4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:24

Zweden is echt heerlijk om te wonen Carol10, ik woon hier al een tijd en wil niks anders meer!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 13:42

Job check
Onderkomen check
Partner check
Paarden check

Ik voel een Ik blijf - aflevering aankomen in plaats van Ik vertrek O:) :D

Carol ik zou ook niet twijfelen :=

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 13:57

Ik woon sinds 5 jaar in Lapland. Totaal geen problemen met de korte dagen. In Nederland was het ‘s winters net zo goed donker als ik naar/van mijn werk reed.

Carol10

Berichten: 146
Geregistreerd: 17-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 16:13

Pandora2 schreef:
Job check
Onderkomen check
Partner check
Paarden check

Ik voel een Ik blijf - aflevering aankomen in plaats van Ik vertrek O:) :D

Carol ik zou ook niet twijfelen :=


Heb je vrienden daar gemaakt? Ik ben zo bang dat het erg eenzaam wordt

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:17

Ik ben daar nog nooit geweest :D
Was een lijstje naar aanleiding van Kasmir haar post over werk als fysio :P

Maar eerlijk, moest ik de mogelijkheid hebben, ik was gister weg.
Eenzaamheid is misschien wel een dingetje als je een bruisend leven gewend bent.
Denk wel dat het hele fijne mensen zijn up north.

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 19:55

Voor mij zou het als ik hierheen zou gaan wel belangrijk zijn dat ik uiteindelijk als fysio aan de slag ga voor bijv 3 dagen en dan de rest met het bedrijf hier helpen. Als fysio maak je toch veel meer contact met de community hier, en zou ook wel echt iets van mezelf willen hebben. Ben ook niet echt iemand die een baan voor 40 uur kan doen, in NL deed ik ook ZZP fysio, wat les geven, wat fotograferen dus van alles wat past mij veel beter :).

Vandaag en gisteren vooral veel gereden, de paarden barsten van de energie en het seizoen start volgende week vrijdag dus aankomende week gaan we wat kilometers maken zodat ze iets rustiger worden :+.
Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:01

De ijsco's op hun best !
Die zien de seizoensstart alvast helemaal zitten :):)

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:48

Wat een prachtige foto's steeds, geweldig <3
Heel veel plezier daar TS, geniet van elkaar!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 08:23

Er is superveel werk in de zorg, dus een baan vinden als fysio is geen probleem (Socialstyrelsen is dan wel een hobbel, been there done that).
Mijn droom is om een paar IJslanders te hebben. De ruimte hebben we al. Ooit...

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 16:33

Pandora2: Precies! Maar liever iets te enthousiast dan paarden die er helemaal geen plezier in hebben :).
Gabyfedde: Ik heb me er nog niet heel erg goed in verdiept, wat mij opviel was dat ik een aardig woordje zweeds moet spreken x). Krijg wrsl wel hulp vanuit de community hier aangezien fysio wel iets is waar ze behoefte aan hebben en wat er gewoon niet is. Eerst maar eens genieten van deze 4 maanden, ben wel al bezig met Zweeds leren :+

Dankjulliewel :D Nog maar een fotootje doen dan? O:)
Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:16

Nu willen wij ook heel graag een fotootje van jou en ééntje van jullie samen... :o

Verder ben ik niet veeleisend ofzo hoor :D

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:21

Wat een heerlijk topic, ik kom ook even volgen! Ik ben een klein beetje jaloers, soms zou ik willen dat mijn vriend ook uit zo’n mooie plek zou komen, in plaats van een van de lelijkste steden van Duitsland :') . De vorige kwam trouwens wel uit noord Zweden, maar met hem zag ik mezelf niet oud worden. Dan dus maar genieten van jouw foto’s en verhalen!

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:18

Hoe bevalt het Zweeds leren? :) Ik ben vorig jaar in Stockholm geweest en het viel me op dat ik veel woorden wel herkende en kon plaatsen, omdat het op een mengsel van Engels en Duits leek. Maar ik kan me voorstellen dat het écht leren van de taal wel lastig is.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:09

Zweeds is voor iemand uit Nederland makkelijk te meren. Ik hoefde na 3 maanden geen Engels meer tr spreken. Geen cursus gedaan, ’alleen maar’ veel hulp gekregen op mijn werk.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 01:02

Het is wel beter om, mocht je de serieuze ambitie hebben om daar te gaan werken/leven, les te nemen in de taal. Dit om de grammatica etc. goed onder de knie te krijgen.
Ook/ juist bij een taal die verwantschap heeft met de onze.

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:13

Inderdaad, ik zit nu na 1.5 jaar nog steeds op taalschool en begin nu pas een beetje comfortabel zweeds te spreken. Ligt natuurlijk ook aan je omgeving, ik woon in een studentenstad waar bijna de helft van de inwoners niet-zweeds is :+

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:58

Piekosjj schreef:
Inderdaad, ik zit nu na 1.5 jaar nog steeds op taalschool en begin nu pas een beetje comfortabel zweeds te spreken. Ligt natuurlijk ook aan je omgeving, ik woon in een studentenstad waar bijna de helft van de inwoners niet-zweeds is :+


Ik heb collega’s die geen Engels spreken, dus het was Zweeds of niets. Toen ging het snel.

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 17:20

3 maanden :oo, zo snel zie ik het niet gaan met mij xD. We nemen wel dagelijks even de tijd om samen wat Zweeds te praten maar er komt nog maar weinig zinnigs uit aan mijn kant,verstaan doe ik 't wel steeds beter maar dat is toch anders dan het echt spreken. Ben nu vooral met apps/boeken aan het leren en dus door te praten met Fló. Zou ik hier echt blijven zou ik idd voor scholing gaan.

Vandaag 2x 1,5urige ritten gemaakt met de paarden om wat meer kms in de benen te krijgen zodat het frisse er straks af is voor de gasten en ze weer makkelijk voor tölt kiezen :+.
Afbeelding

Afbeelding

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:02

Zitten daar geen wolven en beren? Alhoewel de beren in winterslaap zijn ws.
Ik heb ooit in de lente een rit iets ten noorden van Stockholm gemaakt en toen moesten we echt goed op de paarden letten ivm ontwakende beren. Doodeng vond ik het!

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 19:08

Geen wolven, wel beren en lynxen maar zou bijzonder zijn als we die zouden zien want ze verstoppen zich goed xD. We zien wel geregeld sporen van een lynx in de sneeuw nu, en we horen ze.. dat geluid gaat wel door merg en been.

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 19:33

Pandora2 schreef:
Nu willen wij ook heel graag een fotootje van jou en ééntje van jullie samen... :o

Verder ben ik niet veeleisend ofzo hoor :D


Haha van mij én van ons samen, het probleem van fotograferen is dat je zelf maar zelden op de foto staat xD. Zodra ik iets heb zal ik het zeker delen, nu heb ik alleen foto's vanuit Nederland en degene die in de OP staan x).

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 13:39

Laatste trainingsrit voor de start van het seizoen vandaag ben ik van 't braafste paard afgevallen :'). Arme dier struikelde en viel dus we konden er beide niets aan doen :).

Gisteren m'n eertse noorderlicht gespot :D. Het kan feller/duidelijker maar toch bijzonder om te zien!

Afbeelding

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:00

Kasmir schreef:
Laatste trainingsrit voor de start van het seizoen vandaag ben ik van 't braafste paard afgevallen :'). Arme dier struikelde en viel dus we konden er beide niets aan doen :).

Gisteren m'n eertse noorderlicht gespot :D. Het kan feller/duidelijker maar toch bijzonder om te zien!

[ [url=m/43D6VD.jpg]Afbeelding[/url] ]


Welke was het? Heb je het zelf kunnen filmen? _O-

Noorderlicht. <3 Ik heb het voor het eerst op IJsland gezien.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:20

Zachte landing in de sneeuw ? <<)

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 14:50

Haha ja van Skutte afgevallen helaas niet zelf kunnen filmen :+ .

Ik wens iedereen een hele fijne kerst!!
Afbeelding

Gisteren een geweldige kerstavond gehad met z'n 2e. Speciaal cadeautje vanuit nederland gehad namelijk een doos met o.a. een video waar m'n familie en vrienden mij allemaal een kerstwens toewenste en Flo zat ook in het complot xD. Een vriendin die momenteel in NL op mijn paard past voor mij geregeld, echt een onschatbaar geschenk.

Ook nog een heel tof cadeau van Flo gehad, handgemaakt en het heft uit rendierenhoorn met mijn initialen op het lemmet <3
Afbeelding