Klinische keuring spoed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Luktje
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-10-20

Klinische keuring spoed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-20 23:58

Vanmiddag proef gereden op een fijne merrie met een keuringsrapport van 2 weken oud. Echt betrouwbare mensen, maar er is een snelle beslissing nodig vanwege andere kijkers en iemand, die haar zelfs na het zien van een filmpje al wil ophalen. Ik krijg natuurlijk morgenochtend (zaterdag) nooit meer een dierenarts te pakken, die gelijk mee wil om te keuren..... wat te doen??


Vealosz
Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Klinische keuring spoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 00:03

Je kan 2 dingen doen....
Of je koopt de merrie zonder keuring, of je belt meerdere DA's op hoop van goed geluk.

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Klinische keuring spoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 00:08

Of je doet een aanbetaling en/of koopt onder de ontbindende voorwaarde dat het paard wordt goedgekeurd door een DA waarvoor jij 'm wil gebruiken/goed gekeurd door DA en dat jij 'm na de keuring alsnog mee wil nemen (stel goedgekeurd maar met bemerking dat je dan alsnog nee kan zeggen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 00:09

Betrouwbare mensen die achter hun paard staan willen jou ook wel tot maandag de gelegenheid geven om een keuring te regelen of een arts naar eigen keuze het huidige rapport te laten beoordelen......

imaudy
Berichten: 4951
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 00:11

Je moet er zelf heel veel kijk erop hebben om hier wat over te kunnen zeggen. Is het een bijzonder paard dat iemand hem na het kijken van een filmpje wil kopen? Dat kan.. Het zou ook heel goed kunnen dat de verkoper niet wil dat je er een DA naar lijkt kijken..dus je kunt je beter niet zo op laten jagen.

[o]

daantjuhhh
Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 00:19

Gloa schreef:
Betrouwbare mensen die achter hun paard staan willen jou ook wel tot maandag de gelegenheid geven om een keuring te regelen of een arts naar eigen keuze het huidige rapport te laten beoordelen......

Exact dit.

Op deze manier zou ik het niet vertrouwen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com


Dispar_Vulgo
Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 04:45

Luktje schreef:
... Ik krijg natuurlijk morgenochtend (zaterdag) nooit meer een dierenarts te pakken, die gelijk mee wil om te keuren..... wat te doen??


Tuurlijk wel. Iedere grote kliniek is 24/7 open. Maar dat kost natuurlijk wel extra. Dus paard opladen en daar heen rijden. En bij goedkeuring direct door naar huis rijden met hem.

Maar eens met eerdere opmerkingen. Als jij hem koopt onder voorbehoud van keuring, dan geven echt eerlijke mensen je echt wel minimaal een aantal dagen om dit te regelen.

Suzanne F.
Berichten: 48946
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 06:52

Nooit je zo onder druk laten zetten. En nooit een paard kopen zonder hem zelf te hebben laten keuren. Ik vind zelfs alleen klinisch nog te beperkt maar dat is een andere discussie. Als iemand hem zo wil ophalen, prima, doen. Kan ook niet waar zijn. Ik zou het niet zomaar vertrouwen. En anders was dit paard gewoon niet weggelegd voor jou zeg ik altijd maar.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Jessix
Berichten: 16380
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Klinische keuring spoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 07:21

Een aanbetaling aanbieden en vragen of ze het paard vast willen houden tot maandag.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 07:25

Gloa schreef:
Betrouwbare mensen die achter hun paard staan willen jou ook wel tot maandag de gelegenheid geven om een keuring te regelen of een arts naar eigen keuze het huidige rapport te laten beoordelen......


Goed verwoord, dit dus. Laat je niet onder druk zetten.

Cioccolato
Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Klinische keuring spoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 07:28

Tja.. ik denk dat t paard dan verkocht wordt aan een andere partij.
Maar dit is wel een vaag verhaal. Ik snap niet hoe ze tot zoveel opties komen.
En ben ook benieuwd hoeveel er echt waar zijn


veerledec
Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Klinische keuring spoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 07:33

Dat kan prima, ik heb recent mijn paard verkocht in twee dagen, heb de kopers de mogelijkheid gegeven om te laten keuren twee dagen later (dus dag 4) maar ik had nog zeker drie geïnteresseerden die ook bij een afkeuring nog wel interesse hadden, en die waren nog niet komen kijken.

MightyMike
Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 07:38

Ik herken je probleem, met pony's kijken voor onze dochter was het ook een ramp, binnen een half uur zijn de goede pony's op internet al verkocht en wij hebben het zelf gezien toen wij een pony verkochten, die ging ook binnen een half uur over de telefoon al weg, die mensen hadden zo vaak naast de pot gepiest, dat ze hem ongezien wilden kopen. Bij ons heeft de gok de nieuwe pony snel mee te nemen, niet goed uitgepakt. Omdat hij perfect was, in de sport gelopen en toch superbraaf voor onze wat angstige dochter, wilden we de pony niet laten lopen. Helaas blijkt hij toch niet gezond, iets wat op moment van kijken helemaal niet te zien was en na uitdrukkelijk vragen de verkoper daarin niet eerlijk bleek. Ondanks dat de markt zo raar is, gaan wij het niet weer zo doen. Ik wil de volgende keer wel keuren/herkeuren en de pony dan verzekeren. Te gek dat je van veel verkopers die kans niet krijgt, mensen lijken allemaal voor de snelle verkoop te gaan. Een goed, fijn passend plekje te vinden lijkt dan op de 2e plaats te komen. Oneindig vasthouden in deze snelle markt is iets anders, maar wil wel de kans krijgen te keuren, vraag ik voor ik afreis tegenwoordig, anders kom ik niet meer kijken. Denk dat het dan idd de moeite waard is om te kijken welke dierenarts vandaag nog kan, zou rond gaan bellen. Anders is het de keuze neem ik de gok, paard is wellicht anders vanmiddag weg aan de volgende. Lastig, succes ts!

har166
Berichten: 2031
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Klinische keuring spoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 07:48

Altijd zelf laten keuren. Mijn vorige pony werd afgekeurd door mijn d.a en later bij de koper goedgekeurd door een andere d.a. Beide d.a' hadden haar op de foto gezet en die blijkbaar anders geïnterpreteerd.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:15

ik zou hier niet intrappen... als de eigenaar echt om het dier geeft verkoopt hij ook het dier niet aan iemand die ongezien het dier komt halen.. of het moet een handelaar zijn.. in dat geval zou ik al helemaal inzetten op een keuring... de paardenwereld is momenteel raar.. meer vraag dan aanbod lijkt het wel...als je ongekeurd mee gaat nemen moet je later ook niet mopperen als er wat is... er zijn legio mensen die zonder keuring een pony of paard kopen en gelukkig gaat het ook regelmatig goed.. het dier kan ook verkeerd de trailer afstappen zeggen ze dan en daar hebben ze gelijk in.. toch zou ik zeker willen weten of rug nek benen ed goed zijn... en ik op het moment van inladen weet dat hij gezond is....

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:35

Dispar_Vulgo schreef:
Luktje schreef:
... Ik krijg natuurlijk morgenochtend (zaterdag) nooit meer een dierenarts te pakken, die gelijk mee wil om te keuren..... wat te doen??


Tuurlijk wel. Iedere grote kliniek is 24/7 open. Maar dat kost natuurlijk wel extra. Dus paard opladen en daar heen rijden. En bij goedkeuring direct door naar huis rijden met hem.

Maar eens met eerdere opmerkingen. Als jij hem koopt onder voorbehoud van keuring, dan geven echt eerlijke mensen je echt wel minimaal een aantal dagen om dit te regelen.


De grote klinieken zijn 24/7 open voor spoed gevallen niet om ineens een keuring te doen . Daar is de personeelsbezetting niet na in het weekend. Wat als ze met keuring Bezig zijn en er komt spoedgeval ? Die ook nog een geopereerd moet worden .

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:39

famkeY schreef:
Gloa schreef:
Betrouwbare mensen die achter hun paard staan willen jou ook wel tot maandag de gelegenheid geven om een keuring te regelen of een arts naar eigen keuze het huidige rapport te laten beoordelen......


Goed verwoord, dit dus. Laat je niet onder druk zetten.


Ook mijn eerste gedachte!! :j

kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Klinische keuring spoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:08

Lastig.
Je hoort veel verhalen van kopers die last minute afhaken om welke reden dan ook. Daar wordt je als verkoper niet blij van en dan zou ik zeggen: verkocht aan de eerste die geld geeft.

Maar als het paard echt zo gewild is dat mensen hem ongezien willen kopen, willen ze dat begin volgende week ook nog wel.

Welke kliniek heeft hem al gekeurd?

NienkeV1994
Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:09

Toen ik mijn pony kocht kwamen er de dag na dat ik proef gereden had ook mensen die een soortgelijke pony zochten en ik wilde hem ook laten keuren. Toen heb ik een aanbetaling gedaan (dat was in mijn geval maar 75 euro) om hem vast te houden totdat hij 4 dagen later goedgekeurd is en ik hem gekocht heb. De aanbetaling is toen dus van het aankoopbedrag afgehaald.

Ik zou je ook niet onder druk laten zetten en het paard niet ongekeurd kopen tenzij je er hele duidelijke afspraken over kan maken maar dan nog weet je niet wat ze doen als het paard vervolgens bij jou afgekeurd wordt.

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

MariekeS_
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:36

Een klinische keuring van 2 weken geleden door de verkoper kan je als niet bestaand beschouwen.
Dus of je wil zelf keuren en willen ze niet wachten, dan is het niet het geschikte paard voor jou.
Of, je neemt ongekeurd mee met alle risico's van dien.

Als er zoveel interesse is krijgen ze het paard ook volgende week verkocht. Je weet niet of die mensen die ongezien willen kopen ook echt op komen dagen, of andere geïnteresseerden niet ook willen keuren etc...
Laat je niet onder druk zetten. Hier komt zó vaak ellende van, dat is echt niet leuk.

Edit: nog even je openingspost gelezen: wat voor beslissing willen zij?
Kan best dat ze ook genoegen nemen met verkocht onder voorbehoud van de keuring. Dan kan je evt afspreken dat die keuring volgende week moet zijn.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 17-10-20 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt


TROY (2019) & LAYS (2014)

daantjuhhh
Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:39

kamsel schreef:
Lastig.
Je hoort veel verhalen van kopers die last minute afhaken om welke reden dan ook. Daar wordt je als verkoper niet blij van en dan zou ik zeggen: verkocht aan de eerste die geld geeft.

Maar als het paard echt zo gewild is dat mensen hem ongezien willen kopen, willen ze dat begin volgende week ook nog wel.

Welke kliniek heeft hem al gekeurd?

Daar kun je handgeld voor vragen.
(ook wel aanbetaling genoemd door sommigen)

Dat deed ik met mijn veulens ook.
Die werden verkocht terwijl ze nog niet bij mama weg konden.
Dan vroeg ik handgeld zodat, stel 4 mnd later de koper bedenkt zich ik er toch een paar centen aan over heb gehouden.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Luktje
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-10-20

Re: Klinische keuring spoed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-20 09:46

Bedankt voor al jullie reacties; het heeft me echt geholpen. Wij zijn redelijk onbekend met het zelf aankopen van een paard. Ik heb wel een idee hoe het 'wereldje' in elkaar zit, maar als je een paard eenmaal gezien hebt, is het wat lastiger.... ;)
Er zijn nieuwe ontwikkelingen: de verkoper was akkoord met een keuring op maandag, we hebben een goede dierenarts gevonden, die het wil doen (wel een da in de buurt, want onze eigen da rijdt niet zover).Dus als de keuring goed is nemen we haar mee naar huis.

Esther
Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:54

Druk zetten is een bekende truc om je het paard snel te verkopen, wellicht met de hoop dat je het paard niet opnieuw laat keuren. Je kunt het risico nemen om te zeggen dat ze het paard dan maar aan die ander moeten verkopen, maar ik snap dat dat héél moeilijk is, dan kom je er achter of er echt andere kopers zijn..
In principe heb jij het paard gekocht als jullie dat afspreken, alleen met het voorbehoud van een goede klinische keuring. Je kunt het desnoods even op papier zetten.
Als die andere mensen dat paard echt willen dan hebben die echt wel een paar dagen geduld.

Sprakeloos

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:35

MightyMike schreef:
Ik herken je probleem, met pony's kijken voor onze dochter was het ook een ramp, binnen een half uur zijn de goede pony's op internet al verkocht en wij hebben het zelf gezien toen wij een pony verkochten, die ging ook binnen een half uur over de telefoon al weg, die mensen hadden zo vaak naast de pot gepiest, dat ze hem ongezien wilden kopen. Bij ons heeft de gok de nieuwe pony snel mee te nemen, niet goed uitgepakt. Omdat hij perfect was, in de sport gelopen en toch superbraaf voor onze wat angstige dochter, wilden we de pony niet laten lopen. Helaas blijkt hij toch niet gezond, iets wat op moment van kijken helemaal niet te zien was en na uitdrukkelijk vragen de verkoper daarin niet eerlijk bleek. Ondanks dat de markt zo raar is, gaan wij het niet weer zo doen. Ik wil de volgende keer wel keuren/herkeuren en de pony dan verzekeren. Te gek dat je van veel verkopers die kans niet krijgt, mensen lijken allemaal voor de snelle verkoop te gaan. Een goed, fijn passend plekje te vinden lijkt dan op de 2e plaats te komen. Oneindig vasthouden in deze snelle markt is iets anders, maar wil wel de kans krijgen te keuren, vraag ik voor ik afreis tegenwoordig, anders kom ik niet meer kijken. Denk dat het dan idd de moeite waard is om te kijken welke dierenarts vandaag nog kan, zou rond gaan bellen. Anders is het de keuze neem ik de gok, paard is wellicht anders vanmiddag weg aan de volgende. Lastig, succes ts!

Komt wat tegenstrijdig over.

koeien op de weg...

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Klinische keuring spoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:45

het is wel vaak dat er verhalen worden verzonnen om de kopers te pressen om het paard meteen mee te nemen zonder verdere keuringen etc.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evilou en 14 bezoekers