Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:42

tita schreef:
Daphne__ schreef:
Begrijp ik het goed en is het hoofdstel van jou?


Volgens mij niet hoor, maar het lijkt wel uit de post alsof ze wil weten wat haar rechten en plichten zijn en alsof ze de kleding kan verhalen op de eigenaar.

Maar misschien lees ik het verkeerd

Zo vond ik de openingspost ook over komen, maar de rest weer helemaal niet.

Afhankelijk van hoe het hoofdstel kapot is kun je misschien ook nog uit komen met wat losse onderdelen. Kan een hoop in de prijs schelen.


Duhelo
Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:49

In België zou hier gewoon mijn Wa verzekering in tussenkomen. Ik heb nl (door mijn toedoen) schade gemaakt aan andermans materiaal. Vaak is er een franchise van 250 euro, dus enkel als de schade hoger is is het interessant om dit aan te geven.

Spaansepony
Berichten: 979
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:50

tita schreef:
Ik persoonlijk zou normaal vinden dat je het hoofdstel vergoedt.
Jij hebt hebt het tenslotte kapot gemaakt jij was er mee bezig jouw verantwoordelijkheid.

Ik weet niet of je betaalt voor dit paard want dan zou ik het overleggen.

Mijn verzorgster had destijds ook spullen kapot gemaakt ik vond dat ze die moest vergoeden naar waarde dus passier of Kieffer teugels/hoofdstel en iid niet spulletjes van paar tientjes.
Nu heeft mijn verzorgster dat gedaan maar die reed gratis meerdere dagen op mijn paard.
Had ze toen niet willen betalen was dat het einde geweest.

Toch kleine moeite

Wat wettelijk geldt vind ik beetje kul, je maakt gebruik van je hebt voordelen van een paard van ander wil toch niet zeggen dat je geen enkel verantwoordelijkheid hebt.


Dit dus... ben het hier volledig mee eens.
Ookal schrijft de wet wellicht anders voor.

Maar als verzorgster kan je best wat slopen door ongelukjes of domme pech, zal ik als eigenaar echt niet boos om worden als je het gelijk meld.

Waar ik dan wel boos om kan worden als je het niet wilt vergoeden omdat je zelf ook schade aan je vest heb opgelopen. Ik ben als eigenaar erg zuinig met mijn spullen en dieren en ik verwacht dat ook van andere. Als het kapot gaat koop je het nieuw of zorg je voor vervangend product in de zelfde staat. Lijkt mij een kleine moeite want je rijd gratis en je mag een hele hoop en een beetje eigen verantwoording in zulke dingen is fijn.

alice0cullen
Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:51

Ik zou het niet meer dan normaal vinden zelf een nieuw hoofdstel te halen of in ieder geval de helft te betalen :o. Dat zoiets mij als eigenaar ook zou kunnen gebeuren heeft er niks mee te maken.

Je eigen schade aan je kleding is gewoon pech.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Liebeskind
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:52

Ik zou blij zijn dat er niemand echt gewond is en er verder niet meer over nadenken.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:55

Puur juridisch is de schade voor de eigenaar van het dier maar fatsoenshalve zou ik als eigenaar het niet netjes vinden als je het niet vergoed. Zoals je al aangeeft gaat het on veel geld en als bijrijder mag je al heel blij zijn dat je het dier mag gebruiken. Dan is vergoeden van het materiele deel wel het minste

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:59

Hier is wetgeving voor. Duidelijk zat.

Anders geen bijrijder nemen.

Niemand staat boven de wet of mag voor eigen rechter spelen.

Zelfs een paardeneigenaar t.o.v. zijn bijrijder niet.

Spaansepony
Berichten: 979
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:12

Boras schreef:
Hier is wetgeving voor. Duidelijk zat.

Anders geen bijrijder nemen.

Niemand staat boven de wet of mag voor eigen rechter spelen.

Zelfs een paardeneigenaar t.o.v. zijn bijrijder niet.


Dan nog kun je wel je verantwoording nemen ookal zegt de wet dat je niet hoeft te vergoeden. Iets met normen en waarden en fatsoen hoor.

Als ik jou halster sloop of je geleende singel bijvoorbeeld dan verwacht je ook dat ik het netjes vergoed toch. En kom niet aan met “had ik het niet uit moeten lenen” .
Laatst bijgewerkt door Spaansepony op 23-05-20 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

raket
Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:12

Als dit mijn paard zou zijn en de verzorgster in mijn geval zou niet aanbieden het te vervangen. Dan kwam ze vanaf morgen niet meer bij mijn paard. Wat slijt dat slijt en dit soort dingen zijn misschien pech. Maar als ik haar niet zou laten rijden zou het ook niet gebeuren. Dan kan er nog zoveel in de wet staan. Er staat niet in dat mijn verzorgster mag blijven rijden.

Zij mag mijn paard en spullen gebruiken. Ik ga niet betalen om haar te laten rijden. Nou ja min of meer wel want ik betaal alle kosten voor het paard.
Spullen slopen is nieuwe kopen.

...

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:16

Maar raket, jouw paard sloopt dan immers die spullen niet de bijrijder? Als het paard ineens raar doet kan zij daar weinig aan doen. Ik heb ook verzorgers gehad voor mijn pony. Als er een ongelukje gebeurde was ik blij als ze beide geen schade aan zichzelf hadden. Ze slopen het niet voor de lol. Bijvoorbeeld daarbij gebeurd dat pony ging hangen en halster knapte en die over de poetskoffer rende ook stuk. Tja dat kan mij toch ook gebeuren? Daar liet ik ze niet voor opdraaien hoor.

Meestal heb je een bijrijder omdat je zelf je paard niet de zorg en beweging kan geven die die nodig heeft dus het is een win win situatie.


kiki1976
Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:22

Ik vind het dubbel.
Aan de ene kant is het mijn paard die opeens debiel gaat doen, zich losrukt en mijn verzorger om ver loopt.
Maar goed aan de andere kant kan mijn paard ook door haar geschrokken zijn, zich probeerde los te trekken en weg rende.

Is mij niet duidelijk waardoor dit gebeurde, en dat zou voor mij persoonlijk uitmaken.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:23

Spaansepony schreef:
Boras schreef:
Hier is wetgeving voor. Duidelijk zat.

Anders geen bijrijder nemen.

Niemand staat boven de wet of mag voor eigen rechter spelen.

Zelfs een paardeneigenaar t.o.v. zijn bijrijder niet.


Dan nog kun je wel je verantwoording nemen ookal zegt de wet dat je niet hoeft te vergoeden. Iets met normen en waarden en fatsoen hoor.

Als ik jou halster sloop of je geleende singel bijvoorbeeld dan verwacht je ook dat ik het netjes vergoed toch. En kom niet aan met “had ik het niet uit moeten lenen” .


Slechte vergelijking.

Het paard sloopte het materiaal, niet de bijrijder.
Laatst bijgewerkt door Boras op 23-05-20 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

raket
Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:24

Ik heb een verzorgster die dus niets betaald omdat ik aardig ben, niet omdat ik iemand nodig heb. Als er een hoofdstel aan zit ging ze rijden. Een hoofdstel gaat niet kapot als mijn paard in de wei staat.

Ik vind het prima als iemand iets anders vind. Maar ik heb geen verzorgster nodig. Ik gun het iemand anders gewoon.
En is er schade tijdens het rijden verwacht ik minstens dat het gerepareerd wordt. En als ze helemaal niets aanbiedt is het per direct afgelopen.

Als ze mijn paard van de wei haalt en de deken is kapot, het ijzer is er af, dan betaal ik het.
Overigens rijdt ze al 8 jaar en is er buiten een gesp van de deken nooit iets stuk.

...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:25

Duhelo schreef:
In België zou hier gewoon mijn Wa verzekering in tussenkomen. Ik heb nl (door mijn toedoen) schade gemaakt aan andermans materiaal. Vaak is er een franchise van 250 euro, dus enkel als de schade hoger is is het interessant om dit aan te geven.


Als jou verzekering goedwillend is. Vaak wordt dit een eindeloos touwgetrek. Want de andere partij gaat het op schade door een dier gooien dus eigenaar verantwoordelijk.

Ik persoonlijk vind ook dat je het moet vergoeden ts. Er zijn voldoende veilige manieren om een hoofdstel te verwisselen voor een halster zonder het paard er kan vandoor gaan. Maar dat is een mening uiteraard. Ik gok dat je dit, financieel gezien, beter onderling oplost. Er wordt namelijk gekeken naar de huidige waarde en niet de nieuwprijs. Waarschijnlijk gaat (bijna) alles onder eigen risico vallen.

Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 22:33

Ho jongens, rustig :')
De eigenaresse heb ik vlak daarna al op de hoogte gesteld nadat het paard afgezadeld was en mijn wonden verzorgd waren. Deels om te vertellen wat er is gebeurt, deels om te overleggen hoe ze de wonden van haar paard verzorgd wilde hebben. We zijn beide volwassen vrouwen en staan ook op prima voet met elkaar.

Het hoe en wat wie wat gaat betalen hebben we nog niet precies afgesproken omdat we dus even willen afwachten op wat de verzekering(en) zegt. Achteraf bleek het paard ook al wel een paar dagen langer zenuwachtig gedrag te vertonen en ze leek vanavond toch wel redelijk in shock. We maken ons dus momenteel meer zorgen daar over dan over de spullen momenteel. Er zijn de afgelopen paar weken ook wel het een en ander aan zaken op stal veranderd en misschien dat de stress ervan er nu toch in 1x uitkomt. Wie zal het zeggen...

Materiale schade is idd prima te herstellen en zoals ik eerder al aangaf baal ik voornamelijk dat haar hoofdstel kapot is (naast uiteraard de wonden op de benen etc). Ik zou niet eens per se mijn spullen vergoed willen hebben, maar ik vind het ook wel fijn om te weten waar ik verder aan toe ben. Heb een paar weken terug ook al een behoorlijke DA rekening voor de kat gehad ivm spoed dus weer zo'n financiële tegenvaller zou momenteel gewoon een beetje jammer zijn. Betekend nog niet dat ik het niet gewoon netjes wil oplossen :)
Ik betaal maandelijks een bijdrage, maar dat doet er imo eigenlijk niet zoveel toe...

Cowgirl
Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:36

Hoe is het hoofdstel kapot? Er zijn nl ook zadelmakers. Misschien kan die het onderdeel van het hoofdstel vervangen/maken. Of wellicht verkoopt het merk zelf wel losse onderdelen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Iris82
Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:40

Weet je TS, je hebt zo weinig aan 'ik vind' berichten op Bokt.

Bel je verzekeraar, leg het ze voor en laat hun bepalen of je (deels) aansprakelijk bent. Mocht je nog een buiten-de-deur verzekering hebben dan worden wellicht je kleren ook nog vergoed.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

kiddokids
Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:43

Bel ff je verzekering

Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 22:48

Cowgirl schreef:
Hoe is het hoofdstel kapot? Er zijn nl ook zadelmakers. Misschien kan die het onderdeel van het hoofdstel vervangen/maken. Of wellicht verkoopt het merk zelf wel losse onderdelen.

Het is vooral bij het kopstuk/bakstukken kapot, aan beide kanten. Het leer dat rondom de gespen zit (bakstuk) is aan 1 kant dwars door midden, de gesp zit nog in het riempje van het kopstuk zeg maar. Aan de andere kant ligt er een heel stuk leer van het riempje van kopstuk af. Dat ligt denk ik nog ergens op de track :')
Het kaakstuk/neusdeel lijkt nog wel in orde. En 1 van de blinde sluitingen van de teugel is er af. Die ligt ook nog ergens in het zand ben ik bang...

Ik denk dat het grootste probleem dat stukje leer van het bakstuk is wat normaal de gesp op z'n plaats houdt.. Het bovenste deel van het kopstuk vervangen zou dan nog een optie zijn geweest (als ze dat überhaupt los verkopen) maar ik zie nog niet zo snel voor me hoe ze die gesp er weer netjes aan kunnen zetten.. :=
En nieuwe teugels is op zich ook wel zo geregeld..

Ik ga maandag idd even bellen :)

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:02

Ik heb jaren bijgereden en ik had mijn verlies genomen.
Het paard mocht ik gratis verzorgen en ik gaf vrijwillig bijdrages.
Bijdrages waar ik nu met mijn pony vreselijk blij mee zou zijn trouwens.
Ik kocht dingen die ze nodig had zoals amigo dekens, een poetskist, zalfjes, haar brok en toen ze ziek werd heb ik de helft van de dierenartsrekening betaald.
Die rekening was €600, ik wist dat dat voor de eigenaresse veel geld was en vond dat ik voor weinig een paard reed.
En ik hield van dat paard, en heel veel ook.
Ik was 18 ofzo en had een baantje van een paar euro per uur, maar heb zonder wat te melden €300 overgemaakt.
Dat wilde ze niet aannemen eerst maar ik heb geweigerd het terug te nemen.
Het paard was het belangrijkste voor mij, en financieel had de eigenaresse het niet meer superbreed.
Ik heb toen gezegd bij onverwachtte dierenartskosten bij te dragen zolang dat voor mij haalbaar was.
Maar dit had ik direct vergoed met zo’n hoofdstel ook, hoe zuur ook.
Ik vind dit dus het risico van andermans spullen gebruiken en ik snap ook niet waarom je de schade aan je kleding vergoed wil hebben.
Hoe shït ook, wees blij dat het bij spullen is gebleven en niet een huge dierenartsrekening met een ernstig gewond paard.
Ik zou dus een nieuw hoofdstel kopen en heel blij zijn dat het paard nog heel is.

Maargoed je kunt de verzekering bellen toch?
Wie weet dekken ze het gewoon weet jij veel.

XxLMMxX
Berichten: 3121
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:13

Misschien kan het hoofdstel nog gerepareerd worden bij een goede zadelmaker. Zou ik zeker proberen.
En verzekering kan je ook altijd proberen. Wie weet.

Qua oplossen buiten de verzekering om vind ik het dubbel. Wat is nou eerlijk, wie moet er voor die schade opdraaien? Het gaat hier om kleine bedragen, geen kosten van duizend euro ofzo, dus ik zou daar geen gedoe om willen. Jij ook niet zo te lezen. Dus dat scheelt. Persoonlijk zou ik gewoon betalen. Risico van de hobby.

Alle schade voor eigenaresse vind ik niet opgaan. Want is eigen keuze geweest het paard te pakken.
Dus zou het bijzonder vinden als ze je vest zou vergoeden. (Los gezien van hoe het wettelijk evt geregeld is).

Maar vest en hoofdstel voor jou klinkt ook niet helemaal eerlijk. Want jij bent voorzichtig geweest. En het is keuze van de eigenaresse om voor een duur hoofdstel te gaan. Als ik kijk naar mijn bijrijder, die zou het liefst met een marktplaats hoofdstel van een tientje rijden, en ik ben degene die gezegd heeft: alleen een anatomische komt op mijn paard, punt.

Jij je vest, zij t hoofdstel dan misschien. Delen jullie de schadepost een beetje. Maar ik als eigenaar zou het dan wel een belangrijk punt vinden dat je voorzichtig bent geweest. Dan kan het gebeuren dat er een keer wat stuk gaat en is het pech. Maarja dat ben ik. Geen idee hoe zei daarover denkt.

Goed dat je overleggen gaat met haar.
Want dit is een situatie waarin je geen kant en klaar antwoord op papier hebt.
En ik kan veel vinden en denken.
Maar jullie moeten eruit komen.
Ik persoonlijk zou het gewoon betalen. Maar ik ken het paard niet, de eigenaresse niet en heb de situatie niet van dichtbij meegemaakt.

Fijn dat er behalve materiele schade en schaafplekken niet veel aan de hand is met jullie. Zal schrikken zijn geweest!

raket
Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 00:01

Ik reageerde op iemand die vond dat de eigenaar aansprakelijk is. Ik wilde laten weten dat er ook een niet-wettelijke kant aan zit.
Mijn verzekering dekt voor zover ik kan zien geen kleding.
En ik verwacht dat het van de verzekering van de eigenaar van het paard zou moeten komen. De bedragen van eigen risico bij schade zijn ook flink. En je moet vaak bonnetjes kunnen overleggen. De verzekering zelf even bellen lijkt me inderdaad het handigste.

Overigens staat bij mij het welzijn van mijn paard voorop, zo te lezen voor jou ook. Dat is ook erg belangrijk.
Hopelijk valt het mee voor het paard.

...

Anoniem

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 00:36

Kijk of er een zadelmaker is die het eventueel kan repareren! Mocht dat niet lukken zou ik zelf wel aanbieden om het hoofdstel te vergoeden of een gedeelte te vergoeden.

Is mij ook een keer gebeurd met een halster van een stalgenootje. Paard schoot zonder aanleiding ineens naar achteren en ging hangen. Halster kapot. Ik heb haar meteen laten weten wat gebeurd was en aangeboden een nieuwe te kopen. Een nieuwe kopen was voor haar niet nodig. Ze vond het al fijn dat ik eerlijk vertelde wat er was gebeurd en dat ik het aangeboden had om een nieuwe te kopen. Overigens heb ik toen wel exact hetzelfde halster voor haar terug gekocht. En nee dat ging niet om een simpel halster van een tientje.

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 01:39

Ik zou dus nooit akkoord gaan met reparatie in dit geval.
Het wordt nooit meer zoals het was, als ik daar mee afgescheept werd was het voor mij dus klaar per direct.
Ik stel mijn paard en spullen ter beschikking, zodat jij ook kunt genieten van een paard voor eerlijk is eerlijk relatief weinig.
En zonder financieel risico qua dierenarts etc.
Als mijn dure hoofdstel dan kapot gaat zou ik het echt niet kunnen verkroppen dat de schoenmaker mijn hoofdstel wat in drie stukken lag nog repareert en ik het daar mee mag doen.
Het heeft ook gewoon een klap gehad, en ik ben heel zuinig op mijn spullen.
Ik zou dan echt denken lekker dan, je mag mijn paard lenen, mijn spullen, en nu je mijn hoofdstel per ongeluk sloopt mag ik het hier mee doen?
Dan was het einde verhaal voor mij.
Profiteren van mijn paard voor weinig en als je een keer schade maakt mag ik het doen met een fiks gerepareerd hoofdstel?
Nee, echt niet. :n

Ik vind het onder dezelfde categorie vallen als mijn auto lenen, er een flinke kras op rijden en dan zelf wel effe met een verfstift bijwerken.
De kras zit er nog, en mijn auto is niet meer wat het was, ondanks dat je het minder ziet.
Eens en nooit meer is en einde vriendschap.
Zelf geen auto hebben en mijne lenen, wat ik je dan gun, maar bij schade mij met een lelijke kras laten zitten.
Sta je met je goede bedoelingen.
Met het hoofdstel vind ik het niet anders.

Elco
Berichten: 2066
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 02:26

Ts valt onder je aansprakelijkheids verzekering, jij veroorzaakt schade aan derden.
Dus idd gewoon even je verzekering bellen. je eigen schade valt daar niet onder.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers