Vermoeidheid, wat laten testen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Ami
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-12-10

Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-20 15:51

Hallo :wave:

Ik ben nu al zo'n 2 maanden ziek. De meeste klachten zijn bijna helemaal weg, maar ik blijf me heel moe voelen. Soms voel ik me de hele dag moe, soms voel ik me een dag prima en soms delen van de dag moe en andere delen weer prima.
Nu wilde ik een bloedtest bij de dokter laten doen, maar welke dingen zijn interessant om na te kijken?
Ik heb nu Pfeiffer, B12 en ijzer op mijn lijstje staan.
Wat is nog meer handig om na te kijken?






Anoeska27
Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:53

Ik denk dat je huisarts je daar het beste over kan adviseren.

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:53

Daarvoor ga je toch naar de dokter? Die weet waarop je moet testen bij welke klachten.

Ik weet trouwens niet wat voor ziekte je hebt gehad, maar misschien hoort die moeheid daar gewoon nog bij?

[o]

amies100
Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:54

Vitamine D mag er ook bij, standaard doet de huisarts hier ook op prikken bij ons bij vermoeidheid.

har166
Berichten: 2034
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:57

Ik zou ook eens naar je voedingspatroon kijken.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.


BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:00

Geen Corona gehad ?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:01

Als je al zo'n tijd ziek bent, vermoed ik toch dat de HA al één en ander aan testen gedaan heeft ?
Lijkt me verstandiger om dit dan met de arts te bespreken wat nu nog zin heeft om te testen en wat niet.

Ami
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-20 16:02

Anoeska27, ga het ook zeker met haar bespreken. Maar mijn collega had pfeiffer en dit werd steeds niet getest door haar HA, vandaar dat ik het wel handig vind om alvast een lijstje te hebben met dingen waar aan gedacht kan worden :)

Verootjoo, het is helaas niet echt duidelijk wat ik heb/had. 3x coronatest gehad, alledrie negatief. Ook langs HA geweest toen, die gaf aan dat het longontsteking was en hiervoor medicijnen gehad, maar dit heeft niet echt geholpen helaas

Dankje Amies, zet het erbij :)





BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:03

Zou ik ook vragen naar een antistoffen test voor Corona . Soms lees je dat mensen pas bij de vierde keer positief testen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

absque_dubio
Berichten: 7832
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:04

Mijn ervaring is anders dat je bij artsen echt wel op je strepen mag staan. Algemeen vitamine beeld (oa ijzer, vitamine b en d want deze worden vaak overgeslagen) zijn zeker aan te raden. En vraag de uitslag ook op papier. Wat de ene arts voldoende vindt, kan voor jou een reden zijn wat je moe maakt (en wat je dus extra moet bijslikken). Vooral met vitamine D gebeurt dit heel heel vaak..

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10 ponypower!
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z1+1
Milente’s Past & Present

Ami
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-20 16:07

har166 schreef:
Ik zou ook eens naar je voedingspatroon kijken.

Heb je suggesties, wat zou kunnen helpen? :)
Op dit moment probeer ik bij elke maaltijd groente/fruit, eiwitten en (langzame) koolhydraten te eten.
Ben op dit moment weer aan het integreren op werk en neem dan steeds een yoghurt/havermout/groente/fruit smoothie mee





belle_boef
Berichten: 10727
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:09

bigone schreef:
Geen Corona gehad ?


En zelf zonder zelf Corona te hebben gehad kunnen alle veranderingen door Corona ook zorgen voor stress en vermoeidheid

Ami
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-20 16:10

bigone schreef:
Zou ik ook vragen naar een antistoffen test voor Corona . Soms lees je dat mensen pas bij de vierde keer positief testen.


Word dit getest? Ik dacht dat ze dit alleen nog testen als je bloed geeft?

Dankje Absque_dubio, zet het erbij :)





moonsparkle
Berichten: 21700
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:16

Ik had vitamine d en b12 te kort, slik nu elke dag pillen maar ik merk eigenlijk geen verschil. Je kunt ook nog laten testen op Lyme.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Bootsiebob
Berichten: 5536
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:20

Is je lichaamsgewicht in orde? Ik zou ook zeker schildklier laten testen bij vermoeidheid.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:27

Tegenwoordig testen artsen niet zo gretig meer. Ik heb auto immuun ziekte's en voorheen was het elke 3 maanden alles, maar tegenwoordig wordt het steeds beperkter.

Je moet je vermoeidheid bespreken met je arts, maar ik zou ook zelf wat analyseren wanneer het begonnen is etc.

Mijn hb en ijzervoorraad zijn weleens flink knudde en heb vaak ijzer per infuus gehad en 1x zelfs een bloedtransfusie nodig gehad.
Dat vind ik wel echt een andere vermoeidheid dan van griep hebben of onregelmatig leven, te druk zijn etc.
Bij ijzer gebrek voel ik dat ook echt aan mn ledematen.

B12 is bij mij goed, maar vit D was bijv maar 19. Dat voel je ook aan je conditie bijv.

Bij mij speelt vocht ook van belang. Met als voeding natuurlijk, maar vocht kan echt ene verschil maken. Daarnaast heb ik vaak ontstekingen en dat vraagt veel van je lijf. Niet alles is altijd zichtbaar, maar ze zouden het kunnen meepakken. Mocht het naar voren komen, ook een goede reden om verder te zoeken.

Ami
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-20 16:30

Bootsiebob schreef:
Is je lichaamsgewicht in orde? Ik zou ook zeker schildklier laten testen bij vermoeidheid.


Heb geen onder of overgewicht, zet schildklier er even bij :)

Bedankt Moonsparkle :)





Koekie73
Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:30

Voor de zekerheid ook schildklier (TSH en T4) laten prikken

anne_bento
Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 17:22

Heb je nog andere klachten?
Ik ben ook met vermoeidheidsklachten bij de huisarts terecht gekomen 2 jaar terug, ook laten testen op de punten die jij noemt. Had wel een flink b12 tekort sowieso maar bleek ook een auto immuunziekte te hebben. Achteraf had ik wel meer klachten waar ik inmiddels aan gewend was (extreem spierpijn, stijve gewrichten, droogheid ed). Als vermoeidheid echt je enige klacht is zou ik inderdaad vooral op ijzer, Pfeiffer en b12 testen (de huisarts zal waarschijnlijk nog wel wat extra algemene punten aanvinken), mocht daar niks uitkomen zou je wellicht naar een internist door kunnen die even wat meer checkt?

Ook zou je een dagboeken kunnen gaan bijhouden in de tussentijd om misschien een patroon te herkennen in de momenten waarop je de klachten ervaart

Thats_Me
Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 17:23

Het is ook niet gek dat je nog moe bent. Zeker als je flink ziek bent geweest kan dat wel een paar maanden duren voordat je echt weer fit bent en je conditie weer normaal is. Zou even overleggen met je huisarts.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 17:31

Thats_Me schreef:
Het is ook niet gek dat je nog moe bent. Zeker als je flink ziek bent geweest kan dat wel een paar maanden duren voordat je echt weer fit bent en je conditie weer normaal is. Zou even overleggen met je huisarts.


Dit. Longontsteking kan echt behoorlijk heftig zijn. Maar overleggen met je arts is altijd een goed idee natuurlijk, als je je zorgen maakt.

Ami
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-20 21:12

anne_bento schreef:
Heb je nog andere klachten?
Ik ben ook met vermoeidheidsklachten bij de huisarts terecht gekomen 2 jaar terug, ook laten testen op de punten die jij noemt. Had wel een flink b12 tekort sowieso maar bleek ook een auto immuunziekte te hebben. Achteraf had ik wel meer klachten waar ik inmiddels aan gewend was (extreem spierpijn, stijve gewrichten, droogheid ed). Als vermoeidheid echt je enige klacht is zou ik inderdaad vooral op ijzer, Pfeiffer en b12 testen (de huisarts zal waarschijnlijk nog wel wat extra algemene punten aanvinken), mocht daar niks uitkomen zou je wellicht naar een internist door kunnen die even wat meer checkt?

Ook zou je een dagboeken kunnen gaan bijhouden in de tussentijd om misschien een patroon te herkennen in de momenten waarop je de klachten ervaart

Wel fijn dat ze er bij jou achter zijn gekomen wat je hebt :)

Heb last van misselijkheid (zonder dat ik echt het idee heb dat ik over hoef te geven), voel me wazig, denk warrig, als ik moe word gaan m'n benen en voeten tintelen alsof ze gaan slapen.
Hiervoor heb ik ongeveer een maand m'n longen uit m'n lijf gehoest en had ook 2 weken geen reuk en smaak...
Het begon met dat ik geen warmte kwijt kon, versnelde hartslag had die na inspanning heel langzaam naar beneden kwam, verhoging, steken door mn romp die kwamen en gingen en nog wat vage klachten





marleen_88
Berichten: 14036
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:33

Ami schreef:
Heb last van misselijkheid (zonder dat ik echt het idee heb dat ik over hoef te geven), voel me wazig, denk warrig, als ik moe word gaan m'n benen en voeten tintelen alsof ze gaan slapen.
Hiervoor heb ik ongeveer een maand m'n longen uit m'n lijf gehoest en had ook 2 weken geen reuk en smaak...
Het begon met dat ik geen warmte kwijt kon, versnelde hartslag had die na inspanning heel langzaam naar beneden kwam, verhoging, steken door mn romp die kwamen en gingen en nog wat vage klachten


Hoe is je werk? Heb of ervaar je stress of spanningen? Daar kunnen deze klachten ook door komen.
Ik verwacht dat jouw huisarts vanzelf met een lijstje komt als er bloedgeprikt moet worden.

Doe wel en zie niet om

pumpina
Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:39

Sluit me aan bij marleen_88. Eerst even goed lichamelijk laten onderzoeken, maar onderschat zeker het effect niet als je mentaal niet zo lekker in je vel zit.

Ami
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-20 21:50

marleen_88 schreef:
Ami schreef:
Heb last van misselijkheid (zonder dat ik echt het idee heb dat ik over hoef te geven), voel me wazig, denk warrig, als ik moe word gaan m'n benen en voeten tintelen alsof ze gaan slapen.
Hiervoor heb ik ongeveer een maand m'n longen uit m'n lijf gehoest en had ook 2 weken geen reuk en smaak...
Het begon met dat ik geen warmte kwijt kon, versnelde hartslag had die na inspanning heel langzaam naar beneden kwam, verhoging, steken door mn romp die kwamen en gingen en nog wat vage klachten


Hoe is je werk? Heb of ervaar je stress of spanningen? Daar kunnen deze klachten ook door komen.
Ik verwacht dat jouw huisarts vanzelf met een lijstje komt als er bloedgeprikt moet worden.

Mijn werk kan wel redelijk stressvol zijn, collega vroeg zich ook af of het geen burnout klachten konden zijn :=

Ik ga volgende week even langs de HA :)






Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 bezoekers