Te veel selenium kan leiden tot vergiftiging

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Te veel selenium kan leiden tot vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-20 12:48

Laatst bijgewerkt door Suikerspinda op 24-05-20 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aantal mg aangepast naar de juiste hoeveelheid

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Te veel selenium kan leiden tot vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:04

Zo, wie is er nu weer wakker geworden bij de Hoefslag?

Badeendje
Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Te veel selenium kan leiden tot vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:09

Paracelsus stelde al in de zestiende eeuw: de dosis maakt het vergif.

Zinvol om bij een vermoeden van een seleniumkort dus eerst te testen of dit daadwerkelijk het geval is, of dat er wat anders aan de hand is.

Elk bad heeft er eendje.

palousa_boy
Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:10

Te veel is nooit goed.. wel een schokkende ontdekking dat dit dus ook voor selenium geld :+

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Te veel selenium kan leiden tot vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:13

Dat is toch al heel lang bekend? Daar wordt altijd voor gewaarschuwd bij selenium.

Je kunt bijvoorbeeld vaak beter een Vitamine E-supplement geven zonder selenium, zodat je dat niet overdoseert. En dan eventueel los selenium erbij.

Radiostilte
Berichten: 980
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Te veel selenium kan leiden tot vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:25

Goh dit is toch geen nieuws? Dit weet men allang. In Amerika zijn ooit 21 polo paarden overleden bij een kampioenschap omdat zij de ‘verkeerde’ dosis selenium toegediend kregen. Maar ik snap opzich wel dat hier nu weer aandacht aan wordt gegeven. Want er is wel een selenium hype gaande. En in veel supplementen zit het nu ook. Zag laats al weer dat er ‘reclame’ voor gemaakt werd omdat dit ook zal helpen bij artrose etc. Maar in je gewone krachtvoer zit ook selenium. Als je ook nog een paar supplementen er tegen aan gooit waar het in zit. Moet je wel echt oppassen. Ik snap dus wel dat hier weer wat aandacht aan besteden niet zo verkeerde is.

Anomien
Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:27

Ibbel schreef:
Zo, wie is er nu weer wakker geworden bij de Hoefslag?


Precies mijn gedachte. En toch is het goed dat het onder de aandacht blijft. Aangezien de gemiddelde paarden eigenaar snel naar middeltjes grijpt en adviseert.

Maar hoop wel dat iedereen weet dat teveel altijd slecht is.

Mama van mijn lieve meisjes

irmaz
Berichten: 4667
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:50

20 mg per dag? Moet dat geen 2 mg zijn? :oo
Staat mij iets van bij dat boven de 5mg per dag al schadelijk kan zijn voor een paard.


artikel Hoefslag schreef:
De ernst van de symptomen bij een seleniumvergiftiging is afhankelijk van de hoeveelheid selenium en de tijd dat het zich in het lichaam heeft opgebouwd. Symptomen als bloedarmoede, gebrek aan vitaliteit, slechte vacht, brekende staartharen en scheuren in de hoeven kunnen wijzen op een vergiftiging. Bij twijfel, wordt het aangeraden om een dierenarts te contacteren. Daarnaast is het mogelijk om het ruwvoer te laten testen, wanneer bekend is wat er aan selenium in het voer zit, kan de rest van het rantsoen hier op worden afgestemd.


Dit zijn overigens ook de symptomen van een tekort aan selenium.

MarjanB
Berichten: 16305
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:59

Daantj__ schreef:
Goh dit is toch geen nieuws? Dit weet men allang. In Amerika zijn ooit 21 polo paarden overleden bij een kampioenschap omdat zij de ‘verkeerde’ dosis selenium toegediend kregen. Maar ik snap opzich wel dat hier nu weer aandacht aan wordt gegeven. Want er is wel een selenium hype gaande. En in veel supplementen zit het nu ook. Zag laats al weer dat er ‘reclame’ voor gemaakt werd omdat dit ook zal helpen bij artrose etc. Maar in je gewone krachtvoer zit ook selenium. Als je ook nog een paar supplementen er tegen aan gooit waar het in zit. Moet je wel echt oppassen. Ik snap dus wel dat hier weer wat aandacht aan besteden niet zo verkeerde is.


Denk dat dat supplement silicium is waar ze nu reclame voor maken.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:39

20mg klopt echt niet. :(
2mg is voor een pony van 450 kilo genoeg.
ik weet niet helemaal precies meer, maar boven de 5mg per dag was dacht ik slecht.
is het wel zo dat door de droogte er vaak wat meer selenium in het ruwvoer zit en het dus wel belangrijk is om te kijken wat je nou eigenlijk per dag aan je dier heeft via supplementen en ander extra voer :j

Juut
Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:43

Silicium heeft idd een rol bij atrose, doordat het een bouwsteen is voor oa kraakbeen.

Maar selenium tekort en teveel toont zich ook in slechte kwaliteit vacht en hoeven... Het verschil is dat bij selenium teveel het paard een knoflook-adem heeft, en bij tekort oa slecht werkende schildklier en slechtwerkende alvleesklier.
Juist doordat er overlappingen zijn maakt het lastig goed in te schatten of, wat en hoeveel je aan supplementen geeft. Het is heel goed kijken naar symptomen, naar wat je voert. En ook nog rekening houdend met interacties. Bij twijfel zou ik het nog wel waard vinden een algemeen bloedonderzoek te laten doen. Ok, het laat vooral zien wat je paard net heeft gegeten, maar de extremen komen er wel uit.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Suikerspinda
Correspondent
Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:44

irmaz schreef:
20 mg per dag? Moet dat geen 2 mg zijn? :oo
Staat mij iets van bij dat boven de 5mg per dag al schadelijk kan zijn voor een paard.

ellepel schreef:
20mg klopt echt niet. :(
2mg is voor een pony van 450 kilo genoeg.

Jullie hebben helemaal gelijk. De bron waar wij het artikel vandaan hebben heeft het aangepast en wij zodoende zojuist ook, o.a. dankzij de tip van een oplettende bokker!

Mizora
Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Te veel selenium kan leiden tot vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:25

Over selenium gaan een aantal minimale en maximale waardes rond.

Het CVB, het nederlandse diervoedingsinstituut, geeft aan dat een paard minimaal 0.3mg Se/100kg lichaamsgewicht nodig heeft.
Het NRC, het amerikaanse diervoedingsinstituut, werkt met 2 waarden. De ene is minimaal 0.2mg Se/100kg lichaamsgewicht, de ander is gebaseerd op aantal kg droge stof (ds) voer. Waarbij voer ruwvoer, krachtvoer en supplementen bij elkaar is. Hierbij gaan ze bij paarden op rust of lichte arbeid uit van 2% lichaamsgewicht aan voeropname en bij paarden met medium en zware arbeid uit van 2.5% lichaamsgewicht. Voor beide groepen houden ze 0.1mg/kg ds voer aan. Dus 0.2-0.25mg Se/100kg lichaamsgewicht.

Uit onderzoek is gebleken dat het immuunsysteem beter blijkt te functioneren als er 0.5mg Se/100kg gevoerd wordt i.p.v. 0.2-0.3mg Se/100kg.

Qua toxische bovengrens houden zowel het CVB als het NRC 4-5mg Se/100kg aan. Dit is extreem veel en in Nederland eigenlijk alleen te veroorzaken met heftig overdoseren van een seleniumsupplement. Zelfs met een mineralenbrok is de kans groot dat je met andere mineralen of vitaminen over de toxische bovengrens gaat.

Voor mijzelf (en dus mijn adviezen) houd ik de bovengrens aan van 1mg Se/100kg lichaamsgewicht, omdat ik toch wel eens signalen heb gezien dat er in het grijze gebied tussen de 1 en 4mg Se/100kg lichte vergiftigingsverschijnselen zichtbaar worden.

Voor een paard van 500kg betekent dit het volgende:
- 1mg Se in het complete rantsoen (ruwvoer + krachtvoer + supplementen) is het minimum volgens het NRC
- 1.5mg Se is het minimum volgens het CVB
- 2.5mg Se geeft een verbetering van het immuunsysteem t.o.v. de 1 en 1.5mg Se
- 5mg Se is een veilige bovengrens waarbij er geen risico op vergiftiging
- 20mg Se is de laagste toxische bovengrens die in de literatuur wordt aangehouden
- 25mg Se is de bovenste toxische bovengrens die in de literatuur wordt aangehouden

De waarschuwingen over het gevaar van seleniumvergiftiging komt o.a. uit de VS, waar gebieden zijn met een zeer hoog seleniumgehalte in de grond. Paarden komen oorspronkelijk uit deze gebieden. Hier is selenium toevoegen aan het voer inderdaad gevaarlijk.

In Nederland is een seleniumtekort veel waarschijnlijker. Zeker veulens lopen een flink vergroot risico op een dusdanig ernstig tekort dat dit dodelijk kan zijn: https://www.horsetalk.co.nz/2017/06/06/ ... nds-foals/

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:40

helemaal super geweldig bedankt voor de uitleg +:)+ _/-\o_


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Ubermetrics en 23 bezoekers