Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:25

Aangezien onze tuin ook Afrika is verveel ik jullie vast even met 2 foto's die ik gemaakt heb met de lens :P
De crickets op de eerste foto zijn huge, rond de 6-8 cm ongeveer...

[ img ]

[ img ]
Vogeltje is de Malachite Sunbird, vrouwtje

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!


maj0
Berichten: 6569
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:56

Mooie foto's lens bevalt dus! Die eerst mag je wel houden brrr

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-20 22:26

Sunbirds zijn zo mooi! Je hebt er ook in hele felle kleuren e?

Die krekel, zijn dat die dingen die massaal over de weg kruipen?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 07:17

Dat klopt ja! Deze sunbird is een vrouwtje, die hebben minder felle kleuren maar we hebben ze ook met rood en van dat glinsterende groen :)

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

maj0
Berichten: 6569
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:54

Emmaa_ schreef:
maj0 schreef:
Wij krijgen te horen dat webeterniet naar zuid Afrika kunnen gaan omdat dit nogal gevaarlijk is. Is dit zo of valt dit nog mee?

Dat ligt er heel erg aan wat je perceptie van veilig is en welk deel van Zuid-Afrika je wil bereizen. Ik heb er een half jaar gewoond en in mijn ervaring: het is niet het veiligste land ter wereld. Je moet rekening houden met bepaalde zaken. Voor mij betekende dat dat ik in bv Kaapstad niet 's avonds laat alleen over straat ging en binnen op mijn Uber wachtte. In Grahamstown, waar ik woonde, was terwijl ik er woonde nogal wat onrust over de kidnapping van een aantal jonge studentes. Daarom mocht ik daar na donker niet meer alleen over straat en moest ik bij voorkeur pepperspray bij me dragen.

Het is geen onveilig land, over het algemeen zijn mensen ontzettend vriendelijk. Maar net als bij andere landen waar veel ongelijkheid is en een deel van de mensen in enorme armoede woont, moet je beter opletten en je gezonde verstand wat beter gebruiken.



Het plan is om van johannesburg met de auto naar Zimbabwe te rijden. Dus niet echt veel grote steden waar ze verblijven. In het donker had ik ook gehoord inderdaad. Bedankt!

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:36

maj0 schreef:
Het plan is om van johannesburg met de auto naar Zimbabwe te rijden. Dus niet echt veel grote steden waar ze verblijven. In het donker had ik ook gehoord inderdaad. Bedankt!

Dat deel ken ik qua veiligheid niet zo goed dus misschien dat iemand anders daar een beter beeld van kan schetsen! Maar als je een beetje avontuurlijk bent ingesteld en het niet erg vindt om je reis misschien een beetje in te richten op veiligheid (dus alleen overdag verplaatsen en 's avonds een Uber pakken ipv nog even lekker terug wandelen) is het allemaal best prima te doen. Ik heb me geen moment echt heel onveilig gevoeld, maar ik weet dat een deel van mijn reisgezelschap daar wat gevoeliger voor was.

laughterline
Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:59

Tancreda4 schreef:
https://onemileatatime.com/south-africa-tourism/

Deze stuurde iemand mij door. Weet iemand er al meer van toevallig?


Klopt ze verwachten dat de locale tourism pas rond november open kan gaan en januari/februari voor internationale toeristen.. Ik werk hier in de toerisme bij een lodge, en had eigenlijk een vlucht naar NL staan eind juli om op vakantie naar NL te komen... Nog even afwachten wanneer ik kan gaan en ook weer terug kan komen dus.

Prachtige lens Iris! Veel plezier :D

Ik voel me hier niet heel erg onveilig, maar ik mis de algemene veiligheid van NL echt wel. Ik check elk raampje voor ik van huis ga en onze slaapkamerdeur gaat snachts op slot. Ik ga ook niet alleen op pad wanneer het begint te schemeren en zoek geen 'slechte' wijken op. Het begint nu wat onrustiger te worden met inbraken etc omdat mensen echt de lockdown zat zijn en er vele zonder werk zitten. Hier hadden ze 1,5 maand terug bij ons ingebroken en m'n hele professionele camera set gejat, dus lekker kl.te en best wel eng om mee te maken.

Nyaleti
Berichten: 6100
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:38

Ik zie het ook niet als een onveilig land maar je moet wel wat meer opletten. In Amsterdam zou ik ook niet s'avonds laat nog in m'n uppie op straat willen lopen of met m'n camera staan zwaaien.
Gelukkig kun je gemakkelijk een Uber regelen die je van deur naar deur brengt en hebben veel hotels (ook budgethostels) wel de mogelijkheid om daar te eten of een drankje te doen. Over de route die jij in gedachte hebt kan ik ook weinig specifieks zeggen :)
Enige waar ik me onveilig voelde was in Gansbaai aan de kust (sorry Laughterline :)) ), juist omdat daar niemand op straat te vinden was. Dan is er geen sociale controle meer.
In Kaapstad of Jozi nooit onveilig gevoeld, daar loop je gewoon in de menigte mee. Kwestie van je spullen goed opbergen.
Ik heb maanden door dorpjes en steden gelopen (veel gelopen, Uber werd me te duur) en ik ben een klein meisje met een schattig uiterlijk (blijkbaar) dus een makkelijk doelwit. Nooit lastig gevallen. Zelfverzekerd 'stoer' lopen, nooit laten merken dat je verdwaald bent of de toerist uithangen en bij elk wissewasje stoppen en een foto maken.


oliebol zeg Laughterline! Vreselijk gevoel als er iemand in je huis is geweest :(:) ben je nog wel zeker van je baan of heeft jouw werk al problemen door de lockdown?

Ben ook bang wat de toekomst brengt. Ik ben van plan m'n FGASA (field guide) papieren te gaan halen ergens in 2021 maar denk dat de prijzen omhoog schieten en ze nog minder internationals gaan aannemen. Scheelt weer dat ik geen gids wil worden (maar moet wel m'n basis hebben) of me wil vestigen in ZA.. andere landen schijnen makkelijker te zijn voor internationale.

maj0
Berichten: 6569
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:42

Bedankt allemaal

Wat rot Laughterline! Hier ook keer ingebroken en dat voelt echt niet fijn! Heb je daar dan ook gewoon een verzekering die het vergoed?

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

laughterline
Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:44

Haha ik voel me dan weer veilig hier in Gansbaai en niet echt in m'n eentje in Kaapstad, Johannesburg zoek ik helemaal niet op _O- maar ik kom ook echt van een mini dorpje aka gehucht in NL dat 10 straten heeft en ben totaal geen city girl. Wij zijn nu natuurlijk gesloten want dat moet. Maar ik zorg samen met m'n team nog steeds voor de paarden (horse guide) want die moeten natuurlijk elke dag nog routine hebben en verzorgd worden. Helaas krijg ik geen uitkering hier zoals de rest, want dat is allemaal veel te lastig hier voor internationale, dus ik heb gelukkig iets gevonden waar ik online vanuit huis voor een Nederlands bedrijf kan werken. Waar woon jij nu casperzazoe? (sorry ik kwam hier echt ff onder m'n meeleessteen vandaan binnenvallen _O- ) Het is even afwachten als we terug open gaan inderdaad, ik verwacht niet dat het hele team direct terug ingezet wordt, maar we zien het vanzelf. Niemand kan er echt iets over zeggen.

Ja het is een heel gek idee dat er iemand in jóuw slaapkamer stond door je spullen te zoeken.. M'n verzekering heeft (na vechten met ze) wel wat vergoed, maar ik had bijv 3 prof lenzen en kon maar een body met 1 lensje terugkopen... maar goed het is een begin. De andere 2 lenzen die ik nog wil kopen verkopen ze hier niet en wil ik aanschaffen als ik in NL ben.

maj0
Berichten: 6569
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:45

Haha wat een verschillende verhalen zeg.

Ja ik heb me ook tijd lang onveilig gevoeld in mijn eigen huis nadat de inbreker was geweest. Hij had ook alles overhoop gehaald heel naar. Nu hebben we een waak hond en komt zelfs het bezoek niet meer binnen :=

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

laughterline
Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:20

Dat doet zeker wat met je inderdaad. Heel naar. Haha dat werkt wel dus, hier hebben veel mensen ook een (grote) hond, helpt zeker. Onze konijntjes blaffen helaas niet :+

sureido
Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:38

Ik ben met 2 vriendinnen van Johannesburg naar Kaapstad gereden en terug en wij hebben in redelijk wat dorpen ook in de avond over straat heen gehobbeld, sowieso is het eigenlijk een wonder dat er niks met ons gebeurt was want na wat drinken hebben wij best wat dingen gedaan die echt niet verstandig zijn. Maar we zijn er nog!

Wij hadden bijv in Durban twee mannen (locals) ontmoet met het uitgaan waarbij we in de auto gingen om door te gaan naar een andere club en daarna brachten hun ons ook naar het hotel waar we een beetje ruzie kregen (onderling met z’n drieën) onderweg tijdens het lopen en ze waren meteen van: stil stil anders worden wij aangehouden. Dit is wel zoiets wat je daar eigenlijk echt niet moet doen maar wel een leuke ervaring achteraf. Dus niet alles is slecht. Maar je moet wel oppassen.

Ja nu ik er aan terug denk had dit wel echt slecht kunnen aflopen :')

Nyaleti
Berichten: 6100
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 21:03

Voordat ik in Gansbaai verbleef zat ik op een project met 30+ mensen dus altijd wel wat om je heen, denk dat het daarom 'eng' was om weer alleen over straat te moeten. Had toen wel t hostel voor mezelf, god dat was chill :+
Wel fijn dat je door kan werken Laughterline! En misschien ook wel lekker om eens tijd te hebben voor de paarden zonder (vervelende) toeristen erbij? :D de onzekerheid lijkt mij erg vervelend nu, niet weten wat de toekomst brengt. Een baan verliezen heeft voor jou wel grote gevolgen. Zit je daar verder wel helemaal op je plek? Of toch weer lekker in Nederland opzoek naar een baan als je visum verloopt?
Ik woon helaas nog in Nederland.. :+

Oef Sureido dat klinkt wel als een verhaal dat je niet tegen je ouders vertelt zegmaar haha. Ach, zo had ik een hyena 2meter achter me ready om een klauw uit te slaan, liep er een luipaard langs het zwembad 10min nadat wij binnen waren en vast nog heel wat mogelijke enge situaties waar we ons niet bewust van zijn geweest.
S'avonds laat naar het tankstation lopen in een sketchy buurt omdat je sigaretten op zijn en je eigenwijs bent.. Taxi's voor langere afstand door the middle of nowhere vind ik toch altijd wel spannend. Die komen om de een of andere reden altijd pas als het donker is, 2uur te laat en met een andere auto dan die op hun Whatsapp staat. Ik appte dan altijd het nummerbord en aankomsttijd door naar het hostel waar ik heen ging of juist wegging (bij wie ik een beter gevoel had dat ze daadwerkelijk iets zouden doen als ze niks meer zouden horen).

laughterline
Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:09

Hier sluiten de tankstations om 7u savonds :+ Ik zit hier zeker wel op mijn plek. Wil m'n eigen paard kopen (m'n leadhorse) volgend jaar als ik een nieuw visum heb. Nu zit mijn visum aan dit bedrijf vast, dus ik kan niet wachten om een ander visum te hebben en wat meer vrijheid heb en kan ademen. Als ik inderdaad m'n baan verlies dan verlies ik nu ook m'n visum. Ik zie m'n toekomst hier en m'n grote droom is om ooit m'n eigen farm animal sanctuary hier ergens te openen. Zonder dromen is het leven maar saai toch? Hopelijk..one day <3 . Zeker fijn om lekker tijd voor de paarden te hebben zonder toeristen mee te 'moeten' nemen! Maar wij hebben ook al 10weken niet meer gereden nu sinds lockdown.. maar wel veel penny pony tijd voor de paarden haha.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:12

laughterline schreef:
Hier sluiten de tankstations om 7u savonds :+ Ik zit hier zeker wel op mijn plek. Wil m'n eigen paard kopen (m'n leadhorse) volgend jaar als ik een nieuw visum heb. Nu zit mijn visum aan dit bedrijf vast, dus ik kan niet wachten om een ander visum te hebben en wat meer vrijheid heb en kan ademen. Als ik inderdaad m'n baan verlies dan verlies ik nu ook m'n visum. Ik zie m'n toekomst hier en m'n grote droom is om ooit m'n eigen farm animal sanctuary hier ergens te openen. Zonder dromen is het leven maar saai toch? Hopelijk..one day <3 . Zeker fijn om lekker tijd voor de paarden te hebben zonder toeristen mee te 'moeten' nemen! Maar wij hebben ook al 10weken niet meer gereden nu sinds lockdown.. maar wel veel penny pony tijd voor de paarden haha.

Kan je over van zo'n specifiek werkvisum naar een ander visum? Wat enorm fijn!

sureido
Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:38

Waarom rijden jullie nu niet dan? Vroeg ik me af. Wat gaaf je droom zo na te streven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:52

sureido schreef:
Waarom rijden jullie nu niet dan? Vroeg ik me af. Wat gaaf je droom zo na te streven.

ZA heeft een héle strenge lockdown waarin je alleen naar buiten mag voor essentiele zaken. Wel voor dieren zorgen maar niet om een buitenrit te maken. Ook omdat de capaciteit van de medische hulpverlening daar al behoorlijk instabiel kan zijn en ongelukken met paardrijden etc even niet welkom zijn. Er mocht tijdens de lockdown in ZA bv ook niet gedronken worden (geen alcohol verkocht iig) omdat een HEEL hoog percentage van de mensen die normaal gesproken op de eerste hulp terecht komt daar is door alcohol (zelf te veel gedronken, ongelukken, veel abuse door mensen die te veel hebben gedronken). Ik gok dat het daarmee te maken heeft, dat daarom ook niet paardgereden mocht worden.

sureido
Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:53

Oh joh, dat wist ik niet, bedankt voor de uitleg!

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:55

No worries! Ik heb er toevallig over geschreven dus had de info paraat. Weet overigens niet of die lockdown nog steeds zo streng is, maar ik geloof dat ze het daar veel langzamer uitfaseren dan in NL omdat ze een echte uitbraak daar niet kunnen gebruiken (vooral in de townships, waar ook al grote uitbraken van HIV en tuberculose zijn).

sureido
Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:59

Ja, nu je het zegt is het ook wel logisch. Zo'n uitbraak in een township zou echt het einde betekenen voor vele. Ben wel benieuwd hoe dit straks dan gaat als het weer een beetje wordt vrijgegeven, het land heeft al zulke grote verschillen..

laughterline
Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:01

Wij hebben er als team voor gekozen samen om niet te rijden, inderdaad voor het geval dat er iets met ons gebeurd. Je weet het natuurlijk nooit. De paarden zullen wel lekker fris zijn als we het weer gaan oppakken :+ Maar man, wat mis ik het!

We zitten nu in lockdown level 3 (level 5 is complete lockdown, level 1 bijna normaal). Je mag nu tussen 6u sochtends en 6u savonds wandelen en joggen fietsen etc. Maar je mag nog steeds geen familie of vrienden bezoeken. Mag nog geen stranden op of surfen.. provincies zijn op slot... mensen worden gek hier. Inbraken worden erger etc. Economie gaat kapot maar het is inderdaad kiezen voor economie of gezondheid? Ja wat doe je dan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:03

Het virus is ZA binnengekomen met rijke mensen die op vakantie waren geweest in Italie (voor zover ze dat terug konden halen). Hoe ik het begreep van de lokale RIVM was dat het lockdownbeleid er vooral op was ingericht dat mensen die niet in lockdown konden (in townships worden veelal toiletten en andere voorzieningen gedeeld dus isolatie is daar echt onmogelijk) zo veel mogelijk beschermd zouden blijven. Ze hebben het 'geluk' dat door de uitbraken van HIV en tuberculose de infrastructuur voor het behandelen/opsporen van infectueuze ziektes heel goed is, ze zijn bv ook al gelijk deur aan deur gegaan om zo veel mogelijk te testen. Daardoor is voor zover nu bekend de uitbraak redelijk onder controle en zijn de cijfers relatief erg kloppend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:04

laughterline schreef:
Wij hebben er als team voor gekozen samen om niet te rijden, inderdaad voor het geval dat er iets met ons gebeurd. Je weet het natuurlijk nooit. De paarden zullen wel lekker fris zijn als we het weer gaan oppakken :+ Maar man, wat mis ik het!

We zitten nu in lockdown level 3 (level 5 is complete lockdown, level 1 bijna normaal). Je mag nu tussen 6u sochtends en 6u savonds wandelen en joggen fietsen etc. Maar je mag nog steeds geen familie of vrienden bezoeken. Mag nog geen stranden op of surfen.. provincies zijn op slot... mensen worden gek hier. Inbraken worden erger etc. Economie gaat kapot maar het is inderdaad kiezen voor economie of gezondheid? Ja wat doe je dan....

Pfff ja dat lijkt me heel lastig. Ik hoorde van vrienden van me op Rhodes dat ze daar binnenkort wel weer studenten naar de campus willen halen maar dat het nog erg onduidelijk is hoe ze dat willen gaan doen met vervoer.. Hopelijk kan het ook bij jullie snel afgeschaald worden! Wel goede keuze denk ik, om het rijden even te laten voor wat het is.

sureido
Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:08

Ik zie wel dat de lijn daar nog steeds stijgend is met het aantal besmettingen, das wel gek als iedereen echt binnen zat. Of komt dat door het testbeleid?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, chinnie, janna, Kayleigh__, luxx, nimbletje, thequeensmum en 72 bezoekers