Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
VogeltjeM
Berichten: 3726
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:53

Hoe het wettelijk geregeld is weet ik niet. Maar als je als bijrijder geen bijdrage betaalt vind ik het redelijk om het 50/50 te doen. Als je als bijrijder wel betaalt, zou ik het als eigenaar zijnde gewoon betalen.

Het is wel iets om het vooraf over te hebben als je een bijrijder neemt.

Instagram: lusitano_roux


SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:54

Dus als ik het goed lees is er geen mogelijkheid om het paard veilig vast te zetten en het dier is dus ook niet echt zo opgevoed dat het perfect stilstaat... dus je zit altijd te sukkelen met 100 dingen tegelijk terwijl je het dier in de gaten moet houden?

Ik zou als eigenaar vooral heel blij zijn dat mijn bijrijder en mijn paard niet meer hebben dan schaafwonden, want dit is gewoon een heel onveilige situatie om mee te beginnen.

Ikzelf zou, als de bijrijder alle regels gevolgd heeft (dus alles doet zoals afgesproken) en er gebeurt nog wat, alles op mij nemen. Jij voorziet de omstandigheden en de opvoeding, niet je bijrijder.

En als het wél door toedoen van de bijrijder was, zou ik het alsnog zelf betalen, maar gewoon niet meer willen dat ze komen.

Het is je eigen paard en je kiest voor het risico. Het idee van het nemen van een verzorgpaard/ bijrijdpaard is net het niet dragen van die risico's. Ik vind dat sommigen het wel heel mooi maken; ze nemen een paard, ze verhalen deel van de kosten en het risico op een derde partij die ook nog eens de verzorging op zich neemt wanneer zij niet kunnen en ze kunnen die persoon buiten gooien zodra ze daar zin in hebben.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 24-05-20 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

wemkelover
Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:54

bel de verzekering en kijk wat er mogelijk is. Wat vind en wil de eigenaar eigenlijk, ben je al met haar in gesprek geweest?

Ik knijp in ieder geval in mijn handjes op dit moment waar ik rijd. Gratis, alles zelf mogen weten en bepalen. Gebruik maken van trailer en bus om te trekken. Gaat er eens wat stuk dat niet van mezelf is (bijna alles is van mezelf dat scheelt weer). Wordt er niet verwacht dat ik het zomaar vergoed tenzij het nalatigheid is geweest maar kom daar al zo lang dat niet aan orde is.

je werkt met levende haven, soms gaat het niet helemaal zoals het moet gaan, kan gebeuren. Paard kan schrikken of whatever... dat hou je met dieren.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:59

Het beste zou zijn ,wanneer je een bijrijder neemt,om een contract te maken waarin je dit soort zaken vastlegt.Het is nu nog vrij goed afgelopen maar er kunnen ook hele ernstige ongelukken gebeuren die niet met het vergoeden van een hoofdstel of vest zijn op te lossen.

Marjo
Berichten: 37151
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:05

girlyggirl schreef:
Maar wacht ff... dat jij deze vraag stelt wil dus aangeven dat je eigenlijk vind / hoopt dat de eigenaar de boel moet vergoeden?? Jij let dus eigenlijk niet goed op en daardoor raakt het paard van het erf (gevaarlijk) daarbij sloopt het het hoofdstel van iemand anders en vraag jij je af of jij dat moet vergoeden?!en vind je het zelfs normaal om te bedenken dat ze jouw kleding vergoed omdat je gevallen bent?? Pfff in dit geval zou ik zeggen prima! Maar ook meteen einde aan verzorgen van mijn paard.


Nee. Dit zegt ze letterlijk nergens en het is ook zeker niet zo gegaan zoals hoe jij het stelt.

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:06

Eigenaar is aansprakelijk. Maar als je het netjes wilt afhandelen koop je een nieuw Hoofdstel.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Tiggs
Berichten: 7502
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:13

SinneJ schreef:
Dus als ik het goed lees is er geen mogelijkheid om het paard veilig vast te zetten en het dier is dus ook niet echt zo opgevoed dat het perfect stilstaat... dus je zit altijd te sukkelen met 100 dingen tegelijk terwijl je het dier in de gaten moet houden?

Ik zou als eigenaar vooral heel blij zijn dat mijn bijrijder en mijn paard niet meer hebben dan schaafwonden, want dit is gewoon een heel onveilige situatie om mee te beginnen.

Ikzelf zou, als de bijrijder alle regels gevolgd heeft (dus alles doet zoals afgesproken) en er gebeurt nog wat, alles op mij nemen. Jij voorziet de omstandigheden en de opvoeding, niet je bijrijder.

En als het wél door toedoen van de bijrijder was, zou ik het alsnog zelf betalen, maar gewoon niet meer willen dat ze komen.

Het is je eigen paard en je kiest voor het risico. Het idee van het nemen van een verzorgpaard/ bijrijdpaard is net het niet dragen van die risico's. Ik vind dat sommigen het wel heel mooi maken; ze nemen een paard, ze verhalen deel van de kosten en het risico op een derde partij die ook nog eens de verzorging op zich neemt wanneer zij niet kunnen en ze kunnen die persoon buiten gooien zodra ze daar zin in hebben.


SinneJ, wat verwoord je mijn gedachten goed!
Ik zou alleen iemand bij mijn paard willen die ik minimaal 99% vertrouw. Als er dan iets gebeurt, pech voor mij als eigenaar. Ik kies dan immers voor de wijze van huisvesting, de luxe van het tuig etc.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:14

Over de schaafwond. Misschien tetanusinjectie halen?

Oliiviia
Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:23

SinneJ schreef:
Dus als ik het goed lees is er geen mogelijkheid om het paard veilig vast te zetten en het dier is dus ook niet echt zo opgevoed dat het perfect stilstaat... dus je zit altijd te sukkelen met 100 dingen tegelijk terwijl je het dier in de gaten moet houden?

Ik zou als eigenaar vooral heel blij zijn dat mijn bijrijder en mijn paard niet meer hebben dan schaafwonden, want dit is gewoon een heel onveilige situatie om mee te beginnen.

Ikzelf zou, als de bijrijder alle regels gevolgd heeft (dus alles doet zoals afgesproken) en er gebeurt nog wat, alles op mij nemen. Jij voorziet de omstandigheden en de opvoeding, niet je bijrijder.

En als het wél door toedoen van de bijrijder was, zou ik het alsnog zelf betalen, maar gewoon niet meer willen dat ze komen.

Het is je eigen paard en je kiest voor het risico. Het idee van het nemen van een verzorgpaard/ bijrijdpaard is net het niet dragen van die risico's. Ik vind dat sommigen het wel heel mooi maken; ze nemen een paard, ze verhalen deel van de kosten en het risico op een derde partij die ook nog eens de verzorging op zich neemt wanneer zij niet kunnen en ze kunnen die persoon buiten gooien zodra ze daar zin in hebben.


Dat is natuurlijk het probleem, of alles is gegaan zoals zou moeten, is nogal subjectief.
Iemand anders had deze reactie misschien al ver op voorhand zien aankomen of had anders gehandeld met een nerveus paard. Het paard kan ook net nerveus zijn geworden door bepaalde handelingen, dat zijn allemaal dingen die voor interpretatie vatbaar zijn.

Ik vind gewoon dat als je aan zoiets begint, je toch bewust moet zijn van het feit dat het nog steeds dieren zijn en fouten kunnen gemaakt worden (en je daar dus gewoon ook verantwoordelijk voor bent). De fout op het dier steken, daar heb je natuurlijk niets aan in dit geval.

Ik vind de reactie van 'ze moet maar geen hoofdstel van 150 euro gebruiken' trouwens echt op z'n zachtst gezegd vreemd. Daar ben je je toch van bewust als bijrijder? Of moet de eigenaar in goedkoper spul voorzien speciaal voor de bijrijder met misschien verminderd comfort voor paard en ruiter?
Je weet toch ook wel dat als je achter het stuur van iemands Porsche kruipt en ergens tegen rijdt, dat de kosten waarschijnlijk een pak hoger zullen liggen dan dat bij een goedkopere wagen?

viewtopic.php?f=217&t=1588307
Whoever said money can't buy happiness never owned a horse

Anomien
Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:24

anjali schreef:
Het beste zou zijn ,wanneer je een bijrijder neemt,om een contract te maken waarin je dit soort zaken vastlegt.Het is nu nog vrij goed afgelopen maar er kunnen ook hele ernstige ongelukken gebeuren die niet met het vergoeden van een hoofdstel of vest zijn op te lossen.


Wet gaat boven zo’n contract.

Bij ernstige ongelukken dien je echt de wet te volgen.

Bij dit onderwerp, schade aan trui en hoofdstel, is er nog wel wat ruimte om er een andere invulling aan te geven dan de wet zegt. Uiteraard in overleg.

Maar bij letsel echt niet meer hoor! Ik zou echt de kriebels krijgen van eigenaren die bij zulke zware onderwerpen ineens met een contract komen...
dat is echt niet correct! Daarvoor geldt een wet!

Mama van mijn lieve meisjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:26

Knert schreef:
anjali schreef:
Het beste zou zijn ,wanneer je een bijrijder neemt,om een contract te maken waarin je dit soort zaken vastlegt.Het is nu nog vrij goed afgelopen maar er kunnen ook hele ernstige ongelukken gebeuren die niet met het vergoeden van een hoofdstel of vest zijn op te lossen.


Wet gaat boven zo’n contract.

Bij ernstige ongelukken dien je echt de wet te volgen.

Bij dit onderwerp, schade aan trui en hoofdstel, is er nog wel wat ruimte om er een andere invulling aan te geven dan de wet zegt. Uiteraard in overleg.

Maar bij letsel echt niet meer hoor! Ik zou echt de kriebels krijgen van eigenaren die bij zulke zware onderwerpen ineens met een contract komen...
dat is echt niet correct! Daarvoor geldt een wet!


Dat hangt er maar helemaal vanaf of iets dwingend recht is. Als dat niet zo is, kun je er vanaf wijken in een contract.

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:28

Oliiviia schreef:
Dat is natuurlijk het probleem, of alles is gegaan zoals zou moeten, is nogal subjectief.
Iemand anders had deze reactie misschien al ver op voorhand zien aankomen of had anders gehandeld met een nerveus paard. Het paard kan ook net nerveus zijn geworden door bepaalde handelingen, dat zijn allemaal dingen die voor interpretatie vatbaar zijn.

Ik vind gewoon dat als je aan zoiets begint, je toch bewust moet zijn van het feit dat het nog steeds dieren zijn en fouten kunnen gemaakt worden (en je daar dus gewoon ook verantwoordelijk voor bent). De fout op het dier steken, daar heb je natuurlijk niets aan in dit geval.

Ik vind de reactie van 'ze moet maar geen hoofdstel van 150 euro gebruiken' trouwens echt op z'n zachtst gezegd vreemd. Daar ben je je toch van bewust als bijrijder? Of moet de eigenaar in goedkoper spul voorzien speciaal voor de bijrijder met misschien verminderd comfort voor paard en ruiter?
Je weet toch ook wel dat als je achter het stuur van iemands Porsche kruipt en ergens tegen rijdt, dat de kosten waarschijnlijk een pak hoger zullen liggen dan dat bij een goedkopere wagen?


De veiligheid van de situatie is niet voor interpretatie vatbaar en de kunde van de bijrijder dient ingeschat te worden door de eigenaar alvorens het dier aan hen toe te vertrouwen zonder toezicht.

Het risico van de bijrijder is steeds dat ze niet mogen terugkomen als ze het niet goed doen. Maar verder is het risico gewoon voor de eigenaar, wettelijk gezien en ook moreel gezien. Ik vind het echt heel gemakkelijk om als eigenaar alles maar bij de bijrijder te leggen. Ofwel zorg je voor een veilige omgeving waarin weinig kan misgaan, ofwel doe je alles zelf ofwel betaal je een professional. Maar iemand vragen om én te betalen én risico op zich te nemen is gewoon niet correct. Dan wil je gewoon alle voordelen en niet de nadelen.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:39

Oliiviia schreef:
Ik vind de reactie van 'ze moet maar geen hoofdstel van 150 euro gebruiken' trouwens echt op z'n zachtst gezegd vreemd. Daar ben je je toch van bewust als bijrijder? Of moet de eigenaar in goedkoper spul voorzien speciaal voor de bijrijder met misschien verminderd comfort voor paard en ruiter?
Je weet toch ook wel dat als je achter het stuur van iemands Porsche kruipt en ergens tegen rijdt, dat de kosten waarschijnlijk een pak hoger zullen liggen dan dat bij een goedkopere wagen?

Inderdaad erg treurige reacties. Daarbij is 150 voor een hoofdstel ook helemaal niet overdreven. €50 wat hier wordt geopperd heb je geen degelijk leer voor. Dat is bizar slechte kwaliteit en gewoon erg sneu dat daar een koe voor gestorven is. Wat voor leven de betreffende koe gehad heeft kun je je daar ook nog bij afvragen. Of wat voor leven de arbeider heeft die het in elkaar genaaid heeft.. Nee hoor, laat mij maar honderden euro's neer tellen voor hoofdstellen die door Europese vakmensen van Europees leer gemaakt zijn en die mede daarom een heel leven comfortabel mee gaan. Tenzij je het sloopt natuurlijk.

Een tijd terug sprak ik iemand die een bijdrage vroeg aan bijrijders enkel en alleen om kapotte spullen mee te vervangen. Ik begrijp nu waarom. Gelukkig ben ik ook opgevoed met het idee dat je betaald voor geleend materiaal dat je sloopt. Of dat nou met opzet of een ongeluk was.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:44

Oliiviia schreef:
SinneJ schreef:
Dus als ik het goed lees is er geen mogelijkheid om het paard veilig vast te zetten en het dier is dus ook niet echt zo opgevoed dat het perfect stilstaat... dus je zit altijd te sukkelen met 100 dingen tegelijk terwijl je het dier in de gaten moet houden?

Ik zou als eigenaar vooral heel blij zijn dat mijn bijrijder en mijn paard niet meer hebben dan schaafwonden, want dit is gewoon een heel onveilige situatie om mee te beginnen.

Ikzelf zou, als de bijrijder alle regels gevolgd heeft (dus alles doet zoals afgesproken) en er gebeurt nog wat, alles op mij nemen. Jij voorziet de omstandigheden en de opvoeding, niet je bijrijder.

En als het wél door toedoen van de bijrijder was, zou ik het alsnog zelf betalen, maar gewoon niet meer willen dat ze komen.
Ik heb eigenaren gekend die fraai en duur tuig voor hun paard hadden maar dat alleen gebruikten als ze zelf reden. Hun bijrijders moesten het doen met oude goedkope spullen.Groot gelijk toch,dat exotische hoofdstel met zilverbeslag en turkooisstenen kun je duidelijk veel beter voor jezelf houden....
Het is je eigen paard en je kiest voor het risico. Het idee van het nemen van een verzorgpaard/ bijrijdpaard is net het niet dragen van die risico's. Ik vind dat sommigen het wel heel mooi maken; ze nemen een paard, ze verhalen deel van de kosten en het risico op een derde partij die ook nog eens de verzorging op zich neemt wanneer zij niet kunnen en ze kunnen die persoon buiten gooien zodra ze daar zin in hebben.


Dat is natuurlijk het probleem, of alles is gegaan zoals zou moeten, is nogal subjectief.
Iemand anders had deze reactie misschien al ver op voorhand zien aankomen of had anders gehandeld met een nerveus paard. Het paard kan ook net nerveus zijn geworden door bepaalde handelingen, dat zijn allemaal dingen die voor interpretatie vatbaar zijn.

Ik vind gewoon dat als je aan zoiets begint, je toch bewust moet zijn van het feit dat het nog steeds dieren zijn en fouten kunnen gemaakt worden (en je daar dus gewoon ook verantwoordelijk voor bent). De fout op het dier steken, daar heb je natuurlijk niets aan in dit geval.

Ik vind de reactie van 'ze moet maar geen hoofdstel van 150 euro gebruiken' trouwens echt op z'n zachtst gezegd vreemd. Daar ben je je toch van bewust als bijrijder? Of moet de eigenaar in goedkoper spul voorzien speciaal voor de bijrijder met misschien verminderd comfort voor paard en ruiter?
Je weet toch ook wel dat als je achter het stuur van iemands Porsche kruipt en ergens tegen rijdt, dat de kosten waarschijnlijk een pak hoger zullen liggen dan dat bij een goedkopere wagen?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:45

Mij lijkt het zo logisch dat je wanneer je iets leent van iemand, hier een paard en harnachement, dat je dat ook heel en in goede toestand teruggeeft. En als er iets stukgaat dat je dat laat herstellen of vervangt.
Als er iets misgaat is het meestal de fout van de ruiter, niet van het paard.
In geval het paard of de infrastructuur niet veilig zijn, dan begin je er beter niet aan.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:48

Okay mij post is helemaal verkeerd terecht gekomen. Ik zei dat ik eigenaren kende die hun bijrijders met goedkope oude spullen lieten rijden en hun dure fraaie zadel en hoofdstel voor zichzelf hielden.Zadels en hoofdstellen met zilverbeslag en turkooisstenen.Lekker voor jezelf houden.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:50

Ja, leuk, Anjali, maar ook voor het paard is het een stuk comfort.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:56

moonfish13 schreef:
Ik vind het onder dezelfde categorie vallen als mijn auto lenen, er een flinke kras op rijden en dan zelf wel effe met een verfstift bijwerken.
De kras zit er nog, en mijn auto is niet meer wat het was, ondanks dat je het minder ziet.
Eens en nooit meer is en einde vriendschap.
Zelf geen auto hebben en mijne lenen, wat ik je dan gun, maar bij schade mij met een lelijke kras laten zitten.
Sta je met je goede bedoelingen.
Met het hoofdstel vind ik het niet anders.

Maar wat nu als je je auto aan iemand uitleent en diegene rijdt er een deuk in doordat de rem niet naar behoren bleek te werken? Van wie zou je dan verwachten dat die de rekening van de schade zou betalen?

In de tijd dat ik verzorger was is er nooit wat stuk gegaan en wat ben ik daar blij om als ik hier lees.

huricane
Berichten: 785
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:07

De helft vind dat de verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar, de ander bij de verzorgster.
Ik denk dat hier niemand het eens zal worden.
Ik zie het paard van iemand verzorgen niet als het paard “lenen”, als eigenaar zoek je vaak een verzorger omdat je zelf minder tijd hebt of wat voor een rede dan ook.
Een verzorger helpt een eigenaar hier dus mee en moet vaak ook nog een bijdrage betalen.
Ik heb zelf nooit verzorgers voor mijn paard gehad, wel iemand die haar 5 jaar uitgebracht heeft in de springsport.
Hier betaalde ik voor, er is nooit iets kapot gegaan, maar als dat wel het geval was geweest, was het nooit in me opgekomen om dat op de ruiter te verhalen......(mijn paard, ik vraag aan ruiter om te rijden, mijn verantwoording.....zo zie ik het)
Maar zoals ik al schreef, daar zijn de meningen verdeeld over.


Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 13:13

SinneJ schreef:
Dus als ik het goed lees is er geen mogelijkheid om het paard veilig vast te zetten en het dier is dus ook niet echt zo opgevoed dat het perfect stilstaat... dus je zit altijd te sukkelen met 100 dingen tegelijk terwijl je het dier in de gaten moet houden?

Naja, we hebben wel een "poetsplaats" waar we altijd poetsen en op-/afzadelen etc. Maar het is wel onderdeel van het terrein. Afzetten doen we dmv een lint maar dat is knie/bovenbeen hoogte dus als ze echt weg willen lukt dat idd wel. En die is eigenlijk ook meer bedoelt om de rest van de paarden van de poetsplaats weg te houden als we daar bezig zijn.
Verder hebben we wel gewoon ringen in de muur maar ik heb niet de optie om een paard tussen 2 touwen in te zetten of in een stal oid.

En normaal gesproken blijft ze prima staan als ze weet dat er nog wat om haar nek/hoofd zit dus ik haal eigenlijk altijd het hoofdstel er uit om gelijk het halster om te doen. Maar in die halve seconde dat ik daar mee bezig was bedacht zij dus idd wel dat ze er vandoor kon gaan.
Nu schijnt ze in het verleden bij vorige bijrijders wel eens eerder dit soort dingen geprobeert/uitgehaald te hebben en qua karakter is ze soms gewoon een beetje bijzonder. Absoluut een gevoelige merrie die best wel sterk ergens op kan reageren. Niet erg, alleen maar leuk een beetje karakter, maar in dit geval wrs ook een opeenstapeling van zaken waarbij ik dan wrs gewoon een inschattingsfout heb gemaakt. oliebol happens, kan gebeuren en ben ook absoluut niet van plan om de schuld bij iemand anders neer te leggen. Schieten we allebei niks mee op en ben er ook wel overtuigd dat we er linksom of rechtsom samen wel uit gaan komen :)

Ben vooral blij dat het verder relatief lijkt mee te vallen en baal idd meer van dat er van haar wat kapot is dan van mijzelf. Het liefst zou ik het dus ook gewoon via mijn verzekering proberen te regelen, het voelt toch als mijn verantwoordelijkheid en ik betaal immers niet voor niks voor zo'n AV. Maar dit is ook voor het eerst in 12 jaar dat ik dit mee maak. Maar als ik het zo lees zullen we het wrs dus toch via die van haar moeten proberen.

Marie111 schreef:
Over de schaafwond. Misschien tetanusinjectie halen?

Die is gelukkig nog een jaar of 2-3 goed :) Maar dankjewel voor het noemen want had er idd niet aan gedacht!

Verder iedereen bedankt voor de reacties!
Ik filter maar een beetje naar wat van toepassing is en verder vindt ik het juist wel een leuk sociaal experiment om te zien welke conclusies sommige mensen trekken adhv informatie die wel of niet beschikbaar is :')

daffodil
Berichten: 10429
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:17

Nou....mijn paard heeft dus schade aan een berijder veroorzaakt en dat werd toch echt voor de volle 100 procent op mij als eigenaar verhaald. Ook al rijdt ze op eigen risico, is ze volwassen. Je paard valt onder je WA verzekering en je bent als zodanig verzekerd voor schade aan anderen.

Schade aan je paard en/of spullen is een goeie, denk dat je als eigenaar alleen echt iets hebt als je aan kunt tonen dat er onzorgvuldig mee omgegaan is en dat lijkt me hier niet het geval hoor.

Overigens heb ik dus twee verzorgers, als een van die twee me zou bellen dat de hufter er van tussen gegaan is, zijn hoofdstel gesloopt heeft, iemand over straat gesleurd heeft, zou ik me alleen druk maken of je wel helemaal in orde bent want dat zou ik echt super vervelend vinden en nooit verwachten dat je dan de kosten van een hoofdstel voor je rekening neem.......

Rodevlinder
Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:19

Ik ben benieuwd wat de verzekering zegt.
Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik (ook even afhakken van wat het hoofdstel kostte) betalen of in ieder geval voor een groot deel meebetalen.
Als eigenaar zou ik het in dit geval prettig vinden als mijn bijrijdster meebetaald, maar dit niet perse verwachten.

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:20

Tip: bel eerst je eigen verzekering.

Zeg dat je door een onhandige samenloop van omstandigheden het paard van iemand anders hebt laten ontsnappen.
Dat de verwondingen gelukkig meevallen, maar dat er wel een tuigonderdeel gesneuveld is, nieuwprijs van (hoe duur was het? 260 ofzo?)

De kans is heel groot dat als jíj tegen jóuw verzekeraar zegt dat het jouw onhandigheid was, gewoon een ongelukje, dat ze niet eens moeilijk doen.
Zeker als je bijna nooit wat claimt.


Die ene keer in 16 jaar dat ik wat heb gevraagd aan mijn avp, kreeg ik dat ook zonder enige moeilijkdoenerij.
Had de vriend wiens telefoon ik -ook in een suf ongelukje waar eigenlijk twee 'schuld' hadden- nooit verwacht.
Maar hij kreeg dat gewoon supernetjes vergoed.

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:31

Dat is idd wat ik ook denk Femke. Bovendien hangt het ook van je AVP af. Vaak zijn ze behoorlijk coulant als jij niet vaak wat claimt.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Tessebes
Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:24

Femke_Tweety schreef:
Tip: bel eerst je eigen verzekering.

Zeg dat je door een onhandige samenloop van omstandigheden het paard van iemand anders hebt laten ontsnappen.
Dat de verwondingen gelukkig meevallen, maar dat er wel een tuigonderdeel gesneuveld is, nieuwprijs van (hoe duur was het? 260 ofzo?)

De kans is heel groot dat als jíj tegen jóuw verzekeraar zegt dat het jouw onhandigheid was, gewoon een ongelukje, dat ze niet eens moeilijk doen.
Zeker als je bijna nooit wat claimt.


Die ene keer in 16 jaar dat ik wat heb gevraagd aan mijn avp, kreeg ik dat ook zonder enige moeilijkdoenerij.
Had de vriend wiens telefoon ik -ook in een suf ongelukje waar eigenlijk twee 'schuld' hadden- nooit verwacht.
Maar hij kreeg dat gewoon
supernetjes vergoed.


Klinkt toch een beetje als verzekeringsfraude... Eerlijk duurt het langst. Vertel gewoon hoe de vork in de steel zit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers