op basis van zijn fans wel weer in de tweede kamer komt. En dan kan hij net als Wilders tot aan zijn pensioen met zo nu en dan een opruiende tweet zijn inkomen veilig stellen, zonder ook maar iets nuttigs aan ons politieke bestel toe te voegen.

Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:13

Kostelijk die hele rel. Thierry gaat voor de wappies. De rest rent snel weg.

Ben benieuwd wat er morgen gaat gebeuren. En wie nu de sleutels van het partij kantoor heeft whoehahaha

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 22:24

Karl66 schreef:
De hele partij valt nou uit elkaar, ik denk dat in de provincie en in de eerste kamer ook heel veel mensen uit de partij gaan stappen. Grote kans dat Baudet dan met zijn partij verder kan, als de rest allemaal vertrekt en op basis van zijn fans wel weer in de tweede kamer komt. En dan kan hij net als Wilders tot aan zijn pensioen met zo nu en dan een opruiende tweet zijn inkomen veilig stellen, zonder ook maar iets nuttigs aan ons politieke bestel toe te voegen.

Kun je ook even voor mij in die glazen bol van je kijken? Ik ben benieuwd of ik opslag krijg van het jaar :D
https://www.nu.nl/politiek/6093082/15-p ... en-op.html

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Rinske
Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:29

Arabesk schreef:
Kostelijk die hele rel. Thierry gaat voor de wappies. De rest rent snel weg.

Ben benieuwd wat er morgen gaat gebeuren. En wie nu de sleutels van het partij kantoor heeft whoehahaha

Hebben ze het Twitter wachtwoord inmiddels al van hem ontfutseld eigenlijk? :') }>

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 22:30

De sloten van het partijkantoor waren al vervangen. Volkskrant had een mooie sfeerfoto van een slotenmaker die daar op z'n scooter stapte en wegreed :=

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

ruitje
Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:44

Janneke2 schreef:
Overdrijven is ook een vak.
Ja, in een deel van de Doggersbank mag niet worden gevist.

Dat zijn gewoon afspraken, maar het ontbrak aan handhaving.
.... dus heeft Greepeace zichzelf ingeschakeld : deze keer geen rubberen bootjes tussen de harpoenen en de walvissen -
maar een andere vorm van geweldloos verzet: wie het bodemleven in een natuurgebied-op-zee met een visnet wil verwoesten, kan tegen een publiek gemaakte blokkade in de vorm van stenen aankomen.

Nou, wellicht dat de vissers baalden - maar verder is er niets aan het handje.


Boeiend, dus als er een gebrek aan handhaving is, is het acceptabel om eigen rechter te gaan spelen/materiaal en mensen in gevaar te brengen?

Ik vind dat altijd wel bijzonder bij organisaties als Greenpeace. Ja, ik sta volledig achter een hoop van hun ideeën. Maar de manier waarop is gewoon activisme of terrorisme volgens de feitelijke begrippen.

Het lijkt er alleen soms op, dat men dat afhankelijk van het ideaal, wel of niet acceptabel vind. Geweld in dienst van het redden van dieren is wel acceptabel, maar in dienst van iets anders dan weer niet niet lijkt de maatschappelijke tendens.

Ik snap dat wel, want ik kan mij in het ene ideaal ook veel minder vinden dan in het andere.

Maar eigenlijk, zwart/wit gezien zou het toch niet uit moeten maken welk ideaal er achter de acties zitten? Bepaalde acties/geweld is gewoon altijd fout.


En dat soort acties horen niet thuis in de politiek.

Of dat nou links of rechts is maakt mij niet uit eigenlijk. Ik merk zelf dat het lastiger is om politiek te bedrijven met partijen die leden met een verleden in activisme hebben, of zelf neigen naar het activisme.

Naar mijn idee is politiek toch 'polderen' , dwz door praten een compromis bereiken.

En dat staat eigenlijk haaks op activisme i.m.o :)

Daarom zie je ook gewoon dat sommige partijen gewoon niet kunnen lijken te regeren. Vind PVV daar ook zo'n voorbeeld van...

Hoe zien jullie dat? Zijn er partijen die door hun manier van politiek bedrijven zichzelf eigenlijk al bij voorbaat uitsluiten als regeringspartner?
Laatst bijgewerkt door ruitje op 26-11-20 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Berdien
Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:46

Zou het wachtwoord van Thierry niet MTGA2020 zijn? :))

Ik volg het ook met grote belangstelling. Wát een soap, en wat een over elkaar heen buitelende ego’s. Ben benieuwd wat er overblijft als de stofwolken zijn opgetrokken.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

tamary
Berichten: 29054
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:01

ruitje schreef:
Janneke2 schreef:
Overdrijven is ook een vak.
Ja, in een deel van de Doggersbank mag niet worden gevist.

Dat zijn gewoon afspraken, maar het ontbrak aan handhaving.
.... dus heeft Greepeace zichzelf ingeschakeld : deze keer geen rubberen bootjes tussen de harpoenen en de walvissen -
maar een andere vorm van geweldloos verzet: wie het bodemleven in een natuurgebied-op-zee met een visnet wil verwoesten, kan tegen een publiek gemaakte blokkade in de vorm van stenen aankomen.

Nou, wellicht dat de vissers baalden - maar verder is er niets aan het handje.


Boeiend, dus als er een gebrek aan handhaving is, is het acceptabel om eigen rechter te gaan spelen/materiaal en mensen in gevaar te brengen?

Ik vind dat altijd wel bijzonder bij organisaties als Greenpeace. Ja, ik sta volledig achter een hoop van hun ideeën. Maar de manier waarop is gewoon activisme of terrorisme volgens de feitelijke begrippen.

Het lijkt er alleen soms op, dat men dat afhankelijk van het ideaal, wel of niet acceptabel vind. Geweld in dienst van het redden van dieren is wel acceptabel, maar in dienst van iets anders dan weer niet niet lijkt de maatschappelijke tendens.

Ik snap dat wel, want ik kan mij in het ene ideaal ook veel minder vinden dan in het andere.

Maar eigenlijk, zwart/wit gezien zou het toch niet uit moeten maken welk ideaal er achter de acties zitten? Bepaalde acties/geweld is gewoon altijd fout.

Dat er zonder handhaving geen afspraken worden nagekomen is net zo goed fout (en kortzichtig). Al had het zeker beter geweest als de overheid zelf zo'n oplossing had ingezet om zonder actieve handhaving de afspraak nakomen te kunnen afdwingen aangezien die stok achter de deur kennelijk noodzakelijk bleek.
Ik hoop wel dat Greenpeace bij zo'n actie ook zorgt voor duikers die de netten die er gegarandeerd achter blijven hangen kan opruimen, want zulke netten zijn net zo goed funest voor de visstand als het gebruik van de daar verboden sleepnetten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

irmaz
Berichten: 4665
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:10

Berdien schreef:
Zou het wachtwoord van Thierry niet MTGA2020 zijn? :))

Ik volg het ook met grote belangstelling. Wát een soap, en wat een over elkaar heen buitelende ego’s. Ben benieuwd wat er overblijft als de stofwolken zijn opgetrokken.

In ieder geval heeft het FvD van TB nu kleur bekend. Jammer dat de meeste mensen alleen maar lopen te smullen van de rel en daardoor deze kleur al weer uit het oog verloren lijkt te hebben :\

Persoonlijk vind ik het idioot dat er in de praatprogramma's wordt gedaan alsof de kiezers van FvD bestolen worden als TB niet meer van de partij is. Ben erg benieuwd hoeveel van deze kiezers wisten dat ze voor een partij stemden die er erg bijzondere, 100 jaar oude denkbeelden op na houdt...

senna21
Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:15

irmaz schreef:
Berdien schreef:
Zou het wachtwoord van Thierry niet MTGA2020 zijn? :))

Ik volg het ook met grote belangstelling. Wát een soap, en wat een over elkaar heen buitelende ego’s. Ben benieuwd wat er overblijft als de stofwolken zijn opgetrokken.

In ieder geval heeft het FvD van TB nu kleur bekend. Jammer dat de meeste mensen alleen maar lopen te smullen van de rel en daardoor deze kleur al weer uit het oog verloren lijkt te hebben :\

Persoonlijk vind ik het idioot dat er in de praatprogramma's wordt gedaan alsof de kiezers van FvD bestolen worden als TB niet meer van de partij is. Ben erg benieuwd hoeveel van deze kiezers wisten dat ze voor een partij stemden die er erg bijzondere, 100 jaar oude denkbeelden op na houdt...


Dan hebben ze compleet zitten slapen ....
Baudet heeft genoeg geschreven en gezegd wat echt niet door de beugel kan in een democratie.
Een beetje 'eigen schuld, dikke bult'

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:18

Magrathea schreef:
Karl66 schreef:
De hele partij valt nou uit elkaar, ik denk dat in de provincie en in de eerste kamer ook heel veel mensen uit de partij gaan stappen. Grote kans dat Baudet dan met zijn partij verder kan, als de rest allemaal vertrekt en op basis van zijn fans wel weer in de tweede kamer komt. En dan kan hij net als Wilders tot aan zijn pensioen met zo nu en dan een opruiende tweet zijn inkomen veilig stellen, zonder ook maar iets nuttigs aan ons politieke bestel toe te voegen.

Kun je ook even voor mij in die glazen bol van je kijken? Ik ben benieuwd of ik opslag krijg van het jaar :D
https://www.nu.nl/politiek/6093082/15-p ... en-op.html


Je moet ook geen glazen bol gebruiken, gewoon koffiedik werkt het beste, geen decafé en zo sterk zetten dat je haar spontaan omhoog gaat staan :j

Dit was natuurlijk niet zo moeilijk te voorspellen, een groot deel van die mensen hadden gisteren al partij gekozen. Je kan er dus vanuit gaan dat ze bij die keuze zullen blijven en zelfs als ze achteraf balen dat ze te snel tegen Baudet hebben gestemd, dan is het ondertussen volgens mij al volop bekend dat Baudet nogal rancuneus is en dat ze dus nog steeds beter afscheid kunnen nemen.

Ruitje, hoe kunnen er mensen in gevaar gebracht worden als die rotsblokken liggen op een plek waar überhaupt niet gevist mag worden? En als dan ook nog eens verteld worden dat die rotsblokken daar liggen?

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 23:46

@Karl, ja ik snap het hoor. Ik vond het gewoon komisch dat ik dat bericht nog geen 10 minuten na jouw post zag verschijnen :))

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Electra63
Berichten: 17794
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 00:23

Als ik zo wat op SM lees, staan nog veel kiezers achter hem.
Theo mag niet terug in de Kamer, die heeft al opgezegd. Maar TB zou kunnen blijven zitten.
Maar wie gaat de zetel van Theo vervullen?
1e gegadigde is Otten ;) , dat zou leuk zijn *\%/* .
Veel spreken er schande van, dat TB uit zijn eigen partij werd gezet, maar vergeten dat Otten dit ook is overkomen, medeoprichter ;)

ruitje
Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 07:25

@Karl, dat is toch niet het punt? Het is niet aan Greenpeace om te 'handhaven' .

Stel, in mijn woonwijk rijden ze vaak 50 waar je 30 mag. Ik ga daar op tactische plekken voorwerpen op de weg leggen. Ik geef dat aan met borden overal.

Ja, als iemand dan te hard rijd en verongelukt hadden ze dat niet moeten doen want dat mag niet en dat heb ik aangegeven?

Stel,als ondernemer bouw ik een stroomnet bij de uitgang van mijn supermarkt. Als iemand iets steelt en het poortje gaat af, komt dat naar beneden. Dat hang ik overal op.

Als de dief dan schade oploopt, ja hij had toch niet mogen stelen?

Ik kan toch niet bij alles wat niet door handhaving ondervangen word eigen rechter gaan spelen?

Dan sta je een beetje anders in onze rechtstaat dan wenselijk is en of het dan handig is dat je in de politiek gaat vraag ik mij af :o

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-20 07:38

Behalve dan dat er voor zover ik heb gezien geen dodelijke slachtoffers zijn gevallen, alleen wordt het riskant als ze die blokken aan boord halen. Dan laat je ze toch liggen?
Je eerste voorwerp doet de gemeente vrij vaak. Betonblokken plaatsen bij evenementen. Als je er dan tegenop knalt omdat je niet op zat te letten is dat toch echt je eigen schuld.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Eleeke
Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 08:42

ruitje schreef:
Stel,als ondernemer bouw ik een stroomnet bij de uitgang van mijn supermarkt. Als iemand iets steelt en het poortje gaat af, komt dat naar beneden. Dat hang ik overal op.

Als de dief dan schade oploopt, ja hij had toch niet mogen stelen?

Winkels verspreiden geregeld fotos van dieven. Ook dat is niet de bedoeling.
De pedo uitlok jagers zijn nog een graadje erger
En de buurt whats app groepen die elke getinte Nederlander aanzien en behandelen als potentiele misdadiger

Dat praat het overigens niet goed , maar ik wilde jouw voorbeelden weerleggen.

edit : typo's

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:30

Feitelijk gezien heb je gelijk, Ruitje. Gevoelsmatig gezien, voor mij niet. Als mensen tegen de wet in toch weerloze dieren willen afslachten dan vind ik het goed dat andere mensen ze de weg proberen te blokkeren.

Maar nogmaals, het is het recht in eigen hand nemen. Daar heb je gelijk in. En ik kan me ook voorstellen dat mensen dat misschien heel zwart/wit kunnen zien. Ikzelf zie toch meer tinten grijs.

Maar goed, terug naar de politiek.

tamary
Berichten: 29054
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:31

ruitje schreef:
@Karl, dat is toch niet het punt? Het is niet aan Greenpeace om te 'handhaven' .

Klopt, maar kennelijk kwam de overheid niet op dit briljant simpele idee om zo de handhaving redelijk sluitend te krijgen zonder allerlei technisch speelgoed waar geen geld voor is, mee gerommeld kan worden en menselijke aandacht vraagt.
Die fixatie met technologische, geldverslindende oplossingen die dus niet/niet goed worden uitgevoerd mag je de overheid wel aanrekenen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

pien_2010
Berichten: 42810
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:03

Jessix schreef:
Feitelijk gezien heb je gelijk, Ruitje. Gevoelsmatig gezien, voor mij niet. Als mensen tegen de wet in toch weerloze dieren willen afslachten dan vind ik het goed dat andere mensen ze de weg proberen te blokkeren.

Maar nogmaals, het is het recht in eigen hand nemen. Daar heb je gelijk in. En ik kan me ook voorstellen dat mensen dat misschien heel zwart/wit kunnen zien. Ikzelf zie toch meer tinten grijs.


Er is een verschil tussen terrorisme en actie voeren.

Als de boeren een verkeersinfarct veroorzaken in Nederland, dan zijn ze weliswaar in overtreding, maar dit valt onder actie voeren en boeren zijn geen terroristen.
Als Greenpeace zich vastklinkt om de walvisjacht te voorkomen, dan zijn ze in overtreden maar ook dat valt onder actie voeren. Bereikt is dat de walvisjacht aan banden is gelegd en dat we nu nog steeds walvissen hebben.
Als burgers een varken ophangen aan een boom om een statement te maken tegen een nieuw asielcentrum, dan zijn deze burgers weliswaar onsmakelijk bezig (zo zullen mensen wel of niet vinden) want overschrijden wel of niet de grenzen van het fatsoen, maar zij zijn geen terroristen maar actie voerders.
Als burgers de weg blokkeren bij Dodewaard→ dan zijn ze actievoerders→ daar wordt door de ME tegen opgetreden want ze zijn in overtreding, maar dat maakt ze niet tot terroristen.
Als de IRA een vliegtuig op blaast dan praten we van terroristen
Als IS iemand de keel doorsnijdt dan praten over terroristen
Als de ETA (baskische afscheidingsbeweging) een trein op blaast dan is dat een terroristische actie.
Etc etc

Dat verschil erkennen is wel belangrijk. Actievoerders overschrijden vaak in meer of mindere mate de wet→ alleen dat maakt ze dat nog niet tot terroristen.

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:18

pien_2010 schreef:
Jessix schreef:
Feitelijk gezien heb je gelijk, Ruitje. Gevoelsmatig gezien, voor mij niet. Als mensen tegen de wet in toch weerloze dieren willen afslachten dan vind ik het goed dat andere mensen ze de weg proberen te blokkeren.

Maar nogmaals, het is het recht in eigen hand nemen. Daar heb je gelijk in. En ik kan me ook voorstellen dat mensen dat misschien heel zwart/wit kunnen zien. Ikzelf zie toch meer tinten grijs.


Er is een verschil tussen terrorisme en actie voeren.

Als de boeren een verkeersinfarct veroorzaken in Nederland, dan zijn ze weliswaar in overtreding, maar dit valt onder actie voeren en boeren zijn geen terroristen.
Als Greenpeace zich vastklinkt om de walvisjacht te voorkomen, dan zijn ze in overtreden maar ook dat valt onder actie voeren. Bereikt is dat de walvisjacht aan banden is gelegd en dat we nu nog steeds walvissen hebben.
Als burgers een varken ophangen aan een boom om een statement te maken tegen een nieuw asielcentrum, dan zijn deze burgers weliswaar onsmakelijk bezig (zo zullen mensen wel of niet vinden) want overschrijden wel of niet de grenzen van het fatsoen, maar zij zijn geen terroristen maar actie voerders.
Als burgers de weg blokkeren bij Dodewaard→ dan zijn ze actievoerders→ daar wordt door de ME tegen opgetreden want ze zijn in overtreding, maar dat maakt ze niet tot terroristen.
Als de IRA een vliegtuig op blaast dan praten we van terroristen
Als IS iemand de keel doorsnijdt dan praten over terroristen
Als de ETA (baskische afscheidingsbeweging) een trein op blaast dan is dat een terroristische actie.
Etc etc

Dat verschil erkennen is wel belangrijk. Actievoerders overschrijden vaak in meer of mindere mate de wet→ alleen dat maakt ze dat nog niet tot terroristen.

Met je eens, Pien. Voor mij zijn dat ook heel verschillende dingen. Mensen moedwillig kwaad doen, al is het om een bepaald doel, is terrorisme. Dat keur ik ook af. Met al je voorbeelden ben ik het eens.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, assebassie, JornaR, juval, MairiMacBran, MirjamRobin, Nickee_ooe, nile, Poosje81, StonedRomy en 4 bezoekers