Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-20 21:47

Omroep Brabant
Algemeen
Ingezonden door Hasjam_Poe
[ img ]
Foto: Jim Hollander/FEI

Afgelopen vrijdagnacht is er een wolf gezien in Hedikhuizen, Noord-Brabant. Het dier jaagde een aantal paarden op, zo meldt de politie. Mogelijk is de wolf ook verantwoordelijk voor de dood van een aantal schapen.

De politie werd gebeld door de eigenaar van een aantal paarden, die wakker werd omdat zijn dieren zich onrustig gedroegen. "De melder vertrouwde het niet en keek uit zijn raam. Hij verklaarde dat hij een wolf zag die achter zijn paarden aan joeg", zegt de politie Heusden.

Agenten die ter plaatse kwamen zagen echter geen wolf of hond meer. In de directe omgeving bleken er vandaag wel meerdere schapen dood gebeten te zijn.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:36

Brrrr

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:57

Als het een wolf is en geen agressieve hond, vind ik het gedragspatroon wel erg vreemd... Als het shetten waren kan ik er ergens nog inkomen dat een solitaire wolf het erop waagt zoals bij schapen, maar met paarden? Zeker als het meerdere paarden bij elkaar in kudde zijn, al zijn dat er maar drie, dan zou die wolf toch aan serieus optimisme lijden... Ik ben niet echt voor of tegen de wolf, maar dit klinkt toch echt wel als 'loslopende grote hond'. Een Saarloos is er snel...

gohya
Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:00

Dus niet zeker of het een wolf was.Ook honden doen deze dingen, paarden opjagen en schapen dood bijten.Eerst bewijs dat het een wolf was, niet denken dat het een wolf was.

FB Groep Second Chance.

speurneusc
Berichten: 5361
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:23

Niet zeggen het was een hond dat doet een wolf niet, dat doet een wolf nl. wel en is bewezen ook. Wolven gaan ook achter paarden aan, vreten ze aan terwijl ze nog leven omdat ze ze soms niet kunnen doden. Koeien ezels alpaca's ook die worden door wolven aangevallen en aangevroten terwijl ze nog leven zelfs.

Er zijn enkele jonge dieren in nl. vorige nest Veluwe bv. dieren die nog niet zoveel ervaring hebben en miss zelfs voor het eerst een paard zien en niet weten hoe en wat ze daarmee moeten. Ook iets om bij stil te staan, niet blijven roepen dat is een hond. Sta stil bij het feit dat er wolven zijn in NL en Belgie, veel meer dan wij beseffen, en dat gaan we zo nu en dan ook merken.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:27

Kirania schreef:
Als het een wolf is en geen agressieve hond, vind ik het gedragspatroon wel erg vreemd... Als het shetten waren kan ik er ergens nog inkomen dat een solitaire wolf het erop waagt zoals bij schapen, maar met paarden? Zeker als het meerdere paarden bij elkaar in kudde zijn, al zijn dat er maar drie, dan zou die wolf toch aan serieus optimisme lijden... Ik ben niet echt voor of tegen de wolf, maar dit klinkt toch echt wel als 'loslopende grote hond'. Een Saarloos is er snel...

Dat optimisme van paardeneigenaren over de capaciteiten van paarden zich tegen een wolf te verdedigen.. :n
Ik heb in een eerdere discussie hierover een link geplaatst naar een video over een wolventeef die in haar eentje een bison doodt. In haar eentje.
Maak je geen illusies, gedomesticeerde dieren die door hun omheining niet weg kunnen komen zijn onherroepelijk het haasje als een wolf besluit dat het etenstijd is.
Het enige waar paardeneigenaren zich over kunnen verheugen is dat er mensen zijn die gemakkelijker prooi houden.

Anoniem

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:34

Het schijnt dat de wolf aldaar een zwerver is. Er is al op hem geschoten door iemand want het dier schijnt mank te lopen. Ook schijnt het geen gedrag te zijn van gevestigde wolven. Er is in Duitsland onderzoek gedaan tussen gevestigde wolven en zwervers. Bij gevestigde wolven komen amper sporen van vee voor in uitwerpselen, het meeste ree, zwijn, hert en ook kleinwild, vee amper, bij zwervers echter wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:37

speurneusc schreef:
Niet zeggen het was een hond dat doet een wolf niet, dat doet een wolf nl. wel en is bewezen ook. Wolven gaan ook achter paarden aan, vreten ze aan terwijl ze nog leven omdat ze ze soms niet kunnen doden. Koeien ezels alpaca's ook die worden door wolven aangevallen en aangevroten terwijl ze nog leven zelfs.

Er zijn enkele jonge dieren in nl. vorige nest Veluwe bv. dieren die nog niet zoveel ervaring hebben en miss zelfs voor het eerst een paard zien en niet weten hoe en wat ze daarmee moeten. Ook iets om bij stil te staan, niet blijven roepen dat is een hond. Sta stil bij het feit dat er wolven zijn in NL en Belgie, veel meer dan wij beseffen, en dat gaan we zo nu en dan ook merken.


Andersom ook niet elke keer wijzen naar de wolf, dat is mooi gemakkelijk. Genoeg honden die zich er schuldig aan maken.

Honden doden heel veel schapen, 4000 tot 13000 stuks!! En dan hebben we het nog maar niet over reekalveren en ander kleinwild Fikkie de dood injaagt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-20 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:38

Mindim schreef:
Het schijnt dat de wolf aldaar een zwerver is. Er is al op hem geschoten door iemand want het dier schijnt mank te lopen. Ook schijnt het geen gedrag te zijn van gevestigde wolven. Er is in Duitsland onderzoek gedaan tussen gevestigde wolven en zwervers. Bij gevestigde wolven komen amper sporen van vee voor in uitwerpselen, het meeste ree, zwijn, hert en ook kleinwild, vee amper, bij zwervers echter wel.

Interessante wijsheid. Met alle respect, ik geloof er geen fluit van.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:38

speurneusc schreef:
Niet zeggen het was een hond dat doet een wolf niet, dat doet een wolf nl. wel en is bewezen ook. Wolven gaan ook achter paarden aan, vreten ze aan terwijl ze nog leven omdat ze ze soms niet kunnen doden. Koeien ezels alpaca's ook die worden door wolven aangevallen en aangevroten terwijl ze nog leven zelfs.

Er zijn enkele jonge dieren in nl. vorige nest Veluwe bv. dieren die nog niet zoveel ervaring hebben en miss zelfs voor het eerst een paard zien en niet weten hoe en wat ze daarmee moeten. Ook iets om bij stil te staan, niet blijven roepen dat is een hond. Sta stil bij het feit dat er wolven zijn in NL en Belgie, veel meer dan wij beseffen, en dat gaan we zo nu en dan ook merken.

Ik ben het wel eens met je redenering, maar juist vanuit die redenering denk ik ook dat het belangrijk is om zorgvuldig te zijn in hoe stellig iets benoemd wordt. Er is (nog) geen bewijs dat het een wolf was, en dat geldt ook net zo goed wat betreft de mogelijkheid dat het een hond zou zijn geweest. We weten het simpelweg niet. En aangezien de titel heel duidelijk spreekt van een wolf terwijl het dus nog niet duidelijk is of dat daadwerkelijk zo was, snap ik dat mensen opmerken dat het dus evengoed ook een hond had kunnen wezen om zo enige nuancering toe te voegen voordat het verhaal een eigen leven gaat leiden. Daar heeft geen enkele partij iets aan en het voegt niets toe om op basis van een aanname een gesprek aan te gaan.

Even helemaal los van of de wolf hier wel of niet past in het landschap en de manier van leven, gaat het er hier vooral om dat het belangrijk is om niet zonder meer aan te nemen dat iets waar is omdat we het verwachten/logisch vinden of omdat een journalist iets te kort door de bocht een conclusie trok. Of je het nu over een wolf of over een hond hebt.

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

FrNo
Berichten: 3656
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:39

Toen er bij ons in de buurt een wolf was, waren de paarden vast niet voor niets bang en anders in hun gedrag.

Ze kwamen niet als ik ze riep en bleven stil staan.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:45

Kuggur schreef:
Mindim schreef:
Het schijnt dat de wolf aldaar een zwerver is. Er is al op hem geschoten door iemand want het dier schijnt mank te lopen. Ook schijnt het geen gedrag te zijn van gevestigde wolven. Er is in Duitsland onderzoek gedaan tussen gevestigde wolven en zwervers. Bij gevestigde wolven komen amper sporen van vee voor in uitwerpselen, het meeste ree, zwijn, hert en ook kleinwild, vee amper, bij zwervers echter wel.

Interessante wijsheid. Met alle respect, ik geloof er geen fluit van.

Dat moet je fijn zelf weten, boeit me niks en misschien moet je je ook eens inlezen ;) fijne avond Kuggur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:47

FrNo schreef:
Toen er bij ons in de buurt een wolf was, waren de paarden vast niet voor niets bang en anders in hun gedrag.

Ze kwamen niet als ik ze riep en bleven stil staan.

Maar je liet je paarden wel gewoon nog buiten?

FrNo
Berichten: 3656
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 00:02

Mindim schreef:
FrNo schreef:
Toen er bij ons in de buurt een wolf was, waren de paarden vast niet voor niets bang en anders in hun gedrag.

Ze kwamen niet als ik ze riep en bleven stil staan.

Maar je liet je paarden wel gewoon nog buiten?


Ja, het begon me op te vallen dat ze bleven staan, na circa de tweede of derde avond. Ik dacht dat er een reetje ofzo door de heg zou komen ofzo. Of konijntjes. Of een mens/ inbreker, ik had wel een aantal keren met zaklamp gekeken.

Ik had echt niet aan een wolf gedacht, totdat ik hoorde dat er een wolf in de buurt was. (lees, de straat waar de schapen zijn doodgebeten, is op ca 2,5 km). Sindsdien zijn ze ook binnen gebleven.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.


Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 00:04

Kuggur schreef:
Kirania schreef:
Als het een wolf is en geen agressieve hond, vind ik het gedragspatroon wel erg vreemd... Als het shetten waren kan ik er ergens nog inkomen dat een solitaire wolf het erop waagt zoals bij schapen, maar met paarden? Zeker als het meerdere paarden bij elkaar in kudde zijn, al zijn dat er maar drie, dan zou die wolf toch aan serieus optimisme lijden... Ik ben niet echt voor of tegen de wolf, maar dit klinkt toch echt wel als 'loslopende grote hond'. Een Saarloos is er snel...

Dat optimisme van paardeneigenaren over de capaciteiten van paarden zich tegen een wolf te verdedigen.. :n
Ik heb in een eerdere discussie hierover een link geplaatst naar een video over een wolventeef die in haar eentje een bison doodt. In haar eentje.
Maak je geen illusies, gedomesticeerde dieren die door hun omheining niet weg kunnen komen zijn onherroepelijk het haasje als een wolf besluit dat het etenstijd is.
Het enige waar paardeneigenaren zich over kunnen verheugen is dat er mensen zijn die gemakkelijker prooi houden.


Ik doelde eerder op het feit dat zwervende wolven die niet in een echte roedel zitten en op hun eentje hun ding doen gewoon veel gemakkelijkere prooien hebben dan een (vaak wat grotere) weide met volwassen grote paarden in. Paarden zijn inderdaad soms echt sukkels en er zijn er veel die hopeloos gedomesticeerd zijn. Gewoon logisch bekeken lijkt mij dat nogal een idiote beslissing van een wild dier dat jagen gewend is :P Pick your battles, en dergelijke. Dus inderdaad jouw laatste zin: Er is zoveel gemakkelijker te krijgen.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 00:06

Mindim schreef:
Dat moet je fijn zelf weten, boeit me niks en misschien moet je je ook eens inlezen ;) fijne avond Kuggur

Ik wist niet dat je kwaad werd. Mijn excuses dat ik niet geloof in je "het schijnt dat" bewering dat wolven liever een wild zwijn bevechten, of achter in de vrije wildbaan snel rennende herten aanjagen, dan dat ze een hapklaar schaap dat achter een hek vaststaat oppeuzelen.
Ook nog een fijne avond.

Hasjam_Poe
Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 00:20

Mindim schreef:
Honden doden heel veel schapen, 4000 tot 13000 stuks!! En dan hebben we het nog maar niet over reekalveren en ander kleinwild Fikkie de dood injaagt.
Glenn Lelieveld (medewerker bij de Zoogdiervereniging en coördinator van Wolven in Nederland) blijft het steeds opnieuw hardnekkig beweren: (citaat Glenn ->) "Ik heb me laten vertellen dat honden voor zo'n 4.000 tot 13.000 keer per jaar de dader zijn bij schapen""

Hieronder de korte uitleg waar dat zogenaamde getal vandaan komt en waarom het nergens op slaat;
rest wordt duidelijk bij *kritisch* nalezen, van de bewuste rapporten.

De onzin van het getal van 4000-13.000

Het getal van vier- tot dertienduizend zijn het aantal aanvallen door honden EN vossen tezamen. Het getal had betrekking op het aantal schapen dat werd gedood óf verwond. Nog belangrijker: Deze cijfers zijn NIET verkregen door geverifieerde metingen. Maar slechts door een (telefonische) enquête onder een kleine groep schapenhouders….: op basis van hun herinnering! Waarbij de cijfers over honden EN vossen bij elkaar (dus verkregen op basis van herinnering) vervolgens zijn geëxtrapoleerd naar de rest van Nederland.

Validatie van het onderzoek
De 4000 tot 13.000 komen uit twee HBO-studentenrapporten. Meer onderzoek dan die in deze 2 rapporten is er niet gedaan. En ook is er geen registratiepunt, waar hondenaanvallen gemeld kunnen worden. Deze twee HBO -onderzoeken zijn nog nooit geverifieerd door onafhankelijke panels van experts, de peer review, zoals gebruikelijk bij wetenschappelijke publicaties. Toch zijn de cijfers vervolgens kritiekloos overgenomen in rapporten als het wolvendraaiboek van het Interprovinciaal Overleg (IPO). En worden cijfers door voorstanders zoals 'Wolven in Nederland', telkens weer aangehaald als "bewijs", dat wolven ongevaarlijker zijn dan honden.

Onafhankelijke opdrachtgevers?

De opdrachtgevers van deze onderzoeken doen ook de wenkbrauwen fronsen; bij het "onderzoek" in Limburg was de opdrachtgever "stichting Ark"; een organisatie die een groot voorstander is van herintroduceren van wolven. De opdrachtgever van het onderzoek in Drenthe was "de Provincie", een orgaan dat in de nabije toekomst wellicht ook gaat meebetalen aan preventieve maatregelen. (Mits die niet al aantoonbaar nodig waren, voor al die loslopende honden, die jaarlijks 13.000 schapen aanvallen )

Rapporten
De rapporten zijn op Internet te vinden, bij Googlen op:
Rapport 1) Predatie op schapen in Limburg door hond of vos
Een nulmeting bij afwezigheid van grote predatoren de wolf en de lynx, 25 juni 2012
In opdracht van: ARK Natuurontwikkeling Uitgevoerd door: Hogeschool HAS Den Bosch (2 studenten)
Rapport 2) De Drentse schapen- en geitenhouderij in beeld: Nulmeting van predatie op schapen en geiten in de provincie Drenthe, juni 2016, opdrachtgever provincie Drenthe, uitgevoerd door CAH Vilentum (2 studenten)

Voor verder lezen => FACKTCHECK in de Volkskrant: Honden doden jaarlijks vier- tot dertienduizend schapen in Nederland – KLOPT DIT WEL?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 05:56

Kirania schreef:
Als het een wolf is en geen agressieve hond, vind ik het gedragspatroon wel erg vreemd...


Het gedrags patroon is sowieso vreemd van de huidige wolven in Nederland. Ze zijn van nature schuw. Maar dat blijkt dus helemaal niet meer zo te zijn.

En als het een hond is zoals bv een Saarloos. Hoeveel (Dure ras- ) honden lopen dan onbeheerd rond te jagen. Daar zit toch helemaal geen logica in.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Roos_M
Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 06:36

Gezellig hier :n

Vreselijk als je dat gebeurd...

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

dierenfan
Berichten: 9597
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 06:53

Kan het absoluut totaal niet geloven die 4000 dode schapen op jaarbasis door honden lijkt mij al extreem laat staan tot 13000 terwijl als het eens gebeurd het gelijk groot nieuws is.

Daarnaast de gemiddelde tamaskan, saarloos of tsjech eigenaren zijn enorm bezig met hun "anders" zijnde hond. Geloof echt niet dat honden van die rassen /kruisingen nu opeens dagelijks los breken in Nederland en op moord toer gaan.

Hier in omgeving Brabant hoor ik misschien van 2 herten dood op jaarbasis bewezen door honden. Tja, niet de bedoeling en vreselijk dom maar kan gebeuren zo is het leven er worden soms (grote) fouten gemaakt.
Echter ben persoonlijk in de laatste 3 jaar 3x overvallen door een ree op plaatsen waar ik al vele jaren loop zonder er 1 te zien en waar het binnen 3 jaar opeens stikt van de reeën. Alle keren zijn er 3 a 4 vd 6 honden achteraan gegaan en alle keren kwamen ze binnen 2 a 3 kilometer terug omdat ze het ree kwijt waren. Dit terwijl het hier amper bebost is en dan praat ik over duitse herders een duitser x border collie en een duitse jacht terrier x labrador. Bloedsnel en gedreven toch geen schijn van kans. Uiteraard op die locaties lopen ze nooit meer los. Echter waar ik woon zag je 2 jaar geleden sporadisch een ree. Nu zie je ze overal. Logisch dat er ook meer incidenten zijn.
Probleem hond, schapen hoor ik hier gewoon niet in de laatste jaren en ken ontzettend veel boeren in omgeving. Mijn oudste hond heeft sterk jacht instinct. In zijn eerste 2 jaar bij mij nooit schapen ontmoet. Nu wonen we een jaar in zeer landelijke omgeving vol schapen op de gekste plaatsen. Vorige jaar hing hij totaal onbereikbaar in de lijn bij het zien van schapen. Nu loopt hij er rustig langs en enkel bij rennende kudde wordt hij allert maar blijft bereikbaar. Los gaat hij sowieso niet maar heb zo'n vermoeden dat hij volgend jaar totaal niet meer reageerd op schapen. Zowel mijn jongste als mijn 4 overleden honden waren gewend aan overal schapen rondom en hebben er nooit naar gekeken. Voor de gemiddelde hond hoort een schaap er buiten net zo bij als auto's of als de mand in de woonkamer. Die zie er geen vlees in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:02

Kuggur schreef:
Mindim schreef:
Het schijnt dat de wolf aldaar een zwerver is. Er is al op hem geschoten door iemand want het dier schijnt mank te lopen. Ook schijnt het geen gedrag te zijn van gevestigde wolven. Er is in Duitsland onderzoek gedaan tussen gevestigde wolven en zwervers. Bij gevestigde wolven komen amper sporen van vee voor in uitwerpselen, het meeste ree, zwijn, hert en ook kleinwild, vee amper, bij zwervers echter wel.

Interessante wijsheid. Met alle respect, ik geloof er geen fluit van.

https://www.nu.nl/dieren/6027348/op-het ... n-vee.html


Nog gepubliceerd onderzoek ook nog ;)

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:06

In de krant stond dat honden overal bijten, vossen gaan voor de achterkant en wolven gaan voor de keel.
Deze jager is inmiddels 3x langsgeweest bij dezelfde wei, 40 schapen dood door een doorgebeten keel.

Karl66
Berichten: 29726
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:10

Kuggur schreef:
Mindim schreef:
Dat moet je fijn zelf weten, boeit me niks en misschien moet je je ook eens inlezen ;) fijne avond Kuggur

Ik wist niet dat je kwaad werd. Mijn excuses dat ik niet geloof in je "het schijnt dat" bewering dat wolven liever een wild zwijn bevechten, of achter in de vrije wildbaan snel rennende herten aanjagen, dan dat ze een hapklaar schaap dat achter een hek vaststaat oppeuzelen.
Ook nog een fijne avond.


Het is natuurlijk redelijk hilarisch om te denken dat een wolf verschil maakt tussen gedomesticeerde en niet gedomesticeerde dieren. Of dat een wolfs zelfs weet wat geen gedomesticeerd dier is. Dit zijn van die typische grote stappen, snel thuis onderzoeken, waarbij de conclusie voor de opdrachtgever welgevallig moet zijn. Je onderzoekt dieren die door de bewoonde wereld trekken en daar gedomesticeerde dieren tegenkomen en die vergelijk je met dieren die zeg ver van de mensen vandaan gevestigd hebben en daardoor geen gedomesticeerde dieren tegenkomen. En voila, gevestigde wolven vallen geen gedomesticeerde dieren aan. Terwijl de werkelijke conclusie had moeten zijn dat dieren die niet of nauwelijks gedomesticeerde dieren in hun territorium hebben, niet of nauwelijks gedomesticeerde dieren aanvallen. Klein probleempje met die redenering is dat je in Nederland geen gebied kan vinden dat groot genoeg is voor een wolventerritorium en waar niet of nauwelijks gedomesticeerde dieren rondlopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:15

dierenfan schreef:
Kan het absoluut totaal niet geloven die 4000 dode schapen op jaarbasis door honden lijkt mij al extreem laat staan tot 13000 terwijl als het eens gebeurd het gelijk groot nieuws is.

Daarnaast de gemiddelde tamaskan, saarloos of tsjech eigenaren zijn enorm bezig met hun "anders" zijnde hond. Geloof echt niet dat honden van die rassen /kruisingen nu opeens dagelijks los breken in Nederland en op moord toer gaan.

Hier in omgeving Brabant hoor ik misschien van 2 herten dood op jaarbasis bewezen door honden. Tja, niet de bedoeling en vreselijk dom maar kan gebeuren zo is het leven er worden soms (grote) fouten gemaakt.
Echter ben persoonlijk in de laatste 3 jaar 3x overvallen door een ree op plaatsen waar ik al vele jaren loop zonder er 1 te zien en waar het binnen 3 jaar opeens stikt van de reeën. Alle keren zijn er 3 a 4 vd 6 honden achteraan gegaan en alle keren kwamen ze binnen 2 a 3 kilometer terug omdat ze het ree kwijt waren. Dit terwijl het hier amper bebost is en dan praat ik over duitse herders een duitser x border collie en een duitse jacht terrier x labrador. Bloedsnel en gedreven toch geen schijn van kans. Uiteraard op die locaties lopen ze nooit meer los. Echter waar ik woon zag je 2 jaar geleden sporadisch een ree. Nu zie je ze overal. Logisch dat er ook meer incidenten zijn.
Probleem hond, schapen hoor ik hier gewoon niet in de laatste jaren en ken ontzettend veel boeren in omgeving. Mijn oudste hond heeft sterk jacht instinct. In zijn eerste 2 jaar bij mij nooit schapen ontmoet. Nu wonen we een jaar in zeer landelijke omgeving vol schapen op de gekste plaatsen. Vorige jaar hing hij totaal onbereikbaar in de lijn bij het zien van schapen. Nu loopt hij er rustig langs en enkel bij rennende kudde wordt hij allert maar blijft bereikbaar. Los gaat hij sowieso niet maar heb zo'n vermoeden dat hij volgend jaar totaal niet meer reageerd op schapen. Zowel mijn jongste als mijn 4 overleden honden waren gewend aan overal schapen rondom en hebben er nooit naar gekeken. Voor de gemiddelde hond hoort een schaap er buiten net zo bij als auto's of als de mand in de woonkamer. Die zie er geen vlees in


Geen vlees misschien, maar wel fantastisch om achteraan te jagen. Ik kom uit Groningen, langs de dijken in de polder lopen veel schapen en daar werd 15 jaar geleden al geklaagd over loslopende honden. En dat hoefde echt geen saarloos te zijn. Een duitse herder was daar bijvoorbeeld vaak de dader. Kennissen van mij hadden zo'n hond. Eenmaal op een schaap gezeten en daar kwam het instinct omhoog. Die heeft enkele schapen doodgebeten. En soms overlijden schapen puur door stress van een hond die hun terrein op geraakt.
Tja 4000 13000 zijn misschien wat overdreven getallen, maar fikkie richt aardig wat schade aan in ieder geval.
Reekalveren worden al jaren door honden gepakt. Instanties komen niet van jan met de korte achternaam met waarschuwingen elk jaar om aub je hond aan te lijnen. En dat eigen schuld, dikke bult want jullie zijn er ineens met zoveel verhaal is natuurlijk een beetje vreemd. Want een hond hoort gewoon geen ree te pakken, nooit. En al helemaal niet in een gebied waar het dier aangelijnd hoort te zijn(praktisch in heel Nederland) of als een dier jachtinstinct heeft, dat is gewoon onverantwoordelijkheid van de eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:17

Wijsje schreef:
In de krant stond dat honden overal bijten, vossen gaan voor de achterkant en wolven gaan voor de keel.
Deze jager is inmiddels 3x langsgeweest bij dezelfde wei, 40 schapen dood door een doorgebeten keel.

Waarom doen ze dan nog dna onderzoek, duur grapje als dit gewoon zo te achterhalen is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Aslien, kitsunemimi, Supervixen en 71 bezoekers