Paard zoekt veel aandacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardengek95
Berichten: 122
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Amsterdam

Paard zoekt veel aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 00:06

Hallo allemaal! Ik heb sinds 2 weken een paard. Ze is onbeleerd, 5 jaar oud en staat 24/7 buiten in een kudde. Ze is gek op aandacht, wat natuurlijk leuk is, maar ik merk ook dat ze hierdoor erg gefocust is op alles en iedereen. Zodra iemand langs loopt, stil staat, in de wei loopt etc. loopt ze op diegene af en dringt ze zich op om aandacht te krijgen. Alleen al van het terrein met veel mensen afkomen is al een klusje haha. Ik weet niet zo goed of ik dit als een probleem moet zien, vind het superfijn dat ze zo sociaal is maar ook wel weer vervelend dat ze zich zo opdringt en haar focus kwijt is. Ook lijkt het mij niet handig wanneer zij beleerd is en bij alles en iedereen stil gaat staan om aandacht te krijgen. Tijdens het trainen en wandelen is ze super gefocust op mij en we bouwen ook echt wel een band op. Daarom ben ik benieuwd naar jullie mening. Zou dit bij haar leeftijd horen of is het verstandig om hiermee toch aan de slag te gaan? En heeft iemand hier ervaring mee hoe dit aan te pakken?

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Paard zoekt veel aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 00:21

Mijn pony is ook heel aanhankelijk, zou ook niet weten hoe je dat er überhaupt uit zou moeten krijgen. Ik vind het overigens wel echt heel leuk hoor, zou haar niet anders willen zien

Anoniem

Re: Paard zoekt veel aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 00:25

Zolang jij het niet erg vind is er geen probleem. Stel dat ze zo opdringerig is dat ze telkens ongevraagd in jouw ruimte komt, en je vind dit vervelend, moet je wel aan de slag daarmee.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard zoekt veel aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 00:59

Ik zou hiermee aan de slag gaan, maar dat is voornamelijk omdat ik niet hou van plakkers. Ik hou van zelfstandige zelfredzame paarden.
Vraag stalgenoten om je paard geen aandacht te geven, tenzij zij dat willen op hun termijn. Dus niet wanneer paard komt 'schooien'. Verder zou ik gaan wandelen, longeren. Wandelen neem je zweepje mee zodat paard niet gaat stilstaan. Gewoon hup door. Met trainen net zo, focussen op de oefeningen anders aandacht erbij vragen of even zwaaien met zweepje. Dat geluid houd ze meestal wel bij de les als een snoepje, stemgebruik niet helpt. Gewoon doorpakken en niet miemelen en tutten. Gewoon stoer paard zijn en af en toe een knuffelmoment.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard zoekt veel aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:41

Je kunt prima knuffelig zijn en toch goed opgevoed.
Er is geen enkeke reden waarom je bij een paard zou toestaan zomaar stil te gaan staan, dat heeft niet met aanhankelijk zijn te maken maar met opvoeden.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:50

Paard kan toch ook aanhankelijk naar jou toe zijn in plaats van naar andere mensen?

Eigenlijk lijkt je paard nu aanhankelijker te zijn naar andere mensen en naar hun beter te luisteren. Ik denk dat ze jou niet ziet als een echte leider. Grondwerk zou je hier mee kunnen helpen.

lavidaloca
Berichten: 33
Geregistreerd: 03-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:55

Mijn ruin is een gigantische knuffelkont. Begrijp me niet verkeerd: ik vind het héérlijk. Lekker knuffelen met zo'n grote loebas.
Maarrrr ik heb zeer veel geoefend op afstand houden. Hij mag pas komen knuffelen als ik hem dat toelaat en hem uitnodig. Verder moet hij op een bepaalde afstand van mij blijven. Ook moet hij zich focussen op mij. Dit vraag ik simpelweg door zijn hoofd telkens naar mij te richten als we aan het werk zijn. Niet snokken of sleuren: gewoon consequent vragen om 'hier' te blijven.
Dit bracht eigenlijk behoorlijk wat rust voor hem. Duidelijke richtlijnen etc. Vind dit zelf een pak veiliger werken.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard zoekt veel aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:21

Ieder paard heeft zijn eigen karakter, dat moet (en kun) je er niet uit trainen. Maar ieder paard kan wel gewoon een basisopvoeding krijgen en dat is niet zomaar in je persoonlijke ruimte komen stappen, niet zomaar gaan stilstaan als baas zegt dat je moet lopen etc. Hoe je dat doet? Eigenlijk door het dier gewoon op te voeden zoals je bij ieder paard zou doen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:29

Sizzle schreef:
Je kunt prima knuffelig zijn en toch goed opgevoed.
Er is geen enkeke reden waarom je bij een paard zou toestaan zomaar stil te gaan staan, dat heeft niet met aanhankelijk zijn te maken maar met opvoeden.

Precies.
Ik heb hier ook een knuffelkont. Zodra er iemand in de wei of naast de wei ziet gaat ze kijken of er knuffels, of nog liever eten te halen valt :+
Maar met rijden of longeren gebeurt dat niet.
Dan zeg ik wat er moet gebeuren. Daarnaast heeft ze dan al aandacht en is die behoefte er ook minder.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:47

Nou, dat lijkt me duidelijk; jij gaat op cursus super-consequent worden en jouw paard is je leermeester.

Zoals al gezegd, niks mis met aandacht, maar ze moet wel gewoon luisteren en doen wat er van haar gevraagd wordt. Je begint klein met dat ze niet in je binnenzak mag kruipen, door moet lopen als dat gevraagd wordt enz, enz.

Je kunt ze echt alles leren, als je er maar consequent aandacht voor hebt.
Mijn paard wil graag op haar borst gekrabbeld worden maar dan ging ze dus terug knabbelen aan mijn oor. Dat heb ik haar afgeleerd door precies dat (het gebruik van tanden) te bestraffen. Nu sabbelt ze met haar lip en dat doet ze zo voorzichtig dat ik dat ok vind. Daar ligt dus de grens; wel lip, geen tand. Heel consequent.