Slaapapneu en werk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Koekie73
Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Slaapapneu en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-20 17:32

Zijn er hier meer mensen met slaapapneu?
Ik heb onlangs een slaaponderzoek gedaan via mijn longarts. Er kwam uit dat ik slaapapneu heb, maar ook dat er wat meer aan de hand is; wss ook restless legs syndroom. Om deze reden (en omdat ik ook veel migraine heb; iets dat de laatste jaren enorm verergerd is) krijg ik binnenkort nog een uitgebreiden slaaponderzoek.

Ik heb al een jaar of 3 last van enorme vermoeidheid maar omdat ik ook een schildklierziekte heb, dacht ik dat het restklachten daarvan waren. Echter is die vermoeidheid de afgelopen 6 maanden, als ik eerlijk ben, complete uitputting geworden. In die zin ben ik ook blij om te weten nu waar het vandaan komt.
Ik werk 32 uur en ben alleenstaand moeder van 2 pubers met autisme. Ik loop de laatste maand echt op mijn tandvlees doordat ik zo moe ben. Ik merk ook dat ik me lastiger kan concentreren en dat ik dingen vergeet als ik ze niet goed opschrijf.
Mijn baan is ontzettend hectisch (ik hou 20 ballen in de lucht, zeg maar) en eigenlijk sowieso wat teveel voor de 32uur dat ik werk. Hierdoor sta ik sinds een week of 2 met buikpijn op als ik mijn laptop open. Continu mensen die iets van me willen :+ en een rustige dag is er momenteel niet bij. In combinatie met die vermoeidheid heb ik vrij veel stress.
Mijn leidinggevende weet wat van mijn gezondheidsproblemen op het moment en ik heb ook (het team waarin ik werk) verteld dat ik hierdoor enorm moe ben.
Helaas word ik ook op mijn vrije dagen gebeld als ze iets willen weten en ik merk dat ik daar nu ook stress van krijg. Dat komt echt doordat ik maar weinig kan hebben momenteel.

Morgen heeft mijn leidinggevende een gesprek gepland (ook met de rest van het team trouwens) en daar voel ik me ook gespannen over; ik vind dat ik minder goed functioneer maar ik vind ook dat ik aan moet kaarten dat de hoeveelheid werk standaard teveel is voor het aantal uren dat ik werk. Mijn collega die hetzelfde werk doet op onze andere vestiging ervaart dit overigens ook zo. Zij heeft geen gezin en werkt zelfs al tijden de zaterdag extra om maar bij te blijven. Dat ga ik dus echt niet doen. Bovendien krijg ik overuren niet betaald.

Maar goed, het zal even duren voordat mijn vermoeidheid wat minder zal worden. Behandeling start na het uitgebreidere slaaponderzoek (dat vindt over 1,5e week plaats als het goed is)
Ik vind het lastig om toe te geven dat het me momenteel (te)veel is maar dat ga ik toch doen in het gesprek morgen.

Hoe gaan andere om met die vermoeidheid door slaapapneu. Verbetert dat merkbaar door behandeling (cpap masker, medicatie)?
Ik weet even niet hoe ik dit aan moet vliegen. Ik kan als alleenstaande moeder me het niet veroorloven mijn baan kwijt te raken, maar ik merk wel dat ik uitkijk naar een week niets doen om bij te tanken. In het weekend kan ik uren slapen. Mijn hele lijf voelt de hele dag als lood aan.

Overigens vind ik mijn werk wel heel erg leuk! En mijn collega's vind ik ook leuk. Daar ligt het niet aan.

Dank voor het lezen, iedereen die zo ver is gekomen _/-\o_ Het is heel fijn om het even van mij af te schrijven.


SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Slaapapneu en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:40

Weinig ervaring met het specifieke probleem, maar ik kan je wel zeggen dat er straks niemand wat aan je heeft als je jezelf blijft voorbijlopen, ook je werk niet. Ik denk dat je echt niet mag onderschatten hoe belangrijk die work-life balance is en dat het echt niet raar is dat jij die grenzen nodig hebt. Dus zeker eerlijk zijn in dat gesprek. Het hoort gewoon bij je arbeidsvoorwaarden dat je vrije dagen vrije dagen zijn en je hoeft het niet al schreeuwend te brengen, maar je mag zeker opkomen voor jezelf.

Als je daardoor je baan verliest, is dat ten eerste geen wettige reden om je te ontslaan en kan je stappen nemen, en ten tweede ben je in ieder geval jezelf niet verloren, want echt: op lange termijn kan je hier serieuze (onherstelbare) schade door krijgen en je nooit meer uitgerust voelen.

Dus geef jezelf een schouderklopje dat je zo goed voor jezelf en daardoor je omgeving zorgt en lekker assertief, maar vriendelijk zijn tijdens dat gesprek.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.


zonnebloem18
Berichten: 24833
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:50

Kan je dingen binnen het werk beter stroomlijnen? Mailtjes en telefoontjes alleen op vaste tijden beantwoorden. Telefoon uitzetten op bepaalde momenten? Zaken meer delegeren?

Naast die 20 ballen op het werk zal je thuis minstens net zo veel ballen hoog te houden hebben en het klinkt alsof je jezelf al een tijdje flink voorbij aan het rennen bent. Vraag eens een gesprek aan met de bedrijfsarts om te kijken wat er gedaan kan worden om het allemaal behapbaar te houden voor je echt uitvalt vanwege een burn-out o.i.d.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Ineke2
Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:53

Goed dat je aan gaat kaarten dat de hoeveelheid werk teveel is voor 32 uur en er feitelijk dus wel een medewerker extra moet komen ( ook omdat je collega hetzelfde ervaart en daardoor vrij standaard overwerkt zonder daarvoor betaald te worden. ) Dat heb ik in ver geleden wel gedaan, maar nu pas ik daar echt voor en dat zou je collega ook moeten doen.

Kaart overigens ook daarnaast aan dat je niet op je vrije dag kan worden gebeld door je collega’s. Hoe hulpvaardig je ook wilt zijn; vrij is vrij en jij hebt je rust nu erg hard nodig.
Het is echt aan de werkgever om hier om oplossing voor te zoeken / vinden.

Heb je een tijdelijk contract dat je je zo’n zorgen maakt over je werk?

Ik kan je niet helpen mbt de slaapapneu, maar ik leef wel met je mee en ik hoop dat er een oplossing komt uit de onderzoeken en op je werk. Het zou zeer waarschijnlijk al veel schelen als de werkdruk minder hoog word en daarnaast ook minimaal een week of 2 écht rust. Heel erg wellicht maar ga desnoods de ziektewet in om je rust te pakken. Vraag hulp aan de huisarts.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Slaapapneu en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:05

Ik denk dat het heel verstandig is om een preventief consult aan te vragen bij je bedrijfsarts. Laat je helpen, ook met het scheppen van duidelijkheid richting collega's.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 12730
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Slaapapneu en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:16

Topic verplaatst naar [STW] School, studie en werk

AmableJarig
Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Slaapapneu en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:36

Ik heb slaapapneu en slaap sinds maart met een masker. Het heeft zeker wel wat geholpen in energie en vermoeidheid, maar bij mij vooral in weerstand. Ik was voorheen vrijwel altijd verkouden en als er maar iemand in mijn omgeving ziek was dan was ik meteen ook ziek. Nu ben ik, sinds ik met masker slaap, eigenlijk helemaal niet meer ziek geweest. 1 x een dag een beetje snotterig, maar dat was ook zo weer weg. Daarin merk ik echt een enorm verschil. Maar ook als ik oudere video's van mezelf zie dan zie ik dat ik er toen veel vermoeider uit zag. Dus het heeft voor mij zeker wel wat gedaan, maar verwacht geen wonderen.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

pipo
Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:39

Ik begrijp helemaal wat en hoe. Ik ben moeder van 4 waarvan de 2 jongste ook de nodige problemen geven. Puber adhd en pdd nos. Ik werk fulltime en dan hun begeleiding nog. Zorgen regelen en alles bij elkaar heb ik ( en jij) al die jaren gewoon gedaan. En toch breekt het je op een gegeven moment op. Ook ik heb slaapapneu en dus sinds een klein half jaar een masker. De eerste 2 weken voelde ik me vreselijk. Het schijnt dat je lichaam op elke onderbreking met ademhalen, reageerde met adrenaline. Dus ik stond blijkbaar stijf van dat spul. Moest gewoon afkicken. Daarnaast heb ik fibromialgie en gooi alle kwaaltjes daarop. ( net als jij met je schildklier). Maar buiten dat, met het masker was het voor mij al snel dat ik in plaats van trede voor trede naar beneden kwam( 2 voeten per trakteerde) opeens wel 1 tre per voet kon. Klinkt stom, maar ohh wat was ik blij. Maar nu ik het masker al iets langer gebruik en ook verschillende maskers heb gehad. Ben ik nog steeds reuze moe. De geestelijke vermoeidheid is niet aan pan-Europees te danken... dat is doordat je zelf in je hoofd te druk ben. En in bed de volgende dag al aan het plannen en regelen bent denk ik. Ik voel me beter. Zeker waar op veel punten. Maar zou t liefst nog steeds een winterslaap willen houden van een jaar of 3. Daarnaast is mijn hoofd nog steeds vergiet. Ik hoop dat het jou meer brengt. En ben benieuwd hoe het gesprek vandaag is geweest.

luuntje
Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Slaapapneu en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:32

Mijn man heeft slaapapneu.
Had 60 ademstops per uur.

Viel ook tijdens het avondeten soms in slaap.
Nu met een slaapmasker (via huisartsen slaapinstutuut) slaapt hij beter en is veel minder moe.
Heeft nu nog maar 1 ademstop per uur.

[o]

celticpony
Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:39

hai, neem ajb alle maatregelen die je kunt nemen om goed voor jezelf te zorgen. gesprek met BA is hartstikke belangrijk hierbij. Onderschat het probleem niet hoor.
Ik had jarenlang slaapapneu, rond 20 stops per uur. Ik slaap nu sinds twee maanden met een CPAP apparaat. Ik kon overal in slaap vallen, dat creëerde ook gevaarlijke situaties. Ik voel nu pas wat een energie de nachten mij hebben gekost. Ik hoop dat mijn bloeddruk gaat dalen, die is al jaren ernstig te hoog ondanks medicatie, dat was voor mij de doorslag om echt aan het apparaat te gaan en dat gaan we nu onderzoeken. Verder merk ik wel verschil, meer uitgerust wakker en meer energie om te verdelen op een dag, ben er nog lang niet, maar dit voelt wel als een goede stap. Eerlijk zo'n apparaat doe je niet voor je lol, maar omdat het helpt ben ik er wel blij mee.

succes!

Als je paard recreatie voor je betekent, beteken jij dan ook recreatie voor je paard?!
ook pennydromen komen uit; trotse eigenaar van Buitenpraktijk Bosleven en Paard en Park de Meerberg

Zebrastreep
Berichten: 9732
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:42

Ik ken wel een aantal mensen met een slaappapneu. Maken allemaal gebruik van een masker en dat heeft zeker wel baat.

Mijn vader heeft ook een slaappapneu en stopte per uur meer als 40x met ademhalen. Sinds hij het apparaat heeft slaapt hij beter en heeft geen ademstops meer. Ook het snurken is niet meer aanwezig met een masker.

Ik vindt een apparaat zeker een aanrader! Mijn vader had ook altijd heftige stress dat is pas minder geworden na een hartinfarct.

Zeker wat mee doen!

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 bezoekers