Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 05:31

Elco schreef:
Ts valt onder je aansprakelijkheids verzekering, jij veroorzaakt schade aan derden.
Dus idd gewoon even je verzekering bellen. je eigen schade valt daar niet onder.

Nee dat werkt bij paarden niet zo de eigenaar is altijd verantwoordelijk voor gedragingen van zijn dier. Tenzij je aan kan tonen met bewijs het compleet jou fout is. En dat je verkeerd gehandeld hebt. Een paard dat er vandoor gaat zal daar niet onder vallen dat valt onder gedragingen van het dier.


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 05:34

Bij verzekeringen krijg je ook behalve wettelijk ook nog eens een deeltje eigen verantwoordelijkheid. Dus je hebt kans dat ze al niet alles uitkeren. Het miepen over je eigen kleding vind ik in dit geval zo not done. Paard stond op dat moment onder jou verantwoordelijkheid, neem die dan ook.

prugelpiet
Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 05:54

moonfish13 schreef:
Ik zou dus nooit akkoord gaan met reparatie in dit geval.
Het wordt nooit meer zoals het was, als ik daar mee afgescheept werd was het voor mij dus klaar per direct.
Ik stel mijn paard en spullen ter beschikking, zodat jij ook kunt genieten van een paard voor eerlijk is eerlijk relatief weinig.
En zonder financieel risico qua dierenarts etc.
Als mijn dure hoofdstel dan kapot gaat zou ik het echt niet kunnen verkroppen dat de schoenmaker mijn hoofdstel wat in drie stukken lag nog repareert en ik het daar mee mag doen.
Het heeft ook gewoon een klap gehad, en ik ben heel zuinig op mijn spullen.
Ik zou dan echt denken lekker dan, je mag mijn paard lenen, mijn spullen, en nu je mijn hoofdstel per ongeluk sloopt mag ik het hier mee doen?
Dan was het einde verhaal voor mij.
Profiteren van mijn paard voor weinig en als je een keer schade maakt mag ik het doen met een fiks gerepareerd hoofdstel?
Nee, echt niet. :n

Ik vind het onder dezelfde categorie vallen als mijn auto lenen, er een flinke kras op rijden en dan zelf wel effe met een verfstift bijwerken.
De kras zit er nog, en mijn auto is niet meer wat het was, ondanks dat je het minder ziet.
Eens en nooit meer is en einde vriendschap.
Zelf geen auto hebben en mijne lenen, wat ik je dan gun, maar bij schade mij met een lelijke kras laten zitten.
Sta je met je goede bedoelingen.
Met het hoofdstel vind ik het niet anders.


Het zijn maar spullen hoor >;)

Sterker nog, het zijn gebruiksvoorwerpen. Dat kan nou eenmaal stuk gaan/beschadigen.

I am because you were

_Nelleke_
Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 06:20

Tsja, het zou mij als eigenaar ook uitmaken hoe je paard normaal is. Mijn haflinger neemt geregeld hapjes uit niet eetbare dingen zoals zadels of hoofdstellen. Als dat bij iemand anders zou gebeuren zou ik dat gewoon zien als domme pech en het zelf vergoeden. Maar als datzelfde paard, wat er in 13jr bij mij nog nooit in blinde paniek vandoor is gegaan, bij mijn bijrijder ineens in blinde paniek vandoor gaat, dan zou ik me toch wel afvragen of mijn bijrijder wel zo handig bezig is geweest.

Ik lees dat het paard in kwestie al meerdere dagen ril is en de eigenaresse leek ook niet erg verbaasd. Ik zou middelen en 50/50 doen.

capopjekop
Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 06:48

Blacky94 schreef:
Het ging hierbij om een Rambo Micklem en dus niet een hoofdstel van 50 euro ofzo. Een paar tientjes had me ook niet zoveel uitgemaakt maar met zo'n hoofdstel plus teugels zit je zo op 150-200 euro.
Ik ben echt de beroerdste niet en weet wat de risico's zijn. Maar dat bedrag zelf ophoesten naast mijn eigen kapotte kleding komt het toch al snel op een redelijk bedrag. En verwachten dat zij voor zoiets even de helft of wat dan ook betaald voelt ook niet helemaal fair. Maar misschien ben ik daarin wel te lief ofzo.


Ik vind je daarin niet te lief hoor. Mss dat het op het gebied van recht zo kan dat je een vergoeding kan vragen aan de eigenaar. Maar iemand vertrouwt jou haar kostbare bezit toe. Daar zitten risico's aan want je werkt met levende dieren.

Als ik de eigenaresse zou zijn en je zou om een nieuwe broek komen vragen dan zou ik serieus overwegen geen bijrijder meer te nemen.

Ik zou met haar om de tafel gaan zitten en het bespreken.

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 07:02

Oh wat een lastige! Maar mijn eerste gevoel zegt, als het mijn paard en mijn verzorgster zou zijn en ze er weinig aan kon doen (paard blijkt al dagen nerveus), dan is het oliebol happens en zou ik dr niks aanrekenen of verwachten dat er wordt betaald. Het zijn gebruiksvoorwerpen en door een verzorgster te nemen, en te laten rijden, neem ik zelf dat risico. Is het nalatigheid vind ik het wat anders en zou het misschien wat discutabeler zijn. Maar m'n verzorgster zou nooit meer iets durven denk ik daarna. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

Je kunt altijd kijken wat je verzekering hierbij kan betekenen. Dat verschilt ook per verzekering.

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 07:04

Voor mij geldt de ongeschreven regel dat als ik iets kapot maak dan vervang ik het. In dit geval was het het paard maar dat zie ik wel als mijn verantwoording want ik was tenslotte met het paard bezig. Ik zou de eigenaar een nieuw hoofdstel aanbieden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 07:06

Jessix schreef:
Voor mij geldt de ongeschreven regel dat als ik iets kapot maak dan vervang ik het. In dit geval was het het paard maar dat zie ik wel als mijn verantwoording want ik was tenslotte met het paard bezig. Ik zou de eigenaar een nieuw hoofdstel aanbieden.

Dit heb ik zo ook altijd gedaan toen ik nog geen eigen paarden had.
En zou het ook waarderen als een bijrijder zo zou denken.
Voor mij als eigenaar groeit het geld net zo goed niet aan een boompje en zou het erg zuur vinden als ik dan mijn net nieuwe hoofdstel zelf weer zou moeten kopen.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Sansevieria
Berichten: 4180
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 07:07

prugelpiet schreef:
moonfish13 schreef:
Ik zou dus nooit akkoord gaan met reparatie in dit geval.
Het wordt nooit meer zoals het was, als ik daar mee afgescheept werd was het voor mij dus klaar per direct.
Ik stel mijn paard en spullen ter beschikking, zodat jij ook kunt genieten van een paard voor eerlijk is eerlijk relatief weinig.
En zonder financieel risico qua dierenarts etc.
Als mijn dure hoofdstel dan kapot gaat zou ik het echt niet kunnen verkroppen dat de schoenmaker mijn hoofdstel wat in drie stukken lag nog repareert en ik het daar mee mag doen.
Het heeft ook gewoon een klap gehad, en ik ben heel zuinig op mijn spullen.
Ik zou dan echt denken lekker dan, je mag mijn paard lenen, mijn spullen, en nu je mijn hoofdstel per ongeluk sloopt mag ik het hier mee doen?
Dan was het einde verhaal voor mij.
Profiteren van mijn paard voor weinig en als je een keer schade maakt mag ik het doen met een fiks gerepareerd hoofdstel?
Nee, echt niet. :n

Ik vind het onder dezelfde categorie vallen als mijn auto lenen, er een flinke kras op rijden en dan zelf wel effe met een verfstift bijwerken.
De kras zit er nog, en mijn auto is niet meer wat het was, ondanks dat je het minder ziet.
Eens en nooit meer is en einde vriendschap.
Zelf geen auto hebben en mijne lenen, wat ik je dan gun, maar bij schade mij met een lelijke kras laten zitten.
Sta je met je goede bedoelingen.
Met het hoofdstel vind ik het niet anders.


Het zijn maar spullen hoor ;(

Sterker nog, het zijn gebruiksvoorwerpen. Dat kan nou eenmaal stuk gaan/beschadigen.

Het zijn maar spullen hoor? :roll:
Dat iemand daar ook hard voor heeft moeten werken om te kunnen kopen wordt niet over nagedacht.

Nu weet ik weer waarom ik geen verzorgers meer wilde.
Net zo goed als dat ik geen auto, aanhanger od. meer uitleen.
Die instelling hebben nl blijkbaar veel mensen, en sorry, daar kan ik niks mee.
Zo zijn wij van thuis uit in ieder geval niet opgevoed.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!


__Sannne
Berichten: 5684
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 07:47

Duhelo schreef:
In België zou hier gewoon mijn Wa verzekering in tussenkomen. Ik heb nl (door mijn toedoen) schade gemaakt aan andermans materiaal. Vaak is er een franchise van 250 euro, dus enkel als de schade hoger is is het interessant om dit aan te geven.


WA verzekering? Wat hebben auto's te maken met een kapot hoofdstel?

Poekkie
Berichten: 7288
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 07:59

Persoonlijk zou ik als bijrijder hier alle kosten op mij nemen. Jij hebt zelf immers ook erg onhandig gedaan met op een gegeven moment de teugels om de nek laten en verder niks, had dan eerst het halster om de hals geknoopt als ze zo onrustig is. Als eigenaar zou ik het niet fair vinden om dan opeens een nieuw hoofdstel of deel van een hoordstel te moeten betalen (ok, misschien geef ik achteraf nog een deel toe als de bijrijder aanbiedt alles te betalen, maar zeker niet als het als een verplichting voelt).

Hoe het wettelijk zit weet ik niet, wss het omgekeerde. Wel weet ik dat als mijn bijrijder juridisch is gaan navragen hoe het wettelijk zit om zo voordelig mogelijk onder haar ongelukken 'uit te komen' (als ik het zo mag formuleren), dat het vertrouwen zodanig is geschonden dat er afscheid wordt genomen.

Paardengek in hart en nieren!

Dorien66
Berichten: 1633
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:08

__Sannne schreef:
Duhelo schreef:
In België zou hier gewoon mijn Wa verzekering in tussenkomen. Ik heb nl (door mijn toedoen) schade gemaakt aan andermans materiaal. Vaak is er een franchise van 250 euro, dus enkel als de schade hoger is is het interessant om dit aan te geven.


WA verzekering? Wat hebben auto's te maken met een kapot hoofdstel?

Veel mensen gooien de termen Wettelijke Aansprakelijkheid en Aansprakelijkheid door elkaar. Ik ga ervan uit dat __Sanne de laatste bedoelt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aansprake ... erzekering

instagram: @dorien_66

__Sannne
Berichten: 5684
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:09

Ga er maar vanuit dat Duhelo die bedoelde, niet ik. ;)

Dorien66
Berichten: 1633
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:22

__Sannne schreef:
Ga er maar vanuit dat Duhelo die bedoelde, niet ik. ;)

Sorry, ja ik bedoelde Duhelo :+

instagram: @dorien_66

Iris82
Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:24

Is ook heel logisch want voorheen heette de AVP ook de WA. En had je ook een WA verzekering voor de auto. Wellicht is dat in België nog steeds zo. :)

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Brainless
Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:30

Duhelo is van België.. dan moet je het wel goed verbeteren.

In België heet het BA-verzekering (burgelijke aansprakelijkheids verzekering) en niet zoals in Nederland AVP.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 24-05-20 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Cowgirl
Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:30

Citaat:
Als mijn dure hoofdstel dan kapot gaat zou ik het echt niet kunnen verkroppen dat de schoenmaker mijn hoofdstel wat in drie stukken lag nog repareert en ik het daar mee mag doen.


Beetje jammer dat je dit nou zo noemt.
Ik heb ik mijn bericht toch duidelijk gezet ZADELMAKER. Naar de schoenmaker ga je voor nieuwe zolen en je gaat naar een zadel/tuigmaker voor de reparatie van tuigage.

Als het hoofdstel op een plek is gebroken waar een nette reparatie gewoon kan waarom niet?
Maar TS heeft al verteld waar het stuk is en aangezien een Rambo hoofdstel bijna uit 1 stuk bestaat zie ik de kans erg klein dat het netjes gemaakt kan worden.

Bij Amazon koop je een nieuwe voor 134 euro.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

LDRD
Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:46


Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:54

Ïk zou het bij de eigenaar melden en vragen hoe ik het zou kunnen vergoeden.

Voor de rest vind ik heel raar om hele rechtzaken te gaan beginnen omdat je op de grond bent gevallen en nu en gat in je trui hebt.

Je kunt het doen, al kan ik je vertellen dat je dan geen vrienden meer overhoudt in het leven.

Fitzroy
Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:00

LDRD schreef:
Even dit artikel lezen daar staat je antwoord in : C_arola @ [TAO] FAQ TAO


Wat ik me dan afvraag in zo’n geval: moet de eigenaresse dan de bijrijder aansprakelijk stellen voor het kapotte hoofdstel en krijgt ze dan alsnog nul op het rekest? Want ik begrijp wel dat TS eigenaresse aansprakelijk kan stellen voor haar geleden schade zoals haar vest.
Maar het hoofdstel is denk ik gevalletje pech gehad dan?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:01

Blussem schreef:
Ïk zou het bij de eigenaar melden en vragen hoe ik het zou kunnen vergoeden.

Voor de rest vind ik heel raar om hele rechtzaken te gaan beginnen omdat je op de grond bent gevallen en nu en gat in je trui hebt.

Je kunt het doen, al kan ik je vertellen dat je dan geen vrienden meer overhoudt in het leven.

_O- waar heb je ik godsnaam gelezen dat ze een rechtzaak gaat beginnem :')

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Dreamybol
Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:04

Alle schade voortkomend uit de energie van een paard is voor rekening van de eigenaar. Zo staat het ergens vermeld in de polisvoorwaarden van een manegeverzekering.

Maar als bijrijder heb ik vergoed wat er stuk ging als ik ermee bezig ging. Ooit een longeersingel waar de drachtige merrie na een noodsprong mee aan een hek bleef hangen. Ook al vond de eigenaar het niet nodig. Het is toch ook je eer te na als je dat niet doet?

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


tita
Berichten: 19745
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:07

Jongens het gaat toch niet om het feit wie wat betaald en of je je verzekering moet inlichten.

Waar is je fatsoen om gewoon alle kapotte spullen te laten opdraaien aan de eigenaar.

30-11-2015
03-07-2018

Anoniem

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:11

Die hele verzekering zou mij niet zoveel kunnen schelen. Je hebt ook nog een stuk fatsoen. Ik ben van mening, dat de bijrijder in kwestie een nieuw hoofdstel zou moeten betalen. En gebeurt dat niet; zou ik dezelfde dag nog stoppen met de bijrijder in kwestie. Heel banketstaaf van de dierenarts rekening van je kat, maar dat heeft er precies 0 mee te maken. Ik denk dat iemand die paarden houdt, gemiddeld wat hogere dierenarts rekeningen heeft. Betaal je daar ook aan mee?

Dit is voor mij dus al een reden om nooit een bijrijder te nemen. Stel je je paard en je spullen ter beschikking, kun je bij het slopen van je spullen zelf nieuwe spullen aanschaffen. Nee dat zou er bij mij niet ingaan.

Kirrietje
Berichten: 413
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:17

Ik denk dat een heleboel mensen toch verkeerd lezen. Het komt op mij over dat ts het gewoon inderdaad wil vergoeden. Ze wilt graag weten of er een verzekering is die dit zou vergoeden (die van haar of die van de eigenaar) zodat dat scheelt in de kosten.
Als iemand iets van mij zou slopen en zou kijken bij zijn verzekering of er een deel vergoed word zou ik daar niet boos om worden. Ik bedoel zolang het maar gewoon netjes betaald word, of dat nou linksom of rechtsom is.
En volgens mij baalt ts ook niet alleen van haar vest :+ ze geeft het alleen maar aan om dus aan te geven dat ze dubbele kosten zou hebben.
Ik zag dat er morgen naar de verzekering word gebeld, ben benieuwd wat daar uitkomt!
Mijn vriend heeft hier toen bij mij thuis zijn telefoon laten vallen en scherm was kapot. Inboedel verzekering van mijn moeder gebeld en het stond de volgende dag meteen op zijn rekening (wel eigen risico van 150 euro) maar het scherm was toen nog niet eens gerepareerd, ze vroegen ook niet om bonnetjes of foto’s. Denk dat het echt wel meevalt hoe moeilijk sommige verzekeringen doen hoor. Zeker als je gewoon all risk verzekerd bent.

Igorette M ZZ-Licht +6
Instagram: @Kirrietje @Kirsten.Dressage


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 30 bezoekers