Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
welmoed__
Berichten: 6540
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:21

Bedankt voor het plaatje Erik, daar heb ik wel wat aan.

En inderdaad een erg sensuele foto, heel mooi.


Gianti
Berichten: 10940
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:34

Dank je wel :D

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

CoonArt
Berichten: 23275
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:09

Mag ik efkes met de dikke deur in huis vallen? Heb nu een Sony A390 met 2 lenzen, de gebruikelijke kitlens die erbij zat én een TAMRON 70-300MM lens die ook wel aardige plaatjes kan schieten. Probleem alleen is, als ik 'm in de Macrostand zet dan wordt alles zo blurry als het maar zijn kan en moet ik echt afstand nemen van mijn voorwerp anders gaat het gewoon niet. Na een hoop in en uitzoomen van de camera zelf wordt het dan toch eindelijk zo ingesteld dat ik de shutterknop in kan drukken.

Heb al wat mee geprobeerd, en resultaat is... mwaaaaaahhhhhh.........



[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Met de andere lens


[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Dus er is wel wat te zien qua kwaliteit...

Have You Hugged Your Horse Today?

Matheno
Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:31

CoonArt schreef:
Probleem alleen is, als ik 'm in de Macrostand zet dan wordt alles zo blurry als het maar zijn kan en moet ik echt afstand nemen van mijn voorwerp anders gaat het gewoon niet.


Macro foto's maken met een tele lens?

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

CoonArt
Berichten: 23275
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:34

Matheno schreef:
CoonArt schreef:
Probleem alleen is, als ik 'm in de Macrostand zet dan wordt alles zo blurry als het maar zijn kan en moet ik echt afstand nemen van mijn voorwerp anders gaat het gewoon niet.


Macro foto's maken met een tele lens?

TELE-MACRO (1:2) staat er op de bovenkant

Have You Hugged Your Horse Today?

Matheno
Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:20

CoonArt schreef:
Matheno schreef:

Macro foto's maken met een tele lens?

TELE-MACRO (1:2) staat er op de bovenkant


Heb de lens even gegoogled, maar het is ook niet echt een al te beste lens. Als je echt verder wilt met macro fotografie zou je het beste een lens kunnen aanschaffen welke daar ook echt geschikt voor is.

https://forum.nikon-club-nederland.nl/v ... 26&t=53785

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

CoonArt
Berichten: 23275
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:17

Nou jaaaaaa....... dan is de camera voor de heb want ik heb ook een andere lens (die er al erbij zat) dus ja.... Dan maar switchen tussen die twee. Maar ik doe de nieuwe lens niet weg! :D Kijk, bij die andere lens gaan de macro's al wat beter (die al bij de camerabody zelf zat)

Again, deze: [ img ]

(btw, het is een Sony camera, geen Nikon)

Have You Hugged Your Horse Today?

CoonArt
Berichten: 23275
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:54


Have You Hugged Your Horse Today?

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:14

CoonArt schreef:
Deze lens dus..... [ [url=m/s8UyJL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is een lens waar je weinig goede beelden mee kunt schieten, het is echt een matige lens. De macro stand stelt weinig voor, deze lens heeft een minimale afstand nodig van 95cm tot het object. Als je dichterbij gaat zittten dan kan hij simpelweg niet scherp stellen. Een echte macro lens heeft maar 30cm nodig.

Daarbij komt dat deze lens enorm onscherp is boven de 100mm. Wil je er scherpe foto’s mee maken dan zul je hem terug moeten zetten naar f11. Maar dan krijg je wel weer te maken met het feit dat je onderwerp veel licht moet vangen anders krijg je weet onscherpte vanwege een te lange sluitertijd.

De andere lens levert veel betere kwaliteit beelden op.

Je zou kunnen kijken of je extensie ringen kunt vinden voor die lens zodat je daar macro mee kunt doen. Dan kun je tegen een lage prijs wel
Lekker experimenteren.

CoonArt
Berichten: 23275
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:20

maaikemuis schreef:
CoonArt schreef:
Deze lens dus..... [ [url=m/s8UyJL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is een lens waar je weinig goede beelden mee kunt schieten, het is echt een matige lens. De macro stand stelt weinig voor, deze lens heeft een minimale afstand nodig van 95cm tot het object. Als je dichterbij gaat zittten dan kan hij simpelweg niet scherp stellen. Een echte macro lens heeft maar 30cm nodig.

Daarbij komt dat deze lens enorm onscherp is boven de 100mm. Wil je er scherpe foto’s mee maken dan zul je hem terug moeten zetten naar f11. Maar dan krijg je wel weer te maken met het feit dat je onderwerp veel licht moet vangen anders krijg je weet onscherpte vanwege een te lange sluitertijd.

De andere lens levert veel betere kwaliteit beelden op.

Je zou kunnen kijken of je extensie ringen kunt vinden voor die lens zodat je daar macro mee kunt doen. Dan kun je tegen een lage prijs wel
Lekker experimenteren.
Oei, miskoop? :( Maar raar, want de andere lens die ik al had is perfect. Die doet wel braaf zijn werk.

Have You Hugged Your Horse Today?

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:37

Het heeft echt te maken met de lens. Niet met je body of met de andere lens. Dat is het leuke aan een spiegelreflex, je kunt er verschillende lenzen voorzetten. Alleen deze specifieke lens van Tamron is geen beste, dus je body en andere lens doen het (denk ik) wel prima.

Mocht je met de Tamron macro willen doen, moet je er rekening mee houden een meter van het object af te zitten. Anders wil het zeker niet.

CoonArt
Berichten: 23275
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:39

maaikemuis schreef:
Mocht je met de Tamron macro willen doen, moet je er rekening mee houden een meter van het object af te zitten. Anders wil het zeker niet.

Got it! (Leidraad voor 1 meter, 1 fikse stap naar achteren zetten)

Have You Hugged Your Horse Today?

hoikimmmy
Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:47

Ik ben weer eens aan het photoshoppen begonnen. Zo leuk maar er is zoveel mogelijk dus moet alles weer uitzoeken.

Zo ook een sneeuwfoto maken van een gewone. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over maar wat ik ook doe ik krijg het niet realistischer. Of dat komt omdat ik weet waar ik naar moet kijken.
Foto van mij door bijrijdster gemaakt;
[ img ]

En dan mijn dikke skills :')
[ img ]

Edit; op bokt lijken de kleuren nog nepper zelfs van de eerste. Of dat ligt weer aan mijn telefoon


evaval
Berichten: 70
Geregistreerd: 25-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 09:24

hoikimmmy leuk om weer even te experimenteren! de foto lijkt voor mij alleen nu helemaal paars, misschien eerder de foto een wat blauwere tint proberen te geven en even minderen met paars?

Ik ben ook weer lekker bezig geweest, tips zijn zeker welkom!
(bokt upload, dus de kwaliteit zal wel weer wat minder zijn geworden)

[ img ]

welmoed__
Berichten: 6540
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:48

Mij lijkt de foto ook wat paars hoikimmy. Leuk dat je zo aan het experimenteren bent.

Evaval, hele mooie foto!

Anoniem

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:52

Foto is idd vrij paars hoikimmy, wel een super leuk idee om van een normale foto een sneeuwfoto te maken.

Evaval: prachtige foto. Hoe de zon valt is ook echt mooi.

[ img ]

Zelf heb ik afgelopen weekend deze gemaakt. Op de pc lijkt ie veel lichter mmm.

CoonArt
Berichten: 23275
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:16

Zwaan wilde niet, zwaan was pissed op me....... Maar je bent zo móóóóiiiii...... [ img ]

Blazen, veertjes hoog, dreigen...... en dan maar het water opzoeken......

Have You Hugged Your Horse Today?

hoikimmmy
Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:37

Ik vroeg me af of iemand tips voor me heeft.
Mijn stiefdochter word 8 en wil een stuk 7-8 uitnodigen. Ivm zwangerschap wil ik niet hele einden rijden om ergens heen te gaan. Nu leek het me leuk om high tea en prinsessenfotoshoot te doen.
Ik ga een soort wit doek maken maar heb heen lampen enzo dus mooi over dag we hebben veel licht in huis. Ik ga van te voren nog wel proberen en kijken waar het het mooiste word. Maar moet het diafragma nog steeds zo hoog mogelijk ook met een witte achtergrond? Lang geleden dat ik portretfotos heb gemaakt.
Ik maak ze sowieso in RAW en bewerkt met photoshop CC.

AlwaysH
Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:07

Wat een leuk topic. Ik wist niet dat deze afgelopen jaar was gemaakt! :P

Mag ik me hier melden en gelijk een vraag stellen?

Ik fotografeer meestal mijn hamsters, maar ook op de kleindierkeuringen, knaagdierevenementen en natuur. Ik gebruik nu de Sony a580 maar wil echt graag een nieuwe model. Ik kan niet zo fijn met de a580 werken, vooral omdat ik met moeilijk licht en bewegende dieren moet werken.

Bevriende fokkers van mij zijn heel positief over de d3500. Een ander wil ook de overstap van d3300 naar de 3500 maken.
Toevallig heb ik dit toestel en de d3400 al een tijdje op het oog, en ik vind hem ook goed betaalbaar voor een studente zoals ik! :P

Ik werk nu met een max 200 mm lens zodat ik wat kan inzoomen op de hamsters ed, maar veel standaardkits zijn met een 300 of 55 lens. Ik vind dat dus te lang of te kort. Iemand hier ervaringen met een lensje voor op een van deze Nikons? :)

Alvast bedankt!

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:14

AlwaysH schreef:
Wat een leuk topic. Ik wist niet dat deze afgelopen jaar was gemaakt! :P

Mag ik me hier melden en gelijk een vraag stellen?

Ik fotografeer meestal mijn hamsters, maar ook op de kleindierkeuringen, knaagdierevenementen en natuur. Ik gebruik nu de Sony a580 maar wil echt graag een nieuwe model. Ik kan niet zo fijn met de a580 werken, vooral omdat ik met moeilijk licht en bewegende dieren moet werken.

Bevriende fokkers van mij zijn heel positief over de d3500. Een ander wil ook de overstap van d3300 naar de 3500 maken.
Toevallig heb ik dit toestel en de d3400 al een tijdje op het oog, en ik vind hem ook goed betaalbaar voor een studente zoals ik! :P

Ik werk nu met een max 200 mm lens zodat ik wat kan inzoomen op de hamsters ed, maar veel standaardkits zijn met een 300 of 55 lens. Ik vind dat dus te lang of te kort. Iemand hier ervaringen met een lensje voor op een van deze Nikons? :)

Alvast bedankt!


Als je een ander model body kiest kun je gewoon je "oude" objectieven weer gebruiken op je nieuwe body. Dus je zou een losse body kunnen kopen. Ik heb zelf de d3500 met de 18 55, 70 300, 50 en 35 mm nikkor objectieven. Ben er heel blij mee. Vooral de 70 300 gebruik ik veel. De 50mm zou voor jou ook ideaal zijn als je voornamelijk kleine dieren fotografeert. Hier kun je vaak wel vrij dichtbij komen. De 50 mm heb ik ook bij m'n kat gebruikt en geeft echt een super resultaat :)

Melyoramel
Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:22

AlwaysH schreef:
Wat een leuk topic. Ik wist niet dat deze afgelopen jaar was gemaakt! :P

Mag ik me hier melden en gelijk een vraag stellen?

Ik fotografeer meestal mijn hamsters, maar ook op de kleindierkeuringen, knaagdierevenementen en natuur. Ik gebruik nu de Sony a580 maar wil echt graag een nieuwe model. Ik kan niet zo fijn met de a580 werken, vooral omdat ik met moeilijk licht en bewegende dieren moet werken.

Bevriende fokkers van mij zijn heel positief over de d3500. Een ander wil ook de overstap van d3300 naar de 3500 maken.
Toevallig heb ik dit toestel en de d3400 al een tijdje op het oog, en ik vind hem ook goed betaalbaar voor een studente zoals ik! :P

Ik werk nu met een max 200 mm lens zodat ik wat kan inzoomen op de hamsters ed, maar veel standaardkits zijn met een 300 of 55 lens. Ik vind dat dus te lang of te kort. Iemand hier ervaringen met een lensje voor op een van deze Nikons? :)

Alvast bedankt!


Ik heb zelf de overstap gemaakt van D3300 naar D7500 (flinke upgrade dus). Bij zowel de D3300 en D7500 gebruik ik nog veel mijn Nikkot 55-300mm f/4.5-6.3 lens. Niet het beste lichtbereik, maar goede range, snel scherpstellen en niet te prijzig, toen ik hem kocht althans.
Die kan ik echter niet meer te koop vinden.

Ik heb even gekeken voor interessante lenzen onder de 500 euro, deze lijken me voor jouw doeleinden wel geschikt:

https://www.cameranu.nl/nl/p55303/nikon ... -objectief

https://www.cameranu.nl/nl/p744145/tamr ... -objectief

AlwaysH
Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:41

Ik vind 50 vrij kort. Fotografeer ze al grofweg vijf jaar en heb in die tijd toch wel minimaal vijf verschillende (tweedehands, haha, ben geen verwend nest hoor) lensjes geprobeerd die heel erg verschilde! Mijn 70-200 (weet even niet welk merk) gebruik ik eigenlijk altijd. Vanwege lichtinval kan ik dan spelen van waar ik de foto maak ed.
Mijn vader heeft de D7000 en die heeft dus wel een aantal lenzen liggen, ik weet niet of alle Nikon (en gerelateerde lenzen) compatibel zijn?

Ik lees nu hele verschillende dingen, er zijn ook zo vreselijk veel verschillende lenzen.
Heb uiteraard wel een beetje verstand van de kenmerken ed, maar door de uiteenlopende recensies en niet echt mensen met kennis van fotografie in de jamsterwereld wordt de keuze erg lastig.

Ik gebruik overigens gewoon een flits op dit moment. Geeft mijn diertjes een mooie, diepe kleur. Maar ik zou graag wel zonder problemen mijn camera willen kunnen instellen naar weinig licht. Vind flitsen op een kering onbeschoft, dus wil daar bijvoorbeeld echt met mijn body en lens door één deur kunnen!

Ik zou uiteraard naar een basis kit met 18-55 lens kunnen kijken met een vrij uiteenlopend diafragma, eventueel kijk ik tussen de lenzen van mijn vader of misschien oom (die heeft dezelfde hobby). Wil ook best wat betalen voor een lens die goed bij me past, maar ik vind het een enge aankoop. Vind een body uitzoeken minder moeilijk...

Maar mijn Sony lenzen kunnen uiteraard niet op de d3500. Ik heb volgens mij ook andere merken liggen! Tamron en minolta.

Hier wat van mijn beestenbende:

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:50

Wanneer je een kit koopt zit daar meestal de 18-55 Nikkor bij. Wanneer je dan los een 55-200 Nikkor bij aanschaft dan heb je een hele leuke basisset waar je mee aan de slag kunt op vele vlakken.

De 18-200 zou ik je minder snel aanraden. Die zijn kwalitatief minder. Vooral de Tamron is niet heel sterk.

Melyoramel
Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:56

De lenzen die ik linkte hebben een bereik van 18-200mm :j en de 55-200 is inderdaad beter, maar als je 50 vrij kort vindt...

Ik heb zelf een tamron 70-200mm f/2.8 lens bij mijn Nikon D7500, die vind ik zelf super fijn qua lichtsterkte. Het is alleen een compleet andere prijsklasse. En gezien je noemde dat de D3500 voor jou als student erg schappelijk is, heb ik naar de wat goedkopere lenzen gekeken. Enige nadeel is dat de scherpstelafstand iets van 70 cm is, dus ik kan zelf niet te dicht bij mijn doel staan als ik deze scherp in beeld wil hebben.


Ik werk ook altijd zonder flits, ik fotografeer met name honden en in dierentuinen, maar je wilt die dieren niet laten schrikken of verblinden natuurlijk, dat begrijp ik zeker.

Alle verschillende camera-merken hebben een mount waar je de lens opdraait. Dus een Tamron gemaakt voor een Sony past niet op een Nikon camera.

Voor de D3500 is dit de Nikon F-mount. Hier heb je nog te maken met F(DX) en F(FX). De FX staat eigenlijk voor fullframe en DX voor de standaard DSLR. Lenzen van FX passen op DX en andersom, maar dan heb je te maken met een cropfactor (omdat FX lenzen eigenlijk voor fullframe zijn). Dit doet de camera automatisch, dus daar hoef je niet extra rekening mee te houden.

AlwaysH
Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:04

Nee, daarom snapte ik niet dat er werd gezegd dat de oude lenzen op de d3500 konden, haha!

Flits en hamsters gaat gelukkig prima. Vind het alleen niet netjes als er iemand aan het keuren is en ik zit te flitsen :+
Edit; veel keuringen zijn in binnenbakken en we weten allemaal hoe vervelend dat licht kan zijn. Dus dan snap je een beetje wat ik bedoel.

Bedankt voor de uitleg over FX en DX, had ik nog verder geen rekening mee gehouden. De meesten zijn wel hetzelfde die ik zag staan.

Ik moet inderdaad wel een beetje dichtbij kunnen zitten, want die hamsters lopen uiteraard gewoon mijn ‘set’ af. Die kunnen helaas niet zitten op commando.

Over de foto’s met de D7000 was ik wel tevreden, omdat ik daar ook een uitgebreide diffuser kon zetten. Maar hij is wel zwaar.

Ik heb enkele kitlenzen liggen. Ook een macro, grotere zoom. Dus heb wel best wat geprobeerd. Maar binnen heb ik gewoon een paar restricties. Vind scherp beeld en een goeie focus in eerste instantie het belangrijkste. Las inderdaad dat sommigen minder goed scherp zijn als je inzoomt.

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers