KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pantykous
Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:56

Hier de merrie nu opgegeven voor ibop springen op 12 juni. Als dat goed gaat doen we haar aansluitend aanbieden voor Keur.


rockey
Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:35


Pantykous
Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:28

Nog meer mensen die volgende week vrijdag naar de Ibop gaan?

PSvanLot
Berichten: 10116
Geregistreerd: 12-03-19

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:14

Graag zou ik hier een vraag stellen, gezien hier mensen zitten die er veel verstand van hebben. Mag dat?

Pantykous
Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:28

Zou het er gewoon op gokken :D

PSvanLot
Berichten: 10116
Geregistreerd: 12-03-19

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:31

Haha dan gok ik het er op.

Ik heb een fijne driejarige merrie staan uit een mooie bloedlijn, maar ze is dit jaar echt nog niet klaar voor de keuring.
Is het mogelijk om van de winter een Ibop te rijden en dan dmv thuiskeuring ster te krijgen? Of is dat niet mogelijk?
Uiteraard kan een jaar wachten ook prima natuurlijk.

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:41

Je kan Ibop rijden en daar ook meteen aanbieden voor stamboekopname en ster.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


PSvanLot
Berichten: 10116
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:44

xx_Irisje schreef:
Je kan Ibop rijden en daar ook meteen aanbieden voor stamboekopname en ster.


Oke, gewoon op de locatie van de Ibop? Dat klinkt handig.

Hindo2
Berichten: 970
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:49

Volgens mij is het zelfs zo dat ivm de corona maatregelen dit jaar na stamboekopname na IBOP ook gelijk Centrale keuring gedaan wordt .

Never change a winning team

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:59

PSvanLot schreef:
xx_Irisje schreef:
Je kan Ibop rijden en daar ook meteen aanbieden voor stamboekopname en ster.


Oke, gewoon op de locatie van de Ibop? Dat klinkt handig.

Ja! Erna bieden ze dat aan.
Mijn merrie werd zo ster, jaar erop op de centrale keuring elite geworden.
Maar ik lees dat dat zelfs in een keer kan nu.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Stral
Berichten: 2540
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:00

Nu we toch vragen stellen: wat verwachten ze van een 5 jarige of 6 jarige merrie op de IBOP (dressuur) precies? Ik heb enkel ervaring met een 4 jarige :) Hoe hoog ligt dat niveau?
Als in: hoe (on)realistisch is het een 5jarige daar nu tussen 2 veulens door klaar voor te maken, ze is op 3,5 zadelmak gemaakt en enkele maanden gereden dus helemaal groen is ze niet. Maar nu dus een goed jaar niets gedaan.

Pantykous
Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:40

Hindo2 schreef:
Volgens mij is het zelfs zo dat ivm de corona maatregelen dit jaar na stamboekopname na IBOP ook gelijk Centrale keuring gedaan wordt .


Klopt, mijn merrie is al ster en gaat vrijdag gelijk voor de CK :j

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:41

Ze verwachten van een ouder paard wel iets meer qua kracht en oefeningen, maar bij voldoende aanleg zou dat moeten kunnen.

Of ze na de ibop ook meteen keur kunnen worden weet ik niet. De normale centrale keuring gaat dit jaar niet door dus stermerries kunnen nu bevorderd worden op de stamboekkeuring, maar of dat van de winter voor de ibop ook geldt is nog niet bekend.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lauke
Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:54

Ik zou ook graag een vraag stellen over de merrie keuringen.

Ik ben zelf namelijk een totale leek op het gebied van kwpn keuringen.

Ik heb een 4 jarige merrie welke nu 3 maanden onder het zadel is. Nu ze wat meer doet begint ze steeds mooier te worden. Ik twijfel een beetje over wanneer naar de keuring te gaan. Zoals gezegd heb ik hier zelf geen ervaring mee, maar haar hele moederlijk is elite en ik zou heel graag in de toekomst een veulentje er uit gokken.
De twijfel is vooral of we dit jaar al moeten gaan of volgend jaar. Ik denk namelijk dat ze over een jaar er veel beter bij staat als ze nog een stukje groeit en mooier in de bespiering zit.
Zijn ze ook strenger bij het keuren van een 5 jarige tov een 4 jarige of maakt dat verder niet uit?

http://www.equibling.nl - Bling voor de paardensport! Kwaliteitsvolte anatomische hoofdstellen en handgemaakte frontriemen


http://www.equifysiek.nl - Paardenosteopathie (ICREO gecertificeerd)


Stral
Berichten: 2540
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 14:16

gomir schreef:
Ze verwachten van een ouder paard wel iets meer qua kracht en oefeningen, maar bij voldoende aanleg zou dat moeten kunnen.

Of ze na de ibop ook meteen keur kunnen worden weet ik niet. De normale centrale keuring gaat dit jaar niet door dus stermerries kunnen nu bevorderd worden op de stamboekkeuring, maar of dat van de winter voor de ibop ook geldt is nog niet bekend.

Ze is al voorlopig keur vandaar, ‘t is stom geweest van ze toen niet meteen voor te brengen Maarja, omstandigheden veranderen soms :)

Lotte_Wessel
Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 15:55

Hallo! Nieuw hier maar lees al tijdje mee. Ik had ook een vraagje als het mag - voor mij nog tijdje weg voordat ik naar Ibop of eptm ga, maar ik heb 2 merries van een ander stamboek. Nu is dit stamboek erkend door de KWPN en na spreken met KWPN is bevestigd dat ik met ze naar Ibop of EPTM kan gaan en daarna kan aanbieden bij de stamboek voor kwpn papier en mogelijk predikaat. Nu vroeg ik mij af of jullie weten of de afstamming erg meespeelt met de beoordeling van de score. Dus merries die worden aangeboden van erkende stamboeken, zijn die minder waarschijnlijk om netjes te score of gaat het echt om de beweging en exterieur van de merries en niet zo zeer hun stamboek papier? Ik ben me op het moment beetje aan het oriënteren namelijk. :)

Sky_As
Berichten: 4662
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 16:51

Stral schreef:
Nu we toch vragen stellen: wat verwachten ze van een 5 jarige of 6 jarige merrie op de IBOP (dressuur) precies? Ik heb enkel ervaring met een 4 jarige :) Hoe hoog ligt dat niveau?
Als in: hoe (on)realistisch is het een 5jarige daar nu tussen 2 veulens door klaar voor te maken, ze is op 3,5 zadelmak gemaakt en enkele maanden gereden dus helemaal groen is ze niet. Maar nu dus een goed jaar niets gedaan.

100 jaar geleden een ibop gereden en toen moesten ze schouder binnenwaarts en klein stukje contra laten zien (m1 niveau). aanleg, rijdbaarheid en goede basis gangen zijn en blijven natuurlijk een belangrijk punt. Verwacht dat dat niet veel veranderd is ten opzichte van 8 jaar geleden...

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Stral
Berichten: 2540
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:03

En een 6jaar gaat waarschijnlijk al meer naar de verzameling / wissels? Toch maar eens in overweging nemen om ze dit jaar klaar te stomen voor het nog moeilijker wordt dan.

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:28

De ibop proef is voor alle leeftijden hetzelfde toch? Daar zitten geen moeilijkere oefeningen in. Bij het voorstellen in de groep na de individuele proef kunnen ze wel wat dingetjes vragen. Maar bij onze vijfjarige was dat destijds hooguit een pasje wijken. Wel moet een ouder paard logischerwijs wat verder in de africhting/ontwikkeling zijn dan een jonkie.

Maar verder vind ik de afweging wel of niet gaan ook moeilijk hoor. Ik heb een hele fijne vierjarige. Is vorig jaar ster geworden en doet het goed onder het zadel, maar nog wel heel jeugdig. Denk dat we in het najaar of komende winter een ibop meepakken, ze begint er nu namelijk echt mooi in te groeien.

Stral
Berichten: 2540
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:59

Ja ik ben Belg dus ‘t vraagt altijd wat organisatie om te doen ook zoiets. Onze toen vierjaar moest in december ook wijken tonen! Dus geen idee wat ze dan van een ouder paard kunnen vragen.

Diortje_vds
Berichten: 556
Geregistreerd: 28-01-09

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:40

Zoals Sky As meldde vermoed ik voor een 5jarige ook stukje contra, wijken en schouder binnenwaarts. Zal een beetje analoog zijn met de Jonge paardenproeven. Ik zit zelf ook nog te twijfelen om dit jaar nog een Ibop te doen met mijn 5 jarige Voorlopig Keurmerrie. Maar buiten 2 kleine wedstrijdjes begin vorig jaar verder geen wedstrijdervaring meer tot op heden.

Jord
Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:23

gomir schreef:
Ze verwachten van een ouder paard wel iets meer qua kracht en oefeningen, maar bij voldoende aanleg zou dat moeten kunnen.

Of ze na de ibop ook meteen keur kunnen worden weet ik niet. De normale centrale keuring gaat dit jaar niet door dus stermerries kunnen nu bevorderd worden op de stamboekkeuring, maar of dat van de winter voor de ibop ook geldt is nog niet bekend.


Denk tot 1 september dat dat sowieso kan. Vriendin ging met vb PROK merrie naar IBOP vorige week, kwam met elite merrie thuis....

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:08

Het valt echt hard mee hoor, proef is altijd hetzelfde, ongeacht leeftijd. In de presentatie erna kan dus wel wat extra worden gevraagd. Zie uitleg op KWPN site:

Dressuurpaarden worden tijdens deze IBOP-proef gevraagd een individuele dressuurproef te rijden, gevolgd door een presentatie onder het zadel in een groep van twee tot vier combinaties. Hierin worden op aanwijzing van de jury de basisgangen getoond en ook worden een aantal tempowisselingen gevraagd. Voor vierjarigen wordt ook het wijken voor de kuit gevraagd en vijfjarige en oudere paarden moeten het schouderbinnenwaarts tonen. Er wordt gereden in een baan van 20 / 40 meter.

In totaal kunnen er maximaal 100 punten worden behaald, bij 75 punten of meer is een merrie geslaagd.

IBOP-proef
•A-F-B-M-C binnenkomen in arbeidsdraf op de linkerhand;
•Van H naar F van hand veranderen;
•Bij A slangevolte met 3 bogen;
•Tussen F en A arbeidsstap;
•Van K naar M van hand veranderen;
•Tussen K en A arbeidsdraf;
•Bij B grote volte éénmaal rond; daarna bij B de hoefslag volgen in arbeidsgalop;
•Bij A grote volte, op de volte enkele sprongen verruimen;
•Tussen C en H arbeidsdraf;
•Van F naar H van hand veranderen in middendraf;
•Bij B grote volte, daarbij het paard de hals laten strekken;
•Bij F overgang naar stap;
•Bij K overgang naar draf;
•Bij E grote volte éénmaal rond, daarna bij E de hoefslag volgen in arbeidsgalop;
•Bij A grote volte, op de volte enkele sprongen verruimen;
•Tussen C en M arbeidsdraf;
•Van K naar M van hand veranderen in middendraf;
•Tussen K en A arbeidsstap;
•Bij A afwenden tussen X en G halthouden en groeten

Pantykous
Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:31

Ik mocht een elite merrie mee naar huis nemen vandaag, heel blij mee!

PSvanLot
Berichten: 10116
Geregistreerd: 12-03-19

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:38

Van harte gefeliciteerd!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers

cron