[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jana2701
Berichten: 26
Geregistreerd: 03-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 09:00

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier (jaren geleden een account gehad) en rij nu sinds kort een tinker van mijn werk, Bo.
Nu heeft de beheerder voor hem een barefoot cheyenne drytex 2de hands aangeschaft (beheerder/instelling willen niet verder kijken voor iets beters), maar hier kan ik absoluut niet in zitten.
Ik heb namelijk heel erg het gevoel alsof rug, heupen en bekken uit elkaar getrokken worden (zo breed zit ie vind ik).

Nu heb ik vorige week iemand van flexible zadels laten komen.
Gezien het niet mijn eigen paard is,wilde ik een zadel wat makkelijk op andere paarden passend te krijgen was, maar ook graag onder de 1000 euro blijven.
Hierom hebben we de kieffer move kunststof en de hidalgo venice 2 geprobeerd.
Met hidalgo had ik al ervaring, want daar reed ik voorheen ook mee op Jana (de Fries die ik heb gehad).
Op Jana reed ik met een hidalgo venice special en dat zadel zat heerlijk toen.

Vorige week hebben we op Bo eerst de kieffer move geprobeerd en deze zat voor mij ok,maar moest enorm veel aan afgesteld worden voor hij goed zou liggen op Bo.
Met proefrijden op de kieffer merkte ik ook dat Bo moeite had met ontspannen en ik miste persoonlijk iets steun.

[ img ]
Dit was de kieffer move

Hierna de hidalgo venice 2 erop gelegd in maat 17 inch (wat voor mij te klein is, maar nu voor het testen wel ok was).
Dit zadel werd gepast met een grandeurpad eronder en dit zadel lag gelijk perfect op Bo (Bo heeft de singelgroeve behoorlijk vooraan liggen, maar de schouder juist wat naar achteren toe lopen).
Ik stapte op en bij de eerste stap slaakte Bo een diepe zucht en liep vervolgens heel ontspannen weg (zo ontspannen had hij nog nooit gelopen met rijden). Ook ik vond het weer heel veilig en superfijn zitten.
Hierom wordt dan ook de hidalgo venice 2 in 18,5 inch besteld.


[ img ]
De hidalgo venice 2

Ik zit nu alleen nog te twijfelen tussen kifrapad en de grandeurpad...aangeraden werd om met moosegummi inlages te rijden (zaten ook in de pad die onder de hidalgo lag).


pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 09:06

Poeh, ik vind eerlijk gezegd beide zadels nogal het beeld geven dat ze vrij ver naar voren liggen en achterover kantelen.... wellicht dat een langere zitting een beter beeld geeft als je daardoor minder achterop de lepel zit Y;(

Kifra of Grandeur, ik zou even voor jezelf op een rijtje plussen en minnen wat je van beide pads de voor- en nadelen vindt :)

Jana2701
Berichten: 26
Geregistreerd: 03-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 09:13

pmarena schreef:
Poeh, ik vind eerlijk gezegd beide zadels nogal het beeld geven dat ze vrij ver naar voren liggen en achterover kantelen.... wellicht dat een langere zitting een beter beeld geeft als je daardoor minder achterop de lepel zit Y;(

Kifra of Grandeur, ik zou even voor jezelf op een rijtje plussen en minnen wat je van beide pads de voor- en nadelen vindt :)

De kieffer had ik precies dat gevoel wat jij beschreef en bij de hidalgo zijn de beugels een gaatje langer gedaan en toen zat het al veel beter (geen foto van) en idd ik zat met mijn kont in deze krap, daarom ook de 18,5 inch besteld.

Qua kifra of grandeur is het vooral de prijs dat ik de kifra overweeg...

Kaatastrof
Berichten: 6245
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:50

Ben je niet bang dat met een hogere inchmaat het zadel te veel op de lendenen komt te liggen? Ik vind het nu eerlijk gezegd al nét aan. Je hebt echt niet veel ruimte meer. :=

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Jana2701
Berichten: 26
Geregistreerd: 03-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:57

Jackytje schreef:
Ben je niet bang dat met een hogere inchmaat het zadel te veel op de lendenen komt te liggen? Ik vind het nu eerlijk gezegd al nét aan. Je hebt echt niet veel ruimte meer. :=

Nee daar ben ik niet bang voor, gezien 18,5 inch nog wel kan en korter is dan de barefoot cheyenne maat 2 waar ik nu (Met pijn) mee rijd. De venice 2 schijnt ook speciaal voor kortere ruggen ontworpen te zijn en voor de wat grotere ruiters.

Kaatastrof
Berichten: 6245
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:15

Jana2701 schreef:
Jackytje schreef:
Ben je niet bang dat met een hogere inchmaat het zadel te veel op de lendenen komt te liggen? Ik vind het nu eerlijk gezegd al nét aan. Je hebt echt niet veel ruimte meer. :=

Nee daar ben ik niet bang voor, gezien 18,5 inch nog wel kan en korter is dan de barefoot cheyenne maat 2 waar ik nu (Met pijn) mee rijd. De venice 2 schijnt ook speciaal voor kortere ruggen ontworpen te zijn en voor de wat grotere ruiters.

Oh ok! Ik ben benieuwd naar foto's als je het nieuwe zadel hebt :)

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Jana2701
Berichten: 26
Geregistreerd: 03-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:19

Jackytje schreef:
Jana2701 schreef:
Nee daar ben ik niet bang voor, gezien 18,5 inch nog wel kan en korter is dan de barefoot cheyenne maat 2 waar ik nu (Met pijn) mee rijd. De venice 2 schijnt ook speciaal voor kortere ruggen ontworpen te zijn en voor de wat grotere ruiters.

Oh ok! Ik ben benieuwd naar foto's als je het nieuwe zadel hebt :)

Ik ook...zal nog zo'n 6weken moeten wachten...

uudje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:47

jokari schreef:
Prachtige set, uudje. Plaats je tzt een foto van jouw mooie kvitje met set ? Pleahease ? :D

Als mijn meisje weer beter is en bereden kan worden zeker. Maar misschien dat ik wel even een foto kan maken met het zadel zonder dat ik met haar ga rijden. Ga hem wel even uitproberen op mijn andere fjord. Want wil wel heel graag weten hoe die zit en rijd natuurlijk.

uudje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:48

Kwetal schreef:
Mooie setje Uudje <3 - maar ik had het al gezien natuurlijk :j

Joh! _O- _O-

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie
Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:22

Ik kom weer even binnenvallen als het mag! Ik heb mijn Bob Marshall verkocht maar moet nu dus wel weer wat nieuws. Zijn er hier mensen met ervaring met zowel de BM als de Freemax? Hoe verhouden die twee zich tot elkaar?

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!


Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:56

Rije schreef:
Ik kom weer even binnenvallen als het mag! Ik heb mijn Bob Marshall verkocht maar moet nu dus wel weer wat nieuws. Zijn er hier mensen met ervaring met zowel de BM als de Freemax? Hoe verhouden die twee zich tot elkaar?

De freemax had de zit net verkeerd voor mij, zit wat meer vorm in maar had een bobbel bij mijn dijen zitten zeg maar waardoor ik niet lekker kon zitten.

Nala
Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:20

Mag ik hier meepraten?

Mijn pony had eerst een vegan western boomloos zadel van Edix, maar die kieperde voorover en was met een kleinere pommel te klein.
Toen kwam een wintec dressuur deluxe, maar die is eigenlijk wat te lang voor het perfecte plaatje.
Dus nu heb ik een Trekker op het oog. Graag hoor ik ervaringen met deze zadels.

Voor het beeld, dit is mijn pony (voorste tape ligt achter de schouder, achterste op de laatste rib)

[ img ]

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:23

Het lijkt écht mega klein.
Heb je naar een Startrekk Espaniola gekeken?
Ik heb een maat 1, origineel met 44 cm kussens geloof ik, maar ik heb er 42 cm kussens onder.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Nala
Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:29

Het is ook écht méga klein.
De trekker is de kortste (42cm) die ik heb kunnen vinden, die ook nog eens ruim verstelbaar zijn.
Dat zadel dat jij noemt lijkt door de flap leer eromheen bijna zeker te groot.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Leo
Berichten: 50035
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:35

Dat is inderdaad weinig ruimte, dus een uitdaging! Maar vast niet onmogelijk. :)
Heb je al eens een boomloos passervice laten komen die meerdere (semi) boomloos merken kan passen?

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:36

Het is dezelfde maat kussens, dus dat zou moeten passen hoor. (tenminste áls je die kussens er onder doet) de flap leer heb je geen last van, je moet naar de afmeting van de kussens kijken.
[ img ]

Dit is mijn zadel(met een S2 pad, om het verschil aan te geven!) op mijn pony van 1.40

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Nala
Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:39

Leo schreef:
Dat is inderdaad weinig ruimte, dus een uitdaging! Maar vast niet onmogelijk. :)
Heb je al eens een boomloos passervice laten komen die meerdere (semi) boomloos merken kan passen?


Ja heb ik, maar die had geen zadels mee die pasten, behalve die western boomloos die dus kieperde (waarna ik er minder vertrouwen in had).

Siskeh, die ziet er inderdaad wel kort uit!

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Leo
Berichten: 50035
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:41

Hmm ja dat snap ik. Lastig zeg, zadels zijn soms echt hoofdpijndossiers. Ik heb 5 zadels op mijn paard gehad tot ik vond wat ons beide écht goed bevalt. :)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Nala
Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:43

Leo schreef:
Hmm ja dat snap ik. Lastig zeg, zadels zijn soms echt hoofdpijndossiers. Ik heb 5 zadels op mijn paard gehad tot ik vond wat ons beide écht goed bevalt. :)


Het is vooral ook een verdomd duur grapje zo... Maar een trekker zou ik over kunnen nemen voor 500 euro, dat kan ik nog wel slikken.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 07:39

Rije schreef:
Ik kom weer even binnenvallen als het mag! Ik heb mijn Bob Marshall verkocht maar moet nu dus wel weer wat nieuws. Zijn er hier mensen met ervaring met zowel de BM als de Freemax? Hoe verhouden die twee zich tot elkaar?

Geen idee, ik heb alleen ervaring met de freemax, de silverado en de startrekk western (en in een grijs verleden een barefoot cheyenne).
De startrekk western lag absoluut niet stabiel op mijn paard, dus die viel na een pasconsult af. De Silverado lag al beter, maar was echt funest voor mijn zit :') Bobbel van de fenders onder de dij etc.
De freemax was voor ons de oplossing, lag het beste op mijn paard en ik zit er heerlijk in :j

Buitenzinnig
Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:22

Nala schreef:
Leo schreef:
Hmm ja dat snap ik. Lastig zeg, zadels zijn soms echt hoofdpijndossiers. Ik heb 5 zadels op mijn paard gehad tot ik vond wat ons beide écht goed bevalt. :)


Het is vooral ook een verdomd duur grapje zo... Maar een trekker zou ik over kunnen nemen voor 500 euro, dat kan ik nog wel slikken.



Trekker zou een goede optie zijn denk ik! Wellicht eerst testen?

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker

Nala
Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:30

Buitenzinnig schreef:
Nala schreef:

Het is vooral ook een verdomd duur grapje zo... Maar een trekker zou ik over kunnen nemen voor 500 euro, dat kan ik nog wel slikken.



Trekker zou een goede optie zijn denk ik! Wellicht eerst testen?


Weet jij toevallig bij wie dit kan, in de buurt van Aachen, Duitsland?

Ik zou wel een zadel kunnen overnemen en terugsturen als het niks is.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

dianaw33
Berichten: 1881
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:34

Nala schreef:
Mag ik hier meepraten?

Mijn pony had eerst een vegan western boomloos zadel van Edix, maar die kieperde voorover en was met een kleinere pommel te klein.
Toen kwam een wintec dressuur deluxe, maar die is eigenlijk wat te lang voor het perfecte plaatje.
Dus nu heb ik een Trekker op het oog. Graag hoor ik ervaringen met deze zadels.

Voor het beeld, dit is mijn pony (voorste tape ligt achter de schouder, achterste op de laatste rib)

[ [url=m/VNiSGK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nala, volgens mij had ik ook al in jouw andere zadeltopic gereageerd: ik denk echt dat het zinvol is voor jou om bij ijslanderzadels te gaan kijken, ook boomloos, en dan kom je bij Karlslund, is mijn ervaring, het beste uit qua lengte en zitcomfort. Een ijslanderzadel is speciaal gebouwd voor jouw type pony met volwassene erop, en is dus anders opgebouwd dan andere 'gewone' grote paardenmerken. Wat je ziet is dat het bij de gewone merken nooit helemaal goed is, je moet altijd concessies doen, het is een grote-paardenzadel in een kleine uitvoering, en dat klopt niet met de bouw van de pony.

Buitenzinnig
Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:34

Ik heb op dit moment een True Talent welke getest kan worden. Ik woon niet in de buurt, maar ik kan hem gemakkelijk verzenden.

Edit, en een Pro Arte

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker

Nala
Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:19

dianaw33 schreef:
Nala schreef:
Mag ik hier meepraten?

Mijn pony had eerst een vegan western boomloos zadel van Edix, maar die kieperde voorover en was met een kleinere pommel te klein.
Toen kwam een wintec dressuur deluxe, maar die is eigenlijk wat te lang voor het perfecte plaatje.
Dus nu heb ik een Trekker op het oog. Graag hoor ik ervaringen met deze zadels.

Voor het beeld, dit is mijn pony (voorste tape ligt achter de schouder, achterste op de laatste rib)

[ [url=m/VNiSGK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nala, volgens mij had ik ook al in jouw andere zadeltopic gereageerd: ik denk echt dat het zinvol is voor jou om bij ijslanderzadels te gaan kijken, ook boomloos, en dan kom je bij Karlslund, is mijn ervaring, het beste uit qua lengte en zitcomfort. Een ijslanderzadel is speciaal gebouwd voor jouw type pony met volwassene erop, en is dus anders opgebouwd dan andere 'gewone' grote paardenmerken. Wat je ziet is dat het bij de gewone merken nooit helemaal goed is, je moet altijd concessies doen, het is een grote-paardenzadel in een kleine uitvoering, en dat klopt niet met de bouw van de pony.


Ik heb al contact met een ijslanderzadel zadelmaker hier in de buurt, maar kijk tegelijkertijd ook verder.

Buitenzinnig, je hebt pb.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annaxmaex, Julimy, mirriejj, veertje99 en 14 bezoekers

cron