Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-20 12:47

Nee, in principe heb ik met alles een arm door de teugel(s). Maar het ligt er aan waar ik ben, wat mn plan is en hoe zij aanvoelt. Zadel hang ik ook nog wel eens over de bakrand, vooral als ze daarna nog even mag rollen. Lukt makkelijk met 1 arm en dan ruim ik alles tijdens het rollen of daarna wel op. Of soms houdt iemand haar vast of pakt het zadel van de rug. Ik heb nog wel eens een vriendin mee die dan meehelpt.

En anders doe ik het idd zoals je onderaan beschrijft, alhoewel ik nog wacht op de keer dat ze op die manier een halster of touw sloopt. Maarja, beter een goedkoop halster (de mijne overigens, voor men daar weer over valt haha) dan weer een hoofdstel...


Jolliegirl
Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:27

Poekkie schreef:
We zijn hier echter wel in het geval van een 200 euro en niet van een duizendje of 10 ;) Daarvoor schrijf ik geen verzekeringen aan, maar verwacht ik een oplossing van de bijrijder ja.



Al had het maar 100 euro gekost..
Dan nog..

Als je dit middels verzekeringen kan oplossen en het kost beide partijen niets.
Want immers heb je daar je verzekering voor.

Dan help je elkaar toch?

Jij wilt een oplossing in jouw voordeel,en dat is de schade verhalen op je bijrijder.
Terwijl het geheel anders kan, juridisch zonder problemen.

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:34

Ik zou voortaan een halsterhoofdstel gebruiken geloof ik. Nooit meer dit gezeik :D

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:34

Zitten daar aan die verzekering dan geen haken en ogen zoals een verhoogde premie vergelijkbaar met een autoverzekering? Kan me niet voorstellen dat ze zo maar alles vergoeden. (En nog steeds ben ik opgevoed met het idee te vergoeden wat je stuk maakt ongeacht de situatie).

Paardengek in hart en nieren!

Jolliegirl
Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:38

Poekkie schreef:
Zitten daar aan die verzekering dan geen haken en ogen zoals een verhoogde premie vergelijkbaar met een autoverzekering? Kan me niet voorstellen dat ze zo maar alles vergoeden. (En nog steeds ben ik opgevoed met het idee te vergoeden wat je stuk maakt ongeacht de situatie).



Absoluut, maar als je het verzekeringstechnisch kunt oplossen, zonder juridisch gezeik, dus gewoon samen, why not?


Ligt eraan wat de schade betreft.
Om deze l*llige 200 euro doet een verzekering niet moeilijk.

Beide blij. *\o/*

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:56

Ja ok... maar gaat dat zo in zonder dat daar voor de toekomst extra premies aan vasthangen? Als ik bvb 2x een klein krasje gemaakt te hebben aangeef met mijn auto dan gaat mijn premie haast evenveel omhoog als 2x volledig in fout een total loss te hebben gereden.
Als mijn premie als eigenaar omhoog zou gaan door dit voorval zou ik niet 'beiden blij' durven beweren.

dan nog los van het feit dat ik niet zo zou lachen met een berichtje 'dit is kapot, loop maar achter je verzekering aan', hoe mooi verbloemd ook.

Paardengek in hart en nieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:56

Blacky94 schreef:
Nee, in principe heb ik met alles een arm door de teugel(s). Maar het ligt er aan waar ik ben, wat mn plan is en hoe zij aanvoelt. Zadel hang ik ook nog wel eens over de bakrand, vooral als ze daarna nog even mag rollen. Lukt makkelijk met 1 arm en dan ruim ik alles tijdens het rollen of daarna wel op. Of soms houdt iemand haar vast of pakt het zadel van de rug. Ik heb nog wel eens een vriendin mee die dan meehelpt.

En anders doe ik het idd zoals je onderaan beschrijft, alhoewel ik nog wacht op de keer dat ze op die manier een halster of touw sloopt. Maarja, beter een goedkoop halster (de mijne overigens, voor men daar weer over valt haha) dan weer een hoofdstel...



Ik zou overigens vooral met de eigenaresse een manier vinden om het paard te (her) opvoeden. Dan heb je helemaal geen schade.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:05

Ik geloof dat auto verzekeringen en "familiale" verzekeringen daarin anders werken. Ik meen dat familiale niet met een "bonus malus" werken. Maar ik kan me vergissen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-20 14:21

Joman schreef:
Blacky94 schreef:
Nee, in principe heb ik met alles een arm door de teugel(s). Maar het ligt er aan waar ik ben, wat mn plan is en hoe zij aanvoelt. Zadel hang ik ook nog wel eens over de bakrand, vooral als ze daarna nog even mag rollen. Lukt makkelijk met 1 arm en dan ruim ik alles tijdens het rollen of daarna wel op. Of soms houdt iemand haar vast of pakt het zadel van de rug. Ik heb nog wel eens een vriendin mee die dan meehelpt.

En anders doe ik het idd zoals je onderaan beschrijft, alhoewel ik nog wacht op de keer dat ze op die manier een halster of touw sloopt. Maarja, beter een goedkoop halster (de mijne overigens, voor men daar weer over valt haha) dan weer een hoofdstel...

Ik zou overigens vooral met de eigenaresse een manier vinden om het paard te (her) opvoeden. Dan heb je helemaal geen schade.

Oh dat ben ik met je eens hoor. Maar er speelt waarschijnlijk ook een deel verlatingsangst oid mee dat nu weer erger is geworden nu ze op de wei mogen/veel achterin de track lopen. Op het moment dat de rest in de buurt is heeft ze hier eigenlijk niet zoveel last van. Maar daar zijn we wel mee bezig.


Hoe het verder met verzekeringen en premies zit weet ik niet zo goed. Maar op dit moment heb ik dus het verzoek uit staan bij mijn eigen verzekering dus als daar gevolgen voor zouden zijn, dan zijn die dus ook voor mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:40

Ayasha schreef:
Uhm, nee, niet op die manier. Maar je kan wel uitleggen wat er gebeurt is en wat er stuk is. Als je jouw bijrijder niet de mogelijkheid geeft om het paard echt veilig en goed vast te zetten voor op te zadelen én je het paard blijkbaar ook niet dusdanig opgevoed hebt, dat het in die omstandigheden blijft staan. Dan kan je IMO niet je bijrijder verantwoordelijk stellen voor dit soort ongevallen.
Ongelukken gebeuren. Als het de eigenaar zelf geweest was, was dat hoofdstel waarschijnlijk ook stuk gegaan.

Ik zou als eigenaar al lang blij zijn dat zowel paard als bijrijder relatief gezien in orde zijn.

Er zijn toch gewoon ringen in de muur waaraan je een paard kunt vast zetten, althans dat lees ik in TS haar berichten.

M_D_H
Berichten: 17448
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:57

Ayasha schreef:
Ik geloof dat auto verzekeringen en "familiale" verzekeringen daarin anders werken. Ik meen dat familiale niet met een "bonus malus" werken. Maar ik kan me vergissen.

Ja en nee :)
Alleen de voertuig verzekeringen werken met een bonus malus model (op de fietsverzekering na trouwens).
Maar als jij, bijvoorbeeld, 5 keer een schade claimt op je woonverzekering dan heb je zeker wel kans dat de premie omhoog gaat, of zelfs dat de verzekering beëindigd wordt.
En in beide gevallen blijft het daar niet bij, want als je overstapt van verzekeringsmaatschappij en je krijgt de controle vragen, dan moet je vanaf dat moment in ieder geval 5 jaar lang aangeven dat een verzekeringsmaatschappij de voorwaarden van jouw verzekering heeft aangepast of de verzekering heeft opgezegd en dat kan er voor zorgen dat de nieuwe verzekeraar jouw weigert als klant.

Dus ik zou inderdaad niet zomaar stellen dat iedereen dan blij is :n
Maar... Ik zou ook niet zomaar durven beweren dat de bijrijdster voor alle kosten moet opdraaien.

Ik vroeg dus wel altijd een bijdrage en dat was niet een bijdrage voor de stalling, want als jij een bijdrage voor de stalling nodig hebt dan, nou ja, daar hebben we het maar niet over :n
Ik zette die bijdrage op de spaarrekening van mijn paard en dat was dus bedoelt voor ongelukjes en schades en daar was ik heel gelukkig mee toen bijrijdster en paard door een toevalligheid een ongelukje met longeren kregen en paard daarna kreupel was :j
Spaarpotje heeft mooi vergoed wat verzekering van paardlief niet vergoede en paardlief is nog steeds een zeer vermogend paard :') _O-

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:15

M_D_H schreef:
Ayasha schreef:
Ik geloof dat auto verzekeringen en "familiale" verzekeringen daarin anders werken. Ik meen dat familiale niet met een "bonus malus" werken. Maar ik kan me vergissen.

Ja en nee :)
Alleen de voertuig verzekeringen werken met een bonus malus model (op de fietsverzekering na trouwens).
Maar als jij, bijvoorbeeld, 5 keer een schade claimt op je woonverzekering dan heb je zeker wel kans dat de premie omhoog gaat, of zelfs dat de verzekering beëindigd wordt.
En in beide gevallen blijft het daar niet bij, want als je overstapt van verzekeringsmaatschappij en je krijgt de controle vragen, dan moet je vanaf dat moment in ieder geval 5 jaar lang aangeven dat een verzekeringsmaatschappij de voorwaarden van jouw verzekering heeft aangepast of de verzekering heeft opgezegd en dat kan er voor zorgen dat de nieuwe verzekeraar jouw weigert als klant.

Dus ik zou inderdaad niet zomaar stellen dat iedereen dan blij is :n
Maar... Ik zou ook niet zomaar durven beweren dat de bijrijdster voor alle kosten moet opdraaien.

Ik vroeg dus wel altijd een bijdrage en dat was niet een bijdrage voor de stalling, want als jij een bijdrage voor de stalling nodig hebt dan, nou ja, daar hebben we het maar niet over :n
Ik zette die bijdrage op de spaarrekening van mijn paard en dat was dus bedoelt voor ongelukjes en schades en daar was ik heel gelukkig mee toen bijrijdster en paard door een toevalligheid een ongelukje met longeren kregen en paard daarna kreupel was :j
Spaarpotje heeft mooi vergoed wat verzekering van paardlief niet vergoede en paardlief is nog steeds een zeer vermogend paard :') _O-


Wie heeft het over nodig?


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:15

Ayasha schreef:
Je bent als eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk voor schade aan derden door jouw paard. Dus wil je de regeltjes volgen moet de eigenaar ook e.e.a aan TS vergoeden.

Klopt niet helemaal,als ze gaan moeten betalen gaan ze uitzoeken wat er onder gehele of eigen verantwoordelijkheid kan vallen.
Ik heb toevallig een par accidentjes gehad en de verzekering trekt niet zomaar zijn portemoinee

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:23

Ayasha schreef:
Poekkie schreef:
@ Ayasha: Dat heb ik toch helemaal niet gezegd? Het tegenovergestelde immers. Bijrijder draait op voor de kosten van het materiaal dat op die moment onder zijn/haar verantwoordelijkheid was. Lijkt me dat haar broek/vest daar ook onder hoort? Met het paard bedoel ik uiteraard medische kosten aan het paard en die zijn gewoon voor de eigenaar. Simpel toch? (Hoe het wettelijk zit weet ik niet, ik zeg alleen wat voor mij moreel gezien het meest logisch is)?

@ saams: lijkt me nu niet dat een eigenaar een bijdrage vraagt voor het 'gebruik' van het paard en de vrijheid die ze afstaan en niet om alleen meer kapotte spullen mee te betalen?

Je bent als eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk voor schade aan derden door jouw paard. Dus wil je de regeltjes volgen moet de eigenaar ook e.e.a aan TS vergoeden.

Hoe het in NL zit weet ik niet, maar in Belgie is dat niet het geval. Daar wordt ook gekeken naar wie op dat moment het paard onder zijn hoede had.
https://www.paarden.vlaanderen/nl/faq/v ... eringen/35


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers