Verstopte neus verminderen zonder xylometazoline

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Sem_
Berichten: 7754
Geregistreerd: 17-02-06

Verstopte neus verminderen zonder xylometazoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-20 12:36

Vorige week begon het met keelontsteking en (lichte) koorts. Nu zit ik nog met de nasleep, dat wil
zeggen een flinke verkoudheid inclusief pijnlijke holtes. Mijn dagen xylometazoline zitten er al op dus ik
zit steeds met die vervelende verstopte neus, wat vooral 's nachts erg vervelend is.. Ik heb ondertussen
al 4 multipacks zakdoekjes erdoorheen gesnoten. :7

Dus... Heeft iemand tips om toch een beetje verlichting te krijgen van de verstopte neus? Zoutoplossing
helpt helaas niet. Xylometazoline neusspray heb ik al een week gebruikt en daar ben ik nu al vijf dagen
mee gestopt.


Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:39

Een ui naast je bed scheelt vaak al veel.
Voor pijnlijk holtes koel ik altijd savonds op de bank met een koelelement in een washandje.

MirandaMalik
Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:48

Je kan ook neusspray zoutoplossing kopen, werkt goed en is niet slecht.
Maar sowieso wel wat langer door ook met de xylometazoline als je niet verslavingsgevoelig bent. :P

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Anoniem

Re: Verstopte neus verminderen zonder xylometazoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:49

Babyneusspray. Oftewel gewone zoutoplossing in een spray.

mysa
Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Verstopte neus verminderen zonder xylometazoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:54

Als ik erg verkouden ben gebruik ik alleen die neusspray voor de nacht. En dan meestal maar in 1 neusgat. Daar ga ik gerust twee weken mee door als dat nodig is. Nooit problemen mee gehad. Aangezien je een pauze van vijf dagen hebt genomen, zou je mijn methode misschien toch kunnen toepassen voor de resterende dagen die je het nog nodig hebt?

Sem_
Berichten: 7754
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Verstopte neus verminderen zonder xylometazoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-20 12:57

Bedankt voor de tips! Zoutoplossing helpt helaas niet. Een ui die hebben we nog wel. :D

Mijn moeder is al jaren verslaafd aan neusspray dus daardoor ben ik een beetje huiverig.
Maar wellicht dat ik het alleen voor de nacht wel kan gebruiken. :j

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Verstopte neus verminderen zonder xylometazoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:00

Spoelen met de rhino Hoorn helpt serieus. Het is even wennen en ik wilde er eerst niet aan maar wat een uitvinding.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Tanya
Berichten: 10082
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Verstopte neus verminderen zonder xylometazoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:19

Heel goed dat je voorzichtig bent met de xylofoon neusspray! Als het niet echt nodig is zou ik die wel laten staan. Spoelen met zout water idd, niet erg prettig maar wel effectief. Stomen met heet water.

Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Verstopte neus verminderen zonder xylometazoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:21

Stomen! En cinuforce voor je holtes.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: Verstopte neus verminderen zonder xylometazoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:29

Ik gebruik al heel mijn leven vibrocil neusdruppels. Werkt zo goed (en is in Frankrijk niet te vinden) dat ik bezoek uit België altijd een flesje laat meenemen. :') Ik leg me gewoon op mijn rug en druppel een beetje in mijn neus. Werkt (voor mij) veel beter dan een neusspray.
Hier is de bijsluiter: https://www.24pharma.be/bijsluiter/nl_B ... -15-ml.pdf Volgens mij zit de stof die je wil vermijden er dus niet in?

Volg mijn twee leuke hondjes hier! :D

Tanya
Berichten: 10082
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:32

Eowyn3003 schreef:
Ik gebruik al heel mijn leven vibrocil neusdruppels. Werkt zo goed (en is in Frankrijk niet te vinden) dat ik bezoek uit België altijd een flesje laat meenemen. :') Ik leg me gewoon op mijn rug en druppel een beetje in mijn neus. Werkt (voor mij) veel beter dan een neusspray.
Hier is de bijsluiter: https://www.24pharma.be/bijsluiter/nl_B ... -15-ml.pdf Volgens mij zit de stof die je wil vermijden er dus niet in?

Nee maar hier zit wel fenylefrine in, dat is ook een sterke vaatvernauwer en wat mij betreft nog een tandje heftiger dan xylometazoline :')

Fenylefrine wordt tijdens operaties gebruikt als de bloeddruk te laag wordt etc... wel hele andere doseringen en toedieningsvormen maar ik zou dit niet snel aanraden tbh.

Iris82
Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:35

xx_Irisje schreef:
Spoelen met de rhino Hoorn helpt serieus. Het is even wennen en ik wilde er eerst niet aan maar wat een uitvinding.


Ik ook niet. Maar het helpt echt. En dan bij voorkeur je neus nog even niet snuiten na gebruik want het zout zorgt ervoor dat het snot dunner wordt dus als je even een minuut of 2 wacht dan kun je daarna veel beter snuiten. En ruiken. En ademen.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Morganlefay
Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:51

met een zoutoplossing stomen of anders met dampo.
o ja halen is beter dan snuiten.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Storm
Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Verstopte neus verminderen zonder xylometazoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:32

Ik gebruik ook kinderneusspray en dan slecht 1 klein pufje in 1 neusgat. Ik wissel mijn neusgaten af. Je zou de neusspray zelfs nog kunnen aanlengen met water.

Is het al lente?

Iris82
Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:52

Storm schreef:
Ik gebruik ook kinderneusspray en dan slecht 1 klein pufje in 1 neusgat. Ik wissel mijn neusgaten af. Je zou de neusspray zelfs nog kunnen aanlengen met water.


Zout water heb ik begrepen. Niet met gewoon water. Anders krijg je daar last van.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Sem_
Berichten: 7754
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-20 17:06

Ik heb nu zo'n Rhino Horn neusdouche gekocht, hopelijk helpt het! En bedankt voor alle tips. :)

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:07

Sem_ schreef:
Ik heb nu zo'n Rhino Horn neusdouche gekocht, hopelijk helpt het!

Het is even wennen maar meerdere keren per dag spoelen hebt. Soms gaat het dan zo goed dat ik vergeet te spoelen en dan merk je pas hoeveel doet.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour



Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:14

Ook de doorgesneden ui echt eens proberen hoor, het stinkt verschrikkelijk maar het werkt vaak wel.

Tibamar
Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:14

Heb nog soort knijpfles waar je zout oplossing door je hele holtes kan spoelen..denk een beetje hetzelfde idee als de rhino hoorn. Naso free neusdouche is dat.

En stomen...werkt ook top!

lizy29
Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Verstopte neus verminderen zonder xylometazoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:27

Een beetje eucalyptus olie op een watje druppen en naast je bed leggen werkt ook erg goed.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Cemlys
Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:30

Hier hetzelfde probleem. Nu week 2 inmiddels al. Ik spoel meerdere keren per dg met physiomer spray, dat helpt echt fijn, paracetamol (pijn door holteontsteking), ik gebruik xylo spray voor kinderen/baby s, dat is een lagere dosering en alleen als nodig. Ik heb het nu bijna anderhalve week gebruikt maar kan ook prima stoppen. Vandaag nog wel spraytje busonide spray gebruikt want de xylo is net niet meer nodig. Verder kan stomen helpen

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:20

Tanya schreef:
Eowyn3003 schreef:
Ik gebruik al heel mijn leven vibrocil neusdruppels. Werkt zo goed (en is in Frankrijk niet te vinden) dat ik bezoek uit België altijd een flesje laat meenemen. :') Ik leg me gewoon op mijn rug en druppel een beetje in mijn neus. Werkt (voor mij) veel beter dan een neusspray.
Hier is de bijsluiter: https://www.24pharma.be/bijsluiter/nl_B ... -15-ml.pdf Volgens mij zit de stof die je wil vermijden er dus niet in?

Nee maar hier zit wel fenylefrine in, dat is ook een sterke vaatvernauwer en wat mij betreft nog een tandje heftiger dan xylometazoline :')

Fenylefrine wordt tijdens operaties gebruikt als de bloeddruk te laag wordt etc... wel hele andere doseringen en toedieningsvormen maar ik zou dit niet snel aanraden tbh.


Oeps, laat mijn reactie maar aan je voorbij gaan dan TS! :')

Volg mijn twee leuke hondjes hier! :D

Patlican
Berichten: 99
Geregistreerd: 04-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:29

Als je xylo neusspray een week hebt gebruikt kan je evt na 1 of meerdere dagen gestopt te zijn weer verder met gebruiken.. ik gebruik het vaak zelf ook 2 weken en bouw het gewoon af.. daarna meestal nergens meer last van. De huisartsen waarmee ik samen werk geven ook aan dat dit geen kwaad kan zolang je het maar niet chronisch gebruikt. Wat je ook kunt doen is zelf zoutoplossing maken en dit flink opsnuiven.

Nouvel
Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:40

Iris82 schreef:
xx_Irisje schreef:
Spoelen met de rhino Hoorn helpt serieus. Het is even wennen en ik wilde er eerst niet aan maar wat een uitvinding.


Ik ook niet. Maar het helpt echt. En dan bij voorkeur je neus nog even niet snuiten na gebruik want het zout zorgt ervoor dat het snot dunner wordt dus als je even een minuut of 2 wacht dan kun je daarna veel beter snuiten. En ruiken. En ademen.


Ja dat is echt een topper voor ontstoken holtes!

Anniekskie
Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Re: Verstopte neus verminderen zonder xylometazoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:53

Xylometazoline in de kindervariant en dan nog half gemengd met een zoutoplossing. Of zelfs nog een keer mengen daarna.
Deze tip laatst in een ander topic gelezen en sindsdien gebruik ik het zo.
Heb nog nooit zo weinig hoeven sprayen als dit jaar.

*06-11-2012* *18-01-2022* Soms is 't beater iets moeis te verleeze. Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: callass, JackieT, Patriesje, Redford en 24 bezoekers