Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
rina schreef:Need imput Ben in bezit van BE, ehm zelfs CE, en zit half te zoeken/kijken naar blik. Voorkeur zou echt een vrachtautootje zijn (en ja Ikke doe maar vloeken, Mercedes 508, 609 ) met een klein blikje voor dagelijkse werk ernaast, maar betaalbaar zijn die Mercjes niet echt meer.
Dus puzzel ik nu even over een blik die een 1,5 paards trailer kan en mag trekken. Volvo-fan van boven tot onder, rijd er nu ook 1, maar die zijn nou niet echt licht kwa gewicht en doen dus ook leuk in de belasting. Trailer is vrijwel zeker alleen voor noodgevallen, en veel zal ik er niet mee rijden aangezien mijn paarden met pensioen zijn. Maar wat pak je dan?? Welke merken zijn nou enigzins aan te raden voor de trailer? En geen transporter/bus oid. Wil gewoon een normale auto. SUV/4x4 is nog over na te denken. Mijn paarden zijn Paint en Quarter van rond de 1.50 en 500 kilo. Trailer die ik op het oog heb is een Ifor 1,5 paards die volgens de advertentie 720 kg eigen gewicht zou moeten hebben. (ja dat wordt nagewogen, als die het zou worden). Prijs in zoverre tot een 4 a 5000 euro, maar het gaat mij in eerste instantie even om merken en modellen.
rina schreef:Volvo-fan van boven tot onder, ....
..Mijn paarden zijn Paint en Quarter van rond de 1.50 en 500 kilo. Trailer die ik op het oog heb is een Ifor 1,5 paards die volgens de advertentie 720 kg eigen gewicht zou moeten hebben.
Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:Zo'n oude V70 AWD met die lekkere 2,5T erin al dan niet in R-design-uitvoering.
rina schreef:Die staan ook in die lijstThanks Rex, maar het ging mij eerder om de niet-Volvo's die nog een beetje kunnen trekken En de ervaringen ermee.
Rex_Rolfo schreef:Standaard advies voor anderhalf paards, niet te zwaar, duur of onzuinig is een gewone middenklasser a la Mondeo, Passat, Mazda6 enz. met een fatsoenlijke motor erin.
Rex_Rolfo schreef:Verder is de vuistregel een beetje "als het groot en sterk is trekt het wel".
rina schreef:Rex_Rolfo schreef:Verder is de vuistregel een beetje "als het groot en sterk is trekt het wel".
Nah ben ik niet met je eens. Miss verwend hier rijd een Volvo XC 90. Dat is toch echt wel een bakbeest, met een 185 PK motor erin, maar trekken................ Persoonlijk, ik vind het geen trekauto.
Noahh_h schreef:Wat een fijn topic.
Ik ben op zoek naar een auto voor een tweepaards trailer. Ik heb BE en rij altijd met 1 paard.
Nu kan mijn man via het werk een auto leasen. Zij rijden allemaal in een Renault. Niet onze eerste keus, maar ja.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/re ... e/48582385
Zou zoiets kunnen en heeft iemand ervaring of het fijn rijdt?
Ik heb 0,0 verstand van auto’s en al helemaal niet wat betreft trailers. Mijn man heeft wel een beetje verstand van auto’s in het algemeen. Maar ook niet wat betreft het trekken van een trailer. Hiervoor had ik een 1,5 paards.
Rex_Rolfo schreef:Die moderne turbo's komen anders best vroeg in. Heel anders dan de jaren '70 turbo's.
https://caravantrekker.nl/koppel-of-vermogen/
ikke schreef:Maar nog steeds heb je geen 80% van je power beschikbaar bij 2000 toeren.
Rex_Rolfo schreef:ikke schreef:Maar nog steeds heb je geen 80% van je power beschikbaar bij 2000 toeren.
Dat is amper meer dan stationair, waarom zou je daar willen rijden??
Volgens mij zien we hier een verschil met iemand met ervaring met vrachtauto's en iemand met ervaring met motorfietsen
7000 toeren? Tijd om terug te schakelen
En dan heb ik nog niet eens de écht hoogtoerige machines uitgeperst
s0173957 schreef:100l / 100km?
Zeker van?
Rex_Rolfo schreef:Kortom, een automotor is geen motorfietsmotor en geen vrachtautomotor. Het zit er een beetje tussenin. Maar om die motor het leven makkelijk te maken laat 'm toeren draaien als ie moet werken. Veel mensen zijn dat niet gewend en laten een motor te lang in een hoge versnelling staan. Toegeven 6000 toeren is behoorlijk oncomfortabel. Maar 3500 is bij veel benzine motoren prima te doen.
Veel mensen klagen dat ze vanaf volgende maand geen 120 of 130 meer mogen rijden. Bij die snelheid draait het motorblok ook aardig wat toeren. Wat is dan het grote probleem om bij 90 km/h met een trailer hetzelfde toerental te draaien? Als je geen tegenwind hebt is het zelfs voldoende om één versnelling terug te gaan, zit je met 80-90 met trailer op lagere toeren dan 120-130 zonder. En minder windruis, dus wat is dan meer comfort?
Noahh_h schreef:Wat een fijn topic.
Ik ben op zoek naar een auto voor een tweepaards trailer. Ik heb BE en rij altijd met 1 paard.
Nu kan mijn man via het werk een auto leasen. Zij rijden allemaal in een Renault. Niet onze eerste keus, maar ja.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/re ... e/48582385
Zou zoiets kunnen en heeft iemand ervaring of het fijn rijdt?
Ik heb 0,0 verstand van auto’s en al helemaal niet wat betreft trailers. Mijn man heeft wel een beetje verstand van auto’s in het algemeen. Maar ook niet wat betreft het trekken van een trailer. Hiervoor had ik een 1,5 paards.
Asciugamano schreef:s0173957 schreef:100l / 100km?
Zeker van?
Hij heeft t over een vrachtwagen he.
(Een ouwetje, wellicht? En korte afstanden?)
Hoewel t voor zo’n kleintje nog fors is. Meestal lopen die wat zuiniger dan de grotere broers, die -afhankelijk van het werk- meestal rond de 33 liter op 100km zitten.
Asciugamano schreef:Ik dacht ook dat je t over een gemiddelde had, Ikke!
(en een bakwagen is nog steeds n kleintje, voor mij hoor. )
MyrtheJ schreef:Noahh_h schreef:Wat een fijn topic.
Ik ben op zoek naar een auto voor een tweepaards trailer. Ik heb BE en rij altijd met 1 paard.
Nu kan mijn man via het werk een auto leasen. Zij rijden allemaal in een Renault. Niet onze eerste keus, maar ja.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/re ... e/48582385
Zou zoiets kunnen en heeft iemand ervaring of het fijn rijdt?
Ik heb 0,0 verstand van auto’s en al helemaal niet wat betreft trailers. Mijn man heeft wel een beetje verstand van auto’s in het algemeen. Maar ook niet wat betreft het trekken van een trailer. Hiervoor had ik een 1,5 paards.
Hier hetzelfde probleem met lease en ook voor precies dit model gekozen. Hij komt met een paar weken, dan kan ik het je vertellen
ikke schreef:Noahh_h schreef:Wat een fijn topic.
Ik ben op zoek naar een auto voor een tweepaards trailer. Ik heb BE en rij altijd met 1 paard.
Nu kan mijn man via het werk een auto leasen. Zij rijden allemaal in een Renault. Niet onze eerste keus, maar ja.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/re ... e/48582385
Zou zoiets kunnen en heeft iemand ervaring of het fijn rijdt?
Ik heb 0,0 verstand van auto’s en al helemaal niet wat betreft trailers. Mijn man heeft wel een beetje verstand van auto’s in het algemeen. Maar ook niet wat betreft het trekken van een trailer. Hiervoor had ik een 1,5 paards.
Een vroege Disco 1 heeft nauwelijks betere cijfers qua motorprestaties (wat meer koppel) en mag 2x zoveel aan de haak hebben en kan dat ook.
Het wezenlijke verschil is de V8 die in de Discovery ligt. Zodra de toerenteller boven stationair stijgt heb je power. Die power blijft tot ruim 4000 toeren beschikbaar.
DAT is wat de Megane niet gaat redden. De bandbreedte waarin power in voldoende mate aanwezig is, is veel smaller en vangt zeer waarschijnlijk ook flink later aan.