Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 11:46

Zweden heeft natuurlijk ook mooie natuur ! Zweden meer bossen en meren , Noorwegen meer ruigere natuur.

Hoe is het met iedereen ? Het is ook in Noorwegen/ Zweden nog niet echt heel koud geloof ik. Misschien wel in Zweeds lapland ? Ik zag in ieder geval van de week een filmpje van iemand die in Zweden woont en weg gezakt was in de sneeuw, een meter diep ofzo.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:00

Het is zo warm niet normaal en dan zie ik steeds Facebook herinneringen met sneeuw en huil ik van binnen -O-

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 13:18

Napie schreef:
Noorwegen. En dan vooral de lijn Oslo-Bergen is het mooiste wat je ooit gezien heb.

En hoeveel dagen moet je daar voor uittrekken? Wij willen namelijk wel graag wandelkilometers maken

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 13:49

Dat moet je toch gewoon zelf weten ?! Gewoon onderweg uitstappen, wandelen en overnachten ergens en dan weer verder. Of denk ik nu te simpel ?

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 14:53

Maris, je denkt te simpel :') Dat doen ze nl niet in Noorwegen :D
Ik zie op de site van vy.no dat je dus aparte tickets moet kopen. Op zich niet erg, vergt alleen wat planning.

Ik vind het niet erg dat het een wat minder heftige winter is. Maar we zijn er nog niet....

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 14:54

@Maris:
Hier hebben we zo’n 1,5 meter sneeuw. Temperaturen hoger dan normaal, maar het vriest wel genoeg. Heel eerlijk: liever dit dan 6 weken lang tussen de -25 en -35 zoals vorig jaar.
Dagen bestaan uit werken en sneeuw scheppen.
Morgen ben ik hier alweer 5 jaar, time flies. Komende week mijn Zweedse rijbewijs ophalen. Mijn Nederlandse omgeruild, als ik had geweten dat dag zo simpel was had ik het jaren eerder gedaan.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 14:59

Gabyfedde, ik dacht al dat jij wel in de sneeuw zou zitten idd ! Van al dat scheppen krijg je wel een goede conditie ! En houthakken, staat dat ook dagelijks op het programma ?

Noordje, ha dus wel te simpel gedacht ! :+ Nou ja, je kan dus wel gewoon van te voren plannen waar je er uit wilt etc. Dus toch nog redelijk simpel toch ?!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 15:31

Maris schreef:
Gabyfedde, ik dacht al dat jij wel in de sneeuw zou zitten idd ! Van al dat scheppen krijg je wel een goede conditie ! En houthakken, staat dat ook dagelijks op het programma?


Inderdaad, geen sportschool meer nodig. In ons doordeweekse huis hebben we stadsverwarming. In ons weekendhuis hebben we afgelopen zomer een mega voorraad hout gehakt/gekloofd dus daar hebben we het ook lekker warm. Houtvoorraad aanleggen is echt een zomerklus hier.

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 15:34

Jawel, maar zoiets als interrailen kennen ze dus niet. Dat had natuurlijk wel makkelijk geweest.
Maar alles is te plannen. Maakt het ook wat leuker vind ik.

Ben nu ook al een beetje aan het kijken waar we heen gaan dit zomerseizoen.
En dat vergt ook planning,want de hond gaat mee en die mag niet altijd in de hutten.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 15:49

Gabyfedde, klinkt wel weer chique hoor, het doordeweekse huis en het weekendhuis. Maar veel mensen in Noorwegen en Zweden hebben dat he ?
En het doordeweekse huis ligt dus wel behoorlijk in de "bewoonde" wereld ? Ik bedoel, wel redelijk wat huizen in de buurt dus ?

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 15:59

Maris schreef:
Gabyfedde, klinkt wel weer chique hoor, het doordeweekse huis en het weekendhuis. Maar veel mensen in Noorwegen en Zweden hebben dat he ?
En het doordeweekse huis ligt dus wel behoorlijk in de "bewoonde" wereld ? Ik bedoel, wel redelijk wat huizen in de buurt dus ?


Klopt, vrij normaal om een stuga te hebben. Onze stuga is alleen een huis met alles erop en eraan (we hebben er een jaar gewoond toen ik ouderschapsverlof had en we op zoek waren naar een huis in de bewoonde wereld. Het weekendhuis ligt in Latnivaara (vaak het koudste plekje van Zweden), ècht in de middle of nowhere. Het doordeweekse huis ligt in een buitenwijk van het stadje Gällivare, binnen 10 minuten ben ik op mijn werk.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 16:09

Ik ga googlen !

edit : ik zie dat ze er nu -9 graden afgeven.
Dat is echt wel Noord Zweden inderdaad ! Is het het noordelijkste stadje in Zweden ?

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:16

Maris schreef:
Dat moet je toch gewoon zelf weten ?! Gewoon onderweg uitstappen, wandelen en overnachten ergens en dan weer verder. Of denk ik nu te simpel ?

Ik weet niet hoeveel kilometer het is en hoe lang een rechtstreekse reis zou duren: ik zit op mijn werk en heb geen tijd om dat nu helemaal uit te zoeken. En als er nou iemand ervaring heeft, is het net zo makkelijk vragen toch?

Wel jammer dat het niet zo heel winters is, toen ik 2 jaar terug er was, was het toch wel rond de -10 tot -20

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 16:19

Ja natuurlijk mag je dat vragen !

edit : treinreis van Oslo naar Bergen duurt ongeveer 7 uur.

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:22

-9 is toch niet zo koud, zeker niet voor het noorden. Hier is het al de hele winter ‘nederlands’. Alleen maar regen regen regen. We hebben tot nu toe zo’n 3-4 dagen sneeuw gehad :+

Het zweedse leven gaat ontzettend goed op het moment - alles lijkt eindelijk op z’n plek te zijn gevallen. Ik heb laatst een grönt kort cursus gedaan (in het zweeds!) om wedstrijden te mogen rijden, en die heb ik gehaald! Best wel even een trots momentje :o

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 16:30

Wat moest je leren voor die cursus ? Gefeliciteerd met het behalen hoor !! :j

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:13

@Maris:
Kiruna is de meest noordelijke stad. Hemelbreed 60 kilometer ten noorden van ons weekendhuis.
-9 is warm voor onze begrippen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:16

Hier is het ook echt een drama winter, zeker met paarden...

En dan komen er herinneringen van vorig jaar voorbij, veel sneeuw en toen was het zo'n -20

Afbeelding

Afbeelding

En nu....

Afbeelding
Met mooie blauwe pootjes. :+
Afbeelding

Om te janken. -O-
Gelukkig zijn de weides achteraan iets beter dan helemaal vooraan, maar een hoop drek.

Het gras begint gewoon al te groeien.

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:28

Gefeliciteerd Piekosjj!
Ik wil de cursus voor grønt kort in maart gaan doen.
Moesten jullie ook de rijproef doen incl springen?

Tja, dat ziet er heel anders uit dan vorig jaar Quir.
Hier gelukkig niet zo nat.
Als je hier naar iers hoger gelegen gebied gaat, dan nog wel volop sneeuw.

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:53

Ik heb geen rijproef hoeven doen, omdat een vriendin van mij instructeur is en dus mijn formuliertje dat ik kan rijden heeft ingevuld :) Anders zou je dat inderdaad moeten doen op een manege oid. De kurs ging vnl over voorbereiding voor wedstrijd, trailerladen, aanmelden via TDB, doping gebruik en waar je de regels kunt vinden enzo. Het was best wel saai en nutteloos om eerlijk te zijn, maargoed het moet wel he :+

Omg Quir dat is wel heel erg :')

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:23

Ooh gefeliciteerd Piekosjj, super! *\o/*

@Quir, zo dat is een goed modderbad :+ gelukkig kunnen ze een beetje opdrogen in de stal :)

Hier worden de weides ook zo, maar ze hebben ook een droog bos en en veel rots, alleen rond de voerplek is het blubber. Geef mij die sneeuw maar weer! Maar de ijswegen kunnen me gestolen worden :=

Ook hier te warm Maris, bleghh. Gister voelde als lente met 9 graden.
Beetje warm voor ze nu met rijden dus rustig aan :(:)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 11:30

De ijsjes dachten dat er een strenge winter aan zat te komen zo te zien ! Maar dat kan nog komen natuurlijk. Oeff 9 graden is idd wel heel warm voor in Zweden in de winter.

Marion_

Berichten: 1284
Geregistreerd: 16-05-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:38

Independence schreef:
Ik wil eind februari met de trein richting Zweden/Noorwegen. Wie heeft daar ervaring mee? Ik ga vooral voor de natuur: kies ik dan beter voor Noorwegen of voor Zweden?


Ik ben met de trein door Zweden en Noorwegen gereisd! Was erg goed te doen!

Ik had wel een interrail ticket, dus uitstappen en instappen waar je wil :D sommige treinen heb ik van tevoren wel gereserveerd, omdat ze in het hoogseizoen soms vol zitten. Maar dat zal in februari minder zijn.

Het hangt er vanaf hoe je wil wandelen, liever bergen/hoogtes of platter/door bos?
De route oslo-bergen-flam-oslo is inderdaad prachtig, ik heb daar niet veel gewandeld, maar volgens mij kans dat daar goed. En je neemt vanalles mee: grote besneeuwde vlaktes, fjorden en mooie steden/dorpjes.

Zweden heb je meer eindeloze bossen en meren, die ook heerlijk zijn :)

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 07:49

Independence schreef:
Napie schreef:
Noorwegen. En dan vooral de lijn Oslo-Bergen is het mooiste wat je ooit gezien heb.

En hoeveel dagen moet je daar voor uittrekken? Wij willen namelijk wel graag wandelkilometers maken


Eind februari is misschien niet te beste tijd om wandelkilometers te maken... Dan zou ik liever in de zomer gaan.
Afgelopen zomer ben ik een aantal dagen met rugzak op pad geweest in Rondane national park, van hut naar hut gelopen. Om de kilo's in de rugzak laag te houden, gekozen voor bemande hutten. Super gezellig om 's avonds met de andere wandelaars aan een lange tafel aan te schuiven en ervaringen uit te wisselen.

In Noorwegen moet je wel weten wat je doet, dus goede uitrusting (zeker in februari) en een GPS mee. Het is mij al meerdere keren overkomen dat ik boven in de bergen in dicht mist terecht kom. Dan ben je heel blij met een GPS! En dan bedoel ik een echte, niet 1 op je telefoon. Dan weet je ook zeker dat je op de juiste top staat als je naar een bergtop loopt. Afgelopen zomer waren wij er zeker van dat we op de top waren, maar na een blik op de GPS bleken we 200m onder de top te zitten :+


Afbeelding


Ik kom zelf net terug uit IJsland, dat was ook weer geweldig :D

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 11:51

Hoe is het daar hoger/hoog in het noorden met jullie ?