Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Blacky94
Berichten: 3439
Geregistreerd: 07-07-08

Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 19:51

Hoi Bokkers,

Ik heb de zoekfunctie en Google al gebruikt maar daar kom ik er niet helemaal uit want de meeste topics die ik tot nu toe kon vinden gingen over schade tijdens het rijden/in het verkeer.
Uiteraard bel ik maandag mijn verzekering even maar daar heb ik nu niet zoveel aan.

Het zit zo, ik rij het paard van iemand anders. Vanmiddag tijdens het omwisselen van het hoofdstel naar het halster is ze er vandoor gegaan. Als gevolg daarvan hingen de teugels nog om de nek. Aan het zadel gelukkig geen schade, het hoofdstel is kapot en de net nieuwe frontriem mist een parel en wat steentjes. Daarnaast heeft ze (oppervlakkige) schaafwonden op haar achterbenen, vermoedelijk doordat ze in haar pad over/door een boomstam is gelopen en die deels meegetrokken heeft. Die heb ik iom de eigenaresse behandeld en toen ik vanavond weg ging van stal liep ze daar verder niet kreupel op.

In een poging haar tegen te houden toen ze weg liep ben ik zelf (vrij hard) gevallen. Ik heb een behoorlijk diepe schaafwond op mijn elleboog. Op die plekken zitten er in mijn vest 2 grote gaten. Daarnaast heeft mijn rijbroek wat kleine gaatjes opgelopen op mn heup/bij de broekzak.

Mijn vraag is nu vooral, wie is aansprakelijk/verantwoordelijk voor welke schade?


Anoniem

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:57

Dit lijkt me gewoon een gevalltje zonder verzekering oplossen. Ik denk wel dat jij aansprakelijk bent, omdat jij op dat moment bezig was. Maar een nieuw hoofdstel + frontriem en nieuw vest hoeft niet duur te zijn en kun je best samen oplossen.


Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:01

Eigenaar van het paard is aansprakelijk voor de geleden schade in beginsel. Je bent namelijk altijd verantwoordelijk voor de gedragingen en aanbrengen van schade van je eigen dier. Het maakt niet uit dat jij met het paard bezig was tenzij er bewezen kan worden dat jij dit door eigen toedoen veroorzaakt hebt dan zou een verzekering de schade aan het paard + spullen op jou kunnen verhalen maar dan moet je wel denken aan bewezen onbehoorlijk gedrag.

Een paard dat wegrent met het hoofdstel om hoort bij gedragingen van het dier en dus is de eigenaar verantwoordelijk voor schade aan derden.

Foaly
Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:10

Marije_1997 schreef:
Dit lijkt me gewoon een gevalltje zonder verzekering oplossen. Ik denk wel dat jij aansprakelijk bent, omdat jij op dat moment bezig was. Maar een nieuw hoofdstel + frontriem en nieuw vest hoeft niet duur te zijn en kun je best samen oplossen.


Dat idd. Als je met paarden bezig bent, kun je ervan uit gaan dat er soms iets stukgaat. Zolang het paard zelf nog (redelijk) heel is, zou ik niet moeilijk doen, het hoofdstel vergoeden en een nieuw vest kopen. Gelijk de verzekering inschakelen is niet nodig in dit geval.

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Cemlys
Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:17

Dit is niet iets wat de verzekering zal vergoeden, die zeggen waatschijnlijk kan gebeuren met een paard

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Blacky94
Berichten: 3439
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 20:21

Het ging hierbij om een Rambo Micklem en dus niet een hoofdstel van 50 euro ofzo. Een paar tientjes had me ook niet zoveel uitgemaakt maar met zo'n hoofdstel plus teugels zit je zo op 150-200 euro.
Ik ben echt de beroerdste niet en weet wat de risico's zijn. Maar dat bedrag zelf ophoesten naast mijn eigen kapotte kleding komt het toch al snel op een redelijk bedrag. En verwachten dat zij voor zoiets even de helft of wat dan ook betaald voelt ook niet helemaal fair. Maar misschien ben ik daarin wel te lief ofzo.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:25

Maar jouw verzekering gaat dat niet vergoede natuurlijk. Dat is risico van de eigenaar. Tenzij jij door eigen toedoen en ''dom gedrag'' het kapot gemaakt hebt.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:26

Gelukkig is het alleen materiële schade ten eerste. Ja zal wel erg geschrokken zijn en het paardje ook. Zelf zou ik het wel netjes vinden van diegene die het vernielt ook nieuwe gaat halen. Verzekering heb je vaak een eigen risico. Voortaan maar in de box afzadelden. Niet banketstaaf bedoeld, denk wat minder gevaarlijk.

noox
Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:32

Ik denk dat ik dit met eigenaren in overleg gewoon oplost. In dit geval zou ik persoonlijk verwachten dat ieder de eigen schade betaalt, althans de eigenaren waarmee ik mee te maken heb gekregen zouden dat zelf aanbieden. Verzekering gaat dit denk ik niet vergoeden.
Weet niet waardoor het paard wegrende maar dat is niet jouw schuld of nalatigheid dus ik zou verwachten dat de eigenaar een nieuw hoofdstel koopt en jij je eigen spullen.
Maar mocht de eigenaresse iets van jou verwachten is dat ook prima, ik zou echter niet helemaal eens zijn met een volledig nieuwe zelf betalen... Tweedehands hoofdstel en goedkopere frontriem met tweedehands teugels zou je in dat geval wel kunnen overwegen. Is ook de keuze van de eigenaar om zulk duur materiaal aan jou toe te vertrouwen. Je kon hier lijkt me niks aan doen.

✰ P I N T O ✰

duikpaardje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:37

Ik ga er van uit dat mijn verzorgster goed en zorgvuldig met onze spullen omgaat.
Als er wat kapot dan gewoon melden, meestal gewoon domme pech of even niet opletten (kan mij ook gebeuren) en dan los ik het bij kleine dingen zelf op.
Kom ik de andere dag op stal en vind een kapot hoofdstel waar ik niets van afweet, dan is er wel een probleem en kan ze zorgen voor een nieuw exemplaar.

Tommy Magnum 22-5-1992 / 18-4-2019 forever in our ♡
Dexter18-4-2007
Fjord, het meest veelzijdige stukje vlees !

Blacky94
Berichten: 3439
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 20:39

We staan op een paddock paradise dus "helaas" geen stallen oid, wat helemaal af te sluiten is, beschikbaar.

Wel waardeer ik jullie reacties hoor! :)

Maar ik ben idd ook bang dat we het maar in goed overleg moeten doen. 2e hands is wat mij betreft ook zeker een optie. Is ook niet erg verder en komen we vast wel uit, maar wil wel weten wat de opties zijn.
Baal er zelf uiteraard ook ontzettend van.

ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:41

bel gewoon even je verzekering op en vraag hun.
zij weten het tenslotte zelf het beste.
ik heb wel eens een vergoeding gekregen van een deken die kapot was gegaan door toedoen van een ander paard, dus kan prima zijn dat dit gewoon via je aansprakelijkheidsverzekering vergoed word en zij een bedrag gaan uitkeren aan de eigenaar van het paard.

maandag dus gewoon bellen en vragen :j

prugelpiet
Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:41

duikpaardje schreef:
Ik ga er van uit dat mijn verzorgster goed en zorgvuldig met onze spullen omgaat.
Als er wat kapot dan gewoon melden, meestal gewoon domme pech of even niet opletten (kan mij ook gebeuren) en dan los ik het bij kleine dingen zelf op.
Kom ik de andere dag op stal en vind een kapot hoofdstel waar ik niets van afweet, dan is er wel een probleem en kan ze zorgen voor een nieuw exemplaar.


Dit. Wat zegt de eigenaresse zelf?
Ongelukjes zitten in een klein hoekje en je hebt het niet express gedaan.

I am because you were

Lynn_Nikita
Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:49

Als eigenaar had ik toen ik nog bijrijders had de afspraak, wat kapot gaat moet je vergoeden. Zo is ook een hoofdstel van mij gesloopt nadat ze het paard ermee vastzette en zij ging hangen. Ik heb geen bijrijders meer maar ik zou zeker niet blij zijn als mijn bijrijder zou zeggen, jouw paard dus vergoed het maar zelfs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:52

Blacky94 schreef:
Het ging hierbij om een Rambo Micklem en dus niet een hoofdstel van 50 euro ofzo. Een paar tientjes had me ook niet zoveel uitgemaakt maar met zo'n hoofdstel plus teugels zit je zo op 150-200 euro.
Ik ben echt de beroerdste niet en weet wat de risico's zijn. Maar dat bedrag zelf ophoesten naast mijn eigen kapotte kleding komt het toch al snel op een redelijk bedrag. En verwachten dat zij voor zoiets even de helft of wat dan ook betaald voelt ook niet helemaal fair. Maar misschien ben ik daarin wel te lief ofzo.


Vraag of het bedrag gespit kan worden? En betaal zelf een nieuw vest. Ookal denk ik niet dat je die perse nodig bent. Dus dat kun je altijd later nog kopen. Overleg gewoon even met de eigenaar.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:04

Ik zou dit uit fatsoen wel zelf betalen, ondanks dat in principe de eigenaar van het paard aansprakelijk is. Misschien staat er een op marktplaats?

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:09

Als MIJN paard besluit er vandoor te vliegen hoeft mijn bijrijdster niet voor de schade te betalen. Dat zou mijn paard dan net zo goed bij mij kunnen doen.

Nu heb ik een bijrijdster die gewoon netjes met alles omgaat dus ook totaal geen reden voor 'zorgen' op dat gebiedt.

Het verandert in mijn ogen alleen als het echt door menselijk handelen kapot gaat

Gepassioneerd Recreatieruiter ♡

Sansevieria
Berichten: 4180
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:12

Wat LiselotZorro schrijft, wettelijk gezien zal de eigenaar aansprakelijk zijn, fatsoenshalve zou ik zelf als mij dit overkomen was met een paard en spullen die niet van mij zijn zelf een nieuw hoofdstel betalen.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

tita
Berichten: 19745
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:12

Ik persoonlijk zou normaal vinden dat je het hoofdstel vergoedt.
Jij hebt hebt het tenslotte kapot gemaakt jij was er mee bezig jouw verantwoordelijkheid.

Ik weet niet of je betaalt voor dit paard want dan zou ik het overleggen.

Mijn verzorgster had destijds ook spullen kapot gemaakt ik vond dat ze die moest vergoeden naar waarde dus passier of Kieffer teugels/hoofdstel en iid niet spulletjes van paar tientjes.
Nu heeft mijn verzorgster dat gedaan maar die reed gratis meerdere dagen op mijn paard.
Had ze toen niet willen betalen was dat het einde geweest.

Toch kleine moeite

Wat wettelijk geldt vind ik beetje kul, je maakt gebruik van je hebt voordelen van een paard van ander wil toch niet zeggen dat je geen enkel verantwoordelijkheid hebt.

30-11-2015
03-07-2018

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:15

Nouja kleine moeite... Een paard die er vandoor vliegt kun je niks aan doen natuurlijk. Sommige mensen die verzorgen hebben zelf geen geld voor een paard. Dan is een duur passier hoofdstel toch wel heel wat. Daar had ik vroeger ook geen geld voor gehad hoor. Ik zou dat van een verzorgen ook nooit vragen. Mijn paard mijn verantwoording. Verzorger geeft hem immers niet zelf een schop dat die er vandoor vliegt. Zou mij net zo goed kunnen gebeuren.

tita
Berichten: 19745
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:19

Yvank_ schreef:
Nouja kleine moeite... Een paard die er vandoor vliegt kun je niks aan doen natuurlijk. Sommige mensen die verzorgen hebben zelf geen geld voor een paard. Dan is een duur passier hoofdstel toch wel heel wat. Daar had ik vroeger ook geen geld voor gehad hoor. Ik zou dat van een verzorgen ook nooit vragen. Mijn paard mijn verantwoording. Verzorger geeft hem immers niet zelf een schop dat die er vandoor vliegt. Zou mij net zo goed kunnen gebeuren.


Nee maar wie zegt dat het niet de verzorgster zijn schuld was geweest of dat ze met sneller handelen had kunnen voorkomen.

Mijn verzorgster mocht bv niet de weg op omdat ik bang was voor ongelukken dan snap ik dat ik die moet betalen maar schade aan mijn spullen zou ik niet tot vinden als men die niet zo vergoeden.
Laatst bijgewerkt door tita op 23-05-20 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

30-11-2015
03-07-2018

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:20

Tja zoals je leest is het voor iedereen anders. Ben je al met de eigenaresse in gesprek geweest?

Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:24

Begrijp ik het goed en is het hoofdstel van jou?

tita
Berichten: 19745
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:26

Daphne__ schreef:
Begrijp ik het goed en is het hoofdstel van jou?


Volgens mij niet hoor, maar het lijkt wel uit de post alsof ze wil weten wat haar rechten en plichten zijn en alsof ze de kleding kan verhalen op de eigenaar.

Maar misschien lees ik het verkeerd

30-11-2015
03-07-2018

AnnemiekvM
Berichten: 8230
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:38

Gelukkig heeft het paard weinig opgelopen.
Qua kosten zou ik overleggen, maar ook aanbieden om zelf wat te vergoeden. Vest zou ik sowieso zelf betalen.

Voor altijd in m'n hart, Tommie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers