Wat zijn de criteria voor (voorlopig) keur bij het kwpn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jellebie
Berichten: 2437
Geregistreerd: 04-10-09

Wat zijn de criteria voor (voorlopig) keur bij het kwpn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 20:55

Hoi allemaal,

Wij hebben een aantal vragen.
We zijn met onze dressuur merrie voor (voorlopig) keur gegaan en ze heeft het niet gehaald.
Eerder is zij ster geworden, heeft ze de IBOP met goede cijfers gehaald en heeft ze het sportpredicaat (ze is ZZL + 9) en het D-OC predicaat behaald.

Het is ons niet duidelijk waar de merrie nou precies aan moet voldoen voor (voolopig) keur. Daar waar we bij ster heel duidelijk wisten boven welke percentages ze moest zitten kunnen we daar nu niks over vinden. We kregen achteraf alleen een ja of nee. In ons geval dus een nee.
Is er iemand die ons kan vertellen waar ze nu nou precies naar kijken, wat de criteria zijn? Staan die ergens beschreven? En zijn er ook percentages bekend?


Daarnaast vragen wij ons ook af of we de merrie nog een keer mogen aanbieden. Is er iemand die daar meer over kan vertellen?

Alvast bedankt!

You don’t always need a plan. Sometimes you just need to breathe, trust, let go and see what happens.


Suzanne F.
Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 07:59

Ik snap iets niet. Voorlopig keur worden ze als ze nog geen IBOP, EPTM of sportprestatie hebben. Dat heeft die van mij jou wel dus dan zou ze meteen keur worden en geen voorlopig keur.
Als ze dit niet is geworden op de Centrale keuring dan betekent dit dat ze kwalitatief net niet goed genoeg is om keurmerrie te zijn. Dat kan op exterieur of op beweging of beide. Je zal toch wel een toelichting hebben gehad op de keuring?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Jellebie
Berichten: 2437
Geregistreerd: 04-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 09:25

Suzanne F. schreef:
Ik snap iets niet. Voorlopig keur worden ze als ze nog geen IBOP, EPTM of sportprestatie hebben. Dat heeft die van mij jou wel dus dan zou ze meteen keur worden en geen voorlopig keur.
Als ze dit niet is geworden op de Centrale keuring dan betekent dit dat ze kwalitatief net niet goed genoeg is om keurmerrie te zijn. Dat kan op exterieur of op beweging of beide. Je zal toch wel een toelichting hebben gehad op de keuring?



Klopt. Daarom staat voorlopig ook tussen haakjes. Omdat ze inderdaad meteen keur zou worden gezien de dingen die ze al behaald heeft. Het compleet pakket voor keur is ons bekend maar het is ons onduidelijk waar ze precies naar kijken op de centrale keuring en wat de maatstaven zijn. Ik kan daar nergens iets over vinden. Dus zijn we vooral benieuwd hoe er precies gekeken word op de CK en wat er anders of zwaarder mee genomen word dan bij bijv ster.

You don’t always need a plan. Sometimes you just need to breathe, trust, let go and see what happens.

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:34

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen welke punten de merrie heeft gehaald?

Bij voorlopig keur zijn de eisen van het exterieur nog strenger. Ook de beweging word dan strenger naar gekeken, ongeacht of het paard dan wel/niet sportpredicaat heeft.

Edit;

Zo kan het zijn dat ze met een wat franse of toontredende stand, wel ster kunnen worden, maar geen voorlopig keur.
En dit geld dan natuurlijk voor meerdere beoordelingscriteria.

gomir
Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Wat zijn de criteria voor (voorlopig) keur bij het kwpn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 18:59

Het komt maar heel zelden voor dat een stermerrie met dergelijke sportprestaties niet bevorderd wordt.
Hoewel ze al een aantal jaar zeggen dat ze alleen de betere stermerries keur maken (dus met hogere punten) is er vooralsnog wel ruimte om de punten 'te compenseren' met sportprestaties.

Ik vond de toelichting op de keuring waar wij waren heel helder dit jaar met de overwegingen om de merrie wel of niet te bevorderen. Misschien zelfs wel iets uitgebreider dan anders, vanwege de corona-maatregelen. Kun je je het commentaar van de jury nog herinneren?

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Wat zijn de criteria voor (voorlopig) keur bij het kwpn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 19:11


Stap ook over naar Tibber. Als je een energiecontract afsluit, ontvangen we allebei 50 € tegoed om te besteden in de Tibber Store. ⚡ Lees hier meer: https://invite.tibber.com/z1r2wj22

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Wat zijn de criteria voor (voorlopig) keur bij het kwpn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:24

Dat zijn dezelfde criteria die ook op de stamboek keuring wordt gebruikt. Jellebie wil weten aan welke eisen een merrie moet voldoen om van ster naar [voorlopig] keur te promoveren.

Het antwoordt is simpel. Die eisen zijn niet concreet vastgelegd. Het is niet zo dat een merrie met 80ext en 80bew of spr automatisch graad verhoging krijgt.

Jellebie
Berichten: 2437
Geregistreerd: 04-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 21:46

gomir schreef:
Het komt maar heel zelden voor dat een stermerrie met dergelijke sportprestaties niet bevorderd wordt.
Hoewel ze al een aantal jaar zeggen dat ze alleen de betere stermerries keur maken (dus met hogere punten) is er vooralsnog wel ruimte om de punten 'te compenseren' met sportprestaties.

Ik vond de toelichting op de keuring waar wij waren heel helder dit jaar met de overwegingen om de merrie wel of niet te bevorderen. Misschien zelfs wel iets uitgebreider dan anders, vanwege de corona-maatregelen. Kun je je het commentaar van de jury nog herinneren?


Ze vonden haar te kortbenig en te weinig front hebben. In eerdere beoordelingen zijn ze daar niet zo over gevallen :D
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 30-07-20 21:51, in het totaal 2 keer bewerkt

You don’t always need a plan. Sometimes you just need to breathe, trust, let go and see what happens.

Jellebie
Berichten: 2437
Geregistreerd: 04-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 21:47

JeanneV schreef:
Dat zijn dezelfde criteria die ook op de stamboek keuring wordt gebruikt. Jellebie wil weten aan welke eisen een merrie moet voldoen om van ster naar [voorlopig] keur te promoveren.

Het antwoordt is simpel. Die eisen zijn niet concreet vastgelegd. Het is niet zo dat een merrie met 80ext en 80bew of spr automatisch graad verhoging krijgt.


Ah duidelijk, dat vroeg ik mij inderdaad af. Bedankt!

You don’t always need a plan. Sometimes you just need to breathe, trust, let go and see what happens.

Jellebie
Berichten: 2437
Geregistreerd: 04-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 21:49

Ik heb inmiddels met het kwpn gesproken en 14 augustus mogen we voor de herkeuring. We gaan het gewoon nog een keer proberen. Bedankt voor alle reacties :D

You don’t always need a plan. Sometimes you just need to breathe, trust, let go and see what happens.

Suzanne F.
Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:08

Jellebie schreef:
Ik heb inmiddels met het kwpn gesproken en 14 augustus mogen we voor de herkeuring. We gaan het gewoon nog een keer proberen. Bedankt voor alle reacties :D


Misschien nog even op dieet en wat bijgezet longeren? Wat zwaardere merries tonen sneller kortbenig. En front kan je trainen, al is dit wel kort dag.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:32

JeanneV schreef:
Dat zijn dezelfde criteria die ook op de stamboek keuring wordt gebruikt. Jellebie wil weten aan welke eisen een merrie moet voldoen om van ster naar [voorlopig] keur te promoveren.

Het antwoordt is simpel. Die eisen zijn niet concreet vastgelegd. Het is niet zo dat een merrie met 80ext en 80bew of spr automatisch graad verhoging krijgt.


En toch zijn dit wel de elementen waarop ze bepalen of ze een merrie keur waardig vinden. Aan de hand daarvan en het totaalplaatje geven ze punten.
Is uitgebreid aan bod geweest bij de cursus paarden beoordelen en zie je ook terug in het commentaar dat gegeven wordt op de keuringen.

Stap ook over naar Tibber. Als je een energiecontract afsluit, ontvangen we allebei 50 € tegoed om te besteden in de Tibber Store. ⚡ Lees hier meer: https://invite.tibber.com/z1r2wj22


JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Wat zijn de criteria voor (voorlopig) keur bij het kwpn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:19

Het punten aantal om ster te worden staat vast.... keur waardig zijn is niet gekwantificeerd.

gomir
Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Wat zijn de criteria voor (voorlopig) keur bij het kwpn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:18

Die eisen zijn niet getalsmatig/objectief firegirl en daarom is het soms dus moeilijk te begrijpen.
Want ster is deze merrie en de sportprestatie is meer dan bovengemiddeld en daarmee zou je dus ook kunnen zeggen dat de merrie bewezen heeft geschikt te zijn voor het gebruiksdoel. Het zegt mij iig meer dan vrij bewegen of een IBOP voor 80 punten.

Fijn dat ze voor de herkeuring mag! En ik vind de tip van Suzanne een hele goede.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Vulina
Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:09

Jellebie schreef:
Ik heb inmiddels met het kwpn gesproken en 14 augustus mogen we voor de herkeuring. We gaan het gewoon nog een keer proberen. Bedankt voor alle reacties :D


Hoe is het gegaan?

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lexa en 106 bezoekers