Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:23

Iriscope schreef:
Goddank hebben we regen gehad hier! Er zijn farms die in 6 jaar geen regen hebben gehad, die eindelijk wat hebben gekregen. Veel was het niet, maar het is ook nog maar het kleine regenseizoen.
We hebben goede hoop!


Nu weer wat regen gehad?

Word er wel blij van dat er wat valt in de regio!

[ img ]


Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 07:38

Helaas niet, dat was erg weinig regen en wij zitten nog wat zuidelijker. Ik geloof dat er voor ons op zn vroegst rond nieuwjaar weer regen valt, maar ben blij met elke druppel in Namibie.
Thanks voor het duimen en meeleven :)

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:19

Hoeveel zuidelijker zitten jullie dan?

Lijkt morgen ook wat regen te komen rond Windhoek en zuidelijker. Vandaag in Etosha, wat fijn voor de natuur zeg :)

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 07:53

Een klein stukje maar, Windhoek ligt ongeveer in het midden van het Oosten en Westen en dan net iets zuidelijker dan die mooie rechte, horizontale grens die met Botswana loopt. Klein stukje maar dus, maar de wolken op jouw plaatje waren zo klein, waarschijnlijk weinig regen uit gevallen.

We hebben gisteravond wel regen gehad, dus dat is top. En nu staat er voor vandaag mogelijk onweer. Gok dat we nog wel 1-2 buien krijgen voor het eind van het jaar, dus dat valt dan weer mooi mee :D

Is heerlijk te zien hoe alles hier groen begint te worden, zelfs het gras begint een beetje te groeien.
We hebben goeie hoop!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:21

Echt onvoorstelbaar vanuit Nederland hoe weinig regen er bij jullie valt en ook hoe blij je er dan mee kan zijn ( en terecht :P) Hier vervloeken we al die regen allen maar haha

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 09:07

Het is hier prachtig groen aan het worden met alle regen die is gevallen de laatste tijd <3

Wij zijn een trip naar het noorden aan het plannen, bedoeling is om naar Bwabwata national park te rijden, dan via Ondangwa naar Ruacana, Sesfontein, Brandberg en terug naar huis.

Zijn er hier mensen die in Bwabwata zijn geweest en daar zelf hebben gereden? Ben op zoek naar wat ervaringen in het noorden, online is er weinig te vinden.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-20 09:35

Ik ben enkel in brandberg geweest. De andere niet. Is 4x4 terrein zeker?

Heb je foto’s van het groen? Ben erg benieuwd!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:21

Iriscope schreef:
Het is hier prachtig groen aan het worden met alle regen die is gevallen de laatste tijd <3

Wij zijn een trip naar het noorden aan het plannen, bedoeling is om naar Bwabwata national park te rijden, dan via Ondangwa naar Ruacana, Sesfontein, Brandberg en terug naar huis.

Zijn er hier mensen die in Bwabwata zijn geweest en daar zelf hebben gereden? Ben op zoek naar wat ervaringen in het noorden, online is er weinig te vinden.


Bwabwata op de Caprivi?

Er is inderdaad veel regen gevallen, ook in Angola en Zambia, echt heel fijn zeg!


Nyaleti
Berichten: 5993
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:37

Wat fijn al die regen! *\o/*

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:47

Ja in de caprivi inderdaad! We willen bij Ngepi overnachten en een trip naar Bwabwati maken en zelf rondrijden. We willen ook 1 boat trip doen en wellicht een georganiseerde safari, we hebben daar 3 nachten, 2 hele dagen.

Trip ziet er nu zo uit:

Windhoek - Ngepi, 3 nachten
Ngepi- Ondangwa, overnachten en door
Ondangwa- Ruacana, Hippo Pools, 1 nacht
Ruacana - Sesfontein, Ongongo <3, 1 nacht
Sesfontein - Brandberg, 1 nacht
Brandberg - naar huis

Excl eventuele extra overnachtingen indien er regen valt en we rivieren niet kunnen oversteken :P

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:49

Zijn wij geweest! Alleen nu geen tijd om er iets over te schrijven.

Mahango <3

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:58

Zo, even pauze :D

Windhoek - Ngepi, 3 nachten

In ieder geval vroeg op staan, lange rit en veel asfalt. Ngepi is met extreme regenval niet te bereiken. Heb je een auto met slurf? Anders moet je echt peilen als je water over wilt steken. Ngepi is heel erg leuk, je kunt daar fijn kamperen. De plekken zijn niet allemaal even handig en je moet geld betalen om op het gras te staan. Er zitten daar veel nijlpaarden, dus het is heel gezellig :D

Aanrader is om het 'dorpje' te bezoeken daar. Wij hebben ook al onze souvenirs daar gekocht, allemaal handwerk, dan weet je in ieder geval dat het niet uit China komt. Is voor jou wellicht niet helemaal van toepassing, maar mocht iemand dit later nog eens lezen dan bij deze.

Mahango is een klein reserve, heel goed te bereiken vanuit Ngepi, daar kun je prima zelf doorheen rijden. Ik vond het echt prachtig. De hoofdweg (wasbord) gaat naar de grenspost met Botswana en aan beide kanten ligt een stuk park. Vanaf het noorden is de linkerkant goed te doen, zelfs zonder 4x4. De rechterkant is lastiger met regen, meestal kun je informeren bij de 'ingang' hoe de weg erbij ligt. Rechts is de kans wel veel en vele groter om luipaarden te zien. Mahango zou ik absoluut zelf doen en niet georganiseerd.

Ngepi doet georganiseerd trouwens alleen als je met vier of meer bent, vandaar dat we zelf zijn gaan rijden en achteraf geen spijt van gehad, want dan kun je veel relaxter rond rijden. Als Ngepi georganiseerd naar Mahango gaat, dan zou ik toch lekker zelf gaan.

Boottocht hadden wij al in Kwando gedaan en daar was ik heel blij mee. Een kleinere boot en een veel rustiger gebied. Ik vond het daar wat massaal en ongezellig.

Ngepi is vooral heel leuk om te kamperen. Neem wel genoeg hout mee, want het warme water moet je zelf aanmaken met vuur. Duurt dus ook eventjes.

Wij waren hier net na het regenseizoen. Een paar weken daarvoor konden de bezoekers Ngepi niet bereiken en werden de mensen voor de lodge met bootjes opgehaald.

Ngepi- Ondangwa, overnachten en door
Ondangwa- Ruacana, Hippo Pools, 1 nacht
Ruacana - Sesfontein, Ongongo <3, 1 nacht

Dit gedeelte staat ook nog bij ons op de wishlist. Via via via kan ik wel aan informatie komen. Toen wij in Sossusvlei zaten, was er een Nederlands stel die het noord westen ging doen. Ik weet dat ze extreem goed voorbereid waren, jerry cans mee, veel water. Volgens mij werden ze toen ondersteund door een Nederlandse organisatie.

Afgelopen weken is daar wel heel veel regen gevallen, maar daar zul je vast wel op de hoogte van zijn.

Sesfontein - Brandberg, 1 nacht
Brandberg - naar huis

Wij hebben deze route ook gereden. Een deel was echt belabberd, veel stenen en gemiddeld 10km per uur. De route door de bergen is wel redelijk goed, maar blijft oppassen daar. Is wel een prachtige omgeving. Er loopt daar wel een controlepost waarbij je alle dierlijke producten kunt inleveren (nabij Palmwag). Vanuit Palmwag kun je wel een trip maken naar de laatste groep in het wild (dus zonder hekken, bescherming) levende zwarte neushoorns in Damaraland (aanrader, wel prijzig). Ik weet alleen niet of dat vanuit Sesfontein ook kan. Wij moesten vanuit Palmwag heel erg vroeg opstaan en veel rijden voordat we in de buurt van de rhino's waren.

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:08

Dank je wel, hier heb ik heel veel aan! Dan denk ik dat we Mahango zeker gaan doen. En we moeten inderdaad kijken of er kunnen komen. We hebben wel een 4x4, die niet erge fan van water is. Maar we moeten van te voren maar informeren hoe heftig de regen is, volgens mij is het regen seizoen tot nu toe gunstig maar nog steeds ver onder gemiddeld, dus maak me er niet al te veel zorgen over.

De rest van de trip heeft mijn man al gedaan, het is enkel Mahango/Bwabwate waarvan hij niet meer exact wist hoe het zat.
Thanks a lot :)

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:51


Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 14:23

Lechwe <3 Die staan nog op mn lijstje :) Heb je ook sitatunga gezien?

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 14:39

Jaa de waterkudu, maar die hebben we in de Okavango gezien. Al loopt ie wel rond in Mahango en er is nog een vrij zeldzame antilope daar, ben alleen de naam kwijt. Bovenstaand inderdaad een red lechwe. Ik ben niet zo goed in soorten, dat houdt mijn wederhelft bij. :D Het is gewoon een prachtig klein park, waar je uren door kunt brengen. Bij een grote baobab kun je lunchen. Het is de moeite waard om dezelfde weg heen en weer te rijden en het vervolgens nog een keer te doen :+ Niet heel erg bekend en niet op een waanzinnig drukke route. Ik ben er echt verliefd op geworden <3

Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 15:10

Wat fijn Iris dat er zoveel water is gevallen dat het groen wordt !
En wat een gave trip ben je weer aan het plannen! Zo jaloers haha. Mooie foto’s Sakura ! En je verhaal van die reis klinkt ook echt super !

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 15:33

Het blijft ook leuk om de foto's weer te zien. Deze foto's zijn echt maar twee dagen van drie hele mooie weken. Maar goed, we hebben weer wat in het vizier en dat willen we komend weekend helemaal vast zetten en plannen. April duurt ook niet zo lang meer :D

Het zijn volgens mij simpele telefoon foto's, ik probeer naar zoveel mogelijk te kijken zonder lenzen :D Los van de verrekijker natuurlijk.

Collega van mij zit nu in Zuid Afrika, begint dan wel echt te kriebelen.

Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:58

Wat heb je voor plannen?

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:52

Het oorspronkelijke idee was onderstaand:
[ img ]

Inmiddels wat aanpassingen op gedaan en morgen maar even finaal maken. Ondertussen weer wat filmpjes gekeken. Beetje ingelezen in het maken van bush bread te maken :D

Ter compensatie voor alle ontberingen vliegen we na het rondje door naar Mauritius om nog echt even vakantie te vieren. Alhoewel ik wel weken door de bush kan rijden, vind het echt heerlijk.

Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:11

Gaaf zeg ! Klinkt heerlijk

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:49

Nou we hebben het weekend er even voor gezeten. Dit is de definitieve route, we wachten nog op bevestiging van twee campsites. Helaas passen niet alle stops er op, dus het is een globale route.

[ img ]

De ene campsite is wel even een dingetje, omdat er weinig andere opties zijn. Hopelijk reageren ze snel, soms moet je echt via allerlei kanalen contact opnemen in de hoop dat je een boeking krijgt. De laatste campsite zal wel goedkomen, dat is in de omgeving van Vaalwater. Daar zitten met name veel lodges en een paar kleinere campsites. Ik zoek met name de rustige campsites met een mooi wildgebied erbij waar we eventueel wandelend/met mountainbike doorheen kunnen, klinkt misschien wat suf na de Kalahari :')

Groot boek ook besteld met de wildlife van de parken van Kenia t/m Zuid Afrika, ga me toch eens wat verder verdiepen in de diersoorten. Eens even kijken of ik verder kom dan leeuw, giraffe, zebra _O-

Binnenkort gaan we nog even op 4x4 cursus, ik wil met name wat meer handigheid krijgen in mul zand. Dat hebben we maar één keer echt gehad in Sossusvlei, dat ging op zich wel goed, maar daar willen we wel wat extra tips in krijgen. Wederhelft betrapte ik op het kijken van videos over het maken van bush bread en koken in de wildernis. Dus dat gaat ook helemaal goed komen :D

Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:57

Wauw dat ziet er gaaf uit zeg! Ben jaloers. Hoe lang gaan jullie ?

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:31

Ziet er tof uit! Ik heb een erg mooi boek over de antilopes van Afrika, weet niet of je die ook in Nederland kunt krijgen, maar het heet The Antelope of Africa en is geschreven door Willem Frost.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:06

Dit rondje gaan we in twee weken doen. Er kunnen nog mensen mee :+ Moet je alleen een auto gaan regelen. De campsites zijn groot genoeg, dat is geen enkel probleem :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_, Ashleytjuhh, bribro, ChanelR, Exorcizamus, Jacquelinee_ en 90 bezoekers