Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:18

moonfish13 schreef:
Ik zou dus nooit akkoord gaan met reparatie in dit geval.
Het wordt nooit meer zoals het was, als ik daar mee afgescheept werd was het voor mij dus klaar per direct.
Ik stel mijn paard en spullen ter beschikking, zodat jij ook kunt genieten van een paard voor eerlijk is eerlijk relatief weinig.
En zonder financieel risico qua dierenarts etc.
Als mijn dure hoofdstel dan kapot gaat zou ik het echt niet kunnen verkroppen dat de schoenmaker mijn hoofdstel wat in drie stukken lag nog repareert en ik het daar mee mag doen.
Het heeft ook gewoon een klap gehad, en ik ben heel zuinig op mijn spullen.
Ik zou dan echt denken lekker dan, je mag mijn paard lenen, mijn spullen, en nu je mijn hoofdstel per ongeluk sloopt mag ik het hier mee doen?
Dan was het einde verhaal voor mij.
Profiteren van mijn paard voor weinig en als je een keer schade maakt mag ik het doen met een fiks gerepareerd hoofdstel?
Nee, echt niet. :n

Ik vind het onder dezelfde categorie vallen als mijn auto lenen, er een flinke kras op rijden en dan zelf wel effe met een verfstift bijwerken.
De kras zit er nog, en mijn auto is niet meer wat het was, ondanks dat je het minder ziet.
Eens en nooit meer is en einde vriendschap.
Zelf geen auto hebben en mijne lenen, wat ik je dan gun, maar bij schade mij met een lelijke kras laten zitten.
Sta je met je goede bedoelingen.
Met het hoofdstel vind ik het niet anders.

Wauw lezen is ook moeilijk he. Ik zeg toch duidelijk zadelmaker. Wie weet is er een zadelmaker die de kapotte onderdelen kan vervangen :roll:


Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:19

Daarom moeten heel veel mensen maar geen bijrijder nemen nee die hebben blijkbaar compleet geen idee. Tuurlijk kan je uit fatsoen dat vergoeden echter gaan die aansprakelijkheids wetten nog veel verder. Toen ik van een paard gevallen was en afgevoerd met ambulance kreeg ik een paar weken later van de verzekering een telefoontje. Van wie het paard was waar ik op reed. Als die van mijzelf was dat deden ze niks en als het een ander paard was dan graag gegevens eigenaar want dan zouden ze alle kosten daar gaan verhalen omdat eigenaar aansprakelijk is.

Dus als ts bij wijze van door paard was overlopen hierbij en naast de schade die het nu gemaakt heeft ook letsel toegebracht had is dat voor risico van de eigenaar.

Tessebes
Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:20

Voor het hoofdstel zal vanuit de verzekering niks vergoed worden. Ik zou zelf voorstellen een deel te betalen.
Voor de kleding zou je de eigenaar aansprakelijk kunnen stellen via de verzekering. Afhankelijk van hoe hoog het eigen risico is. Ik zou niet het eigen risico laten betalen natuurlijk, maar als de verzekering wat zou vergoeden, valt het te proberen in goed overleg met de eigenaresse. Het kost haar tenslotte niks extra.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:23

Yvank_ schreef:
Daarom moeten heel veel mensen maar geen bijrijder nemen nee die hebben blijkbaar compleet geen idee. Tuurlijk kan je uit fatsoen dat vergoeden echter gaan die aansprakelijkheids wetten nog veel verder. Toen ik van een paard gevallen was en afgevoerd met ambulance kreeg ik een paar weken later van de verzekering een telefoontje. Van wie het paard was waar ik op reed. Als die van mijzelf was dat deden ze niks en als het een ander paard was dan graag gegevens eigenaar want dan zouden ze alle kosten daar gaan verhalen omdat eigenaar aansprakelijk is.

Dus als ts bij wijze van door paard was overlopen hierbij en naast de schade die het nu gemaakt heeft ook letsel toegebracht had is dat voor risico van de eigenaar.


Daar voelt de eigenaar niks van; dat lossen de verzekeringsmaatschappijen onderling op ;)

Ik zou het zeer fatsoenlijk vinden het hoofdstel te vergoeden. Ik zou me als bijrijder zo schuldig voelen dat spullen kapot zijn en dat het paard schade heeft opgelopen. Nee, voor mij geen bijrijder. Ik houd het liever zelf in de hand om dit soort situaties te voorkomen.

_Wen_
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:30

Ik lees echt met grote verbazing alle heftige reacties m.b.t. 'goed fatsoen' en 'niet meer welkom bij mijn paard'. Er vanuit gaande dat dit gewoon een eenmalig ongelukje is en niet door toedoen van bijrijder is gebeurd zou ik als eigenaar mijn eigen hoofdstel vergoeden en de schade aan de kleding van mijn bijrijder. Mijn paard, mijn verantwoordelijkheid. Zo is dat nu eenmaal voor de wet.

Mocht een verzekering nog iets kunnen betekenen, dan is dat mooi meegenomen.

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:32

Jou schade is sowieso de AVP van de eigenaar van het paard. Hoofdstel hangt echt af van de verzekering. Wij hebben een AVP die zelfs schade die onze zoon in eigen huis maakt vergoed (wel met ER meen ik...) en ze zijn daar ook vrij makkelijk mee dus kan me voorstellen dat zo’n hoofdstel dan ook zonder problemen vergoed wordt maar dat hangt echt van je pakket af.

Even informeren dus bij verzekering.
Als verzekering niks zou doen ben je juridisch gezien niks verplicht aan de eigenaar. Anderszinds heb je ook een niet-juridische relatie en zou ik het als eigenaar toch wel waarderen als je zo’n hoofdstel zou vergoeden of tegemoet zou komen in de kosten, maar dat is persoonlijk en zul je zelf moeten inschatten hoe de eigenaar van je paard daar over denkt.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

har166
Berichten: 2031
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:35

Poekkie schreef:
Persoonlijk zou ik als bijrijder hier alle kosten op mij nemen. Jij hebt zelf immers ook erg onhandig gedaan met op een gegeven moment de teugels om de nek laten en verder niks, had dan eerst het halster om de hals geknoopt als ze zo onrustig is. Als eigenaar zou ik het niet fair vinden om dan opeens een nieuw hoofdstel of deel van een hoordstel te moeten betalen (ok, misschien geef ik achteraf nog een deel toe als de bijrijder aanbiedt alles te betalen, maar zeker niet als het als een verplichting voelt).

Hoe het wettelijk zit weet ik niet, wss het omgekeerde. Wel weet ik dat als mijn bijrijder juridisch is gaan navragen hoe het wettelijk zit om zo voordelig mogelijk onder haar ongelukken 'uit te komen' (als ik het zo mag formuleren), dat het vertrouwen zodanig is geschonden dat er afscheid wordt genomen.


Alleen de teugels om de hals hoeft niet gek te zijn. Mijn strategie was altijd het halster om de hals houden en dan hoofdstel indoen. Toen ik de eerstekeer mijn nieuwe pony zadelde deed hij een stap naar achteren, schrok dat hij nog vast stond, maakt een rare beweging waardoor het halster van zijn hals schoot en rende vervolgens weg. De teugels die om zijn hals zaten waren dus ook kapot. Oftewel tegenwoordig doe ik het halster af en doe dan zijn hoofdstel in, hij blijft een pasje naar achteren zetten en nu niks aan de hand. Kan dus ook gewoon domme pech zijn. Als een stalgenoot of bijrijder ( die ik niet heb ) dit was overkomen dan had ik ze niet de schuld gegeven, MAAR stel dat iemand de ' oude strategie ' nu zou gebruiken en er gaat iets stuk dan was ik not amused geweest want dit was te voorkomen.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

M_D_H
Berichten: 17448
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:41

Yvank_ schreef:
Elco schreef:
Ts valt onder je aansprakelijkheids verzekering, jij veroorzaakt schade aan derden.
Dus idd gewoon even je verzekering bellen. je eigen schade valt daar niet onder.

Nee dat werkt bij paarden niet zo de eigenaar is altijd verantwoordelijk voor gedragingen van zijn dier. Tenzij je aan kan tonen met bewijs het compleet jou fout is. En dat je verkeerd gehandeld hebt. Een paard dat er vandoor gaat zal daar niet onder vallen dat valt onder gedragingen van het dier.

En een verzekering kan dat veel beter bepalen dan de bokkers die denken het beter te weten en te kunnen beoordelen vanaf een scherm.

Het is heel simpel ts, als jij iets kapot maakt van een derden is het jouw aansprakelijkheidsverzekering die je daarvoor kan aanspreken.
Nu vanwege het paard wordt het iets lastiger maar het is niet per definitie zo dat de eigenaar altijd zelf aansprakelijk is. In bepaalde gevallen is de bijrijdster dat ook, ook als een paard schrikt.

Dus, stel deze vraag alsjeblieft niet op bokt, want dan krijg je allemaal meningen en mensen die denken het te weten. Stel deze vraag gewoon aan je verzekeraar, die kan je hier echt antwoord op geven.

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:53

M_D_H schreef:
Yvank_ schreef:
Nee dat werkt bij paarden niet zo de eigenaar is altijd verantwoordelijk voor gedragingen van zijn dier. Tenzij je aan kan tonen met bewijs het compleet jou fout is. En dat je verkeerd gehandeld hebt. Een paard dat er vandoor gaat zal daar niet onder vallen dat valt onder gedragingen van het dier.

En een verzekering kan dat veel beter bepalen dan de bokkers die denken het beter te weten en te kunnen beoordelen vanaf een scherm.

Het is heel simpel ts, als jij iets kapot maakt van een derden is het jouw aansprakelijkheidsverzekering die je daarvoor kan aanspreken.
Nu vanwege het paard wordt het iets lastiger maar het is niet per definitie zo dat de eigenaar altijd zelf aansprakelijk is. In bepaalde gevallen is de bijrijdster dat ook, ook als een paard schrikt.

Dus, stel deze vraag alsjeblieft niet op bokt, want dan krijg je allemaal meningen en mensen die denken het te weten. Stel deze vraag gewoon aan je verzekeraar, die kan je hier echt antwoord op geven.


Grappig dat je enerzijds zegt dat bokt er geen verstand van heeft, maar anderzijds wel een advies geeft wat ook nog maar gedeeltelijk juist is.

Er is op bokt ooit een duidelijk artikel hierover geschreven:
C_arola @ [TAO] FAQ TAO

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

puppy1128
Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:56

Blacky94 schreef:
Het ging hierbij om een Rambo Micklem en dus niet een hoofdstel van 50 euro ofzo. Een paar tientjes had me ook niet zoveel uitgemaakt maar met zo'n hoofdstel plus teugels zit je zo op 150-200 euro.
Ik ben echt de beroerdste niet en weet wat de risico's zijn. Maar dat bedrag zelf ophoesten naast mijn eigen kapotte kleding komt het toch al snel op een redelijk bedrag. En verwachten dat zij voor zoiets even de helft of wat dan ook betaald voelt ook niet helemaal fair. Maar misschien ben ik daarin wel te lief ofzo.


Geen optie om in delen te betalen? Dus elke maand x bedrag? Hoef je het niet in 1 keer te betalen, maar ook niet 'schuldig' te voelen omdat je het helemaal of deels niet betaald.

Tiggs
Berichten: 7502
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:11

Tancreda4 schreef:
Oh wat een lastige! Maar mijn eerste gevoel zegt, als het mijn paard en mijn verzorgster zou zijn en ze er weinig aan kon doen (paard blijkt al dagen nerveus), dan is het oliebol happens en zou ik dr niks aanrekenen of verwachten dat er wordt betaald. Het zijn gebruiksvoorwerpen en door een verzorgster te nemen, en te laten rijden, neem ik zelf dat risico. Is het nalatigheid vind ik het wat anders en zou het misschien wat discutabeler zijn. Maar m'n verzorgster zou nooit meer iets durven denk ik daarna. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

Je kunt altijd kijken wat je verzekering hierbij kan betekenen. Dat verschilt ook per verzekering.


Dit. Het zou echt niet in mijn hoofd opkomen dat mijn bijrijdster dan het hoofdstel zou moeten vergoeden. Zeker niet als ik zelf voor zo'n duur ding kies en mijn bijrijdster geen alternatief heeft.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

hoikimmmy
Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:12

Ik heb met mijn vorige bijrijdpaard altijd alles betaald. Maar ik mocht ook echt alles en hoefde haar niet te betalen. Ook al had ze me nooit verteld dat het een sloper was. In de wei er vandoor gaan moest van haar met hoofdstel dan ophalen en die heeft hij kapot getrokken. Halsters wel en met zadel blijven haken toen ik de stal uitliep. Was gelukkig alleen beugelriem stuk.

Ik vraag voor mijn merrie wel een klein leasebedrag. Maar dat is dus gewoon voor het onderhouden van mijn spullen. Staat ook in het contract. De kosten zijn verder gewoon voor mij maar verwacht wel dat je netjes met mijn paard omgaat. Dus niet expres onoplettend bezig bent en risico's neemt.

huricane
Berichten: 785
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:19

_Wen_ schreef:
Ik lees echt met grote verbazing alle heftige reacties m.b.t. 'goed fatsoen' en 'niet meer welkom bij mijn paard'. Er vanuit gaande dat dit gewoon een eenmalig ongelukje is en niet door toedoen van bijrijder is gebeurd zou ik als eigenaar mijn eigen hoofdstel vergoeden en de schade aan de kleding van mijn bijrijder. Mijn paard, mijn verantwoordelijkheid. Zo is dat nu eenmaal voor de wet.

Mocht een verzekering nog iets kunnen betekenen, dan is dat mooi meegenomen.


Ik ben het hier helemaal mee eens, mijn paard, mijn verantwoordelijkheid.
Eigenaar vraagt toch om een bijrijder, haar paard gaat er vandoor, ik zou blij zijn dat er geen lichamelijk letsel is bij de bijrijder.
Als je bang bent dat je spullen kapot gaan, dan moet je er niet iemand anders aan laten zitten, kan er ook niks gebeuren ;)

tita
Berichten: 19745
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:22

Je mag gebruikmaken van mijn paard en spullen.... wil niet zeggen dat je alles kapot mag maken en daarna wijzen met je vingertje dat is jouw paard en spullen

30-11-2015
03-07-2018


Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 10:25

Kirrietje schreef:
Ik denk dat een heleboel mensen toch verkeerd lezen. Het komt op mij over dat ts het gewoon inderdaad wil vergoeden. Ze wilt graag weten of er een verzekering is die dit zou vergoeden (die van haar of die van de eigenaar) zodat dat scheelt in de kosten.
Als iemand iets van mij zou slopen en zou kijken bij zijn verzekering of er een deel vergoed word zou ik daar niet boos om worden. Ik bedoel zolang het maar gewoon netjes betaald word, of dat nou linksom of rechtsom is.
En volgens mij baalt ts ook niet alleen van haar vest :+ ze geeft het alleen maar aan om dus aan te geven dat ze dubbele kosten zou hebben.
Ik zag dat er morgen naar de verzekering word gebeld, ben benieuwd wat daar uitkomt!
Mijn vriend heeft hier toen bij mij thuis zijn telefoon laten vallen en scherm was kapot. Inboedel verzekering van mijn moeder gebeld en het stond de volgende dag meteen op zijn rekening (wel eigen risico van 150 euro) maar het scherm was toen nog niet eens gerepareerd, ze vroegen ook niet om bonnetjes of foto’s. Denk dat het echt wel meevalt hoe moeilijk sommige verzekeringen doen hoor. Zeker als je gewoon all risk verzekerd bent.

Dankje, precies dit idd. Voelde me al bijna de boeman als ik sommige andere reacties lees :')

Oliiviia
Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:29

Lastige situatie, maar ik denk wel dat ik dit zou vergoeden.
Ik zou me al te schuldig voelen over de schade bij het paard, dat overigens niet zomaar op te lossen is met geld.
Enkele 'schaafwondjes' kunnen in het slechtste geval leiden tot infectie en eventuele lymfangitis en dan zit er een heel ander prijskaartje aan....

Ik vind persoonlijk ook dat je de verantwoordelijkheid over het dier draagt zolang jij er mee bezig bent. Je weet hoe het dier zich kan gedragen en je kiest er dan ook voor om er mee te werken/rijden. Om het dan te gaan steken op 'ja het paard is nerveus of lastig' vind ik een beetje flauw. Ik verwacht dat iemand die bezig is met mijn paard op zelfstandige basis, zelf een oordeel kan vellen over wat wel of niet mogelijk is met het dier in bepaalde omstandigheden. Uiteraard is een inschattingsfout altijd mogelijk, maar daar ga ik als eigenaar niet voor opdraaien...
De eventuele dierenartskosten zouden al voor de eigenaar zijn, dan is die materiële vergoeding toch het minste lijkt mij :=

Overigens is in België normaal de persoon die het paard op dat moment 'onder controle' heeft, aansprakelijk. Helaas is dat vaak een grijze zone en voor vrije interpretatie mogelijk, zoals dat met veel wetgeving het geval is :+

viewtopic.php?f=217&t=1588307
Whoever said money can't buy happiness never owned a horse

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:59

tita schreef:
Je mag gebruikmaken van mijn paard en spullen.... wil niet zeggen dat je alles kapot mag maken en daarna wijzen met je vingertje dat is jouw paard en spullen



Doet de manier waarop iets kapot gaat er ook toe? Het is niet alsof ze met een schaar het leer aan het doorknippen is :')

Voor mij maakt het echt uit of het foutief menselijk handelen is geweest of gedrag vh paard

Gepassioneerd Recreatieruiter ♡

girlyggirl
Berichten: 3088
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:19

Maar wacht ff... dat jij deze vraag stelt wil dus aangeven dat je eigenlijk vind / hoopt dat de eigenaar de boel moet vergoeden?? Jij let dus eigenlijk niet goed op en daardoor raakt het paard van het erf (gevaarlijk) daarbij sloopt het het hoofdstel van iemand anders en vraag jij je af of jij dat moet vergoeden?!en vind je het zelfs normaal om te bedenken dat ze jouw kleding vergoed omdat je gevallen bent?? Pfff in dit geval zou ik zeggen prima! Maar ook meteen einde aan verzorgen van mijn paard.

girlyggirl
Berichten: 3088
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:20

Oliiviia schreef:
Lastige situatie, maar ik denk wel dat ik dit zou vergoeden.
Ik zou me al te schuldig voelen over de schade bij het paard, dat overigens niet zomaar op te lossen is met geld.
Enkele 'schaafwondjes' kunnen in het slechtste geval leiden tot infectie en eventuele lymfangitis en dan zit er een heel ander prijskaartje aan....

Ik vind persoonlijk ook dat je de verantwoordelijkheid over het dier draagt zolang jij er mee bezig bent. Je weet hoe het dier zich kan gedragen en je kiest er dan ook voor om er mee te werken/rijden. Om het dan te gaan steken op 'ja het paard is nerveus of lastig' vind ik een beetje flauw. Ik verwacht dat iemand die bezig is met mijn paard op zelfstandige basis, zelf een oordeel kan vellen over wat wel of niet mogelijk is met het dier in bepaalde omstandigheden. Uiteraard is een inschattingsfout altijd mogelijk, maar daar ga ik als eigenaar niet voor opdraaien...
De eventuele dierenartskosten zouden al voor de eigenaar zijn, dan is die materiële vergoeding toch het minste lijkt mij :=

Overigens is in België normaal de persoon die het paard op dat moment 'onder controle' heeft, aansprakelijk. Helaas is dat vaak een grijze zone en voor vrije interpretatie mogelijk, zoals dat met veel wetgeving het geval is :+


Precies dit

luxx
Berichten: 3502
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:37

Je hoeft er geen hoofdstel van 150 euro om te hangen hè? Blacky betaald een vergoeding ook nog, het is niet zo dat ze gratis gebruik maakt van iemands paard. Uit haar berichten heb ik niet de indruk dat ze haar kleding vergoed wil hebben maar zij heeft zelf ook schade. Blijkbaar staat ze op een plek waar geen stallen zijn, een paddock paradise, ze had dus niet de mogelijkheid om het anders te doen zoals ik het lees. Wanneer de eigenaar erop zou staan dat ik het hoofdstel zou vergoeden zou ik voorstellen om 50 euro bij te dragen, een redelijke prijs voor een gewoon hoofdstel, dat de eigenaar er zo'n duur hoofdstel aan hangt is niet mijn verantwoordelijkheid. De eigenaar vraagt een vergoeding, waardoor ze waarschijnlijk ook duurdere spullen aan dat paard kan hangen, maar wanneer er dan iets stuk gaat kun je niet verwachten dat de bijrijder dan ook nog jouw dure tuig gaat betalen. Stel dat ze op het paard rijdt in het bos, paard maakt een rare sprong en bezeerd zich waardoor er een dierenarts bij moet komen, moet de bijrijder deze kosten dan ook op zich nemen?

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

Veldbloem
Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:43

Blacky94 schreef:
Kirrietje schreef:
Ik denk dat een heleboel mensen toch verkeerd lezen. Het komt op mij over dat ts het gewoon inderdaad wil vergoeden. Ze wilt graag weten of er een verzekering is die dit zou vergoeden (die van haar of die van de eigenaar) zodat dat scheelt in de kosten.
Als iemand iets van mij zou slopen en zou kijken bij zijn verzekering of er een deel vergoed word zou ik daar niet boos om worden. Ik bedoel zolang het maar gewoon netjes betaald word, of dat nou linksom of rechtsom is.
En volgens mij baalt ts ook niet alleen van haar vest :+ ze geeft het alleen maar aan om dus aan te geven dat ze dubbele kosten zou hebben.
Ik zag dat er morgen naar de verzekering word gebeld, ben benieuwd wat daar uitkomt!
Mijn vriend heeft hier toen bij mij thuis zijn telefoon laten vallen en scherm was kapot. Inboedel verzekering van mijn moeder gebeld en het stond de volgende dag meteen op zijn rekening (wel eigen risico van 150 euro) maar het scherm was toen nog niet eens gerepareerd, ze vroegen ook niet om bonnetjes of foto’s. Denk dat het echt wel meevalt hoe moeilijk sommige verzekeringen doen hoor. Zeker als je gewoon all risk verzekerd bent.

Dankje, precies dit idd. Voelde me al bijna de boeman als ik sommige andere reacties lees :')

Waarschijnlijk zijn dat de reacties van mensen die alleen de OP gelezen hebben, en vervolgens de rest vh topic niet meer.
Gistermiddag gebeurd, morgen de verzekering bellen, al met de eigenaar overlegd, eerste zorgen aan het dier: volgens mij ben je verantwoordelijk bezig en komt het wel goed! :)

Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:44

girlyggirl schreef:
Maar wacht ff... dat jij deze vraag stelt wil dus aangeven dat je eigenlijk vind / hoopt dat de eigenaar de boel moet vergoeden?? Jij let dus eigenlijk niet goed op en daardoor raakt het paard van het erf (gevaarlijk) daarbij sloopt het het hoofdstel van iemand anders en vraag jij je af of jij dat moet vergoeden?!en vind je het zelfs normaal om te bedenken dat ze jouw kleding vergoed omdat je gevallen bent?? Pfff in dit geval zou ik zeggen prima! Maar ook meteen einde aan verzorgen van mijn paard.


Nee dat ze hoopt dat dit gewoon door de verzekering kan worden opgelost jeetje kunnen mensen niet meer lezen?!

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

M_D_H
Berichten: 17448
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:44

secricible schreef:
M_D_H schreef:

En een verzekering kan dat veel beter bepalen dan de bokkers die denken het beter te weten en te kunnen beoordelen vanaf een scherm.

Het is heel simpel ts, als jij iets kapot maakt van een derden is het jouw aansprakelijkheidsverzekering die je daarvoor kan aanspreken.
Nu vanwege het paard wordt het iets lastiger maar het is niet per definitie zo dat de eigenaar altijd zelf aansprakelijk is. In bepaalde gevallen is de bijrijdster dat ook, ook als een paard schrikt.

Dus, stel deze vraag alsjeblieft niet op bokt, want dan krijg je allemaal meningen en mensen die denken het te weten. Stel deze vraag gewoon aan je verzekeraar, die kan je hier echt antwoord op geven.


Grappig dat je enerzijds zegt dat bokt er geen verstand van heeft, maar anderzijds wel een advies geeft wat ook nog maar gedeeltelijk juist is.

Er is op bokt ooit een duidelijk artikel hierover geschreven:
C_arola @ [TAO] FAQ TAO


Lezen is natuurlijk echt super lastig :')

Ik zeg: Ga naar je verzekeraar toe, zij zijn de enige die je hierop het antwoord kunnen geven.
Wat is daar precies niet juist aan?
Wat ik zeg over de aansprakelijkheid klopt ook, ik werk toevallig als financieel adviseur, en aangezien ik al mijn diploma's op orde moet hebben wil ik mijn werk mogen uitvoeren en ik ze recentelijk verlengd heb middels examen zou je er van uit mogen gaan dat er geen fout zit in mijn opmerking.
Overigens zeg ik dus nergens dat de bijrijdster hierin aansprakelijk is of niet, ik zeg dat het afhangt van de situatie en dat als TS het echt wil weten zij naar haar verzekeraar moet gaan omdat die als enige hierop antwoord kan geven.

Maar then again, lezen is moeilijk :O

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:47

_lauraaa_ schreef:
moonfish13 schreef:
Ik zou dus nooit akkoord gaan met reparatie in dit geval.
Het wordt nooit meer zoals het was, als ik daar mee afgescheept werd was het voor mij dus klaar per direct.
Ik stel mijn paard en spullen ter beschikking, zodat jij ook kunt genieten van een paard voor eerlijk is eerlijk relatief weinig.
En zonder financieel risico qua dierenarts etc.
Als mijn dure hoofdstel dan kapot gaat zou ik het echt niet kunnen verkroppen dat de schoenmaker mijn hoofdstel wat in drie stukken lag nog repareert en ik het daar mee mag doen.
Het heeft ook gewoon een klap gehad, en ik ben heel zuinig op mijn spullen.
Ik zou dan echt denken lekker dan, je mag mijn paard lenen, mijn spullen, en nu je mijn hoofdstel per ongeluk sloopt mag ik het hier mee doen?
Dan was het einde verhaal voor mij.
Profiteren van mijn paard voor weinig en als je een keer schade maakt mag ik het doen met een fiks gerepareerd hoofdstel?
Nee, echt niet. :n

Ik vind het onder dezelfde categorie vallen als mijn auto lenen, er een flinke kras op rijden en dan zelf wel effe met een verfstift bijwerken.
De kras zit er nog, en mijn auto is niet meer wat het was, ondanks dat je het minder ziet.
Eens en nooit meer is en einde vriendschap.
Zelf geen auto hebben en mijne lenen, wat ik je dan gun, maar bij schade mij met een lelijke kras laten zitten.
Sta je met je goede bedoelingen.
Met het hoofdstel vind ik het niet anders.

Wauw lezen is ook moeilijk he. Ik zeg toch duidelijk zadelmaker. Wie weet is er een zadelmaker die de kapotte onderdelen kan vervangen :roll:


Al is het een zadelmaker, dan nog wil ik het niet.
Dus zoveel verschil is er voor mij niet hoor.
Mijn orthopedische schoenmaker kan ook mooie dingen maken, maar mij gaat het erom dat alles een rotklap gehad heeft.
Plus het wordt nooit meer wat het was.

Joltsje
Berichten: 9020
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:50

hey TS

ik lees iemand die er gewoon goed uit wil komen. die snapt dat de wereld niet zwart wit is en ff wat tegenslagen heeft gehad en dus niet zo ff 300 euro op de plank heeft liggen. je goede intenties in je achterhoofd de reacties hier maar ff een beetje filteren.

het is al vaak gezegd, wettelijk denk ik dat de eigenaar verantwoordelijk is. ze zou dan jou kleding moeten vergoeden. het paard heeft dat jou immers aangedaan. hoofdstel is dan niet vergoed en zou ze nieuw moeten kopen. dit is wettelijk (en pin me er niet op vast, heb er niet voor gestudeerd).

als ik kijk naar fatsoen, dan is het een ander verhaal. ik heb zelf paarden gehad en de laatste 10 jaar ben ik bijrijder geweest. ik weet hoe duur een eigen paard is en daarom ben ik altijd schappelijk naar de eigenaren. ik heb nog nooit voor het bijrijden betaald trouwens. als mij dit zou overkomen zou ik zelf een nieuw hoofdstel kopen.

jou financiele situatie is nu ff lastig. misschien kijken hoe dit op te lossen. misschien wil de eigenaar een bijdrage doen of betaal je het haar later in delen weer terug

Be your best self


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aalmel, rubia13, Vajramani en 36 bezoekers