Wat leer je bij BE-rijlessen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hutcherson
Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-20 20:29

Ja, rijden met een aanhanger.. Duh.
Maar je mag met een auto + aanhanger rijden met B rijbewijs mits je combi onder de 3500 kg blijft. Nu hebben wij een bus van 1800 kg en daar kan dus nog een trailer van 1700 kg achter. Das een prima gewicht waar je een 1,5 paards trailer voor hebt. Dus feitelijk mag je met B rijbewijs met de combi rijden.

Wat leer je op BE rijles wat je niet zelf leert in de praktijk? Is het puur ff wat oefenen met inparkeren, achteruit rijden, aankoppelen, bochten etc? Of leer je ook echt iets wat je normaal niet zou kunnen? Ik vraag me af wat de meerwaarde is.

Zat daar van de week over na te denken. Best bizar dat je gewoon met aanhanger en paard en al de weg op mag met je B rijbewijs terwijl je een veel langere remweg hebt, bewegend gewicht achterin en je moet echt je bochten anders nemen.

Wat is jullie ervaring van de meerwaarde van BE?


JoycexEnya
Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:32

Vroeger kreeg je zelf E erbij en was er geen apart rijbewijs voor nodig.

Ik volg even. Rijd al 2 jaar met B combi. Alles gaat prima dus ben benieuwd wat je inderdaad meer leert.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:32

Hutcherson schreef:
Ja, rijden met een aanhanger.. Duh.
Maar je mag met een auto + aanhanger rijden met B rijbewijs mits je combi onder de 3500 kg blijft. Nu hebben wij een bus van 1800 kg en daar kan dus nog een trailer van 1700 kg achter. Das een prima gewicht waar je een 1,5 paards trailer voor hebt. Dus feitelijk mag je met B rijbewijs met de combi rijden.

Wat leer je op BE rijles wat je niet zelf leert in de praktijk? Is het puur ff wat oefenen met inparkeren, achteruit rijden, aankoppelen, bochten etc? Of leer je ook echt iets wat je normaal niet zou kunnen? Ik vraag me af wat de meerwaarde is.

Zat daar van de week over na te denken. Best bizar dat je gewoon met aanhanger en paard en al de weg op mag met je B rijbewijs terwijl je een veel langere remweg hebt, bewegend gewicht achterin en je moet echt je bochten anders nemen.

Wat is jullie ervaring van de meerwaarde van BE?



Zelfvertrouwen en tricks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:32

Wat ik heb geleerd naast aankoppelen etc is achteruit een dock in rijden achteruit bochtje rijden en leren met het gewicht te rijden (ze stouwen de hele aanhanger vol met maximaal gewicht) ze laten je ook keihard remmen, zodat je het ook echt voelt wat er gebeurt. (tenminste mijn instructeur) ik heb een dagcursus gedaan en in 1x geslaagd. Was niet lastig. Behalve het in een dock rijden, dat kon ik voor geen meter.

scooby09
Berichten: 2200
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:37

Hutcherson schreef:
Maar je mag met een auto + aanhanger rijden met B rijbewijs mits je combi onder de 3500 kg blijft. Nu hebben wij een bus van 1800 kg en daar kan dus nog een trailer van 1700 kg achter. Das een prima gewicht waar je een 1,5 paards trailer voor hebt. Dus feitelijk mag je met B rijbewijs met de combi rijden.

Nou je leert dat dit niet helemaal klopt...
Er word namelijk gekeken naar het max massa voertuig en trailer.
Dat samen mag niet meer zijn dan 3500 kilo en ik kan mij niet voor stellen dat jou bus max maar 1800 kilo weegt..
Dus feitelijk rijd je nu zonder geldig rijbewijs rond.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:39

Hutcherson schreef:
Ja, rijden met een aanhanger.. Duh.
Maar je mag met een auto + aanhanger rijden met B rijbewijs mits je combi onder de 3500 kg blijft. Nu hebben wij een bus van 1800 kg en daar kan dus nog een trailer van 1700 kg achter. Das een prima gewicht waar je een 1,5 paards trailer voor hebt. Dus feitelijk mag je met B rijbewijs met de combi rijden.


