Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 23:49

Pallatin schreef:
@ Britt, wat super leuk! Wat voor pony heb je gekocht?


Een 11-jarige NRPS pony ruin! Super, super lief dier, liever lui dan moe en heel nuchter. Echt mijn droompaard.

Ennnnn dezelfde dag dat ik schreef dat het kriebelde heb ik er op gezeten! Vandaag voor de tweede keer gereden, en hij was weer topbraaf. In het begin aan het halstertouw, en bij ons eerste drafje mijn vader mee laten rennen. :') Maar hij voelde zo vertrouwd, dat we de laatste tien minuten los zijn gegaan en we hebben zelfs twee rondjes zelfstandig gedraafd. *\%/*
Op het laatst had ik alleen met 1 vinger mijn lusje nog vast, dus ik hoop dat we met de tijd steeds meer vertrouwen op kunnen bouwen en dat ik ooit helemaal los durf. Aan de pony ligt het in ieder geval niet. <3

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:00

Ja nu willen we wel een foto natuurlijk :D

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:31

Aanschouw. Mijn vla Flip. <<)

Ik heb nog geen foto’s van het rijden, ik zal volgende keer gelijk iemand vragen om wat actie plaatjes te schieten als we met 5 km/uur door de baan gaan. :')
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:32

O Flip is leuk! Wat een lief koppie zit daar op. Komt vast helemaal goed met jullie. Gewoon lekker rustig kennis maken samen.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:47

Wat ontzettend goed Britt!
En een ontzettend leuke pony heb je...
En niet zo neerbuigend over die 5km p.u. Je doet het toch maar mooi even wel. Stapje voor stapje kom je steeds verder in wat je aandurft.

Eerst elkaar beter leren kennen en vertrouwen.

Ik doe nu ook dingen die ik 10 maanden geleden nooit had verwacht.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 23:43

Wat een heerlijk koppie! Lekker genieten van je pony en wat stoer dat je lekker aan het rijden bent!

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 20:12

Bedankt allemaal! We hebben intussen les gehad, en het ging heel goed! *\o/*

Instructie was wel wat streng. Bokriempje is voor bokkende paarden, niet om je altijd aan vast te houden. Tsja. :+ Dus, nu 90% van de tijd zonder riempje gereden, en dus ook zonder gedraafd! En niet gevallen, whoop. Morgen gaan we weer lekker rijden.

Britta31

Berichten: 13134
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 20:46

Het riempje vast houden is geen schande hoor.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 13:17

Wat een kul, van dat bokriempje!

Accoord, ik heb een balansteugel aan mijn bokriempje. Die grijp ik als ik het spannend vind, en ook om van tijd tot tijd 'bitloos' te rijden (teugels in een boog, 'less is more') zodat zowel Knollie als ik de balansteugel associëren met vertrouwen.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:42

Nou idd, wat een kul! Als jou dat nou een gevoel van veiligheid geeft? Dat lijkt me beter dan spanning omdat je niet aan dat riempje ‘mag’ zitten....ach, ik heb ook een soort bokriempje; daar zit het koord van m’n airvest aan vast....en nee ik doe niet aan eventing :D maar ik voel me kaal zonder. En zo lang je paard of pony er geen last van heeft...
Maar iig supergoed van je les!

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:38

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik weet ook niet zo goed wat ik er van vind/vond. Het stuurt zoveel makkelijker als je gewoon mee kan geven met je handen, maar het riempje geeft mij wel een hoop rust. Vandaag ook veel aan lange teugel gewerkt, zodat ik lekker mijn riempje vast kon houden zonder hem in de weg te zitten. Ponylief was weer zo braaf, we zijn (aan de longeerlijn) voor het eerst een paar minuutjes buiten geweest om uit te stappen. Auto’s, motoren, hij keek echt nergens naar. Ben zo verliefd op mijn vriendje, wat een topper. Ik denk dat hij mij met de tijd heel veel vertrouwen gaat geven, dat doet hij nu al, dus we kijken gewoon met de dag wat de mogelijkheden zijn. <3

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:58

...ik las van de week een tip mbt teugels in een hand - dat dat goed werkt voor sommige mensen om veel meer te sturen vanuit gevoel, zit en zwaartepunt.

In dressuurproeven vroeger namen de heren dan op de A-C lijn alvast de hoed in de hand, maar je bokriempje kan natuurlijk prima! :)

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:13

Hoe is het afgelopen week gegaan dames? Nog lekker gereden of stappen gezet?
Ik heb gister in de bak gereden, maar had zoals eigenlijk altijd als ik dat ‘moet’ van mezelf wel weer even moeite om de stap ook te zetten...ik blijf er een beetje tegen aanhikken, ik ga veel liever naar buiten...maar zoals eigenlijk altijd is dat over zodra ik erop zit. Ik loop nog steeds een rondje allebei de kanten op door de bak om kabouters te zoeken (die er er dan eigenlijk nooit zijn) en om aan te singelen en ga er dan pas op...in de bak heb ik dat ritueel nodig...zijn er meer mensen die zoiets doen?

Edit: vergeet nog te tikken dat paardlief superbraaf was en ik hartstikke lekker heb gereden...nu nog van die laatste ‘hobbel’ afkomen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:56

Ik heb dat ook heel lang gedaan hoor, rondje links en rondje rechtsom stappen voor ik erop ga :j

Ik vind buiten rijden juist veel spannender. Nu vakantie met paard op de Veluwe en eerste buitenrit gemaakt *\o/* zelfs galop meegepakt. Ging top tot we een afslag misten en langs de camping terug moesten. Toen hing ik ineens in een boom omdat meneer om wilde draaien want hij schrok van een kindje op een trampoline := . Gelukkig kon mijn man me redden en ben ik er alleen met wat blauwe plekken van af gekomen.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:51

Ik snap wel dat je paard een kind op de trampoline eng vond...was je man ook te paard? Of was je zonder ander paard? Gelukkig ben je er goed vanaf gekomen, maar kan het snappen als je hierdoor het buitenrijden weer wat spannend vindt nu. Maar echt super van je dat je het gedaan hebt hoor! Ik kwam vanmorgen weer de nodige paraplu’s tegen in het bos, mijn paard kijkt dan, twijfelt een tel en bedenkt dan dat ie wel gewoon door kan lopen met z’n maatje mee... Het blijven dieren, elk paard schrikt wel eens.... :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 16:15

Er was een ander paard mee, maar dat maakt voor Hocus niks uit. Die ander was er al zonder problemen langs namelijk. Mijn man was op de fiets.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:06

SusanH schreef:
Ik heb dat ook heel lang gedaan hoor, rondje links en rondje rechtsom stappen voor ik erop ga :j

Ik vind buiten rijden juist veel spannender. Nu vakantie met paard op de Veluwe en eerste buitenrit gemaakt *\o/* zelfs galop meegepakt. Ging top tot we een afslag misten en langs de camping terug moesten. Toen hing ik ineens in een boom omdat meneer om wilde draaien want hij schrok van een kindje op een trampoline := . Gelukkig kon mijn man me redden en ben ik er alleen met wat blauwe plekken van af gekomen.

Oh dat is schrikken! :wow: Jammer dat dit op het eind nog moest gebeuren! Heb je daarna nog meer last van angst gehad?

Janneke2 schreef:
...ik las van de week een tip mbt teugels in een hand - dat dat goed werkt voor sommige mensen om veel meer te sturen vanuit gevoel, zit en zwaartepunt.

In dressuurproeven vroeger namen de heren dan op de A-C lijn alvast de hoed in de hand, maar je bokriempje kan natuurlijk prima! :)


Ik heb deze gisteren geprobeerd, en het ging weer geweldig goed! We zijn voor de eerste keer bitloos gaan rijden. Flip kende dit al van zijn eerste eigenaresse, dus eigenlijk was het alleen voor mij nieuw. Hij was weer super braaf, we hebben in een lekker laag tempo "gejogd" (heel traag draven, hij zit dan ook zo lekker!) met de teugels in één hand. Ook nog met pionnen leuke dingen gedaan zoals de slalom, dus we kunnen al een beetje sturen op zit, whoo! En hij leek een betere rem te hebben bitloos, dus daar gaan we leuk mee verder de komende tijd.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:22

SusanH schreef:
Er was een ander paard mee, maar dat maakt voor Hocus niks uit. Die ander was er al zonder problemen langs namelijk. Mijn man was op de fiets.

Aan de ene kant jammer dat Hocus geen steun heeft aan een ander paard, aan de andere kant betekent dat misschien ook dat hij meer op jouw als ruiter vertrouwt en op z’n eigen oordeel. Wellicht dat dat uiteindelijk een voordeel is.
Ik had gister toch ook een klein dingetje: ik reed galoppeerde met mijn paard voorop, en ik zag vanaf links een grote hond luid blaffend op ons afrennen. Ik heb mijn paard dus ingehouden en naar links gedraaid zodat ie iig de hond goed zag aankomen en afgezien van een klein hupsje had ie er niks van maar t paard achter ons schrok toch wel en m’n maatje-ruiter verloor dr beugel...het is dus allemaal goed afgelopen, maar blijf het lastig vinden om in te schatten hoe het beste om te gaan met blaffende en op je paard afrennende honden... -O- als ik inhoud en iets doe bevestig ik eventueel ‘dat het iets engs is’, maar als ik niks doe en hij schrikt wel echt lig ik er misschien naast. Met galop en zeker voorop is mijn paard logischerwijs alerter, met al die loslopende honden kun jij bijna nergens meer onbevangen draven of galopperen bij ons...

@ britt: goed bezig, klinkt heel relaxed! Ben blij voor je dat je zulke stappen zet met je nieuwe aanwinst.... *\o/*

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:35

Ik snap het dilemma - maar 'je bevestigt dat er iets engs is' is een misverstand uit cognitieve gedragstherapeutie.
Angst is geen gedrag, maar eerder instinct.
Dat een betrouwbare leider inspeelt op 'een' situatie vind ik veel logischer en betrouwbaarder dan dat je wel leider wil zijn, maar dingen negeert.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 16:21

Janneke dat klopt niet met wat ik heb geleerd en zelf ook ervaar. Als ik ergens op focus, en Hocus daardoor dus ook is de kans dat hij kijkt en dus schrikt veel groter. Terwijl als ik kijk en het meteen los kan laten en dus door rijd of er niks de hand is, gaat het goed.

Pallatin grappig zo had ik het nog niet bekeken maar dat zou heel goed kunnen kloppen :j

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 17:56

SusanH schreef:
Janneke dat klopt niet met wat ik heb geleerd en zelf ook ervaar. Als ik ergens op focus, en Hocus daardoor dus ook is de kans dat hij kijkt en dus schrikt veel groter. Terwijl als ik kijk en het meteen los kan laten en dus door rijd of er niks de hand is, gaat het goed.

Net een blog geschreven over paardrijangst overwinnen waarbij ik dat ook een beetje aankaart dus ga mijn mening hierover ook even geven. En het is maar een mening niet DE waarheid :)
Angst is in oorsprong een biologische reactie waarbij het lichaam klaargestoomd wordt om actie te ondernemen. Heel nuttig bij reële angst maar minder handig bij irrëele angst.
Als voorbeeldje. Stel dat je weet dat je paard heftig kan reageren op honden (vanwege eerdere ervaringen) en je rijdt in het bos en er loopt iemand met een aangelijnde hond langs het ruiterpad. Dan kan het heel goed zijn even naar de hond te kijken ("yep paard, ik heb de aangelijnde hond ook gezien, de situatie is veilig dit kunnen we"), ook als de hond los loopt maar jij kent bv de eigenaar en weet dat de hond onder appel staat kun je dit prima doen. Loopt er nou een onbekende hond los en rij jij recht op een drukke verkeersweg af dan is stoppen, afstappen, of iets een betere optie op dat moment. Totdat je in andere situaties "hond is eng" weer kunt desensiteren.
Angst heeft in veel gevallen te maken met inschatten van de risico's.
Net als bij mensen kan bij paarden ook "aangeleerde angst" ontstaan, een typisch gevalletje van klassieke conditionering.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:00

Het ging mij er om dat Palatin zich afvroeg 'of en zo ja hoe' ze moest reageren op de hond in kwestie.

Dat hoeft niet per se 'jezelf er op focussen' te zijn...! (Liever niet, want hoe "harder je de angst in gaat" en hoe minder ontspannen je wordt - hoe minder je leider bent.)

Maar dat een betrouwbare leider 'een' actie onderneemt - niets mis mee.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:01

Als ik jullie reacties zo lees denk ik eigenlijk dat jullie grotendeels hetzelfde zeggen :D
Susan zegt kijken, inschatten en loslaten
Janneke zegt, inspelen op de situatie en desnoods handelen
En Jet zegt inschatten risico en adhd handelen, met veiligheid voorop....
Even heel kort door de bocht natuurlijk hoor, maar toch.....

Bij mij is het buiten in het bos vooral inschatten en handelen als ik denk dat mijn veiligheid of dat van m’n paard in het geding kan komen, maar dan speelt er geen angst mee op dat moment...meer instinct...dat voorbeeld met die hond: dat gaat zo snel dat ik handel in een reflex. Ik heb dan geen tijd om even rustig de situatie in te schatten.... :D Heel soms denk ik in zo’n situatie achteraf wel eens dat ik het anders aan had moeten pakken, maar ja that’s life....In de bak, waar ik dus wel al die irreële angst standaard een beetje heb doe ik dat dus meer en ben me ook meer bewust wat dat met m’n paard doet. Ik probeer daar dus echt het hem eerst zelf op te laten lossen ipv al op voorhand maatregelen te treffen voor potentiële ‘enge’ dingen...dat lukt vaak goed, maar het blijft lastig voor mij....ik zal nooit op een drukke zaterdag met tig anderen in de bak gaan rijden terwijl dr van alles om de bak heen gebeurt, jammer dan....

Wel grappig om te melden: vanmorgen was ik op hetzelfde bospad een galopje aan het doen, wel met een ander maatje, maar zonder woest blaffende loslopende hond en had een ultiem Penny moment, was zo’n relaxt galopje....een stuk verder in het bos hoorde ik opeens een koeienbel heel snel ons naderen vanuit het hoge gras en ik verzin het niet: een hele snelle hond met koeienbel om sjeesde om onze paarden heen.... :+
Wij stapten op dat moment en het interesseerde beide paarden niks, die hond met bel, maar dan denk je toch alles wel eens gezien te hebben }:0 ...baas schreeuwde dr verontschuldigingen wel vanaf de andere kant van het veld, wij konden er wel om lachen...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:28

Nou ja iig netjes dat de baas sorry zegt. Een bel dat verzin je niet :')

Idd we zeggen hetzelfde, alleen in andere bewoordingen. Gisteren lukte het me trouwens voor het eerst hier op ons vakantie adres om met rijden in mijn eigen bubbel te blijven en de omgeving alleen waar te nemen, en meteen weer los te laten. Kon er daardoor fijn aan rijden met als gevolg een paard wat op mij lette ipv de omgeving.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:14

Wij hebben dit weekend twee grot stappen gezet!

Gisteren zijn we voor het eerst met een kleine groep op buitenrit geweest, wat hij weer heel braaf deed. Heb met lange teugel kunnen rijden, en daardoor kon ik met een hand mijn riempje vasthouden. Ging erg ontspannen allemaal. We hebben een heel klein stukje gedraafd, maar daar werd hij voor zijn doen een soort heet van, ging erg snel en dat vond ik wel een beetje eng. Zijn rem was ineens weg, dus daarna durfde ik niet meer. Was heel dankbaar dat de groep dit respecteerde! Volgende keer ga ik weer met hetzelfde groepje op pad, en dan kijken of we de draf wat uit kunnen bouwen met ontspanning, vooral van mijn kant...

Vandaag hebben wij ons eerste galopje gedaan! Hij deed het weer zo braaf. We reden bitloos, en hij was zo ontspannen. Dus stoute schoenen aangetrokken en hem rustig om de galop gevraagd. Sprong super makkelijk aan, en we hebben een halve lange zijde gedaan. Echt heerlijk, hij zit als een stoel en ho was gelijk ho!

Genoeg leuke dingen om verder aan te werken dus! <3