Nakomelingen Cassanova du Bois

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:29

Ik zie hier mensen over sedatie voor inseminatie, wat een mazzel heb ik dan met mijn slagschip.
Na een heel seizoen met vaak scannen, heel vaak insemineren, weer scannen etc. etc. en uiteindelijk niet drachtig parkeerde ze zichzelf dit voorjaar weer gelijk in de box (loopt normaal 24/7 los) bij de voerbak toen ze haar vaste scan en inseminatiemens aan zag komen.
Nu gelukkig al bij de 1e poging raak maar ze snapt er helemaal niets van als Marijke komt en alleen haar kuddemaatje controleerd. Meestal pakken we haar dan ook nog maar even omdat het zo fijn is om te zien dat er eindelijk iets in zit en zij het zo fijn vind om een extra emmer lucerne naar binnen te schuiven...


lailapri
Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-20 18:17

ik heb ook alleen maar fijne dieren in omgang. Als ze niet fijn waren, waren ze er al niet meer geweest (bij mij). Karakter is het eerste wat ik belangrijk vind voor de fokkerij.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

mirjamalvaro
Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 19:40

Hier ook gewoon zonder sedatie. Alleen Sterre wel praam op omdat ze begint te stressen. :+

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 19:43

Wacht, sedatie betekent geen fijn dier? :?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Ibbel
Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:08

Dat vind ik ook wel een wat starre definitie. Een paard dat een arm up her arse niet zonder sedatie toestaat heeft geen fijn karakter? Vreemde aanname...

mirjamalvaro
Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:09

Ik sta er ook elke keer van te kijken dat ze het zo accepteren die paarden :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Ibbel
Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:12

De mijne werken op zich ook wel mee, eentje klemt echter ontzettend (en zou dus eigenlijk veel makkelijker te doen zijn mét sedatie, niet omdat ze het niet toestaat, maar omdat je als DA er niet blij van wordt én de boel nog kapot kan maken ook) maar om nou te zeggen dat als ze het niet min of meer goed toelaten ze dús geen goed karakter hebben vind ik 3 straten te ver gaan.

mirjamalvaro
Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:35

Helpt praam niet Ibbel? Dat werkte bij Sterre wel dat ze minder kneep

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Evilou
Berichten: 38
Geregistreerd: 12-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:36

Nog niet bij gelezen ga k zo even doen maar ik baal flink zou morgen gaan scannen op dag 16 maar ze staat nu al flink hengstig... -O-

tiwi1969
Berichten: 7619
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:05

Kees is echt een super mak paard, maar wel 800 kg. Die kan flink knijpen en dan is een drupje sedatie prettig. Ze krijgt de dosis van een kleine pony en is na een kwartiertje weer wakker.
Dat heeft niks met karakter te maken, wel met prettig en veilig werken.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:08

Hooo mensen, ik zeg nergens dat het dan geen fijne dieren zijn. Ik realiseer mij nu alleen wel hoeveel geluk ik heb dat Dush met haar 1,78 niet elke keer gesedeerd hoefde te worden. Vooral na het lange en lastige seizoen van vorig jaar. Als de tandarts straks voor haar moet komen moet ze zeker weten flink gesedeerd worden om het voor een ieder veilig te houden...
Gelukkig is dat maar 1 x per jaar en heb ik dus mazzel dat ze liever een arm van achteren heeft als van voren.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:13

Ik reageerde meer op lailapri dan op jou dblijham. :) jij waardeerde idd alleen maar je eigen dier.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

mooney
Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:56

Nu het hier toch over gaat, hier zijn de fokplannen even verschoven naar 2021. Maar de enige ervaring die ik tot nu toe heb is natuurlijk dekken en daarna scannen. Die merrie vind scannen al niet zo grappig, volgend jaar willen we eventueel met haar nog een keer dekken en met dochter ook. Dochter is heel leuk, maar echt rampzalig bij de veearts. Dus dat wordt een dingetje als we de plannen doorzetten.

Sederen heb ik destijds niet gedaan omdat we bang waren dat het niet goed was voor het vruchtje, maar jullie hebben daar dus wel positieve ervaring mee? En dan in het bloed of gewoon wat pasta?


Ibbel
Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 22:03

Insemineren is voor een merrie een stuk leuker dan opvoelen :+ Diezelfde merrie van me die bij opvoelen de DA fijn knijpt ging klaarstaan voor het insemineren.

mooney
Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 22:10

Haha dat snap ik :D maar in theorie hoef je bij natuurlijk pas te scannen nadat ze zijn gedekt, dus minder vaak. Nu heb ik zo'n doos die altijd loopt te flikflooien, maar bij de hengst spontaan haar cyclus stopte.... dus ging niet helemaal op.
Maar aangezien ze met scannen steeds minder leuk werd, dacht ik even informeren hoe dat zit. En ook met de ander in het vooruitzicht die al een verhoogde hartslag krijgt als de dierenarts het erf op komt.



dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 22:52

Ik heb wel vooraf laten scannen omdat de ene merrie geinsemineerd moest en de andere het vertikt om hengstig te tonen. Die had op zondag een ei van 2,8, is op dinsdag gehaald door de hengstenhouder en toonde na een uur op stal tussen 2 hengsten al zo hengstig dat ze gelijk gedekt is. Liet zich daarna nog 4 keer dekken (gelijk had ze...) en is wss op de 3e dekking drachtig geworden. Ik heb het nagevraagd bij mijn dierenarts omdat mijn merrie jammer genoeg wel goed gesedeerd moet voor de tandarts en die zegt dat het geen kwaad kan.

lailapri
Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-20 23:31

Beetje kort door de bocht van mij. Maar ik maak ze mee de merries die niet geschikt zijn om te rijden, en wat doe je met een merrie waar je niets mee kan dppr moeilijk karakter???

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

mooney
Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 23:44

lailapri schreef:
Beetje kort door de bocht van mij. Maar ik maak ze mee de merries die niet geschikt zijn om te rijden, en wat doe je met een merrie waar je niets mee kan dppr moeilijk karakter???

Maar dat heeft toch niets te maken met wel of niet sederen met scannen?

Ik moet gelijk zeggen dat ik niet ga voor een brave fokken hoor, ze moeten niet gemeen zijn maar ik heb persoonlijk wel graag een dier wat me uitdaagt om te ontwikkelen op een leuke manier en redelijk scherp kan zijn (omdat ik het zelf heel leuk vind om bijna op gedachte te kunnen werken met minimale hulpen). Ze moeten wel leerbaar zijn maar het hoeven geen slaafjes te zijn. Ik fok dan ook wel alleen voor eigen gebruik.
Maar het zijn wel dieren waarmee je lekker kan werken zonder brokken. Af en toe wat kleine dingetjes, maar niets gevaarlijks of gemeens in de dagelijkse omgang. Hoefsmid heeft er ook geen kind aan. Ze vinden dierenartsen alleen echt niet leuk.


lailapri
Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-20 05:00

Scherp of gek en niet te rijden. Mogelijk door pijn maar als.dat niet 1 2 3 makkelijk te achterhalen is, moet je er dan mee willen fokken. Net als merries met veulens sederen omdat ze anders hun eigen kind omver rennen, er tegen bokken, etc. Ik kan dat niet snappen

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

mooney
Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 07:20

Maar zie je dat hier in het topic dan? Ik snap namelijk niet wat dat te maken heeft met de discussie


Ayasha
Blogger
Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:16

lailapri schreef:
Scherp of gek en niet te rijden. Mogelijk door pijn maar als.dat niet 1 2 3 makkelijk te achterhalen is, moet je er dan mee willen fokken. Net als merries met veulens sederen omdat ze anders hun eigen kind omver rennen, er tegen bokken, etc. Ik kan dat niet snappen

Wat voor jou te scherp is, is dat voor een ander wellicht niet. En hoe ze zijn met hun kind staat in mijn ervaring los van hoe ze zijn met rijden. Ik heb graag eentje die scherp is. Dus ja. Ik vind dat daar mee gefokt mag worden. Er zijn nog meer mensen zoals ik. Het hoeven niet allemaal half dooien te zijn.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

marjolein88
Berichten: 4049
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:56

mooney schreef:
Maar zie je dat hier in het topic dan? Ik snap namelijk niet wat dat te maken heeft met de discussie



Idd ! Gelukkig in dit topic gewoon fijne dieren met een goed karakter !
Opzich snap ik dat scannen niet het leukste onderzoekje is en mede met het ontbreken van een opvoelbox is sedatie wel een goede keuze. Er zitten immers ook altijd risico's verbonden aan een rectaal onderzoek. En door sedatie ontspannen ze zich meer en heb je minder kans op onverwachte bewegingen.

Ik heb dan wel geluk met mijn fokmerries, die kan ik los in de wei insemineren en meestal gewoon in de stal scannen!

..::WWW.STOETERIJDUBOIS.NL Sportpony fokkerij (Duitse rijpony/NRPS/Welsh), doorlopend jonge aanfok te koop::.
==> PRACHTIGE GOEDGEKEURDe D-SPORTPONY- HENGSTEN TER DEKKING, TOPSPORT AFSTAMMING!
*KLIK*!!!

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:55

[ img ]

Carlijn doet het zo goed <3 Heel fijn karakter.

Hoe het insemineren gaat heeft in mijn ogen weinig te maken met het karakter van het dier. Mijn Haflinger is mega braaf, kan je alles mee doen, totdat je haar wilt opvoelen :=

Ayasha
Blogger
Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 21:08

Prachtig dier Suffie!

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

MDWStables
Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 21:10

En geef ze eens ongelijk :') zo lollig is het niet.

Moet zeggen dat Fleur hartstikke braaf is. Ze vindt het echt niet leuk maar het lukt gewoon in de stal.
Wat is braaf? Ze hoeven van mij niet schijndood te zijn, maar ze zijn allemaal handelbaar hier door iedereen. Ook door mensen met weinig ervaring met paarden :D

Billie is wel wakker, anderzijds doet ze wel graag goed dus ik ben heel benieuwd hoe ze volgend jaar is met 3.

Suffie ze is geweldig leuk!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers