Foalsqueeze techniek kan dummy veulens helpen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Foalsqueeze techniek kan dummy veulens helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-20 14:29

*KWPN
Algemeen

[ img ]
Pasgeboren veulen. Foto: Marjo


In het veulenseizoen is het altijd weer volop genieten van dartelende veulens in de wei. Maar niet ieder veulen heeft een gezonde start. Zo kan het zijn dat een pasgeboren veulen niet normaal reageert, een slechte of geen zuigreflex heeft of geen interesse toont in zijn moeder. Vaak staan ze een beetje stilletjes in een hoekje of lopen doelloos rond in de stal en weten het uier van de moeder niet te vinden: de zogenaamde dummy veulens die hun naam danken aan het feit dat ze dom lijken.

Deze aandoening komt voor bij 1 tot 2 procent van de pasgeboren veulens. Internist voor Paarden Esther Siegers van de Universiteitskliniek Paard licht toe: “Een gezond veulen zal binnen 1 à 2 uur op zijn eigen benen staan en zoekt direct naar de uier van de moeder om te gaan drinken. Gebeurt dat niet, dan kán er sprake zijn van een dummy veulen. De verschijnselen die een dummy veulen vertoont kunnen twee oorzaken hebben: zuurstoftekort tijdens de dracht of de geboorte óf het uitblijven van een bepaalde hormoonaanpassing.”

Rebirth, of inbakenen, kan goed werken bij de tweede oorzaak. Esther legt uit: “Het is namelijk zo dat veulens tijdens de dracht door een bepaald hormoon in slaap worden gehouden. Dit om te voorkomen dat ze in de baarmoeder te veel gaan bewegen en zo de merrie schade toebrengen. Op het moment van geboorte verandert – waarschijnlijk door de druk in het geboortekanaal – de hormoonsamenstelling waardoor het veulen als het ware wakker wordt, gaat staan en probeert te drinken. In het geval van een snelle geboorte of een keizersnee is er soms te weinig druk geweest op het veulen en kan de hormoonomzetting uitblijven, waardoor het veulen in de slaaptoestand blijft. De laatste jaren raakt men steeds beter bekend met het fenomeen rebirth of foalsqueezing, een soort inbakenen van de veulens.

Dit is een bepaalde techniek waarbij met behulp van touwen als het ware de druk van de geboorte wordt nagebootst. Het werkt lang niet bij alle veulens, maar bij sommige veulens werkt het heel goed. Het veulen valt dan eerst als het ware in slaap, en waant zich zo weer in de buik van de merrie. Vervolgens wordt het wakker, waarbij de druk wordt weggenomen. Als alles goed gaat staat het veulen op en gaat drinken. Het heeft dan weer hele goede kansen om gewoon gezond op te groeien.”

Heeft u een dummy veulen? Ga dan niet zelf experimenteren maar raadpleeg uw dierenarts. Het is belangrijk om zeker te weten of het veulen geen onderliggende problemen heeft vóór de squeeze techniek wordt gebruikt.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


ikkedus
Berichten: 3243
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Foalsqueeze techniek kan dummy veulens helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:42

Ik dacht altijd dat de term “dummy” kwam van een dummy artikel, zoals een telefoon. Het is levensecht en af, alleen de functies doen het niet.
Maakt voor het verhaal verder niet uit natuurlijk. :o
Enorm interessant dat er iets is dat kans van slagen heeft. Zou iedere dierenarts moeten weten!

[o]

Emma
Berichten: 2080
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Friesland

Re: Foalsqueeze techniek kan dummy veulens helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:49

Vooral de laatste 3 zinnen van dit stuk zijn belangrijk denk ik. Het onderscheiden van een dummy waarbij spraken is van een tekort aan neuropeptiden, en een veulen waarbij er sprake is van andere onderliggende factoren is zee belangrijk. Er zijn slechts enkele veulens waarbij deze techniek iets oplevert, maar het is een mooie techniek in de gevallen dat het van toepassing kan zijn.

Mickey
L2+6

Liebeskind
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:53

ikkedus schreef:
Ik dacht altijd dat de term “dummy” kwam van een dummy artikel, zoals een telefoon. Het is levensecht en af, alleen de functies doen het niet.
Maakt voor het verhaal verder niet uit natuurlijk. :o
Enorm interessant dat er iets is dat kans van slagen heeft. Zou iedere dierenarts moeten weten!


Maar dat betekent het toch ook? Ook bij het veulen. Alles erop en eraan, maar het doet het niet.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

ikkedus
Berichten: 3243
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:29

Nabster schreef:
ikkedus schreef:
Ik dacht altijd dat de term “dummy” kwam van een dummy artikel, zoals een telefoon. Het is levensecht en af, alleen de functies doen het niet.
Maakt voor het verhaal verder niet uit natuurlijk. :o
Enorm interessant dat er iets is dat kans van slagen heeft. Zou iedere dierenarts moeten weten!


Maar dat betekent het toch ook? Ook bij het veulen. Alles erop en eraan, maar het doet het niet.


In de tekst vertalen ze dummy met dom. Daar refereer ik aan. Dat klopt volgens mij niet.

[o]

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Foalsqueeze techniek kan dummy veulens helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 05:57

Dit stond een paar jaar geleden ook op Bokt, met een filmpje erbij, herinner ik me. Mooi dat iemand ontdekt heeft dat sommige veulens op deze manier geholpen kunnen worden +:)+

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Foalsqueeze techniek kan dummy veulens helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:15

Toch wel even benadrukken dat dit maar in bepaalde gevallen werkt.
Bij een dummie-veulen is snel handelen van levensbelang. Dan moet je eerst niet met zoiets beginnen experimenteren.

Ik had in 2018 een dummie-veulen. Hij had een trage, moeilijke start. Maar na 8 uren helpen en flessen, dronk hij wel zelf bij de merrie. En hij was ook alert en toonde interesse. Die is pas na 24 uur helemaal gecrasht. Toen ik hem wilde gaan helpen met opstaan en drinken, vond ik hem al stuipend en in coma.
Dat was een zeer typisch verloop werd mij in de kliniek gezegd, dat ze nog 24 uur redelijk lijken voor ze crashen.
We hebben hem nog net op tijd in de kliniek gekregen waar ze zijn leven gered hebben. Het had geen 2 uur langer moeten duren...
Ik vind het een beetje beangstigend om dan zo'n artikel te lezen. Dat mensen dit misschien eerst gaan proberen, terwijl tijd zo essentieel is.

[ img ]
Een veulen als dit ga je hiermee echt niet redden. Ik hoop dat mensen dat beseffen.

ikkedus
Berichten: 3243
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Foalsqueeze techniek kan dummy veulens helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:30

Maar dat staat toch ook in het artikel? Niet zelf experimenteren en een dierenarts bellen.

[o]


Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:47

ikkedus schreef:
Maar dat staat toch ook in het artikel? Niet zelf experimenteren en een dierenarts bellen.


Ja, maar je zou verbaasd zijn hoeveel mensen toenertijd vonden dat ik het met die techniek wel ff had kunnen oplossen. ;)
Daarom dat ik het wilde benadrukken.

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Foalsqueeze techniek kan dummy veulens helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 07:24

Achgos wat een sneu tafereel, dat veulen op die foto... :(:)

Wat hebben ze uiteindelijk moeten doen dan om deze er weer bovenop te krijgen?
En heeft het beestje er niks aan over gehouden...?

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:33

Hij is er helemaal bovenop gekomen zonder verdere consequenties voor zijn toekomst. Het is een mooie sterke 2 jarige hengst nu.

De officiële naam voor het dummie-veulen syndroom is Equine neonatal maladjustment syndrome. Maw het nieuwgeboren veulen kan zich niet aanpassen aan het leven buiten de baarmoeder. In de erge gevallen, zoals mijn veulen, crashen alle lichaamsfuncties. Hij kan zichzelf niet voeden en zijn vochtbalans reguleren, hij kan zijn temperatuur niet op peil houden, zijn immuunsysteem werkt niet naar behoren, zuurstofopname loopt terug etc. De hersenen zwellen dan op, het veulen belandt in een coma, begint te stuipen. En uiteindelijk sterft het.
Wat ze doen in de kliniek is dus al die lichaamsfuncties overnemen tot zijn lichaam het zelf kan. Zuurstof toedienen, vocht, sondevoeding, antibiotica, warmtelamp erboven, medicatie om de hersenen te ontzwellen etc. Zo'n veulen vraagt enorm veel verpleging. De eerste week zaten er dag en nacht 2 studenten naast om alle parameters in de gaten te houden en om elk uur een riedeltje handelingen uit te voeren. ( Veulen draaien, merrie melken etc...) Omwille van die intensieve zorg is hij ook geweigerd door meerdere klinieken. Uiteindelijk hebben we half het land doorkruist naar een universitaire kliniek die hem wilde aanvaarden.
Na 3 dagen was hij uit de coma en stond hij weer voor het eerst. Dat is 'geluk hebben' want je hebt ook veulens die na een week nog steeds in coma liggen en het uiteindelijk niet halen. Maar die van mij was nogal een fel eigenzinnig kereltje. Die wilde zelf heel graag...
Na een maand kliniek is hij naar huis gekomen en tegen de zomer was het een 'normaal' veulen en had hij zijn achterstand ruim ingehaald.

[ img ]
[ img ]
Dit is hetzelfde veulen op de keuring. Hij was daar 5 maanden.

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Foalsqueeze techniek kan dummy veulens helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:11

Goh bizar hè dat het dan zo fout gaat en toch weer helemaal goed kan komen, dat is wel fijn hoor +:)+

fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Foalsqueeze techniek kan dummy veulens helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:46

ik had er vorig jaar ook een, groot sterk veulen, snel in de benen, maar totaal geen zuigreflex, en weinig interesse in de moeder.

Deze heeft wel rebirth gehad, niet door touwen, maar met een knie door de dierenarts ineengedrukt gehouden, daarna sprong hij op liep naar de merrie en dronk. Verder eigenlijk altijd een normaal veulen geweest.

verder


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Amyyy, Ashleytjuhh, assebassie, Condor, Flew, GoogleAdsense, Jaydee_WP, Joesje, judithM, Kabayo, Natashaa, nathe, roekes, Rubio, S_Figo en 41 bezoekers