Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-20 20:45

Als het daar regent, kan het zo snel gaan e!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Nyaleti
Berichten: 5999
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:57

Wat gaaaf die gorilla's! Mooie groep ook, wat een geluk <3

Ik volg heel wat mensen die in Namibië wonen en vind het zo leuk om te zien hoe blij iedereen is met de regenbuien, eindelijk :D

Gekke vraag voor dit topic maar ik wil graag als Masaai / Afrikaan gaan met carnaval :+ ik ga mezelf uiteraard niet donker sminken of een zwarte kroeshaar pruik op doen.
Ik kom alleen niet verder dan de Meisje-met-tafekleed look. Weet iemand waar ik nog zo'n shuka (doek) kan halen of hoe ik op een leuke manier m'n gezicht kan sminken / make up? Wil misschien met de optochten een oude stok van een bezem meenemen maar die komt natuurlijk die kroeg niet in.
( nee ik ga ook niet in rode kalk zoals bij de rituelen :') )
[ img ]

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:26

poes schreef:
Als het daar regent, kan het zo snel gaan e!


Ja, daar kun je je soms echt erg op verkijken. Wij kregen van een Jodanese chauffeur filmjes van dikke modderstromen in Petra, bij een andere rotsformatie zijn zelfs mensen verdronken door het water. In Namibie zeiden we altijd gekscherend ‘voeten omhoog’ bij een let op rivier bord. Terwijl het echt gortdroog was. Het kan echt ineens los gaan en dan alles meeslepen.

Ik denk trouwens dat de Victoria falls ook weer flink breed zijn geworden. Zuidelijk in Namibie valt er ook best veen regen. Lijkt me ook wel goed voor de paarden van Aus.

In de Kalahari nog steeds weinig regen.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-20 22:18

Ja na onze eerste nacht in Uganda stond het terrein van de lodge gewoon blank. Kom je met al je nog propere spulletjes... iedereen gelijk tot halverwege de kuitjes door het water :D wel gelijk het Afrika gevoel :D

Heb het lastig met terug zijn. Mis de zon en werkelijk waar een jetlag van die twee uurtjes en het compleet andere ritme ook gewoon.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 06:30

Afrika liefhebbers,mag ik hier even klagen? :')

Ik woon nu sinds januari in mijn huis/office in Accra, en ben echt heel erg blij met dit stekkie. Het is een mooie compound met een grote tuin wat goed is voor zowel relaxing als werk (ontvangen van boeren, en klanten, geven van trainingen op onze eigen kleine demo site hier in de tuin).
De wijk is perfect, locatie perfect, huis is nieuw gebouwd en prachtig schoon en perfecte prijsverhouding. Ik woon hier waarschijnlijk tm de Nederlandse zomer en ga dan naar een appartementje omdat we dan de extra ruimtes waar ik in woon voor meer opslag of kantoorruimte nodig hebben.

MAAR, er is 1 groot nadeel... en dat is de power supply. Ik zit nu al sinds bijna 24u zonder stroom. Dit betekent ook geen water, want die loopt op een pomp. Dan kan je dus niet douchen na een goede sessie in de gym, en heb dus maar gedoucht met schoon drink water uit mn water dispenser... Mn wasmachine staat al 24u vol met water. Mn koelkast is warm, en eten goed bad. Ook hebben we de airco nodig om te koelen in de opslagruimte om de houdbaarheid van onze producten te beschermen.

Mn buren hebben allemaal een generator die zeker 5u per dag gemiddeld loopt. Heel slecht voor het milieu, en veel geluid dus ik ben zelf nu aan het kijken naar zonnepanelen maar eer dat dat op het dak liggen is het een maand verder... En moet eerst maar eens zien of ze hier een goede oplossing kunnen leveren lokaal.
In de tussentijd zit ik wel gemiddeld 3 of 4 avonden per week in het donker en bivakkeer ik dan vaak avonden bij vrienden, of ga even daar douchen. Heb al meerdere malen met Ghana Elektriciteit Company aan de lijn gehangen maar die doen er al helemaal niks aan...
Ik hou zo van dit kantoortje en huisje en woon er zo graag maar ben zo klaar met het donker.... vind het ook gewoon best spannend om op zon compound alleen te zitten als het donker is en de electric fence niet werkt... ik heb (nog) geen nachtbewaking maar dat komt hopelijk wel snel... heb vannacht maar 2 uurtjes kunnen slapen omdat ik me gewoon arelaxt voel hierdoor.

Verder is Ghana natuurlijk geweldig en hou ik van mn baan hier :+ Klaagbericht af zo!

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 06:54

Herkenbaar. In de zomer van 1998 zaten we scheduled blackouts , 12 off, 12 on. Te weinig water in lake Volta. Ik hoop voor je dat GEC bellen iets oplevert maar ik heb er weinig vertrouwen in. Is er een night watchman op de compound?

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 07:07

Ik denk dat als je het al hebt over een wasmachine en een koelkast dat je misschien ook een beetje moet wennen aan afrika.. de meeste mensen hebben die luxe niet (laat staan een gym??). Je woont nu eenmaal daar en er is wel vaker geen stroom.. so be it.
Sorry als dit hard over komt, maar ik neem aan dat je dit soort dingen wel wist toen je daarheen verhuisde?

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-20 08:07

Wipher schreef:
Ik denk dat als je het al hebt over een wasmachine en een koelkast dat je misschien ook een beetje moet wennen aan afrika.. de meeste mensen hebben die luxe niet (laat staan een gym??). Je woont nu eenmaal daar en er is wel vaker geen stroom.. so be it.
Sorry als dit hard over komt, maar ik neem aan dat je dit soort dingen wel wist toen je daarheen verhuisde?


Hangt er maar net vanaf waar je zit. Je kunt in Afrika ook heel luxe leven hoor.

TS: is een generator toch geen optie? Dat is idd de snelste oplossing. En een bewaker. Weet niet hoe veilig Ghana is maar daar zou ik dan niet mee wachten.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:18

Wipher schreef:
Ik denk dat als je het al hebt over een wasmachine en een koelkast dat je misschien ook een beetje moet wennen aan afrika.. de meeste mensen hebben die luxe niet (laat staan een gym??). Je woont nu eenmaal daar en er is wel vaker geen stroom.. so be it.
Sorry als dit hard over komt, maar ik neem aan dat je dit soort dingen wel wist toen je daarheen verhuisde?

Dat valt in de realiteit echt wel heel erg mee hoor. Of je moet in een sloppenwijk wonen, maar de meeste landen hebben gewoon de betere delen waar je dat allemaal hebt.
Ik denk dat jouw kijk op Afrika iets meer off is van de werkelijkheid dan die van Tutti_Frutti en dat bedoel ik zeker niet vervelend!


Tjee wat frustrerend als je eten off gaat, je geen electrisch hek hebt 's nachts. Ik begrijp je maar al te goed. We hadden hier het hek kapot door de regenval een paar weken terug en toen ging mijn man 2 nachten weg voor het werk. Voelde me toen ook totaal niet veilig! Ik zou ook snel een bewaker proberen te regelen of op zn minst een goeie, grote hond!

Is het wellicht mogelijk om ergens een generator te lenen/huren voor de maand dat het duurt voor je zonnepanelen hebt?
Verder hebben wij een goede campinglamp staan voor als het licht weer eens uitvalt, die geeft behoorlijk wat licht af. Dat ding heeft iets van 300 brand uren. Als je die ergens op de kop kan tikken, of 2, dan voel je je wellicht al wat veiliger 's nachts?

Edit; Zie dat je een Game hebt in Accra en zelfs een Decathlon. Ben op die laatste jaloers! Daar kun je vast wel een goede, grote campinglamp kopen om je huis wat te verlichten. Is in ieder geval een begin!

https://www.ghanayello.com/category/gen ... city:Accra

Dit kwam ik tegen als ik zoek op generator hire Accra. Misschien heb je hier iets aan?

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:45

Wipher schreef:
Ik denk dat als je het al hebt over een wasmachine en een koelkast dat je misschien ook een beetje moet wennen aan afrika.. de meeste mensen hebben die luxe niet (laat staan een gym??). Je woont nu eenmaal daar en er is wel vaker geen stroom.. so be it.
Sorry als dit hard over komt, maar ik neem aan dat je dit soort dingen wel wist toen je daarheen verhuisde?


Pardon? Ik woon hier inmiddels al bijna een half jaar, en heb hiervoor in meedere andere Afrikaanse landen voor langere tijd gewerkt.
Het is natuurlijk een ander verhaal als je hier als toerist bent en een keer een nachtje niet met fan of airco kan slapen of je wasje een dagje uit moet stellen tot het volgende hotel.
Ik woon hier en maak werkweken van 50u. Het is hier nu 38-42 graden buiten, dus slapen zonder fan of airco is bijna niet te doen.
Daarnaast gaat het mij niet perse om mijn eigen comfort, maar ook om de veilige opslag en preservatie van de producten die wij verkopen aan boeren hier.

Accra is een miljoenenstad met een KFC, Burger King en Zara inmiddels. Mijn buren (Ghanezen) rijden dikkere auto's dan ik, hebben al 24u inmiddels 3 generators aan staan, en leven dus in stukken meer luxe dan ik zelf. Ik leef relatief tot de gemiddelde expat en middle-income een heel 'normaal' leven en absoluut geen extreme luxe. Ja, ik wil graag normaal kunnen douchen, slapen, koken en de was doen. Ik ben hierheen verhuisd voor mijn werk, niet om nachtenlang in het donker te zitten. Het leven als expat in een stad als Accra is inderdaad heel anders dan wanneer je ervoor kiest om afgelegen te wonen. Maar hier heb ik dus ook niet voor gekozen, die plekjes zoek ik voor mijn rust op tijdens lange weekenden en vakanties of ik kom er door mijn werk.


Lielle schreef:
Herkenbaar. In de zomer van 1998 zaten we scheduled blackouts , 12 off, 12 on. Te weinig water in lake Volta. Ik hoop voor je dat GEC bellen iets oplevert maar ik heb er weinig vertrouwen in. Is er een night watchman op de compound?


Ik begreep dat dit in 2010 weer het geval was... Het is gek want dit jaar zijn er verkiezingen en gaan de publieke voorzieningen er juist vaak op vooruit. ECG over de afgelopen 24u al 4x aan de telefoon gehad, maar meer dan het rapport invoeren en checken kunnen ze nu niet.
Komende donderdag wordt de boysquarter afgemaakt door de landlord en komt er een night guard.

@poes en @iriscope Een generator is zeker een optie, en veel mensen hebben er hier standaard 1. Helaas bij dit huurhuis niet het geval. Mijn bedrijf heeft een erg groene en duurzame missie, en dus kan ik niet mensen van de ambassade e.d. ontvangen op kantoor als er een generator staat te loeien. Ook vind ik nu een grote investering in een invertor+batterijen+panelen duurzamer en goedkoper op de lange termijn. Dit bedrijf zit hier de komende 10 jaar nog wel namelijk, en nemen de installatie dan gewoon weer mee. Inmiddels in contact met wat bedrijven en al mijn meetings verplaatst naar een cafe in de buurt. Dus met een lekker bakje koffie en sappie heb ik zo niks te klagen hoor :+

Ik liep vannacht gewoon even over :')

Nyaleti
Berichten: 5999
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:26

Snap je goed hoor Tutti! Is het zoiets als loadshedding of ergens een fout bij het energiebedrijf?

Ik heb zo vaak gedoe gehad met loadshedding. In het begin is het wel leuk, lekker dineren met kaarslicht en een beetje extra "Afrika feeling". Toen ik aan het werk was, was ik er snel klaar mee. Álles ligt gewoon stil, zo irritant. 24uur is wel erg lang dus ik hoop dat het inmiddels is opgelost :)

Wel grappig dat je daar een Decathlon hebt zitten :'). Nu ben ik gewoon erg nieuwsgierig maar zou je eens foto's willen delen van de buurt of je appartement? Ben best benieuwd hoe een nieuw gebouwd complex er daar uit ziet (of Accra überhaupt).
Ik had plannen om daar in 2015 naar toe te gaan voor een stage en toen las ik vnl berichten dat mensen op het strand poepte :+ dus ik kan me lastig voorstellen dat het een miljoenenstad is.

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:52

Loadshedding gebeurd veel in mijn week, meestal 2 a 3 keer per week. Dat doen ze alleen overdag tegenwoordig, zeker in wijken waar veel restaurants en bedrijven zitten zoals de mijne. Dit is dus overduidelijk een fout in hun systeem die al een maand of wat niet opgelost kan worden.

Dus precies wat jij zegt inderdaad... Als ik op reis ben, of als het 2/3u in de middaguren is heb ik er 0 problemen mee. Als mn laptop leeg is dan ga ik wel even naar een cafeetje opladen en terug. Het is vooral dat het het werken gewoon zo onefficient maakt als je niet kan bellen of op je pc kan werken.

Ja die decathlon is echt hilarisch.... is altijd helemaal leeg geroofd en ziet er niet uit :'). De sport BHs zijn ook niet echt maatje Afrikaanse dames enzo :+

Hahaha mensen die op het strand poepen :') dat gebeurt zeker, als je in het weekend naar Labadi Beach gaat zie je zo jonge stelletjes met elkaar rollebollen ook. Ik kom er dan ook nooit.
Ik ga liever voor een heel weekend weg en neem dan de bus naar Cape Coast of Volta. Heerlijk schoon en veel betere surf stranden!

Accra is gigantisch en de ervaring die je hebt verschilt heel erg met waar je woont. Als je dus in de luxere wijken woont (North Ridge, Cantonments, Labone) heb je meestal een gated community of appartmenten gebouw, incl. back up generatoren, zwembad, deels gemeubileerd, fitted kitchen, een auto voor de deur etc.
Ik woon in East Legon, een wijk waar je van 7-10 niet uit komt als je richting centrum moet, en als je om 4-6u terug richting huis moet vanuit de stad ben je zo 2-3u kwijt. Zeker op vrijdagen of feestdagen.
Ik woon en werk in deze wijk omdat boeren hier wél makkkelijk naar toe kunnen komen voor het ophalen van producten of training, en wij tegen het verkeer makkelijk de stad in en uit kunnen als we boeren bezoeken. Zal later wat foto's van mijn huis sturen en wat straatplaatjes.

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:29

Iriscope schreef:
Wipher schreef:
Ik denk dat als je het al hebt over een wasmachine en een koelkast dat je misschien ook een beetje moet wennen aan afrika.. de meeste mensen hebben die luxe niet (laat staan een gym??). Je woont nu eenmaal daar en er is wel vaker geen stroom.. so be it.
Sorry als dit hard over komt, maar ik neem aan dat je dit soort dingen wel wist toen je daarheen verhuisde?

Dat valt in de realiteit echt wel heel erg mee hoor. Of je moet in een sloppenwijk wonen, maar de meeste landen hebben gewoon de betere delen waar je dat allemaal hebt.
Ik denk dat jouw kijk op Afrika iets meer off is van de werkelijkheid dan die van Tutti_Frutti en dat bedoel ik zeker niet vervelend!



Dan zal het idd vanaf hangen welke keuze je maakt waar je wilt wonen. Ik ken alleen de meer afgelegen gebieden, voornamelijk Tanzania, omdat mijn zus daar naartoe is ge-emigreerd. De luxere steden met de door jullie omschreven voorzieningen ken ik niet, mijn excuus.

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 06:59

Geen probleem! Dat is over het algemeen het beeld wat mensen erbij hebben, en dat komt ook door media storms van NGOs etc. Mijn ervaring is dat er overal veel armoede te vinden is hier, ook in deze megastad. Ik kies ervoor om niet daar op te focussen, maar op alle kansen tot ontwikkeling die hier nog voor het oprapen liggen!
Persoonlijk vind ik mijn werk een ideale combinatie van een redelijk westers leven en local. Ik maak vaak lange dagen met bezoeken aan boerderijen, van grote commerciele jongens tot kleine boeren die graag willen groeien. Als we naar en andere regio moeten ben ik dagen de stad uit, en daar is vaak inderdaad geen hotel te vinden met wifi, warm water of airco, en dat is prima! Maar wel altijd even genieten als ik dan thuis kom hoor! :D

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 13:08

Hier fotos van mijn huis/kantoor.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

En een filmpje van een rit door de wijk waar ik dus zit.
https://youtu.be/MuqJ1CshdVg
Ik was echt mega moe dus stuurde mn driver de verkeerde kant op :+ was even vergeten dat ik opweg was naar een vriendin, oops!


Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 13:52

Nice! Weinig veranderd, moet ik zeggen. Ik woonde destijds in Tesano, en daarvoor ook in Tema community 6. Krijg meteen heimwee!

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:22

Aahja Tesano is hier niet zo ver vandaan.
Ik heb momenteel heimwee naar NL want lig in een hotel in Kumasi met Malaria :+ zou zondag een bus naar Accra nemen maar denk nu dat ik vanavond ga vliegen.

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:24

Ah verdorie, wat klote zeg! Veel beterschap en sterkte!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:32

Naar! Beterschap, malaria sucks!

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:06

Thanks ladies! Is mn eerste malaria, maar gelukkig valt het allemaal mee. Geen koorts eigenlijk maar voorl hoofdpijn en spierpijn enzo

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:44

Oooo beterschap zeg!

Hier lichte stress of we door covid19 wel op pad kunnen. We wachten alles rustig maar af. Beetje relativeren, het is 'maar' vakantie.

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:52

Ja hier ook. Wij vliegen 23e naar Johannesburg. Zie het somber in.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:52

Maart?

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:54

Hier ook stress, wij vertrekken 25 maart naar Kaapstad om mn merrie op te halen. Als het mee zit tenminste, want als we haar niet kunnen halen ivm Corona gaat het me een forse klap duiten meer kosten.
De bloedtesten etc moeten dan allemaal opnieuw gedaan worden omdat die verlopen zijn. Al met al zijn we dan zo weer een paar maanden verder en ik wacht al sinds december tot ze eindelijk naar huis komt.
Ugh. Laten we hopen dat het meevalt, niet alleen voor ons natuurlijk, maar voor de hele situatie!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

MarijeR
Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:58

Beterschap Tutti_Frutti!

Hier ook een aantal reizen die waarschijnlijk niet door gaan...
Kenia heeft de grens nog wel open maar verwacht dat nu ze een eerste besmetting hebben nog wel strenger gaan worden. Oeganda zal heel lastig gaan worden, daar moet je nu eerst 14 dagen in quarantaine als je het land in wil.
Maar te hopen dat er iets van het geld terug te krijgen is maar ben er bang voor... En dit zijn pas de eerste 2 die op de agenda staan.
Mijn vader zit nu in Zuid Afrika maar komt volgende week weer terug.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers