Kroatië, maar waar naartoe?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nessa
Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Kroatië, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-20 19:41

Wij willen dit jaar naar Kroatië gaan.
Ons eerste idee, het eiland Krk.
We gaan vliegen en een auto huren. We willen wel op een vaste plek slapen, en gaan voor een appartementje/studio.

We houden van:

- duiken
- snorkelen
- natuur
- dieren
- strand
- cultuur

Eigenlijk van alles wel, maar we houden wel van actief zijn.
Is Krk dan wel een goed idee? Al kunnen we natuurlijk zo van het eiland afrijden.
We zijn ook niet vies van een roadtripje. Zo hebben we afgelopen jaar een toeristische route gereden in Tenerife, van de westkust naar santa cruz (120 km, ruim 4 uur over gedaan, door alle stops ivm natuur bekijken :) )
Maar het moet te doen zijn heen en terug. Terug was ruim 1,5 uur namelijk (de snelle route)

Nog tips qua verblijf? Of waar we beter heen kunnen gaan?
We gaan 8 dagen, begin september.

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022



betadine
Berichten: 3237
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:25

Wij hadden een huisje met zwembad gehuurd naast Plomin. Rechtover het eiland Cress. Het eiland was een leuke uitstap maar we waren toch ook blij dat we de omgeving met de auto konden verkennen en de omliggende natuurparken konden bezoeken zonder steeds de ferry op te moeten. We zijn er 2 weken geweest en er was zat genoeg te verkennen in de omgeving. We zijn naar een medievaal dorp geweest in de wijnvelden. Het nationaal park Risnjak, echt prachtig en op een hele dag enkel een visser gezien en een bewoner die ons pivo verkocht :~ . 2x het eiland Cress om van het eiland te genieten en het honden toegelaten strand. Ook een boottocht gedaan daar. In Plomin en de omliggende oude dorpjes gewandeld. Was echt een geweldige vakantie. We hebben vooral gekozen om rustigere plekken te bezoeken. Enkel in Cress hebben we veel tussen andere touristen gelopen. De meeste touristen komen voor
het strand en Plitvice naar Croatie naar mijn gevoel. Er is veel meer te ontdekken daar.

uva uvam vivendo varia fit

Evelyne79
Berichten: 3984
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Kroatië, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:35

Wij hebben in een appartement in Selce vertoeft.
met een klein half uurtje zit je op het eiland Krk
Met 2,5 uur rijden zit je bij de plivic meren
met 2 uur rijden zit je bij porec
Pula half uurtje verder.
Na de plivicmeren zijn we via Zadar terug gereden

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

Nessa
Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-20 20:58

Plitvice is ook wel te bereiken vanuit krk zag ik. Ben daar ook wel nieuwsgierig naar. Dat is 130km en ruim 2 uur rijden. Vanuit risika (appartement gezien wat ons aanspreekt)

Selce klinkt ook wel goed centraal!

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kroatië, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:11

Leuk, Kroatië is prachtig <3

Als het lukt wat te roadtrippen zou ik dat doen. Wij startte vanuit Split, zijn nog naar het eiland Vis geweest, maar omdat we geen auto hadden Plitvice overgeslagen (voor een volgende keer). Zie nu dat jullie vrij hoog zitten, Split is misschien wat zonde van de reistijd. Ik vond Zadar wel echt een leuk stadje.

Maar de belangrijkste tip, waterschoenen! Wij hadden ze niet mee en ook daar niet kunnen vinden, waardoor we uiteindelijk veel minder in de zee zijn geweest dan gewenst (erg pijnlijke steentjes op alle standen).

"Een draver, is gaver" :D

capopjekop
Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:15

Ik ben 16 jaar geleden naar medulin geweest. Eerste buitenlandse vakantie zonder ouders. En ik vond het prachtig daar. Ik wil zeker nog eens terug en dan met camera en meer op pad. Toentertijd was het echt een stapvakantie. Porec vond ik een gezellige stad met leuke clubs. Split zijn we geweest en ook naar Venetië met de boot. Al was dat laatste achteraf gezien niet heel boeiend.

Waterschoenen zijn een goede. Medulin heeft dan wel zandstrand maar ook veel zee-egels

Nessa
Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Kroatië, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-20 21:58

Waterschoenen is echt een heel goede tip!

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022


Evelyne79
Berichten: 3984
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Kroatië, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:42

Tip: Plivicmeren zo vroeg mogelijk doen
Wij waren om 7.20 binnen, park ging om 7.00 uur open. om 11.00 uur komen de bussen met toeristen.
wij hadden toen de helft er al op zitten, dus alleen het laatste stuk in de drukte gelopen.

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

Veriye
Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Kroatië, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:51

ik kan ook de krka watervallen aanbevelen. wel iets kleiner dan de plitvice, maar je hebt volgens mij vlak bij het eind een plekje waar je mag zwemmen. Tenminste was dit een aantal jaren zo.
Als je op het eiland krk blijft zit je wel erg ver boven. dalmatië is erg mooi. Misschien is het een idee om in of om Zadar te verblijven? Dat ligt beetje meer in het midden. Ook een bootsreis naar de kornati is leuk om te doen.

Silenna
Berichten: 2983
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Kroatië, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 01:33

- waterschoenen mee, anders kun je de zee in wel schudden
- Plivice meren inderdaad zo vroeg mogelijk doen: liefst voor 7u sochtends binnen zijn. Dan heb je nog mooie stukken "alleen"
- Zadar is een prachtig, idyllisch stadje. Zitten ook goede restaurants
- Split is ook mooi, wel veel toeristischer
- Zagreb vonden wij niet zo bijzonder, zou ik de volgende keer overslaan

Veel plezier! :D

FelineNanet
Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Kroatië, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 02:40

Plitvice is prachtig maar erg toeristisch. Ik ben naar Krka national park gegaan en kan je dat van harte aanbevelen. Prachtig <3. Als je vroeg gaat kan je een boottour nemen naar een kasteel en een grotere wandelroute. Anders ligt er 4/5 km rondom prachtige watervallen. Bij de onderste waterval mag je ook zwemmen.


En inderdaad, waterschoenen!

Nikita :knuffel:

Katja
Blogger
Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 09:13

Evelyne79 schreef:
Tip: Plivicmeren zo vroeg mogelijk doen
Wij waren om 7.20 binnen, park ging om 7.00 uur open. om 11.00 uur komen de bussen met toeristen.
wij hadden toen de helft er al op zitten, dus alleen het laatste stuk in de drukte gelopen.
Zo hebben wij het ook gedaan en dat zou ik iedereen aanbevelen.

Zadar is inderdaad erg leuk. Split had ik niet zoveel mee maar dat komt misschien omdat ik de grootste tijd daar in het ziekenhuis heb doorgebracht.

Nessa
Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Kroatië, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-20 20:40

Dank jullie wel voor alle tips.
Wordt waarschijnlijk Zadar!

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kroatië, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:06


"Een draver, is gaver" :D

Nessa
Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Kroatië, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-20 16:52

We hebben geboekt! *\o/*
Zadar it is. Dank jullie voor alle tips.
Daardoor toch gegaan voor Zadar :)

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Veriye
Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Kroatië, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:50

Leuk! Veel plezier.

Queelens
Berichten: 8018
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:53

Zadar is een fijne uitvalsbasis. Beter dan krk denk ik :)
Wij zijn afgelopen jaar een weekje geweest (en ik daarvoor ook nog een keer of 3-4)

Vanuit zadar kun je veel plaatsjes bezoeken. Wij zijn ook nog naar sibenik geweest. Hebben ook om 7u sochtends de plitvice meren bezocht. Om 11u waren we weg want toen was het niet meer te doen.
Krka watervallen zijn ook leuk maar vind de plitvice vele malen mooier. Bij krka kan je wel zwemmen maar houd er wel rekening mee dat het niet zo praktisch en romantisch is als dat het op de plaatjes lijkt haha. Je zit met je spullen, die moet je onbewaakt achterlaten of om en om gaan, je moet door de rotsen manoeuvreren :+

Wat ik ook echt aan kan raden als ie van bergen houdt is biokovo. Daar kun je voor een leuk bedrag met je auto in. Je moet wel een beetje een ‘held’ zijn. Want de weggetjes zijn soms redelijk smal als je verkeer tegemoet komt. Biokovo is ook nog niet zo toeristisch.

Wij zijn ook nog met een boot naar de kornati eilanden geweest. Vond dat toch een beetje tegenvallen eerlijk gezegd. Ben eerder ook met de boot naar krk en cres geweest. Dat vond ik leuker..

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

MarliesV
Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Kroatië, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:58

Zag dat Zadar en Split al genoemd zijn, net als de Plivicmeren.

Zie zelfs dat het Zadar is geworden, goede keuze, wij hadden daar jaren terug een plekje op de camping. Prachtige plek en super uitvalsbasis.

Ga ook het land in, dus van de kust af, daar is het allemaal minder opgebouwd en zie je zelfs nog restanten van de oorlog. Heftig maar bijzonder. De natuur is zo anders land inwaards en zo waard om naast de kust te bezoeken.

Split is mooi maar warm en toeristisch vind ik.

Vanuit de haven van Zadar kan je op heel veel plaatsen komen met de boot. Neem wel zonbescherming ++ mee!

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie
Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Kroatië, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:17


Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

_Lauwtje_
Berichten: 1183
Geregistreerd: 17-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:33

Kroatië is zo mooi! Wij zijn vanuit Zadar een hike gaan maken in Nationaal Park Paklenica. Na een flinke tocht omhoog kun je daar de Manita peć cave bezichtigen, prachtig.

Plitvice en Krka watervallen zijn ook mooi, maar met de grote massa toeristen verliest dat wel een beetje z'n charme. Desondanks wel een must om een keer gezien te hebben. Als je vanuit Zadar op tijd in Plitvice wil zijn moet je echt wel HEEL vroeg vertrekken. Kun je misschien beter een nachtje in de buurt daar slapen, er zijn daar zo bizar veel hotelletjes dat je voor een paar tientjes ergens kunt slapen.
Ben in de buurt van Plitvice ook een buitenrit gaan maken, ook een aanrader: https://www.stalgenootje.nl/algemeen/pa ... n-kroatie/

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:34

Als tip voor Plitvice: als je het redt, loop dan de langste route. De toeristenhordes kiezen voor de kortste routes, op die lange route liepen wij hele stukken in ons eentje.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

CarolineCF
Berichten: 700
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:06

Dubrovnik - prachtig stadje - zeker de moeite om te bezoeken. Ga wel vroeg op de dag als het kan, dan is het nog niet zo druk.

Nessa
Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-20 14:00

Bedankt voor alle tips weer!

Kleine weggetjes is geen probleem. Dat hebben we in bewust opgezocht in Tenerife. Zal daar eens een keer foto topic van maken!

Dubrovnik is wel echt te ver weg.
Wellicht voor een volgende keer :)

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Skessa_
Berichten: 10556
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:16

Hoihoi, wij zijn ook voor een vakantie in Kroatie aan het kijken. Maar ik ben niet zo best in van alles uit te stippelen :=

Is het de moeite om een week in Sibenik te zitten? Is er veel te doen vanaf daar?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Avany, ChanelR, DJZ, GrapeshotBot, HarmanyL, Lestria, MagicBullet, moonsparkle, Nalonyda, xMadelene9 en 80 bezoekers