Even volledig off topic, maar is dat het leeggewicht van die bus? Je moet voor je 3,5 ton ook nog het maximale laadvermogen meetellen. Een béétje bus zit op 2500 kg TMM of meer, en daarmee is de combi bus plus anderhalfpaardstrailer in verreweg de meeste gevallen níet legaal met B te besturen.

s1993
Berichten: 2113
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:40

Echt goed achteruit rijden inderdaad, inclusief bochtjes en leren hoe je weet hoever je nog naar achter kan rijden met trailer (vind ik altijd lastig inschatten). Ook wat dingen die handig zijn met overig verkeer, dat je altijd moet zorgen dat je combinatie recht achter elkaar staat wanneer je voorsorteren om af te slaan, wanneer je welke spiegel kijkt etc. Tijdens mijn lessen moest ik voornamelijk heel veel door krappe wijkjes zodat je echt goed leert inschatten wat wel en niet kan en hoe je dingen oplost.

Ik vond het fijn te weten waar je op moet letten en ik ben ook heel blij dat ik weet dat ik fatsoenlijk bochtjes achteruit kan maken etc.

It does not do to dwell on dreams and forget to live

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:56

De meeste leerlingen zakken nog altijd op het vooruit rijden overigens, inschatten lengte, bochten rijden, afstand houden etc

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Els1984
Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:56

scooby09 schreef:
Hutcherson schreef:
Maar je mag met een auto + aanhanger rijden met B rijbewijs mits je combi onder de 3500 kg blijft. Nu hebben wij een bus van 1800 kg en daar kan dus nog een trailer van 1700 kg achter. Das een prima gewicht waar je een 1,5 paards trailer voor hebt. Dus feitelijk mag je met B rijbewijs met de combi rijden.

Nou je leert dat dit niet helemaal klopt...
Er word namelijk gekeken naar het max massa voertuig en trailer.
Dat samen mag niet meer zijn dan 3500 kilo en ik kan mij niet voor stellen dat jou bus max maar 1800 kilo weegt..
Dus feitelijk rijd je nu zonder geldig rijbewijs rond.


Dit inderdaad. Gaat om de maximale toegestane massa. Niet om alleen ledig gewicht.
Wat ik heb geleerd is: vooruit kijken en denken, achteruit rijden (ook de bocht om). Het heeft me veel meer zelfvertrouwen in het trailerrijden gegeven. Ik kan nu met een zwaardere auto rijden, omdat ik niet onder de mtm van 3500 kg hoef te blijven en dat voelt een stuk stabieler en veiliger.


Hutcherson
Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-20 21:02

Excuus! Het is inderdaad het ledig gewicht. De totale toegestane masse is 2760kg. Dus volledig beladen.
Dus er mag dan met B rijbewijs nog een ding achter met TTM van 740 kg. Das niet veel natuurlijk.
Gelukkig was ik ook al goed aan het orienteren op welke rijschool in mn rijbewijs wil halen. Paard is me ook te waardevol emotioneel.

Ik vond het bijzonder dat je eigenlijk gewoon met een aanhanger de weg op met zonder rijbewijs. Zeker mijn moeder heeft nooit 1 rijles gehad met aanhanger, maar wel haar rijbewijs gratis gekregen bij verlenging. Haha. Die moet je echt niet achter het stuur zetten.

Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:48

Ik had eerst alleen B en ben gewoon gaan rijden met een combi die op papier gewoon mocht. Achteruit inparkeren om een bochtje met aanhanger leer je vanzelf wel als dat de enige manier is om je trailer op het land te krijgen :+.

Alle totale massa's bij elkaar mogen niet meer zijn dan 3500 en max. massa aanhanger mag niet meer zijn dan het ledig gewicht van de auto. Ik had een kleine 2 paardstrailer met twee arabjes 420 en 450 kg, trailer woog 520. Ledig gewicht auto was 1680 ofzo. De trailer met paardjes was 1390 kg, dus dat mocht achter de Volvo V70, ik moest alleen het laadvermogen van de auto terugkeuren anders kwam ie net 80 kg over de 3500 grens heen.

Later examen B+E gedaan, en dat was appeltje eitje, ik kon alles al. Het was vooral cool om met een 12 meter lange aanhanger dwars door Alkmaar te gaan.

cissy
Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:52

Dat laatste is al een poosje afgeschaft van die massa aanhanger die niet zwaarder mag zijn dan trekkend voertuig.

Daadwerkelijk gewicht aanhanger plus lading mag niet zwaarder zijn dan zijn TMM en niet zwaarder dan wat de auto technisch mag trekken.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

x_ankieee
Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:54

Ik heb binnenkort intake en mag in augustus dagcursus doen + meteen afrijden, dus ga hier even volgen voor tips & tricks! Ben heel benieuwd :D

But now I know you can't change the past, way too young to know the reason why

Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:58

x_ankieee schreef:
Ik heb binnenkort intake en mag in augustus dagcursus doen + meteen afrijden, dus ga hier even volgen voor tips & tricks! Ben heel benieuwd :D


Ik vond het wel vermoeiend, je moet tussendoor wel ff een bak koffie nemen.

Ik heb niks geleerd en het voegde niks toen, behalve dan dat je voor de rest van je leven van het BE gezeik af bent :+

Cowgirl
Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:03

Buiten wat alles genoemd is vind ik het heel fijn dat ik nu elke combi mag rijden en niet eerst moet puzzelen of het wel of niet mag.


Toch fijn als je paard met spoed naar de kliniek moet, je moet een stalgenoot uit de brand helpen of dat je iets moet huren/lenen.

ik heb wel een aantal lessen gehad maar ik had met B ook wat meer lessen als 'normaal'. Maar goed wel in 1x geslaagd bij beide. Een 1 daagse was voor mij niks geweest maar wellicht ook omdat ik verder nog helemaal geen ervaring had met een aanhanger.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Hutcherson
Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-20 22:32

Ja ik wilde altijd al mn BE halen vanwege de veiligheid en mogelijkheid om alles te rijden. Heb n hekel aan die paarden meiden die dan hun vader/moeder/vriend moeten m laten rijden want dat kunnen ze niet. Dat wil ik dus zelf kunnen.
We hebben een top auto met trekhaak.. Dus daar ligt het niet aan. Kreeg voor mijn afstuderen 5 jaar geleden een cadeaubon voor mn BE rijbewijs. :)

Ik ga maar eens mailde wanneer ik terecht kan want wil niet rijden met mondkapjes.

Ik twijfel overigens over een dag cursus.. Lijkt me te heftig. Krijg vrij snel migraine bij een drukke dag. Dus dat is geen goede keuze denk ik.

wortel115
Berichten: 2114
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:38

Ik lees even mee. Ik mag hier in Australie gewoon met mn normale rijbewijs met de trailer rijden. Ik maak dan ook behoorlijk wat kilometers. Rijden rustig 2 uur voor een les. Ik kan mijn beide paarden zelf laden dus ook gewoon alleen op pad met ze. Ik heb in het begin hier op het erf geoefend met achteruit rijden.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Sanniej_
Berichten: 4898
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:51

Toevallig net een dagcursus gedaan. Helaas wel gezakt door mijn eigen ‘faal’ angst om het maar makkelijk te benoemen.

Wat leer je nou eigenlijk een hoop. Op je examen moet je echt alles volgens het boekje doen en kan je echt geen steekje laten vallen.
Ik had mijn focus vooral gelegd op de bijzondere verrichtingen daar had ik thuis ook al wat moeite mee en de rij instructeur kan je dus mooi tips en tricks daar in mee geven.
Die had ik goed onder de knie na de hele dag rijden.
Helaas in praktijk toch wat steekjes laten vallen met het rijden in het gewone verkeer.

Ga wanneer het CBR het toe laat zsm mijn her examen doen.
Kan het iedereen aanraden om het wel te doen. 1 je hebt geen gedoe meer als je slaagt kwa gewicht en 2 zak je toch dan heb je toch weer wat meer bewustzijn wbt rijden met een aanhanger.

Vergis je niet in het examen en de dag rijden het is best pittig als je niet heel regelmatig met een aanhanger rijdt.

Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik houd je. :)
Caitlynn houden van is ook weten wanneer je los moet laten..

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:17

Ik vind een dag ook te heftig. Lukt ook niet met m’n rug denk ik. Zou liever verspreiden over een paar dagen maar het zijn vaak pakketten, één dag of verdeeld over twee dagen. Ben ben dat zelf een dagdeel te lang is en ik dan niet meer fit ben voor het examen.

LuffB
Berichten: 1298
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:54

Dankzij mijn be rijbewijs weet ik precies hoe ik achteruit moet rijden zonder dat ik daarbij nog hoefde na te denken. Recht, met een bocht, helemaal draaien, ondersteboven verzin maar haha. Het zorgt ervoor dat je de afstand en breedte van de combinatie beter leert inschatten. Ook leer je over hoe je een aanhanger moet beladen, het controleren van de staat van de aanhanger (veiligheid voorop en hoe fijn niet als je weet wat je moet checken als je je paard in de trailer zet) en je leert ook over “het papierwerk”

Ik hoef nu in het dagelijks gebruik van de trailer nooit t vragen of er iemand voor me kan kijken of voor me wilt rijden omdat ik een bepaalde bocht niet voor elkaar krijg.

Kentucky van Equi Center
Yes we Ken

November108
Berichten: 1309
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 00:11

Ik heb een dagcursus gedaan alleen dan verdeeld over meerdere lessen :')
Vond het ideaal, zo kan je beter verwerken wat er geleerd is. En tussendoor nog een keer oefenen met eigen trailer. Ik reed overigens met legale B combi maar had zelf een nieuwe auto gekocht waar BE voor nodig is. Had dus al wat ervaring, maar ik merkte dat ik ook wat onzeker bleef. Met BE is dit opgelost, vond het een fijne bevestiging dat ik inderdaad goed rij met de aanhanger.

Natuurlijk de basisdingetjes die benoemd zijn hier geleerd voor zover dit nog nieuw was, belangrijkste voor mij was het leren om meer zelfvertrouwen te hebben.

Anne_GTI
Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 00:39

Krijg je B-E er eigenlijk bij als je D-E haalt?
Er zit nl. wel een mogelijkheid in om D-E op kosten van de baas te halen, zou mooi meegenomen zijn dat B-E er dan bij zit.

Overigens vind ik het echt idioot dat ik wel met een harmonicabus van 18 meter overal op pad mag maar niet met een dikke auto met tweepaards trailer. Dat is nog steeds een fractie van de plek op de weg tov de bus en bijzondere verrichtingen met een harmonicabus zijn een stuk gecompliceerder.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 05:41

Anne_GTI schreef:
Krijg je B-E er eigenlijk bij als je D-E haalt?
Er zit nl. wel een mogelijkheid in om D-E op kosten van de baas te halen, zou mooi meegenomen zijn dat B-E er dan bij zit.

Overigens vind ik het echt idioot dat ik wel met een harmonicabus van 18 meter overal op pad mag maar niet met een dikke auto met tweepaards trailer. Dat is nog steeds een fractie van de plek op de weg tov de bus en bijzondere verrichtingen met een harmonicabus zijn een stuk gecompliceerder.

Als je D-E of C-E haalt krijg je B-E erbij.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 06:18

Jessix schreef:
Ik vind een dag ook te heftig. Lukt ook niet met m’n rug denk ik. Zou liever verspreiden over een paar dagen maar het zijn vaak pakketten, één dag of verdeeld over twee dagen. Ben ben dat zelf een dagdeel te lang is en ik dan niet meer fit ben voor het examen.


Het aantal uren in een dagcursus of tweedaagse zijn als het goed is niet gelijk.
Ze adverteren daarmee zodat je kan zien dat het in 1 dag kan maar in overleg is vaak een hoop mogelijk. Maar hou ook rekening met een aanrijtijd naar het examengebied beetje zonde als dat bv 20 min is, als je dan een uur wil lessen ben je al 40min kwijt aan heen en weren..

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Sure_lee
Berichten: 10350
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 06:38

Ik heb een dagcursus gedaan. In 1 keer geslaagd en ik had nog nooit met een aanhanger gereden. Het heeft ook wel met gevoel te maken. Sommige mensen blijven altijd moeite hebben met afstand inschatten en achteruitrijden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers