[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:52

Need imput :+ Ben in bezit van BE, ehm zelfs CE, en zit half te zoeken/kijken naar blik. Voorkeur zou echt een vrachtautootje zijn (en ja Ikke doe maar vloeken, Mercedes 508, 609 :D ) met een klein blikje voor dagelijkse werk ernaast, maar betaalbaar zijn die Mercjes niet echt meer.
Dus puzzel ik nu even over een blik die een 1,5 paards trailer kan en mag trekken. Volvo-fan van boven tot onder, rijd er nu ook 1, maar die zijn nou niet echt licht kwa gewicht en doen dus ook leuk in de belasting. Trailer is vrijwel zeker alleen voor noodgevallen, en veel zal ik er niet mee rijden aangezien mijn paarden met pensioen zijn. Maar wat pak je dan?? Welke merken zijn nou enigzins aan te raden voor de trailer? En geen transporter/bus oid. Wil gewoon een normale auto. SUV/4x4 is nog over na te denken. Mijn paarden zijn Paint en Quarter van rond de 1.50 en 500 kilo. Trailer die ik op het oog heb is een Ifor 1,5 paards die volgens de advertentie 720 kg eigen gewicht zou moeten hebben. (ja dat wordt nagewogen, als die het zou worden). Prijs in zoverre tot een 4 a 5000 euro, maar het gaat mij in eerste instantie even om merken en modellen.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:18

rina schreef:
Need imput :+ Ben in bezit van BE, ehm zelfs CE, en zit half te zoeken/kijken naar blik. Voorkeur zou echt een vrachtautootje zijn (en ja Ikke doe maar vloeken, Mercedes 508, 609 :D ) met een klein blikje voor dagelijkse werk ernaast, maar betaalbaar zijn die Mercjes niet echt meer.
Dus puzzel ik nu even over een blik die een 1,5 paards trailer kan en mag trekken. Volvo-fan van boven tot onder, rijd er nu ook 1, maar die zijn nou niet echt licht kwa gewicht en doen dus ook leuk in de belasting. Trailer is vrijwel zeker alleen voor noodgevallen, en veel zal ik er niet mee rijden aangezien mijn paarden met pensioen zijn. Maar wat pak je dan?? Welke merken zijn nou enigzins aan te raden voor de trailer? En geen transporter/bus oid. Wil gewoon een normale auto. SUV/4x4 is nog over na te denken. Mijn paarden zijn Paint en Quarter van rond de 1.50 en 500 kilo. Trailer die ik op het oog heb is een Ifor 1,5 paards die volgens de advertentie 720 kg eigen gewicht zou moeten hebben. (ja dat wordt nagewogen, als die het zou worden). Prijs in zoverre tot een 4 a 5000 euro, maar het gaat mij in eerste instantie even om merken en modellen.

Zo'n oude V70 AWD met die lekkere 2,5T erin }> al dan niet in R-design-uitvoering.

Die oude Hamburgers worden er inderdaad niet goedkoper op. Neem er eentje met een verrotte motor. Heb ik nog een revisieblok liggen met 2000km op de klok, voor jou compleet met bak.
De eco-van lukt nog wel, maar die zijn er uiteindelijk ook niet zoveel en ombouwen naar paardenbak is ook niet voor niks. Dat spul was zo hufterproof dat de meesten naar Afrika verdwenen zijn.

Ik ben niet zonder reden uiteindelijk aan die DAF blijven hangen. Het was het enige fatsoenlijke wat er in twee jaar langs kwam.

Rex_Rolfo

Berichten: 5378
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:20

rina schreef:
Volvo-fan van boven tot onder, ....
..Mijn paarden zijn Paint en Quarter van rond de 1.50 en 500 kilo. Trailer die ik op het oog heb is een Ifor 1,5 paards die volgens de advertentie 720 kg eigen gewicht zou moeten hebben.

Volgens eerdere berichten in dit topic wegen Ifor's meestal vrij aardig wat op papier staat. Dan zit je aan zo'n 1250 kg, zeg een auto die 1400-1500 mag trekken.

Rex_Rolfo schreef:
De complete lijst (dus ook onder 1800 kg) is deze (bron)

Zijn dus ook de nodige niet al te grote Volvo's die 1500 aan het haakie mogen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:55

ikke schreef:
Zo'n oude V70 AWD met die lekkere 2,5T erin }> al dan niet in R-design-uitvoering.


Nahhhhh dan weet ik een nog betere. De aloude 740 6 cilinder diesel :+ Trekken dat ding niet te filmen, en een motor die bijna niet kapot te krijgen is. Ja de oude liefde staat nog steeds in de schuur :j :D Nee die liefde ga ik niet meer in rijden, zou best willen hoor, maar ook die heeft een wegenbelasting in NL. die niet echt grappig te noemen is. Ja ik weet het, ik ben ook pro veiligheid en niet te licht, maar de V70 is nou ook nogal een bak met gewicht.

Thanks Rex, maar het ging mij eerder om de niet-Volvo's die nog een beetje kunnen trekken ;) En de ervaringen ermee.

Rex_Rolfo

Berichten: 5378
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:49

rina schreef:
Thanks Rex, maar het ging mij eerder om de niet-Volvo's die nog een beetje kunnen trekken ;) En de ervaringen ermee.
Die staan ook in die lijst ;)
Verder is de vuistregel een beetje "als het groot en sterk is trekt het wel". Sommige auto's mogen bij een beperkt eigen gewicht veel trekken, moet je dat willen? Er zijn een paar korte hoge auto's (barbie jeeps) die relatief veel mogen trekken. Moet je dat willen?

Achterwiel aandrijvers (o.a. BMW, Mercedes) mogen vaak net wat meer trekken dan voorwielaandrijvers. Het ene merk is wat terughoudender met trekgewicht dan het andere (een Ford of VW mogen vaak net wat meer aan de haak dan een vergelijkbare Opel) enz.


En niet te vergeten, ervaringen zijn vaak gebaseerd op de combinatie van één auto met één trailer. Heeft die auto net nieuwe schokdempers gekregen kan een wereld van verschil maken. Toen ik dat bij onze vorige auto liet doen wist ik na de eerste de beste verkeersdrempel al dat dit een goed besluit was geweest. Ook trailer maakt verschil, onze huidige hangt veel fijner achter de auto dan de vorige.

Mijn reactie hier is meestal
Rex_Rolfo schreef:
Standaard advies voor anderhalf paards, niet te zwaar, duur of onzuinig is een gewone middenklasser a la Mondeo, Passat, Mazda6 enz. met een fatsoenlijke motor erin.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:25

Ik denk dat ervaring ook nog beïnvloed wordt door de rijkunsten van de bestuurder :P

Wat je zou kunnen doen is gewoon eens een lijstje maken van wat je belangrijk vindt. En dan afstrepen ed. En wat je wensen zijn, dan komt er vanzelf wat uit rollen. Ervaring moet je denk ik toch zelf ondervinden.
Auto's zijn net als paarden of huizen, het is heel persoonlijk! Ook wat je past qua rijgedrag, uiterlijk, stoelen ed. Want de éne stoel is de ander niet. Kan je een mooie trek auto hebben, maar als je er niet fatsoenlijk in kunt zitten is het ook zo wat.

Wij hebben meerdere auto's.
- Volvo V70 D5, automaat (staat op het moment geschorst ivm onderhoud). trekgewicht: 1800kg.
- Citroën C5 Diesel, schakel (Weet de specs ff niet) trekgewicht: 1500kg.
- 406 Coupé 3.0 V6 Benzine, trekgewicht: 1300kg.

2 werk auto's, waaronder VW Caddy, Opel Vivaro. Maar die zijn altijd in gebruik, dus niet bedoeld om met de trailer op pad te gaan. En ik zou ook niet weten of die Caddy dat wel mag. En als ie het mag, zou ik niet niet doen.

Dan nog 3 geschorste auto's in de schuur. Bx Sport, Bx diesel en een circuit Rally AX. (En mijn Kawasaki Ninja, maar die telt niet mee. _O- )

Genoeg ervaring met verschillende auto's voor de trailer. Ik weet niet of je er wat aan gaat hebben, omdat het gros Frans is en Frans hier niet zo gewaardeerd wordt, maar ik ga de ervaring toch delen.

Neem de 3 bovenste. 3 compleet verschillende auto's.
Ze hebben alle 3 hun voor- en nadelen.

406: Qua wegligging is de 406 coupé het best van het rijtje. Lage auto, strak afgeveerd en lang. Doordat het een V6 uitvoering is, is de auto voorzien van Brembo remmerij voor en achter.
Beperkte opberg ruimte. Alle paardenspullen passen in de kofferbak, behalve het zadel. Het zadel moet op de bijrijders stoel. Ergens anders past het niet, want je krijgt hem ook niet op de achterbank.
Met de trailer zuipt ie 1 op 6 gemiddeld. :9k Maar verder super fijne auto. Meer dan genoeg power.
De automaat remt af en toe behoorlijk mee op de motor, dat is ook een nadeel. Want dan denk je rustig af te remmen, bemoeid die auto zich er mee en remt ie ineens een stuk fanatieker. Schijnt zo te horen, las ik in het instructieboekje. Met trailer dus echt wel een minpunt.
Verder kan ik er goed lange afstanden in zitten. Ondanks dat het een coupé is toch vrij overzichtelijk met bijzondere verrichtingen.
Minpunten: Verbruik, opbergruimte.
Pluspunten: Strak op de weg, goede remmerij, comfortabel, krachtige motor.

De C5 heeft hydraulische vering en een hoop opberg ruimte, vergelijkbare ruimte als de v70. Turbo Diesel, dus trekt het spul ook allemaal met gemak. En omdat het een hand geschakelde is, heb je het schakelen 100% zelf in de hand. Haha.
Verder gewoon een saai hok, maar ontzettend praktisch. Goedkoper dan de V70 in vaste lasten, onderhoud en aanschaf.
Ik kan er goed lange afstanden in zitten.
Minpunten: Saai, standaard hok, stink Diesel.
Pluspunten: Opbergruimte, trekgewicht, Hydraulische vering (kan ook een nadeel zijn als het niet goed werkt), doet verder wat ie moet doen. Goede wegligging.

De Volvo v70, ja gewoon goede auto. Is degelijk, verwend met een automaat, zee van ruimte etc. Maar gewoon een stuk duurder in vaste lasten en onderhoud. En lust 'm wel iets meer dan de C5. Maar scheelt niet eens zo heel veel. Is wat dweileriger, maar dat moet ik natuurlijk opnieuw beoordelen zodra dat stuurhuis vervangen is.
Ik kan er niet zo goed in zitten, ik heb het gevoel te verzuipen in die auto. Zit er behoorlijk diep in. _O- En ik ben niet eens klein. Daardoor iets minder overzichtelijk, maar ik red me er prima mee. Kan niet zo lang op de stoel zitten als in de andere auto's, maar dat is persoonlijk. Kussentje doet vaak wonderen.
Minpunten: De hogere kosten. Qua verbruik, onderhoud en wegen belasting. Stink Diesel.
Pluspunten: Opbergruimte, trekgewicht 1800 kg. Degelijk, oog wil ook wat, krachtige motor, goede combi met trailer.

Als ik op pad ga neem ik het liefst mee........ de coupé! :D

Tot zo ver mijn ervaring. :9k

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:18

@Chasey ja thanks daar kan ik echt wel wat mee.
Overigens grijnz diesel stinkt niet. Me loves diesel :D Ben ook echt een dieselrijder.
Ben ook bekend met de V70, heb er al 1 gehad. Is verkocht omdat ik 1 paard heb wat echt verschrikkelijk reist, met name op een 2 paardstrailer, en die door haar ritmische bonsen op de zijwand de hele combi aan het slingeren kreeg. Volvo zit voor mij echt perfect. Ben er nog geen tegengekomen waarin ik niet kan zitten.
Auto's als Caddy en co en ook de VW bus en co komen voor mij ook niet in vrage. Heeft 2 redenen, ik kan er niet in zitten, en als 2e dan ben ik elke keer de klos om voor wederhelft spullen op te halen. Die heeft iets met bromfietsen, dat past natuurlijk geweldig achter in zon bus, en daar heb ik dus echt geen behoefte aan. Dat stinkt nl pas, 2 takt benzine :D

Zadel in de auto is voor mij ook niet nodig, ik rijd western dus die zadels zijn nog een tikkie groter :+ en dan zou het echt een station oid moeten worden. Maar zoals al gezegd de paarden zijn met pensioen en het is alleen voor noodgevallen dat ik de trailer nodig zou zijn.


Rex_Rolfo schreef:
Verder is de vuistregel een beetje "als het groot en sterk is trekt het wel".

Nah ben ik niet met je eens. Miss verwend hier :+ rijd een Volvo XC 90. Dat is toch echt wel een bakbeest, met een 185 PK motor erin, maar trekken................ :x Persoonlijk, ik vind het geen trekauto. De oude 740 trekt het makkelijker van z'n plek dan die grote. Ja dat is motorgebonden, maar groot zegt voor mij dus niet echt "kan het wel trekken".
Je hebt wel gelijk hoor met beperkt eigen gewicht en veel mogen trekken. Niet alles is een veilige combi. Helemaal niet als paardlief zich achterin die trailer loopt te melden. Jeepjes ed. leuke blikjes, maar met zon korte wielbasis nou niet echt comfortabel te noemen (en vind mijn rug dus ook niet leuk). De combi maakt idd ook heel veel uit, stuiterbal achter je auto (ik noem geen merken, ik weet er wel een paar) is ook niet fijn. En de status van onderhoudt van de auto ook, ja ik was blij toen het slagschip achter nieuwe veren moest #)
Laat ik het zo zeggen, ik voel alles in de auto, heb mijn garagehouder al meervoudig helemaal gek gemaakt met ik voel wat, er klopt iets niet, en het krasse in 99 van de 100 gevallen had ik gelijk. Daarnaast heb ik een aantal maandagmorgen heeeeeeel vroeg modellen auto gehad. Met heel veel pech, en dat heeft mijn zintuigen alleen maar scherper gemaakt. Ben ook heel erg pro veiligheid, zowel voor mezelf, de andere weggebruikers als voor paardlief. Maar ik moet nu een beetje schipperen tussen, zoveel ga ik die trailer niet gebruiken, en we komen uit Duitsland terug naar Nederland, en ze zijn daar gek kwa wegenbelasting :+ :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5378
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:40

rina schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Verder is de vuistregel een beetje "als het groot en sterk is trekt het wel".

Nah ben ik niet met je eens. Miss verwend hier :+ rijd een Volvo XC 90. Dat is toch echt wel een bakbeest, met een 185 PK motor erin, maar trekken................ :x Persoonlijk, ik vind het geen trekauto.

Daarom ook vuistregel en niet "gouden regel" ;)

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:13

Wat een fijn topic.
Ik ben op zoek naar een auto voor een tweepaards trailer. Ik heb BE en rij altijd met 1 paard.
Nu kan mijn man via het werk een auto leasen. Zij rijden allemaal in een Renault. Niet onze eerste keus, maar ja.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/re ... e/48582385
Zou zoiets kunnen en heeft iemand ervaring of het fijn rijdt?

Ik heb 0,0 verstand van auto’s en al helemaal niet wat betreft trailers. Mijn man heeft wel een beetje verstand van auto’s in het algemeen. Maar ook niet wat betreft het trekken van een trailer. Hiervoor had ik een 1,5 paards.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 22:09

Noahh_h schreef:
Wat een fijn topic.
Ik ben op zoek naar een auto voor een tweepaards trailer. Ik heb BE en rij altijd met 1 paard.
Nu kan mijn man via het werk een auto leasen. Zij rijden allemaal in een Renault. Niet onze eerste keus, maar ja.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/re ... e/48582385
Zou zoiets kunnen en heeft iemand ervaring of het fijn rijdt?

Ik heb 0,0 verstand van auto’s en al helemaal niet wat betreft trailers. Mijn man heeft wel een beetje verstand van auto’s in het algemeen. Maar ook niet wat betreft het trekken van een trailer. Hiervoor had ik een 1,5 paards.

Een vroege Disco 1 heeft nauwelijks betere cijfers qua motorprestaties (wat meer koppel) en mag 2x zoveel aan de haak hebben en kan dat ook.

Het wezenlijke verschil is de V8 die in de Discovery ligt. Zodra de toerenteller boven stationair stijgt heb je power. Die power blijft tot ruim 4000 toeren beschikbaar.
DAT is wat de Megane niet gaat redden. De bandbreedte waarin power in voldoende mate aanwezig is, is veel smaller en vangt zeer waarschijnlijk ook flink later aan.

Rex_Rolfo

Berichten: 5378
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 22:39


ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:05

Rex_Rolfo schreef:
Die moderne turbo's komen anders best vroeg in. Heel anders dan de jaren '70 turbo's.
https://caravantrekker.nl/koppel-of-vermogen/

Maar nog steeds heb je geen 80% van je power beschikbaar bij 2000 toeren.

Als dat wel zo zou werken, denk je dan echt dat ze nog steeds een 6 ltr 6-cilinder turbo in de vrachtwagen zouden leggen? De ruim 200pk die er ergens uit komen is aardig maar de 1000Nm koppel die beschikbaar komt zodra de toerenteller uit de hoek komt (bij 1200 - 1300 toeren) is wat van belang is. De wagen is wel uitgelegd om 22 ton van plaats te kunnen krijgen....

Rex_Rolfo

Berichten: 5378
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:18

ikke schreef:
Maar nog steeds heb je geen 80% van je power beschikbaar bij 2000 toeren.

Dat is amper meer dan stationair, waarom zou je daar willen rijden?? :? :?


Volgens mij zien we hier een verschil met iemand met ervaring met vrachtauto's en iemand met ervaring met motorfietsen ;)

7000 toeren? Tijd om terug te schakelen ~~}>
En dan heb ik nog niet eens de écht hoogtoerige machines uitgeperst :o

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:24

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
Maar nog steeds heb je geen 80% van je power beschikbaar bij 2000 toeren.

Dat is amper meer dan stationair, waarom zou je daar willen rijden?? :? :?


Volgens mij zien we hier een verschil met iemand met ervaring met vrachtauto's en iemand met ervaring met motorfietsen ;)

7000 toeren? Tijd om terug te schakelen ~~}>
En dan heb ik nog niet eens de écht hoogtoerige machines uitgeperst :o

Ehm, de DAF loopt bij 1700 toeren in 6 ruim 80km/h.......
Boven de 2000 toeren gaat het verbruik naar de 100ltr per 100km.

En waarom wil je dat? Omdat je de hele handel wel van plek wil krijgen zonder elke 10.000km de krukaslagers te moeten vervangen.

Daarnaast is het met een snelle motor wel aardig om 5000+ toeren te draaien, maar in een auto is dat echt geen lol om te doen, enkel om voldoende power op de weg te kunnen leggen. Het wezenlijke verschil tussen moeten en kunnen.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:28

100l / 100km?
Zeker van?

Rex_Rolfo

Berichten: 5378
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:37

Kortom, een automotor is geen motorfietsmotor en geen vrachtautomotor. Het zit er een beetje tussenin. Maar om die motor het leven makkelijk te maken laat 'm toeren draaien als ie moet werken. Veel mensen zijn dat niet gewend en laten een motor te lang in een hoge versnelling staan. Toegeven 6000 toeren is behoorlijk oncomfortabel. Maar 3500 is bij veel benzine motoren prima te doen.

Veel mensen klagen dat ze vanaf volgende maand geen 120 of 130 meer mogen rijden. Bij die snelheid draait het motorblok ook aardig wat toeren. Wat is dan het grote probleem om bij 90 km/h met een trailer hetzelfde toerental te draaien? Als je geen tegenwind hebt is het zelfs voldoende om één versnelling terug te gaan, zit je met 80-90 met trailer op lagere toeren dan 120-130 zonder. En minder windruis, dus wat is dan meer comfort?

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:48

s0173957 schreef:
100l / 100km?
Zeker van?

Het kan nog erger; volgens de opnemer haal ik 600ltr per 100km als ik 'm even flink doortrap naar 2500toeren (waar die 200 paarden pas echt op stoom komen)
Nou zal die meting niet spot-on zijn maar hij is behoorlijk accuraat want het verbruik klopt heel fatsoenlijk met de hoeveelheid Diesel die ik erbij moet gooien.


Rex_Rolfo schreef:
Kortom, een automotor is geen motorfietsmotor en geen vrachtautomotor. Het zit er een beetje tussenin. Maar om die motor het leven makkelijk te maken laat 'm toeren draaien als ie moet werken. Veel mensen zijn dat niet gewend en laten een motor te lang in een hoge versnelling staan. Toegeven 6000 toeren is behoorlijk oncomfortabel. Maar 3500 is bij veel benzine motoren prima te doen.

Veel mensen klagen dat ze vanaf volgende maand geen 120 of 130 meer mogen rijden. Bij die snelheid draait het motorblok ook aardig wat toeren. Wat is dan het grote probleem om bij 90 km/h met een trailer hetzelfde toerental te draaien? Als je geen tegenwind hebt is het zelfs voldoende om één versnelling terug te gaan, zit je met 80-90 met trailer op lagere toeren dan 120-130 zonder. En minder windruis, dus wat is dan meer comfort?

Absoluut waar :j De Volvo doet 2500 toeren bij 80km/h en krijgt de 1800kg die ie mag trekken ook fatsoenlijk van plek (met een 2,5 turbo).

Maar in het stuk totdat je op een fatsoenlijk cruise-toerental bent, wil je toch ook genoeg power om de hele bende van plek te krijgen. DAT is waar die "moderne" opgeblazen motoren de mist in gaan.

Alle handbakken die ik had en heb, lopen ongeveer 3000 toeren bij 120km/h; maakt geen ruk uit wat voor bak eronder ligt. De automaten hier doen dat bij ongeveer 2500 toeren.
De Range Rover moet je ook echt vangen in 3 wil je nog een beetje power overhouden om de ruim 2 ton die ik er meestal aan had hangen ook op snelheid te houden als het niet bult-af ging. Dan draait ie net boven de 3000 toeren.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 07:53

Noahh_h schreef:
Wat een fijn topic.
Ik ben op zoek naar een auto voor een tweepaards trailer. Ik heb BE en rij altijd met 1 paard.
Nu kan mijn man via het werk een auto leasen. Zij rijden allemaal in een Renault. Niet onze eerste keus, maar ja.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/re ... e/48582385
Zou zoiets kunnen en heeft iemand ervaring of het fijn rijdt?

Ik heb 0,0 verstand van auto’s en al helemaal niet wat betreft trailers. Mijn man heeft wel een beetje verstand van auto’s in het algemeen. Maar ook niet wat betreft het trekken van een trailer. Hiervoor had ik een 1,5 paards.


Hier hetzelfde probleem met lease en ook voor precies dit model gekozen. Hij komt met een paar weken, dan kan ik het je vertellen :D

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 09:35

s0173957 schreef:
100l / 100km?
Zeker van?

Hij heeft t over een vrachtwagen he. ;)
(Een ouwetje, wellicht? En korte afstanden?)
Hoewel t voor zo’n kleintje nog fors is. Meestal lopen die wat zuiniger dan de grotere broers, die -afhankelijk van het werk- meestal rond de 33 liter op 100km zitten.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 09:39

Asciugamano schreef:
s0173957 schreef:
100l / 100km?
Zeker van?

Hij heeft t over een vrachtwagen he. ;)
(Een ouwetje, wellicht? En korte afstanden?)
Hoewel t voor zo’n kleintje nog fors is. Meestal lopen die wat zuiniger dan de grotere broers, die -afhankelijk van het werk- meestal rond de 33 liter op 100km zitten.

Hij is niet oud, het is geen kleintje in bij normaal bedrijf doet ie zo'n 16 - 18ltr per 100km. Wat ok is voor de slordige 8 ton die ie leeg weegt.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:02

Ja ok, als ik m'n auto eens echt op z'n staart stamp zegt de teller ook 50l, omdat hij niet hoger kan.
Maar dat zijn geen dingen die je km's na elkaar doet è...

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:36

Ik dacht ook dat je t over een gemiddelde had, Ikke!
(en een bakwagen is nog steeds n kleintje, voor mij hoor. :P )

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:57

Asciugamano schreef:
Ik dacht ook dat je t over een gemiddelde had, Ikke!
(en een bakwagen is nog steeds n kleintje, voor mij hoor. :P )

Nee, het zijn de uitschieters.

Met z'n 8,5 meter is het ook geen grote wagen. Hij is ook maar 2,40 breed en dankzij die beperkte maten kan ie tenminste zonder rare fratsen het erf op komen.

Het verschil met jouw wagen is dat ik er maar twee paarden op hoef te zetten, geen 25+ ton vracht :D
Maar met z'n 8 ton leeggewicht en 220pk laat ie de straatstenen maar net liggen.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 23:45

Spoiler:
MyrtheJ schreef:
Noahh_h schreef:
Wat een fijn topic.
Ik ben op zoek naar een auto voor een tweepaards trailer. Ik heb BE en rij altijd met 1 paard.
Nu kan mijn man via het werk een auto leasen. Zij rijden allemaal in een Renault. Niet onze eerste keus, maar ja.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/re ... e/48582385
Zou zoiets kunnen en heeft iemand ervaring of het fijn rijdt?

Ik heb 0,0 verstand van auto’s en al helemaal niet wat betreft trailers. Mijn man heeft wel een beetje verstand van auto’s in het algemeen. Maar ook niet wat betreft het trekken van een trailer. Hiervoor had ik een 1,5 paards.


Hier hetzelfde probleem met lease en ook voor precies dit model gekozen. Hij komt met een paar weken, dan kan ik het je vertellen :D


Nou ben heel benieuwd. Mijn man moet deze auto eerst nog op rijden. Dus die van ons komt pas over 2 a 3 maanden. Het lijken prima auto’s. Maar zie er eigenlijk nooit een trailer achter hangen. Laatste maand veel opgelet bij wedstrijden. Maar zag er geen een

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 23:48

ikke schreef:
Noahh_h schreef:
Wat een fijn topic.
Ik ben op zoek naar een auto voor een tweepaards trailer. Ik heb BE en rij altijd met 1 paard.
Nu kan mijn man via het werk een auto leasen. Zij rijden allemaal in een Renault. Niet onze eerste keus, maar ja.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/re ... e/48582385
Zou zoiets kunnen en heeft iemand ervaring of het fijn rijdt?

Ik heb 0,0 verstand van auto’s en al helemaal niet wat betreft trailers. Mijn man heeft wel een beetje verstand van auto’s in het algemeen. Maar ook niet wat betreft het trekken van een trailer. Hiervoor had ik een 1,5 paards.

Een vroege Disco 1 heeft nauwelijks betere cijfers qua motorprestaties (wat meer koppel) en mag 2x zoveel aan de haak hebben en kan dat ook.

Het wezenlijke verschil is de V8 die in de Discovery ligt. Zodra de toerenteller boven stationair stijgt heb je power. Die power blijft tot ruim 4000 toeren beschikbaar.
DAT is wat de Megane niet gaat redden. De bandbreedte waarin power in voldoende mate aanwezig is, is veel smaller en vangt zeer waarschijnlijk ook flink later aan.


Uuhhh en wat betekent dat nu in kindertaal? :? ben hier zo slecht in.

Kan hij wel of geen tweepaards trekken. Zonder gekkigheid en veilig uiteraard.