Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:19

Ayasha schreef:
Uhm, nee, niet op die manier. Maar je kan wel uitleggen wat er gebeurt is en wat er stuk is. Als je jouw bijrijder niet de mogelijkheid geeft om het paard echt veilig en goed vast te zetten voor op te zadelen én je het paard blijkbaar ook niet dusdanig opgevoed hebt, dat het in die omstandigheden blijft staan. Dan kan je IMO niet je bijrijder verantwoordelijk stellen voor dit soort ongevallen.
Ongelukken gebeuren. Als het de eigenaar zelf geweest was, was dat hoofdstel waarschijnlijk ook stuk gegaan.

Ik zou als eigenaar al lang blij zijn dat zowel paard als bijrijder relatief gezien in orde zijn.



Of je uitleg geeft of niet, uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer?

Als de bijrijder het niet veilig acht of als het paard vaak raar doet, kan deze dat ook op voorhand melden en afspraken maken hierover. Het gaat niet om een 12jarige, maar om een volwassen vrouw naar ik begrepen heb.

Paardengek in hart en nieren!


Ayasha
Blogger
Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:26

Daarmee ontdoe je dus in feite de eigenaar van alle verantwoordelijkheden. Dat realiseer je je toch?
Als je als eigenaar je paard op zo'n stalling zet weet je ook dat er een grote kans is dat dit zal gebeuren.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:41

Ayasha schreef:
Daarmee ontdoe je dus in feite de eigenaar van alle verantwoordelijkheden. Dat realiseer je je toch?
Als je als eigenaar je paard op zo'n stalling zet weet je ook dat er een grote kans is dat dit zal gebeuren.


Daarmee ontdoe ik de eigenaar idd van alle verantwoordelijkheden van beschadiging materiaal terwijl het door de bijrijder wordt gebruikt, dat lijkt me logisch.
Denk dat het grootste risico bij het paard zit, en die verantwoordelijkheden zijn nog steeds voor de eigenaar.

Paardengek in hart en nieren!

Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-20 10:44

LWDaisy, ik vind persoonlijk niet dat je die situaties kunt vergelijken. Daarnaast maakt imo het niet zoveel uit wat ik er van vind, aangezien het aan de wet en de verzekeringen is om te bepalen wie waarvoor verantwoordelijk is. Desalniettemin snap ik wel dat je ontzettend baalde en boos was, zeker omdat er ook zaken bij betrokken zijn die niet meer te herstellen waren. En dat is hier gelukkig niet het geval. Ja het hoofdstel is kapot, maar dat is te vervangen. Het is niet zo dat daarbij spullen die onvervangbaar zijn, zijn stuk gegaan.

Wat betreft mijn kleding heb ik al lang "mijn verlies" genomen. Zoals al eerder aangegeven in het topic ging het me ook niet zozeer om míjn spullen. Dat was meer ter indicatie dat als ik álles zelf zou moeten vergoeden het toch wel in de kosten loopt. En daarnaast zat er ook wel wat emotie die inmiddels wel is afgezakt. Ik heb zelf het een en ander nieuw aangeschaft en op zich is het meeste ook nog steeds wel bruikbaar, ondanks dat het er niet zo mooi meer uit ziet. Maarja, jammer dan, als er foto's gemaakt zouden worden trek ik wel wat anders aan :')

Verder zie ik wel wat de verzekering zegt. Dekken ze niks dan is dat jammer, maar dan wordt de tijdelijke oplossing waarschijnlijk een permanente. Jammer dan, alles opgelost, iedereen blij.

Wb het hoofdstel
[ img ]
Aan de linkerkant (op de foto) is een stuk leer thv het gaatje waarop ie stond afgesteld afgescheurd. Hij zou daar dus alleen nog korter afgesteld kunnen worden. Aan de rechterkant (foto) is de gesp juist uit het onderste deel van het hoofdstel gescheurd. Ik zou nog even een berichtje naar de tuigreparatie hier in de buurt kunnen doen, maar ik vraag me persoonlijk wel een beetje af of dit te maken is, of je dan niet met dikke(re) stukken leer blijft zitten, of het qua kosten ook wel zinvol is, en zoals iemand eerder al aangaf, de kwaliteit nog wel voldoende is. Het blijven dan zwakke plekken op imo vrij cruciale plekken. Het is vooral die gesp rechts op de foto die imo het grootste probleem is. Had die blijven zitten dan had ik idd kunnen kijken of ik ergens een los kopstuk vandaan had kunnen halen.

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:53

Maar heb je de eigenaresse nou al voorzien van een nieuw hoofdstel?
Dit loopt toch al behoorlijk eventjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:59

Ayasha schreef:
Ben ik dan de enige die niet snapt dat het allemaal zo moeilijk moet?
Ik dacht dat ik een moeilijk mens was maar in dit geval zou ik welliswaar natuurlijk balen van het hoofdstel want een micklem is inderdaad niet goedkoop. Maar ik zou vooral blij zijn dat zowel mijn bijrijder en paard er relatief goed van af gekomen zijn. Het zou niet eens in me op komen om mijn bijrijder te vragen dat hoofdstel te vergoeden. oliebol happens. Zeker met paarden.

Hoe is de micklem stuk? Ik begrijp de uitleg van die gesp niet goed. Dat kopstuk kan je volgens mij los kopen. Ik meen dat iig een keer gevonden te hebben.

Edit; en nu dus natuurlijk niet meer. :roll: Je zou altijd eens met het hoofdstel naar een tuigmaker kunnen gaan om te kijken of die er nog wat mee kan. :)


Tuig maken, en zeker een hoofdstel lijkt me in veel opzichten niet slim. Zal een zwakke plek blijven.
Ik heb geen bijrijder (goddank), maar als mijn bijrijder op mijn paard zou rijden en spullen zouden kapot gaan, zou ik zeker verwachten dat bijrijder deze spullen vervangt op eigen kosten. Je bent in de tijd dat je het paard en de spullen gebruikt toch gewoon verantwoordelijk? Neem dan ook je verantwoordelijkheid; niet alleen de lusten, ook de lasten.

Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-20 11:06

moonfish13 schreef:
Maar heb je de eigenaresse nou al voorzien van een nieuw hoofdstel?
Dit loopt toch al behoorlijk eventjes.

Ik had zelf nog een Micklem liggen en dat bleek toevallig toch dezelfde maat te zijn. Dus die ligt sindsdien op stal.

ellepel
Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:07

bij welke verzekeringsmaatschappij zit je?

Ayasha
Blogger
Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:15

Poekkie schreef:
Ayasha schreef:
Daarmee ontdoe je dus in feite de eigenaar van alle verantwoordelijkheden. Dat realiseer je je toch?
Als je als eigenaar je paard op zo'n stalling zet weet je ook dat er een grote kans is dat dit zal gebeuren.


Daarmee ontdoe ik de eigenaar idd van alle verantwoordelijkheden van beschadiging materiaal terwijl het door de bijrijder wordt gebruikt, dat lijkt me logisch.
Denk dat het grootste risico bij het paard zit, en die verantwoordelijkheden zijn nog steeds voor de eigenaar.

Maar dan zou de eigenaar dus ook de kosten van TS haar kleding moeten vergoeden en natuurlijk eventuele medische schade aangezien die rechtstreeks door het gedrag van het paard ontstaan zijn en de verantwoordelijkheid van dat gedrag ten alle tijde bij de eigenaar ligt. Dus dan zullen ze even samen moeten gaan zitten en de rekeningen langs elkaar moeten gaan leggen.

Op die manier zou ik niet met een bijrijder om willen gaan maar goed. Ieder zijn ding.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Saaams
Berichten: 13243
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:17

Maar TS betaald maandelijks een bijdrage. Dat is ergens toch ook om dit soort onverziene kosten te kunnen dekken?

Laerkens Beauty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:19

Saaams schreef:
Maar TS betaald maandelijks een bijdrage. Dat is ergens toch ook om dit soort onverziene kosten te kunnen dekken?


Dat is toch gewoon een bijdrage in het stalgeld? Stalgeld is bedrag x per maand; bijrijder maakt 2 dagen gebruik van het paard, dus logisch dat bijrijder 8/30 dagen per maand aan stalgeld voor haar rekening neemt. Heeft toch niets te maken met onvoorziene kosten?

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:30

@ Ayasha: Dat heb ik toch helemaal niet gezegd? Het tegenovergestelde immers. Bijrijder draait op voor de kosten van het materiaal dat op die moment onder zijn/haar verantwoordelijkheid was. Lijkt me dat haar broek/vest daar ook onder hoort? Met het paard bedoel ik uiteraard medische kosten aan het paard en die zijn gewoon voor de eigenaar. Simpel toch? (Hoe het wettelijk zit weet ik niet, ik zeg alleen wat voor mij moreel gezien het meest logisch is)?

@ saams: lijkt me nu niet dat een eigenaar een bijdrage vraagt voor het 'gebruik' van het paard en de vrijheid die ze afstaan en niet om alleen meer kapotte spullen mee te betalen?

Paardengek in hart en nieren!

Jolliegirl
Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:34

Yvank_ schreef:
Eigenaar van het paard is aansprakelijk voor de geleden schade in beginsel. Je bent namelijk altijd verantwoordelijk voor de gedragingen en aanbrengen van schade van je eigen dier. Het maakt niet uit dat jij met het paard bezig was tenzij er bewezen kan worden dat jij dit door eigen toedoen veroorzaakt hebt dan zou een verzekering de schade aan het paard + spullen op jou kunnen verhalen maar dan moet je wel denken aan bewezen onbehoorlijk gedrag.

Een paard dat wegrent met het hoofdstel om hoort bij gedragingen van het dier en dus is de eigenaar verantwoordelijk voor schade aan derden.



Correct.

Gewoon samen oplossen middels aansprakelijkheid.

Zelf in dit schuitje gezeten met naar letsel tot gevolg en loopt ook via de verzekering.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:38

Poekkie schreef:
@ Ayasha: Dat heb ik toch helemaal niet gezegd? Het tegenovergestelde immers. Bijrijder draait op voor de kosten van het materiaal dat op die moment onder zijn/haar verantwoordelijkheid was. Lijkt me dat haar broek/vest daar ook onder hoort? Met het paard bedoel ik uiteraard medische kosten aan het paard en die zijn gewoon voor de eigenaar. Simpel toch? (Hoe het wettelijk zit weet ik niet, ik zeg alleen wat voor mij moreel gezien het meest logisch is)?

@ saams: lijkt me nu niet dat een eigenaar een bijdrage vraagt voor het 'gebruik' van het paard en de vrijheid die ze afstaan en niet om alleen meer kapotte spullen mee te betalen?

Je bent als eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk voor schade aan derden door jouw paard. Dus wil je de regeltjes volgen moet de eigenaar ook e.e.a aan TS vergoeden.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:41

Ayasha schreef:
Poekkie schreef:
@ Ayasha: Dat heb ik toch helemaal niet gezegd? Het tegenovergestelde immers. Bijrijder draait op voor de kosten van het materiaal dat op die moment onder zijn/haar verantwoordelijkheid was. Lijkt me dat haar broek/vest daar ook onder hoort? Met het paard bedoel ik uiteraard medische kosten aan het paard en die zijn gewoon voor de eigenaar. Simpel toch? (Hoe het wettelijk zit weet ik niet, ik zeg alleen wat voor mij moreel gezien het meest logisch is)?

@ saams: lijkt me nu niet dat een eigenaar een bijdrage vraagt voor het 'gebruik' van het paard en de vrijheid die ze afstaan en niet om alleen meer kapotte spullen mee te betalen?

Je bent als eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk voor schade aan derden door jouw paard. Dus wil je de regeltjes volgen moet de eigenaar ook e.e.a aan TS vergoeden.


Dat kan wettelijk zo zijn, maar was ook meteen de laatste dag dat ik een bijrijder zou hebben. Maar goed, ik denk dat van ons allebij de mening duidelijk is :)

Paardengek in hart en nieren!

Jolliegirl
Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:43

Poekkie schreef:
Dat kan wettelijk zo zijn, maar was ook meteen de laatste dag dat ik een bijrijder zou hebben. Maar goed, ik denk dat van ons allebij de mening duidelijk is :)



Serieus??

Dit kan je toch samen via de wettelijke manier oplossen?

Je verzekering betaald alles notabene....


Oke t gaat bij mij inmiddels om een duizendje of 10...en niet 200 euro.. Maar toch.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:45

Poekkie schreef:
Dat kan wettelijk zo zijn, maar was ook meteen de laatste dag dat ik een bijrijder zou hebben. Maar goed, ik denk dat van ons allebij de mening duidelijk is :)

aha, dus je wil enkel de regels volgen die in jouw voordeel zijn? :-)
Ja, dat zou inderdaad de laatste dag zijn dat je allezins mij, als bijrijder zou hebben op die manier. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:46

Poekkie schreef:
Ayasha schreef:

Je bent als eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk voor schade aan derden door jouw paard. Dus wil je de regeltjes volgen moet de eigenaar ook e.e.a aan TS vergoeden.


Dat kan wettelijk zo zijn, maar was ook meteen de laatste dag dat ik een bijrijder zou hebben. Maar goed, ik denk dat van ons allebij de mening duidelijk is :)


Dat zou voor mij ook zo zijn :)
Je kunt hier ook gewoon contractueel vanaf wijken. Ik geloof, dat wanneer ik een bijrijder zou hebben, ik dit soort zaken vooraf zou vastleggen.

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:52

Jolliegirl schreef:
Poekkie schreef:
Dat kan wettelijk zo zijn, maar was ook meteen de laatste dag dat ik een bijrijder zou hebben. Maar goed, ik denk dat van ons allebij de mening duidelijk is :)



Serieus??

Dit kan je toch samen via de wettelijke manier oplossen?

Je verzekering betaald alles notabene....


Oke t gaat bij mij inmiddels om een duizendje of 10...en niet 200 euro.. Maar toch.


We zijn hier echter wel in het geval van een 200 euro en niet van een duizendje of 10 ;) Daarvoor schrijf ik geen verzekeringen aan, maar verwacht ik een oplossing van de bijrijder ja.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 19-06-20 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:53

Ayasha schreef:
Poekkie schreef:
Dat kan wettelijk zo zijn, maar was ook meteen de laatste dag dat ik een bijrijder zou hebben. Maar goed, ik denk dat van ons allebij de mening duidelijk is :)

aha, dus je wil enkel de regels volgen die in jouw voordeel zijn? :-)
Ja, dat zou inderdaad de laatste dag zijn dat je allezins mij, als bijrijder zou hebben op die manier. :)


Ik denk dat wij idd geen match zouden zijn :o
Verder vind ik je stelling absoluut niet correct gesteld, maar daar laat ik het bij.

Paardengek in hart en nieren!

oji
Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:56

Ik zou vooral in het vervolg niet meer de teugels om de hals laten bij het verwisselen. Als ze willen rennen of schrikken, houd je ze daar echt niet mee tegen, maar als ze gaan rennen is de ellende wel vele malen groter. Paard had ook op zijn plaat kunnen gaan door in het hoofdstel te raken met zijn benen, had in paniek kunnen raken en zwaar geblesseerd kunnen raken. Nu heb je nog mazzel dat het allemaal maar materiële schade is.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:58

Als we het dan hebben over wel de lusten maar niet de lasten......

Nu goed. Ik hoop dat TS en de eigenaar er uit komen samen. :)
Wel akkoord met Oji. In de plaats kan je eventueel het halstertouw om de hals leggen. Dan heb je ‘iets’ kwa houvast maar schiet ze toch weg, trekt ze niets stuk.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Fitzroy
Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:59

Om deze redenen neem ik dus ook geen bijrijder meer. Het is altijd gedoe.

Als mijn paard mijn eigen spullen kapot maakt valt er niemand wat te verwijten en hoef ik alleen maar zelf te balen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-20 12:01

Ik heb mijn aanpak idd sindsdien wel aangepast. Als het even enigzins kan haal ik ook eerst het zadel eraf, al is het maar voor de zekerheid. En dan idd in 1x hoofdstel + teugels en dan het halster om.

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:03

Hoe doe je dat met eerst het zadel? Dan staat je paard ondertussen los?

Misschien handig... ik gesp vaak eerst het halster los rond de hals vast. Dan kan ze niet weg en heb je toch wat meer speling met het hoofdstel af te doen.

Paardengek in hart en nieren!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers

cron