Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:53

Ik heb ook een thermarest, en krijg het daar niet koud op. Op andere luchtbedden altijd. Echt een geweldig ding.

Come over to the dark side, we have cookies!


SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:32

Ik heb het altijd snel koud. Ongeacht het luchtbed of de slaapzak :brr:

Noeps
Berichten: 16926
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:47

Wij hebben deze: https://www.kampeerhalroden.nl/slapen/s ... ger-10-duo

Ik slaap er echt heerlijk op en heb het er niet koud op. Alleen de omschrijving dat hij makkelijk mee te nemen is, ben ik het niet mee eens. Opgerold en wel is het pakket alsnog een flinke slag groter dan onze (ook niet al te kleine) tent :7. Maar goed, wij gaan dan ook niet te voet op vakantie maar proppen de auto vol dus voor ons maakt dat verder niet uit.

❤️

mvdende
Berichten: 5612
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:07

SusanH schreef:
Ik heb het altijd snel koud. Ongeacht het luchtbed of de slaapzak :brr:


Slaap je echt op een luchtbed?

Want dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Ik ben óók een koukleum en met goed materiaal is het voor mij prima te doen.

midori
Berichten: 665
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:15

mvdende schreef:
Maar tussen net zo lekker liggen en comfortabel slapen zit nog een heel verschil!

Dit matje van de Decathlon heeft een R waarde van 1,6! De Therm-a-rest die jij hebt, heeft een R waarde van 4,2.

Ik weet niet of je zelf wel eens op een luchtbed hebt geslapen? Dat je het toen lastig warm kreeg omdat het luchtbed steeds koud aanvoelde?

Dat is de R waarde. Koude uit de grond trekt op, door een matje heen. In een luchtbed koelt de lucht af, waardoor diegene die erop slaapt, óók afkoelt.

Een lage R waarde betekent dat het matje veel minder isoleert en dus veel meer koude door zal geven aan de persoon die erop slaapt.

Een hoge R waarde betekent dat het matje goed isoleert en de optrekkende kou tegenhoudt.

Een hogere R waarde wordt behaald door iets in het matje te verwerken, zoals schuim, synthetische vezels of dons, of door bepaalde manier van luchtbanen creëren in het matje.

[ Video ]

Dit filmpje laat goed zien wat Therm-a-rest voor Technologie gebruikt om toch een hoge R waarde te verkrijgen zonder vulling te gebruiken.

Edit: dat Decathlon matje is leuk voor hoog zomer in het laagland, maar voor in Luxemburg zou ik echt een hogere R waarde aanraden en zeker ook omdat suliko heeft aangegeven dat ze het snel koud heeft en het matje ook toekomst "proef" moet zijn.

Dan kan je beter iets verder kijken en zoeken dan zn Decathlon matje.

Edit2: het één heeft ook met het andere te maken. Een matje met lage R waarde heb je een warmere slaapzak bij nodig en met een matje met hoge R waarde kan je een koudere slaapzak gebruiken vaak.


Goede info, ik ben zelf goed bekend met de R-waarde. Die vrienden hebben geen last gehad van de kou, maar hadden wel allemaal goede slaapzakken en het was niet heel koud (rond 5 graden), maar of je het makkelijk koud krijgt verschilt natuurlijk erg per persoon. Ik las pas net in Suliko haar andere topic dat ze het snel koud heeft, dus dan zou ik inderdaad niet voor het Decathlon matje gaan. Scheelt echt veel tussen die van mij en het decathlon matje. Voelt echt net alsof warmte terug gestraalt wordt zo gauw je er op ligt.
Een donzen slaapzak is vaak lichter en compacter dan een synthetische slaapzak, maar verliest ook meer warmte als het "compressed" is (sorry kan mij niet zo goed in het Nl uitdrukken :+ geplet? :') ), dus bijvoorbeeld als je er op ligt. Dat is evt ook wel een dingetje om aan te denken, beide bij matje uitkiezen en slaapzak keuze.

Edit: quoten ging verkeerd

Naath86
Berichten: 3875
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:28

@Josien_ Wij zijn vorig jaar naar Camping Le Moulin geweest in Patornay, in de Jura. Echt een hele mooie omgeving! Leuk dorpje en veel te doen in de omgeving. Er staan wel een soort vrij nieuwe stacaravans op de camping, maar dat hebben ze mooi gescheiden van de camping. Park is ook niet heel groot, wel aan een riviertje en een zwembad erbij.

Annash
Blogger
Berichten: 26417
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:15

Naath86 schreef:
@Josien_ Wij zijn vorig jaar naar Camping Le Moulin geweest in Patornay, in de Jura. Echt een hele mooie omgeving! Leuk dorpje en veel te doen in de omgeving. Er staan wel een soort vrij nieuwe stacaravans op de camping, maar dat hebben ze mooi gescheiden van de camping. Park is ook niet heel groot, wel aan een riviertje en een zwembad erbij.


Goh, Le Moulin in de Jura... Volgens mij ben ik daar in mijn (vroege) tienerjaren geweest! Als ik de goede camping in gedachten heb, was die toen al erg leuk. :)

Suliko
Berichten: 4244
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:46

midori schreef:
mvdende schreef:
Maar tussen net zo lekker liggen en comfortabel slapen zit nog een heel verschil!

Dit matje van de Decathlon heeft een R waarde van 1,6! De Therm-a-rest die jij hebt, heeft een R waarde van 4,2.

Ik weet niet of je zelf wel eens op een luchtbed hebt geslapen? Dat je het toen lastig warm kreeg omdat het luchtbed steeds koud aanvoelde?

Dat is de R waarde. Koude uit de grond trekt op, door een matje heen. In een luchtbed koelt de lucht af, waardoor diegene die erop slaapt, óók afkoelt.

Een lage R waarde betekent dat het matje veel minder isoleert en dus veel meer koude door zal geven aan de persoon die erop slaapt.

Een hoge R waarde betekent dat het matje goed isoleert en de optrekkende kou tegenhoudt.

Een hogere R waarde wordt behaald door iets in het matje te verwerken, zoals schuim, synthetische vezels of dons, of door bepaalde manier van luchtbanen creëren in het matje.

[ Video ]

Dit filmpje laat goed zien wat Therm-a-rest voor Technologie gebruikt om toch een hoge R waarde te verkrijgen zonder vulling te gebruiken.

Edit: dat Decathlon matje is leuk voor hoog zomer in het laagland, maar voor in Luxemburg zou ik echt een hogere R waarde aanraden en zeker ook omdat suliko heeft aangegeven dat ze het snel koud heeft en het matje ook toekomst "proef" moet zijn.

Dan kan je beter iets verder kijken en zoeken dan zn Decathlon matje.

Edit2: het één heeft ook met het andere te maken. Een matje met lage R waarde heb je een warmere slaapzak bij nodig en met een matje met hoge R waarde kan je een koudere slaapzak gebruiken vaak.


Goede info, ik ben zelf goed bekend met de R-waarde. Die vrienden hebben geen last gehad van de kou, maar hadden wel allemaal goede slaapzakken en het was niet heel koud (rond 5 graden), maar of je het makkelijk koud krijgt verschilt natuurlijk erg per persoon. Ik las pas net in Suliko haar andere topic dat ze het snel koud heeft, dus dan zou ik inderdaad niet voor het Decathlon matje gaan. Scheelt echt veel tussen die van mij en het decathlon matje. Voelt echt net alsof warmte terug gestraalt wordt zo gauw je er op ligt.
Een donzen slaapzak is vaak lichter en compacter dan een synthetische slaapzak, maar verliest ook meer warmte als het "compressed" is (sorry kan mij niet zo goed in het Nl uitdrukken :+ geplet? :') ), dus bijvoorbeeld als je er op ligt. Dat is evt ook wel een dingetje om aan te denken, beide bij matje uitkiezen en slaapzak keuze.

Edit: quoten ging verkeerd


Interessant. Als ik op roadtrip ben met mijn vriend hebben we een luchtbed mee (echt zo'n dikke, veel te onpraktisch om zonder auto mee te nemen, van de decathlon). Ik ben bekend met dat die juist voor kou kan zorgen door de grond. Verder namen we heel lui ons eigen dekbed mee + nog een wollen deken voor er bovenop. Vorig jaar zijn we er in mei mee naar de alpen gegaan en hebben ermee gekampeerd in de Alpen waar nog sneeuw lag! Toch heb ik het geen moment koud gehad terwijl al onze warmte bovenop lag, er lag niks onder het luchtbed en alleen een hoeslaken erom heen. Had ik het dan puur niet koud door mijn vriend die als kachel fungeert? :') Ik had verder ook geen extra warme kleren aan tijdens het slapen.

Verder vind ik 70 tot 100 euro wel het waard voor een matje, maar meer dan 100,- vind ik wel veel.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••


Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:50

Die willen deken had je dus beter op het luchtbed kunnen leggen, met het hoeslaken erover heen

SdaphneS
Berichten: 11417
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:56

Eindelijk een plekje gevonden in Duitsland om een weekje te kamperen. We gaan naar:
https://rhoencamping.de/index_m.php

Plaatsje Bischofsheim in der Röhn.
Iemand nog tips voor midden Duitsland?

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:59

SdaphneS schreef:
Eindelijk een plekje gevonden in Duitsland om een weekje te kamperen. We gaan naar:
https://rhoencamping.de/index_m.php

Plaatsje Bischofsheim in der Röhn.
Iemand nog tips voor midden Duitsland?


Als je met de tent gaat camping Rennsteig-Caravaning Valentinsteich. Je kunt de tent bij de vijver zetten en daarachter zit gelijk het bos, in de omgeving zijn vele mooie wandelingen zoals bijvoorbeeld de drakenkloof. Voor caravans is het trouwens minder, die vond ik persoonlijk nogal dicht op elkaar staan.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 18:51

mvdende schreef:
SusanH schreef:
Ik heb het altijd snel koud. Ongeacht het luchtbed of de slaapzak :brr:


Slaap je echt op een luchtbed?

Want dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Ik ben óók een koukleum en met goed materiaal is het voor mij prima te doen.


Nee op therma rest destijds. Met slaapzak die tot -20 zou moeten kunnen. En daar nog een fleecedekentje in tegen de kou.

1234
Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 18:55

Suliko schreef:
Als kampeerliefhebber lees ik hier graag mee, maar nu zoek ik zelf gericht tips!
In augustus ga ik een trektocht te paard maken door Luxemburg en ben nog op zoek naar een licht en compact (echt zo klein mogelijk) maar toch nog enigszins comfortabel matje. Ik wil best investeren, maar van sommige prijzen slik ik toch wel een beetje.
Ik heb in mijn volgtopic al wat tips gekregen, maar vind het fijn om nog meer ervaringen te horen van matjes!


Ik heb deze: https://www.kampeerwereld.nl/exped-synm ... -e7769502/ Exped SynMat UL MW
Vond hem erg fijn. Zeer compact (past heel makkelijk onderin de rugzak) en binnen 2 minuten opgeblazen met de pompzak. (gewoon 2x lucht vangen en daarna erin duwen.) Vond hem ook prima liggen. Heb er twee weken achter elkaar op geslapen op vakantie.

Suliko
Berichten: 4244
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:40

Marie111 schreef:
Die willen deken had je dus beter op het luchtbed kunnen leggen, met het hoeslaken erover heen


Dat hadden we inderdaad 1 nacht gedaan, maar dat kriebelde enorm! :')

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:54

Wij hebben vandaag proef gedraaid met de Kip.

De tent getest (die was nog als nieuw _/-\o_) en de maten opgenomen voor de nieuwe vloer en het bed.

De luifel was niks dus daar kopen we een nieuwe voor, voor de korte tripjes.


[ img ]
Hij lijkt zo klein :')

[ img ]
Tent opzetten goed te doen dankzij genummerde stokken +:)+

[ img ]
Echt zo blij voor de langere vakanties :j

[ img ]
Zelfs de originele gordijnen zaten er nog bij, wat me gelijk kleur inspiratie geeft voor de binnenkant!

[ img ]
Tot slot het keukentje nog even van binnen naar buiten gedaan, als de luifel of voortent eraan zit sta je dus droog.

[ img ]
Nu de nieuwe bedbodem, matras en vinyl vloer bestellen, dan kunnen we de volgende ronde gaan inrichten (mijn moeder is al okergele gordijnen aan het maken).

Echt zo blij met onze nieuwe aanwinst <3

~Turbohoof Solutions ~


Morrie
Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:25

Wat een leukje! Nog steeds een geinig gezicht zo achter die bus

Ik heb vorig jaar in Duitsland een nog kleinere gezien. Dacht eerst dat het een aanhangwagentje was maar het was een heuse caravan.

[ img ]

ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:30

Wij zijn eerst ook nog naar kleinere wezen kijken. Alleen zo'n bed op wielen zeg maar.
Met de hond leek ons dat toch niet handig.
Misschien ooit...

~Turbohoof Solutions ~

IMJ
Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:33

Ik vind die keuken echt ideaal zo buiten! Had van mij bij die van ons ook wel gemogen..

Als we het dan over wie de kleinste gezien heeft hebben ga ik even die ene zoeken die ik zag. Was een artikel over op internet. :D

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:36

[ img ]
Deze hadden wij interesse in. Keuken aan de achterzijde onder de klep. Binnenkant heeft nog wat kastjes boven je voeten. Verder is het echt alleen een bed.

Voor met zijn tweeën goed genoeg vonden wij. Alleen met de hond erbij wordt natuurlijk niks.

~Turbohoof Solutions ~

IMJ
Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:38

Kan m niet meer vinden van de dame die ik tegenkwam. Maar het was een soortgelijke alleen dan in t wit.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

IMJ
Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:39

ClauH schreef:
[ [url=m/lijO3x.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze hadden wij interesse in. Keuken aan de achterzijde onder de klep. Binnenkant heeft nog wat kastjes boven je voeten. Verder is het echt alleen een bed.

Voor met zijn tweeën goed genoeg vonden wij. Alleen met de hond erbij wordt natuurlijk niks.

Ja die heb ik ook eens gezien! Zitten wel handigheidjes in hoor! Leuk!

Maar niet met hond idd!
Laatst bijgewerkt door IMJ op 11-07-20 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:39

Geweldig IMJ!

~Turbohoof Solutions ~

Morrie
Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:41

Die is leuk IMJ! Heb je meteen de fiets mee. Is altijd zo’n gedoe met die fietsdrager op de caravan

IMJ
Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:55

Ja maar las dat het wel wat vochtig werd van binnen in de nacht. Althans die van haar

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: idion en 54 bezoekers