Ervaringen Portugal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
moonsparkle
Berichten: 21698
Geregistreerd: 21-03-05

Ervaringen Portugal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-19 11:56

Ik ben er nog nooit geweest, maar heel langzaam zijn wij ons aan het oriënteren naar waar we ooit willen wonen. Een beter klimaat(meer zonuren, niet kouder dan Nederland), meer natuur en betaalbaar zijn onder andere punten waar we naar kijken. Nu dacht ik daardoor aan Portugal, misschien vinden we het na een vakantie helemaal niks, maar misschien is het wel wat. We zijn dus opzoek naar plaatsen die niet te toeristisch zijn, hoeft niet dichtbij het strand, mooie uitzichten(niet plat) , geen te groot risico gebied qua branden,er mag dus ook best regen vallen, groen.

Ik weet dat de economie niet best is, maar wellicht bestaat er een mogelijkheid dat mijn man zijn werk daar voor Nederland kan blijven uitvoeren. En anders hebben wij ook niet veel nodig om van te leven.

Om een idee te krijgen we kijken ook naar La spezia in Italië, lugano in Zwitserland(wel prijzig maar de salarissen liggen daar volgens mij ook hoger), ideeën voor Oostenrijk zijn ook welkom. Daarbij kijken we ook verder naar waar we wel de taal spreken maar wat lastiger is met een visum zo hebben we reizen gepland naar Australië en Canada
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 24-11-19 12:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


Sizzle
Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ervaringen Portugal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:02

Een freelance collega van mij woont in Portugal (Algarve). Zij hebben een hele grote B&B en met daarnaast zo‘n 30-40 uur freelancen per maand in noord-europa hebben ze het daar zeker heel goed mee.

Wat mij tegen zou staan is de droogte. Hij vertelde me vorige week nog hoe voor hem nu eigenlijk de lente begint na alle dorre droogte. In de winter valt wat regen en dan komt het groen weer terug.

Schuur_
Berichten: 4859
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Ervaringen Portugal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:04

Wij zijn ook aan het orienteren maar de Algarve heeft best fikse huizenprijzen + het minimumloon is opgetrokken in Portugal waardoor alles duurder is geworden.

We zitten nu in zuid Oost Spanje te kijken

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Castellon
Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Ervaringen Portugal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:09

Echt gewoon gaan kijken en voelen.
Wij hadden op papier zoveel uitgezocht qua emigratiewensen, maar echt kiezen ging pas toen we gingen kijken en ervaren. Zeker als je wensen/ideeen nog zo breed gaan raad ik dat echt aan.

Wij wonen in Spanje en hebben er maanden over gedaan 'ons' plekje te vinden. Het land is groot en er zijn veel verschillen, dat zal in Portugal ook zijn. Veel plekken waren het voor ons net niet, maar waar we nu wonen voelde meteen als thuis.

moonsparkle
Berichten: 21698
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-19 12:12

Ja de Algarve is droog, maar het mag dus ook meer in het binnenland en noorden liggen. We gaan dan uiteraard een beetje rond toeren, maar een richtlijn qua wat misschien geschikt is voor ons is wel handig omdat er niet zomaar tijd is om heel portugal te zien.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

cissi
Berichten: 804
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:14

Bokker Lusitana woont in Portugal, zij kan je vast meer vertellen. Ik heb een keer een trektocht te paard gedaan in de Alentejo, ik vond het ontzettend mooi daar, hele vriendelijke mensen en de natuur is schitterend.

PROUD TO BE A FARMER

moonsparkle
Berichten: 21698
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-19 12:19

cissi schreef:
Bokker Lusitana woont in Portugal, zij kan je vast meer vertellen. Ik heb een keer een trektocht te paard gedaan in de Alentejo, ik vond het ontzettend mooi daar, hele vriendelijke mensen en de natuur is schitterend.


Dankje ik ga een pb sturen :)

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Lusitana
Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:29

GA NIET NAAR DE ALGARVE.
Ten eerste is het daar super toeristisch (behalve de westkust), ten tweede is er zomers water tekort. Ten derde is het veel, en veel duurder dan in de rest van Portugal. In alles, dus van je kopje koffie, inkopen tot hiizenprijzen aan toe.

Ik woon zelf aan de westkust van de Alentejo, en heb de laatste twee zomers water tekort ervaren, en het wordt hier heel erg heet. Maar het is hier wel erg mooi en niet toeristisch.

Ik heb in het midden van het land gewoond en daar heb je veel bosbranden en omdat het bergachtig is zit je overal ver vandaan wegens kronkelige wegen. Openbaar vervoer is gewoon een ramp.
De mensen zijn, buiten de grotere plaatsen, behoorlijk dom en kortzichtig en daar kon ik op een gegegeven moment niet meer tegen. We zijn ze, net zoals in heel Portugal, vriendelijk, gastvrij en behulpzaam.

Ik heb ook in het noorden gewoon (Minho) en ik zou zo weer teruggaan als het kon. Hele jaar door groen, geweldig voor de paarden. Totaal niet toeristisch, maar wel fijne steden in de buurt als Porto, Braga en Guimarães. Goed openbaar vervoer, hoewel bussen na zes uur niet meer rijden, maar dat is in bijna het hele land zo, ze zijn erg op scholen afgesteld.
De winters worden daar wel best koud, zeker in vergelijking met de rest van het land, en de regen komt ook wat meer verdeeld.
Ik gebruikte daar mee aan verwarming in huis dan hier en moest me warmer kleden. Maar dat vind ik prettiger dan de verlammende hitte die hier naar de 50 º C gaan in de zomer...

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

moonsparkle
Berichten: 21698
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-19 14:36

Ik lees je bericht net pas, maar bedankt voor je reactie. Weet je misschien een website met risico gebieden qua branden? Hoe was het voor jou om naar Portugal te verhuizen? Hoe ging het met de taal en werk (of gaat werken niet? Las dat je om gezondheidsredenen bent verhuisd) en zit je nu goed op je plek?

Ik ga in februari ook naar de emigratiebeurs om inspiratie op te doen, maar volgens mij is er niet zoveel van Portugal.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Lusitana
Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Ervaringen Portugal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:44

Je kunt googlen op mapa incendios florestais dan krijg je kaartjes. Als je diverse jaren bekijkt, zul je zien dat het vaak dezelfde gebieden zijn.

Ik had mijn werk meegenomen, ik was al afgekeurd maar schreef nog wat.
Ik woon hier heel mooi.
Ik heb niet iets achtergelaten voor mijn idee en heb dus ook nooit heimwee gehad ofzo.
Maar ik heb ook wel mensen gezien die niet tegen het langzame en vage van hier kunnen en gillend terug zijn gegaan.
Je moet niet iemand zijn die, als iemand om drie uur bij jou thuis afspreekt, daar dan voor thuisblijft en gaat zitten wachten.... Want het kan zo maar zijn dat ze veel te laat of niet komen. Gewoon een briefje op de deur met "ik kom zo terug" plakken als je even weg moet. Doet iedereen, zelfs op winkels kom je het tegen...Of je laat ze bellen als ze er bijna zijn.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:20

Wij zijn geregeld voor het werk van mijn man in Porto. Dit is in noord Portugal. Het klimaat is hier zeer goed. In de zomer is het heerlijk warm, maar niet tropisch warm. Ook in de zomer is alles groen en niet door de zon uitgedroogd. Ze verbouwen veel mais en dat groeit daar goed. In de winter is het gemiddeld 12 graden en af en toe regen. De mensen zijn buitengewoon vriendelijk. En niet onbelangrijk, het leven schijnt er goedkoop te zijn. Een echte aanrader. De inwoners in Porto zeggen wel dat de inwoners in het zuiden van Porto norser zijn. Ik ben nooit in andere delen van Portugal geweest, dus ik kan daar niets over zeggen.

moonsparkle
Berichten: 21698
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-19 16:59

Bedankt voor de reacties, daar kan ik wel wat mee. Ik zou ook meer voor het groene noorden gaan, toch warmte maar goed om te verbouwen, veel groen, wil het liefst ook wat dieren gaan houden die grasland nodig hebben. De levensstijl zou ik wel wat aan moeten wennen, maar ik denk dat je er na een tijd ook in mee gaat. Ik lees inderdaad ook veel over dat de mensen heel vriendelijk zijn en Portugal zelf weinig criminaliteit kent.

Doe je dat werk nu nog steeds Lusitana? En hoe heb jij bedacht waar je wou gaan wonen in Portugal en hoe kwam je bij Portugal? Soms kijk ik weleens naar huizen en daar zitten soms zulke perfecte opties bij naar mijn idee, maar ja omdat ik er nog niet geweest ben is het slechts plaatjes kijken, maar dan zie je wel op de foto's of het dat bied wat je ooit zou willen en kunnen we misschien met een vakantie langs die regio's.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Anoniem

Re: Ervaringen Portugal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:12

Mijn moeder ia Portugees en woont er ook met mijn stiefvader.
Mijn man en ik hebben een mooi groot appartement in Ericeira.
We wonen nu nog met onze dochter in Nederland en houden er vooral vakantie.

Ergens willen we er ook wel definitief gaan wonen maar ivm kinderen blijven we sowieso nog hier tot ze op eigen benen staan.

Portugal is voor ons thuis , dus van mij uit alleen maar positief.
Zorg dat je je eigen boontjes kan doppen , dan komt het in elk land wel goed.

Portugal is basic , simpel en relaxed.


Lusitana
Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 22:24

moonsparkle schreef:
Doe je dat werk nu nog steeds Lusitana? En hoe heb jij bedacht waar je wou gaan wonen in Portugal en hoe kwam je bij Portugal.

Nee, ik schrijf niet meer, hoewel het wel begint te kriebelen om eens aan en boek te beginnen.

Ik heb gewoon iemand die een huis verhuurde per week voor vakantie gevraagd of ik er de hele winter in kon voor een maandhuur prijs die ik kon betalen. Had de advertentie uit de Kampioen van de ANWB. Dit was in 1999, andere tijden.
Ik wilde gewoon maar naar het zuiden, maar niet naar Spanje. Ik was nog nooit in Portugal geweest, dus gewoon op de bonnefooi en het kon me niet schelen waar ik terecht kwam, ik had toen alleen een hond mee. Ik kwam boven op een berg en in die winter moest ik dus zoeken naar wat anders en dat is gelukt. Bleek dat de portugezen veel goedkoper verhuren dan de buitenlanders... ;)

Ik kan overal aarden. Ben al menig keer verhuisd.

Tip voor mensen die hier komen kijken naar een huis, kom er terug in verschillende jaargetijden. Iets dat zomers prachtig lijkt kan ´swinters tegenvallen en andersom.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

SplashIsLief
Berichten: 33029
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Ervaringen Portugal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:24

De oom en tante van mijn vriend wonen +/- 8-9 maanden per jaar in Portugal (Tussen Lisabon en Porto in een gehucht). Zij zijn er onwijs gelukkig. Blij met de rust, de lieve mensen, de natuur.

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

Lotus83
Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:33

Even dit topic omhoog :D

Normaal ga ik altijd naar Griekenland maar gezien code Oranje gaan we nu naar Portugal

We vliegen op Faro met als bestemming: Praia da Rocha

Nu ben ik nog nooit in Portugal geweest dus ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen :D

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983

Lusitana
Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Ervaringen Portugal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:52

Wanneer ga je?

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lotus83
Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 18:27

Lusitana schreef:
Wanneer ga je?


Nou ik geloof pas dat ik ga als ik er ben denk ik... -O-
Maar de reis staat 1 oktober gepland

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Re: Ervaringen Portugal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:12

Ik ken het alleen van vakantie dus mijn ervaring is een stuk minder waardevol dan van de vorige reacties. Toch wil ik mijn ervaring met je delen.
Wij hadden een huis gehuurd in het zuiden, vlakbij de Spaanse grens.
Waanzinnig huis, wat ook het enige positieve was.
Alles was dor door de droogte, mensen vonden we totaal niet aardig, soms zelfs onbeschoft. Ik voelde me er totaal niet op mijn gemak.

Ook weleens in Albufeira geweest. Vond ik best een mooie omgeving, prachtige stranden. Maar super toeristisch.

Succes met je voorbereidingen!

Lusitana
Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:10

Lotus83 schreef:
Lusitana schreef:
Wanneer ga je?


Nou ik geloof pas dat ik ga als ik er ben denk ik... -O-
Maar de reis staat 1 oktober gepland

Vliegveld van Faro heeft minder problemen dan Lissabon. Houdt moed :D

Neem ook dikke kleren mee. Het kan overdag nog lekker zijn dan, maar de Algarve is sowieso redelijk winderg en ´savonds en ´smorgens kan het best fris zijn. Het valt ook in het regenseizoen, hoewel je er geen peil meer op kunt trekken tegenwoordig. Maar beter voorbereid dan er mee overvallen.
Strandplaatsen zoals Praia da Rocha kunnen ook wat uitgestorven aanvoelen buiten het seizoen, hoewel door de corona de toeristen nu wat meer verspreid en later komen, dus het kan meevallen, maar het kan ook zijn dat bepaalde winkels en restaurants dicht zijn. Maar je hebt Portimão vlakbij.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lotus83
Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:58

Dank je wel Lusitano

We gaan het zien, het was of dit of niks.

Als ik google op klimaat Algarve en dan per maand kijk valt het volgens mij wel mee (hoop ik)

Normaal ga ik in Oktober naar Griekenland en ook daar heb ik wel eens een flinke hoosbui en wat minder weer gehad..

Het hotel ligt bij de haven dus het zou leuk zijn als het niet helemaal verlaten is .
Ik verwacht het eigenlijk niet omdat Portugal 1 van de weinige plekken is waar je nu nog naar toe kan gaan.

Portimao ga ik nog even googlen!

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983

welmoed__
Berichten: 6547
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Ervaringen Portugal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 23:10

Portimao vind ik leuk, maar moet zeggen dat het meestal wel was wanneer het nog wat drukker op het strand was. Albufeira vind is leuk, maar behoorlijk toeristisch.

Mijn ouders zijn bezig om een huis te kopen in het noorden/midden van Portugal. We komen er al jaren en ook ik sluit niet uit om op den duur die kant op te gaan. Vriendelijke mensen en je eet het beste in de sfeerloze tl lampen restaurantjes.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 00:40

Is het nu nog een beetje weer in Portugal? Ik moet verplicht over 2 weken naar Estômbar voor een bruiloft, maar de weersvoorspellingen zijn zo enorm verschillend per site...ik stress hem al helemaal vanwege vliegen en corona, dus ik hoop dat het allemaal meevalt.
En is er in die buurt nog iets dat je eigenlijk gezien moet hebben? We zijn 4 dagen daar, waarvan 1 dag bruiloft, dus ik wil dan ook wel een beetje wat zien natuurlijk als ik dan toch moet :D


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Lusitana
Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:22

We hebben op het moment "slecht weer", maar het voordeel van Portugal is dat het normaal niet lang duurt en over het algemeen hebben we na regen meteen weer zon, de hele dag bewolkt zoals nu is redelijk zeldzaam, maar wel iets dat je juist in het najaar tegen kunt komen. Volgende week is het weer normaal voor zover ik weet. Deze site gebruik ik en je kunt specifieke plaatsen invullen. https://www.tempo.pt/
Hoje= vandaag, amanhã= morgen. Segunda= maandag, terça=dinsdag, quarta= woensdag, quinta=donderdag, sexta= vrijdag, sábado=zaterdag en domingo=zondag.

April is ook een maand waarin slecht weer, vooral rond de Paas, vrij normaal is. Ik raad mensen altijd af om in april te komen, hoewel het ook gewoon al 30 graden kan zijn.

We hebben hier vroeg voorjaar. Ik verbrand altijd in februari.... Maart is meestal ook prachtig.
Rond Kerst en Nieuwjaar is het meestal ook aangenaam.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lotus83
Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:22

Lusitana schreef:
Lotus83 schreef:
Nou ik geloof pas dat ik ga als ik er ben denk ik... -O-
Maar de reis staat 1 oktober gepland

Vliegveld van Faro heeft minder problemen dan Lissabon. Houdt moed :D


Wat is daar dan mee? Met de vliegvelden?

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Corien_, purny en 95 bezoekers