Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:02

Dan slaap je toch buiten het park? Als je in hazyview overnacht is het 's morgens 20/30min naar de gate van het Kruger en hoef je geen malaria medicijnen te slikken.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!


Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:06

Ah kijk! Dat wist ik niet. Ik dacht dat je dan ook wel pillen nodig had

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-20 18:15

Heb je al eens het duur merk geprobeerd? Ik word van het generisch middel ook misselijk. Niet te doen tijdens Safari. Maar met malarone lukt het. Wel stervensduur.

Ik mag voor Uganda 26 dagen pillen pakken. Klein fortuin kwijt.

Ik zou wel absoluut in kruger slapen. Lekker night drives en morning Walks doen en super vroeg op pad.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:00

Of heel veel preventieve spullen meenemen. Je goed inpakken en suf smeren met dat stinkspul.

Alleen als je ooit nog eens wilt daan, dan zou ik dat eerder nog een keer doen ipv haasten en veel rijden. Er zijn nog meer gebieden in Limpopo die wel echt de moeite waard zijn. Maar goed, ik ben gek op de onbekendere rustigere gebieden.

Hier ook geen problemen met de malarone. We hebben het alleen op de caprivi geslikt.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 09:53

Toen ik in Zuid Afrika woonde werd tegen mij gezegd dat het beter is om goed te smeren (er bestaan ook pleisters die een muggenafstotend goedje afgeven) dan om elke dag tabletten te slikken. Ik zou ze persoonlijk niet willen slikken en vol inzetten op preventief.

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:01

Ik sluit me daar bij aan. Wij gaan naar malaria gebied over 2 weken en ik slik ook niets. Ik smeer goed, doe sokken over mn broek aan 's avonds zodat ze daar niet kunnen steken. Bijna alle steken van muggen die malaria verspreiden gebeuren tot max 20 cm vanaf de grond.
Lees je goed in zodat je de symptomen weet, die worden vanaf dag 10 zichtbaar als je het hebt. Als je dan gelijk naar t ziekenhuis gaat kunnen ze je alsnog de medicijnen geven.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:05

Dankjullie.
Ik ga dadelijk m’n vaccin halen.

Malaria zal ik nog even bespreken.
Maar als het pas na 10 dagen merkbaar wordt, ben ik zelf alweer in Nederland.


Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:09

Darkchrystal, ik gebruik ook geen Malaria tabletten en woon in Afrika, simpelweg omdat het te lang is voor deze periode. Mocht ik het krijgen (afkloppen), dan zou ik het 100% liever hier krijgen dan in Nederland. Omdat ze simpelweg niet zo goed weten wat ze ermee aan moeten in Nederland.
Ken verhalen van mensen die naar de huisarts gingen met bericht 'Ik heb denk ik malaria' en terug naar huis werden gestuurd omdat ze nog geen koorts hadden....

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:24

Het hangt ook erg van de periode en plaats af. Malaria gebieden die relatief droog zijn, daar heb ik ook geen tabletten genomen (Kenia, Zambia, Etosha). Caprivi en Okavango vind ik wel een ander verhaal en zijn we ondanks heel veel preventieve maatregelen wel geprikt (ook dwars door spijkerbroeken heen). Het hangt ook weer af of de gebieden dun- of dikbevolkt zijn. Meer mensen, meer risico op malaria.

Als je grote droom is om naar Kruger te gaan, zou ik me niet weerhouden omdat het malaria gebied is. Alleen als je ooit nog eens weer naar Zuid Afrika wil gaan, dan zou ik een wat langere route pakken inclusief Kruger.

Naast Pilanesberg heb je bijvoorbeeld ook Marakele (met big5), of iets noordelijker Grootwater, 24, Welgevonden. Dus er is wel een leuk rondje te maken daar.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:51

De kans dat ik nog terugga acht ik niet groot.
Het valt nu mooi te combineren, en dus besloten om voor kruger park te gaan samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:52

Anoniem schreef:
De kans dat ik nog terugga acht ik niet groot.
Het valt nu mooi te combineren, en dus besloten om voor kruger park te gaan samen.

Haha wacht maar tot je er geweest bent. Dan wil je het liefst elk jaar terug <3

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:53

Hahaha nou dat geloof ik wel, alleen m’n portemonnee gaat dan huilen denk ik

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:42

En toch valt het wel mee vind ik. Ik bedoel, het kost je wel wat alles bij elkaar, maar zo duur als veel mensen denken dat het is is het ook niet. Vliegen kan je vaak rond 700 euro als je een overstap niet erg vindt, benzine kost hier nog steeds weinig, dat helpt ook en kamperen/hostels kan je erg goedkoop boeken. En als je geen kamer wil delen dan is een tweepersoonskamer in een hostel ook goed te betalen.
Je moet gewoon een beetje opletten waar je kampeert bijvoorbeeld. En uit eten gaan /eten kost nog steeds relatief weinig hier.

Onze trip is 9 dagen en we zijn aan kampeerkosten 90 euro per persoon kwijt. Natuurlijk woon ik hier dus heb ik geen vliegreis en auto huur kosten, dat scheelt wel. Auto huren in Namibie is duur, duurder dan in Zuid Afrika vanwege het minder ruime aanbod.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:59

Ik vond mijn reis door ZA ook echt reuze meevallen. Ook relatief luxe hotels zijn echt niet heel duur. Ik heb in George en Agulhas in self service cabins (dus met kookstelletjes) gezeten voor 50/60 euro per nacht, en dan heb je gewoon een heel huisje voor jezelf. In PE zat ik in het Radisson voor 70 euro per nacht ofzo. Het enige dure was Kaapstad, maar daar zat ik in een mega luxe hotel met restaurant, cocktailbar en zwembad in Bantry Bay, en om heel eerlijk te zijn was dat alsnog maar 100 euro per nacht.

Auto huren is goedkoop, benzine is goedkoop, eten is goedkoop.. Het enige wat ff wat kost is vliegen en game drives etc drijven de prijs vaak wel op.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:46

Ipv game drives kun je ook prima zelf rond rijden. Ik vind dat echt veel fijner, je hebt het dan echt aan tijd. Het enige is dat bij game drives de chauffeurs onderling in contact staan en dus op die manier weten waar groot/bijzonder wild is. Het nadeel daarvan is dat je meestal wel met z'n heel velen er dan naar staat te kijken.

Wij doen meestal alleen game drives als het echt heel bijzonder is, bijvoorbeeld in de nacht of in Damaraland naar de, in het wild levende zonder hekken, zwarte neushoorns. Die zijn in je eentje echt niet te vinden, het is zo afgelegen en je moet zo goed weten waar je op moet letten.

Entree in parken moet je ook niet vergeten, in Namibie valt dat best mee, maar Botswana (en vooral Kenia) kan de entree relatief hoog zijn.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:48

Oh ja zelf rondrijden kan ook prima. Ik had het in mijn geval meer over de game drive op een privelandgoed, dat tikt wel aan. Entree van parken is in ZA ook best aan de prijs vond ik, ik betaalde mindere omdat ik een visum had en dus technisch gezien daar 'woonde', maar kan mee herinneren dat mijn reisgenoten best iets af moesten tikken.

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:09

Klopt hoor, als je "local" bent dan betaal je al snel 3x minder... In Etosha betalen wij de volle mep, maar das 80 dollies, dus omgerekend nog geen 6 euro per dag. Een dagje dierentuin kost je al snel 6x zoveel in Nederland....

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:38

Vinden jullie het niet eng om tijdens een safari zelf te rijden? Lijkt mij zo spannend :')

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:44

Nee hoor, is net als op een gewone weg. Alleen dan wat langzamer en wat vaker stoppen. Goed afstand houden van de dieren en letten op het gedrag. Je moet echt de tijd nemen. Daarnaast is het handig om wat van de auto te weten. Bij onverhard de druk in de banden verlagen, weten hoe je om moet gaan bij low gear als het gaat om mul zand en weten hoe je moet rijden over pannen/door water.

Altijd logisch blijven nadenken, satelliet telefoon mee en aangeven aan het thuisfront wanneer je weer in de wereld der levenden gaat komen. Volgens mij is het zelfs in grote parken mogelijk om over asfalt te rijden en kun je ook parken met een normale auto bezoeken als je maar op de hoofdweg blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:22

Sakura789 schreef:
Nee hoor, is net als op een gewone weg. Alleen dan wat langzamer en wat vaker stoppen. Goed afstand houden van de dieren en letten op het gedrag. Je moet echt de tijd nemen. Daarnaast is het handig om wat van de auto te weten. Bij onverhard de druk in de banden verlagen, weten hoe je om moet gaan bij low gear als het gaat om mul zand en weten hoe je moet rijden over pannen/door water.

Altijd logisch blijven nadenken, satelliet telefoon mee en aangeven aan het thuisfront wanneer je weer in de wereld der levenden gaat komen. Volgens mij is het zelfs in grote parken mogelijk om over asfalt te rijden en kun je ook parken met een normale auto bezoeken als je maar op de hoofdweg blijft.
Hoewel vrijwel alle dirt roads in Zuid Afrikaanse parken ook gewoon goed begaanbaar zijn voor personenauto's; ik deed dat ook rustig in m'n Cliootje of Kia Picanto. Als het niet begaanbaar is voor personenauto's staat dat altijd aangegeven, en mocht er onverhoopt iets overstroomd zijn, keer je gewoon om. Namibië hebben we inderdaad wel in een 4x4 gedaan.

Iriscope schreef:
Klopt hoor, als je "local" bent dan betaal je al snel 3x minder... In Etosha betalen wij de volle mep, maar das 80 dollies, dus omgerekend nog geen 6 euro per dag. Een dagje dierentuin kost je al snel 6x zoveel in Nederland....
Ik vind het ook niet erg om als toerist uit een rijker deel van de wereld meer te betalen zodat locals voor minder de parken in kunnen. Ik vind het juist belangrijk dat dat soort dingen niet alleen voor buitenlanders zijn weggelegd.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:29

Het erge is dat ik Zuid Afrika het minst goed ken :+ Etosha kan voor een deel ook met een gewone personen auto. Ook in Mahango zagen we de gewone personen wagens rond rijden.

Namibië is redelijk betaalbaar, vooral met kamperen. Ik vind het ook nooit erg om meer te betalen. Als we hout of souvenirs kopen, dan doen we dat ook altijd aan de weg. Niet alles op één plek halen, maar bij verschillende plekken. Ook onze suiker, pasta, rijst, olie, aanmaak koffie, kaarsen, aanmaakblokjes, etc. geven we weg op onze laatste route aan een toevallige voorbijganger.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-20 15:32

Wij hebben twee keer een abbo gepakt op de parken in zuid Afrika. Als je dan veel parken doet is het echt niet duur per dag. Veel overnacht in hostels ook echt veel prachtige plekken!

Privé parken laten wij bewust meer links liggen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:47

In Zuid Afrika hoef je dingen als satelliettelefoons niet per se mee de parken in. Tenminste, in Addo kan je niet echt verdwaald raken, het zijn maar een paar wegen en die komen allemaal weer uit bij de bewoonde wereld. Je eigen telefoon doet het ook gewoon voor het geval je met panne komt te staan.

En inderdaad, hoef je ook geen speciale auto te hebben. Zag genoeg mensen in een Picanto of een i10 rondrijden. Wij hadden een Renault Captur maar dat is meer omdat dat de enige automaat optie was en ik per se een automaat wou rijden (had mijn rijbewijs nog niet zo lang en vond schakelen met mijn andere hand een beetje te spannend).

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 10:12

Namibië lukt het standaard rondje ook nog prima met een kleine suv model :j

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:14

Sakura789 schreef:
Het erge is dat ik Zuid Afrika het minst goed ken :+ Etosha kan voor een deel ook met een gewone personen auto. Ook in Mahango zagen we de gewone personen wagens rond rijden.

Namibië is redelijk betaalbaar, vooral met kamperen. Ik vind het ook nooit erg om meer te betalen. Als we hout of souvenirs kopen, dan doen we dat ook altijd aan de weg. Niet alles op één plek halen, maar bij verschillende plekken. Ook onze suiker, pasta, rijst, olie, aanmaak koffie, kaarsen, aanmaakblokjes, etc. geven we weg op onze laatste route aan een toevallige voorbijganger.

Ik zou dus echt zoooo graag een keer rondtrekken zoals jij dat doet, alleen heb ik niemand om mee te gaan. Ik houd normaliter helemaal niet van kamperen of back to basics, maar zuidelijk Afrika rondtrekken met een 4x4 en een daktent is toch wel een stiekeme droom. :))


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AndreaB, Celiien, ingvdh, Mizora, nuscaniels, petraaken, Yipee en 67 bezoekers