singel: elastiek of niet ? + ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

HSPaard
Berichten: 55
Geregistreerd: 19-02-20

singel: elastiek of niet ? + ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-20 14:22

ik was langzaam aan het kijken om een anatomische singel aan te schaffen voor mijn Haffie.

Maar ik lees nu zeer tegenstrijdige dingen.

eerst raadde iedereen elastiek aan omdat het wat meegeeft met je paard, en dit zou dan comfortabeler zijn.

Nu lees ik dat elastiek net weer té veel druk op de borst zou geven?

Ik heb een rondgeribt paard met pas een nieuw zadel, hij schuift niet voor of achteruit, maar soms wel nog links of rechts door het rondgeribt zijn.

dit minimaal!

Maar wat is nu het beste?

ik heb enkele singels op het oog:

prolite freeform
Harry's Horse Free fit (maar ik weet niet of deze elastiek heeft)
BR Singel Borough


ben ik het tever aan het zoeken?


AaronYve
Berichten: 10502
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:25

Mij is gezegd door de zadelpasser dat singels aan beide kanten elastiek moeten hebben of helemaal geen.
Bij mijn rondgeribt paard heb ik wel beide zijde elastiek, bij mijn ander paard geen.

Aaron
Elmar
Lucky

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:37

Bij een haflinger zou ik sowieso niet snel voor elastiek gaan tenzij het een smal sporttype is.
Als je niet een sensibel geval hebt dat op druk pietluttig reageert dan heeft elastiek geen voordeel.
Bij het springen kan het nog wel bijdragen in de bewegingsvrijheid maar niet op B niveau.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: singel: elastiek of niet ? + ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:41

Het nadeel van elastiek is als mensen dan toch als een gek gaan zitten aansingelen omdat je altijd wel wat meer speling voelt. Maar die speling is dus juist het voordeel van de elastiek.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: singel: elastiek of niet ? + ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:44

Ligt eraan. Ik heb ook een rondgeribt paard. En heb sinds gister omdat hij gevoelig reageert een Rossner Supersoft singel. Wel met elastiek maar dat elastiek rekt amper mee. Dus ideaal. Is wellicht ook een interessante singel voor jou.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: singel: elastiek of niet ? + ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:50

Als het nu al links/rechts schuift en het paard niet boos is op de singel zou ik geen geld steken in experimenten heel eerlijk gezegd.

xSannee
Berichten: 4334
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: singel: elastiek of niet ? + ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:57

Ik heb redelijk ronde pony, zadels schuiven snel links/rechts en ze is ontzettend gevoelig.
Met een singel met elastiek wilde ze me gewoon niet op laten stappen :')
Was duidelijk; zij vond het niets. Dus gewoon weer terug naar de singel zonder elastiek.

Jos_1
Berichten: 45
Geregistreerd: 15-06-07
Woonplaats: Gendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:58

Mijn zadelmaker heeft ook gezegd: Óf aan beide zijden elastiek óf helemaal geen elastiek. Tegenwoordig kun je vaak geen singels meer vinden zonder elastiek, trouwens.
En ik ben het eens met Gini: Niet te strak aansingelen. Als het zadel goed ligt, dan is een beetje speling helemaal niet erg.

HSPaard
Berichten: 55
Geregistreerd: 19-02-20

Re: singel: elastiek of niet ? + ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-20 15:23

bedankt voor jullie antwoorden.

Melisje_92
Berichten: 1089
Geregistreerd: 02-12-12

Re: singel: elastiek of niet ? + ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 15:41

Ik heb al jaren singels met elastiek, vind het erg fijn.
Zorg wel dat je er een koopt die niet te veel rekt, moet echt stevig zijn.

marley93
Berichten: 6018
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: singel: elastiek of niet ? + ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:12

Ik raad je de FRA supersingel aan. Is volledig van elastiek. Mijn paard werd nog wel eens wat nukkig bij het aansingelen, maar sinds ik deze gebruik is dat helemaal over. En het zadel ligt mooi stevig!

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Gowlan
Berichten: 4974
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:29

marley93 schreef:
Ik raad je de FRA supersingel aan. Is volledig van elastiek. Mijn paard werd nog wel eens wat nukkig bij het aansingelen, maar sinds ik deze gebruik is dat helemaal over. En het zadel ligt mooi stevig!

Ik heb hem ook, hele fijne singel! Zadel ligt mooi stevig idd :)
De supersingel staat erom bekend dat het juist geen druk op het borstbeen geeft, omdat de druk mooi verdeeld wordt.

I'm a space-bound rocketship and your heart's the moon.
And I'm aimin' right at you. <3

hwn
Berichten: 4653
Geregistreerd: 26-05-13

Re: singel: elastiek of niet ? + ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:36

Ik heb een anatomische singel van Decathlon, helaas met elastiek aan 1 kant. Ik zal mij er één aanschaffen met elastiek aan 2 kanten, want valt me op dat ze nooit zuur is bij het aansingelen aan de kant met elastiek. Ik singel echter nooit super hard aan, bij het afzadelen schrik ik altijd hoe los de singel alweer is, dus op dat vlak is elastiek bij mij geen risico.

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:39


_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:40

Dat is mij ook geleerd, of aan 2 kanten, of niet.
Ik heb hier bij mijn erg ronde tinker wel elastiek.
Meneer kent het grapje buik uitzetten erg goed.
met elastiek haal ik net het eerste gaatje.
Om daarna gewoon te kunnen singelen.
Zelfde lengte singel zonder elastiek haal ik het eerste gaatje niet.
Om later wel in hetzelfde gat te eindigen.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:44

Ik heb ook singels met aan twee kanten stiek. Zorg wel dat je degelijk stiek hebt en niet van dat slappe stiek wat te veel rekt en snel gaat lubberen.

Paarden die met stiek worden ingereden kunnen nog weleens heftig reageren op een singel zonder stiek. Andersom heb ik nog nooit van gehoord. Dat geeft mij wel de indruk dat stiek als prettiger wordt ervaren, maar er zullen ongetwijfeld ook paarden zijn die zonder stiek prettiger vinden.

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:51

Probleem dat ik had met elastiek was dat ik nooit bij het eerste gaatje kwam, paard zette buik uit en dan begon het wachten.
Was ik er eenmaal, kon je blijven gaan.

Ik snapte het niet. :D

Melisje_92
Berichten: 1089
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:58

Marie111 schreef:
Wij zijn erg tevreden over de Kavelkade singel van memory foam en beide zijden elastiek

https://www.agradi.nl/kavalkade-singel- ... -bruin.htm



Deze had ik ook, maar elastiek was volgens mijn zadelmaker niet sterk genoeg zeg maar, gaf te veel mee waardoor het zadel niet stabiel lag.

LexLester
Berichten: 315
Geregistreerd: 27-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:33


HSPaard
Berichten: 55
Geregistreerd: 19-02-20

Re: singel: elastiek of niet ? + ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-20 07:04

ik weet het je binnenkort te zeggen, heb eentje besteld

Jildau
Berichten: 9395
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 07:25

Gowlan schreef:
marley93 schreef:
Ik raad je de FRA supersingel aan. Is volledig van elastiek. Mijn paard werd nog wel eens wat nukkig bij het aansingelen, maar sinds ik deze gebruik is dat helemaal over. En het zadel ligt mooi stevig!

Ik heb hem ook, hele fijne singel! Zadel ligt mooi stevig idd :)
De supersingel staat erom bekend dat het juist geen druk op het borstbeen geeft, omdat de druk mooi verdeeld wordt.


Ja ik heb nog geen betere gevonden. Zeer tevreden met deze!

V_Naomi
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 17:55

Mijn huidige zadel fitter (custom) is van mening dat elastiek minder stabiliteit geeft, en raad het dus af, maar je hoort er qua comfort toch vaak wel veel positiefs over, dus blijf benieuwd O:)

Iemand ervaring met de Xpand girth of soortgelijke singels die een 'rekker systeem' in het midden stuk hebben gericht op meer bewegingsvrijheid? Hier ben ik namelijk érg benieuwd naar!

[ img ]

Gowlan
Berichten: 4974
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:54

V_Naomi schreef:
Mijn huidige zadel fitter (custom) is van mening dat elastiek minder stabiliteit geeft, en raad het dus af, maar je hoort er qua comfort toch vaak wel veel positiefs over, dus blijf benieuwd O:)

Iemand ervaring met de Xpand girth of soortgelijke singels die een 'rekker systeem' in het midden stuk hebben gericht op meer bewegingsvrijheid? Hier ben ik namelijk érg benieuwd naar!

[ [url=m/bOQs3Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja maar er zit wel een verschil in volledig elastiek verwerkte singel en alleen de sluiting op elastiek. :)

I'm a space-bound rocketship and your heart's the moon.
And I'm aimin' right at you. <3

V_Naomi
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:59

Gowlan schreef:
V_Naomi schreef:
Mijn huidige zadel fitter (custom) is van mening dat elastiek minder stabiliteit geeft, en raad het dus af, maar je hoort er qua comfort toch vaak wel veel positiefs over, dus blijf benieuwd O:)

Iemand ervaring met de Xpand girth of soortgelijke singels die een 'rekker systeem' in het midden stuk hebben gericht op meer bewegingsvrijheid? Hier ben ik namelijk érg benieuwd naar!

[ [url=m/bOQs3Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja maar er zit wel een verschil in volledig elastiek verwerkte singel en alleen de sluiting op elastiek. :)



Dat idee had ik ook al, los daarvan ben ik wel benieuwd of er mensen ervaringen hebben met dat soort singels en het effect op hun paard. Of kan ik daar best een nieuw topic voor openen?

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: singel: elastiek of niet ? + ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:39

Met een duidelijke titel zul je vast meer mensen bereiken ja!

Imo zou een zadel ook zonder singel moeten blijven liggen als het paard niet de Rodeo stier uithangt dus van weinig stabiliteit door stiek kan ik me eigenlijk weinig voorstellen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Domi_94, Kirsha, lovelady1 en 8 bezoekers