Bondscoach Andrew Heffernan: "Veel geleerd deze dagen"

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nieuwsredactie
Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Bondscoach Andrew Heffernan: "Veel geleerd deze dagen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 19:23

KNHS
Algemeen
Ingezonden door JPitty
[ img ]
Merel Blom en Rumour Has It N.O.P. in Caen 2014. Foto: Marjo

Sinds begin dit jaar is Andrew Heffernan de nieuwe bondscoach van de eventingruiters van TeamNL. De afgelopen dagen was hij voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis in Nederland om verschillende trainingen te geven of bij te wonen. Op gepaste afstand observeerde hij zijn pupillen. “Het waren zeer nuttige dagen”, vertelt de in Engeland gevestigde trainer.

Andrew Heffernan reed vorig jaar zelf nog verschillende Nations Cup wedstrijden en kwam de afgelopen jaren voor Nederland aan de start op een aantal grote internationale kampioenschappen. Zo reed hij met Millthyme Corolla op de Olympische Spelen van Londen en was hij met Boleybawn Ace lid van het team dat historisch brons won op het wereldkampioenschap in 2014 in Frankrijk. Veel van de gevestigde Nederlandse eventingruiters kent Heffernan daarmee als teamgenoot. In zijn rol van bondscoach leert hij nu ook de nieuwe generatie beter kennen. Voor de coronacrisis waren er al enkele dressuur- en springtrainingen, maar voor het eerst dit jaar werd er ook in het terrein getraind onder leiding van Heffernan.

“Donderdag hebben we in Ermelo een springtraining gedaan, vrijdag ben ik bij Rob Ehrens geweest en zaterdag hebben we een terreintraining gedaan. Het waren zeer interessante dagen en een super gelegenheid om verschillende ruiters en paarden beter te leren kennen.
De springtraining donderdag werd gedaan door Mans Buurman. Ik was daar zeer tevreden over, wij zitten denk ik heel goed op een lijn. Vrijdag had Merel Blom springles bij Rob Ehrens, dat was interessant en het was leuk dat de televisie langs kwam. Mooie reclame voor de sport.”

De terreintraining op zaterdag was op Hippisch Centrum De Schalm in Renswoude. Een locatie met volop ruimte waardoor de corona-maatregelen prima konden worden opgevolgd.
“Het was de eerste keer dat ik met veel van de ruiters in het terrein aan het werk was. Dat is altijd even wennen, helemaal als je niet op je eigen locatie werkt, maar het ging goed en was een zeer nuttige dag. Ik heb veel geleerd over het temperament van een aantal ruiters en de paarden zeker beter leren kennen, we weten waar we aan moeten werken. Vooral de controle en rijdbaarheid van de paarden moet bij een aantal beter.”
Naast de training van de senioren maakte Heffernan ook tijd om één groep jeugd- en ponyruiters te trainen.

“Door de coronacrisis is er nog weinig te zeggen over de rest van het jaar. We moeten afwachten hoe het zich verder ontwikkelt, gezondheid gaat voor alles. Het is goed dat er verschillende trainingsmogelijkheden zijn en komen. De hele situatie rond corona is natuurlijk vreselijk, maar voor verschillende ruiters en paarden is deze periode denk ik helemaal niet slecht. Even de druk er af en tijd voor wat andere dingen, heeft ook positieve kanten. Er is daardoor wat minder haast en meer ontspanning. Ik heb een aantal paarden gezien die het afgelopen jaar duidelijk sterker zijn geworden, ik weet zeker dat deze langere periode zonder wedstrijden daar positief aan bijgedragen heeft. Het is fijn om iets langer de tijd te hebben om echt goed voorbereid te zijn.”

Heffernan heeft zelf zijn thuisbasis op het prachtige Somerford Park Farm nabij Manchester waar volop trainingsmogelijkheden zijn. “Ik heb het idee dat we in Engeland door de corona maatregelen nog iets minder mogen dan hier in Nederland. Voor de training van mijn paarden maakt dat gelukkig niet uit, we hebben op het terrein ruimte en mogelijkheden genoeg. Hopelijk kunnen we allemaal nog wat wedstrijden rijden dit jaar, mijn paarden zijn er in ieder geval klaar voor.”

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: abbie_h, Annefleur200, Cirano, Dieyar, Eleeke, foxytoffee, henshem, karinmanon, rocky_1995, Rosa_, Saintelette, Selente, shirleyp, tessaroos, Zeeuwsemeid en 57 bezoekers