[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
dianaw33
Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 09:05

Daphneeeej schreef:
DubbelDun schreef:
Dit was een western boom. Baloun ken ik niet (is Engels zo te zien).

Baloun is volgensmij iets van tsjechisch zou ook een semi boomloos zadel zijn.


Ik heb het even opgezocht: leer met latex, niets nieuws onder de zon dus. Die zal je vast wel kunnen dubbelvouwen. https://www.baloun.nl/training-videos/

Ik heb dat overigens een Duitse verkoper ook wel eens met mijn Startrekkje zien doen om de flexibiliteit aan te tonen, ik ga het hem niet nadoen, lijkt me niet ok voor mijn zadel.


DubbelFun
Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 10:24

Er zijn ook mensen die doen dat met een Bob Marshall, dat komt het zadel ook niet ten goede ;(

pmarena
Berichten: 48045
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:07

Je maakt zo ook echt bewust een knik in een zadel, dat moet je niet willen :n

DubbelFun
Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:40

Vergelijk het met een plaatje gegolfd karton; best sterk qua draadkracht zolang het recht is, eenmaal geknakt kan het niets meer hebben qua gewicht.

uudje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:48

Worden jullie ook zo hebberig van ghost?! Heb een barocco besteld een week of 2 geleden samen met een roze ghost pad. En dacht och een paar nieuwe rijlaarzen kunnen er ook nog wel bij :)) En nu zit ik alweer te denken om te gaan sparen voor een nieuwe zitting van dat nieuwe zadel met een paar gave fenders er aan en stoere western beugels. Om vervolgens ook nog te denken aan een schaap seatsaver, die kun je ook zo heerlijk zelf uitkiezen. _O- _O-
Een paar jaar en ik ben failliet!!! := :list:

Femek2902
Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 01:07

uudje schreef:
Worden jullie ook zo hebberig van ghost?! Heb een barocco besteld een week of 2 geleden samen met een roze ghost pad. En dacht och een paar nieuwe rijlaarzen kunnen er ook nog wel bij :)) En nu zit ik alweer te denken om te gaan sparen voor een nieuwe zitting van dat nieuwe zadel met een paar gave fenders er aan en stoere western beugels. Om vervolgens ook nog te denken aan een schaap seatsaver, die kun je ook zo heerlijk zelf uitkiezen. _O- _O-
Een paar jaar en ik ben failliet!!! := :list:


Oef ja, ik wil heel graag een cognac zadel met lange zweetbladen en ik heb al een basis. Maar echt geen geld op dit moment en het is ook echt niet nodig.. Maarr ik wil het! Oeh en een grandeur pad, want die vind ik veel steviger onder m'n zadel liggen, dus daar heb ik er nu 1 van, maar die moet nodig in de was/een grondige reiniging en dan heb ik natuurlijk wel een tweede nodig O:)

uudje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:56

Femek2902 schreef:
uudje schreef:
Worden jullie ook zo hebberig van ghost?! Heb een barocco besteld een week of 2 geleden samen met een roze ghost pad. En dacht och een paar nieuwe rijlaarzen kunnen er ook nog wel bij :)) En nu zit ik alweer te denken om te gaan sparen voor een nieuwe zitting van dat nieuwe zadel met een paar gave fenders er aan en stoere western beugels. Om vervolgens ook nog te denken aan een schaap seatsaver, die kun je ook zo heerlijk zelf uitkiezen. _O- _O-
Een paar jaar en ik ben failliet!!! := :list:


Oef ja, ik wil heel graag een cognac zadel met lange zweetbladen en ik heb al een basis. Maar echt geen geld op dit moment en het is ook echt niet nodig.. Maarr ik wil het! Oeh en een grandeur pad, want die vind ik veel steviger onder m'n zadel liggen, dus daar heb ik er nu 1 van, maar die moet nodig in de was/een grondige reiniging en dan heb ik natuurlijk wel een tweede nodig O:)
ja die grandeur pads verslaving ken ik ook al. Had er 3. Een samen met mijn barefoot verkocht, de andere aan een kennis verkocht, want die past weer niet onder de ghost , nu nog 1 over een barok model, dus die past straks nog prima onder de barocco denk ik, en gebruik hem ook onder mijn bbpad. Verder heb ik geen dekjes meer. Dus moet voor de ghost straks weer nieuwe sparen, _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:27

Zijn er ook die een halfpad onder de ghost hebben en met eigen dekjes rijden?
Is dat fijn? Of wel heel schuif gevoelig?
( en passen normale dekjes qua lengte überhaupt wel)

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:45

Toen ik nog een Ghost had deed ik dat wel,
Geen last van schuiven, maar mijn zadel was wel groter als het dekje. (Ghost normale maat, en VZH Full dekje)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

uudje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:38

Heb dat wel met een barefoot gedaan. Maar vond dat persoonlijk niks. Kreeg een veel te dik paket onder mijn zadel, waardoor het zadel ging schuiven. Dus weer snel de deur uitgedaan. Hoe dat bij ghost is zou ik niet weten, maar denk dat dat niet veel anders is. Maar ja iedereen denkt daar weer anders over natuurlijk.

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:57

Ik heb sinds kort een trekker zadel.

Ik heb gewoon de stijgbeugelriemen van het dressuurzadel meegenomen, maar dit werkt voor geen meter. Het uiteinde hangt los en klappert waar mijn pony heftig op reageert.
Daarnaast gaf mijn bijrijdster aan dat er iets snijdt in haar benen? Ik heb niks gemerkt. Maar mijn bijrijdster stapt blijkbaar met wondjes af.

Ik heb nu andere beugels gezien. Sluiten onderaan ipv boven. En er hangt geen uiteinde los. Maar deze zijn in het zwart en ik heb een bruin zadel. Iemand enig idee wat mijn zoekterm is als ik op dit soort beugelriemen wil gaan zoeken?

https://www.agradi.nl/harry-horse-beuge ... -zwart.htm

Daphneeeej
Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 23:25

XxLMMxX schreef:
Ik heb sinds kort een trekker zadel.

Ik heb gewoon de stijgbeugelriemen van het dressuurzadel meegenomen, maar dit werkt voor geen meter. Het uiteinde hangt los en klappert waar mijn pony heftig op reageert.
Daarnaast gaf mijn bijrijdster aan dat er iets snijdt in haar benen? Ik heb niks gemerkt. Maar mijn bijrijdster stapt blijkbaar met wondjes af.

Ik heb nu andere beugels gezien. Sluiten onderaan ipv boven. En er hangt geen uiteinde los. Maar deze zijn in het zwart en ik heb een bruin zadel. Iemand enig idee wat mijn zoekterm is als ik op dit soort beugelriemen wil gaan zoeken?

https://www.agradi.nl/harry-horse-beuge ... -zwart.htm


Dat zijn Mono beugelriemen ook wel T beugelriemen genoemd. Wintec heeft ze, barefoot heeft ze ook.
Heb wel eens een testritje gemaakt op een trekker en had toen best wel last van een opstaand randje van het zweetblad, kreeg toen best wel irritatie op de kuit.

uudje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:18

Ik heb die T mono beugelriemen in het bruin can barefoot. Super dingen. Wil nooit meer andere riemen.

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:37

Het zadel heeft wel open haken? Niet alle boomloze zadels hebben dat(don't ask me why)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:45

siskeh schreef:
Het zadel heeft wel open haken? Niet alle boomloze zadels hebben dat(don't ask me why)


Wil je dat uitgelegd hebben???

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:55

Kwetal schreef:
siskeh schreef:
Het zadel heeft wel open haken? Niet alle boomloze zadels hebben dat(don't ask me why)


Wil je dat uitgelegd hebben???

Nou eerlijk, ja, het verbaast mij.
De meeste boomloze zadels hebben gesloten haken, trekker ken ik niet zo goed, mijn startrekk dressuur had echter wel open haken, dus waarom, geen idee.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 20:53

De open haken aan veel boomloze zadels zijn redelijk gevaarlijk. Bij een boomzadel zit het stevig aan een boom vastgeschroefd, bij boomloos zit het met een lus aan zacht materiaal, wanneer dat, om wat voor reden dan ook, en beetje scheef gaat, kan de beugelriem er zomaar af schuiven.... Soms ook gewoon tijdens het rijden, omdat je een rare beenbeweging maakt.
De boomloze open haken zoals van Trekker en Startrekk lijken op een e. De open haken van een boomzadel hebben dikwijls een soort lipje dat open klapt als er veel kracht op komt. Maar die kunnen dus echt alleen aan een boom vastgeschroefd worden. Bij de e is het vaak niet diep genoeg.

Sorry beetje van de hak op de tak, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :o

Dit wil niet zeggen dat alle boomloze zadels met zo'n e haak nu direct levensgevaarlijk zijn, maar wij nemen het risico liever niet. Dat is een keuze (met een reden)

Western zadels hebben ook vaste ringen trouwens, het is typisch een Engels zadel dingetje ;)

Dus liever veiligheidsbeugels en dichte ringen wat Ghost betreft...mogelijk geldt dat ook voor Torsion/Barefoot en de rest?

uudje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:21

Volgens mij heeft de barefoot Merlyn en wellington ook open haken als ik me niet vergis.

Narcissa
Berichten: 3045
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:14

De Merlyn heeft idd open haken. Ik vind het toch fijner en veiliger dan de dichte bij mijn man zijn Cheyenne. Ik denk ook niet dat deze makkelijk zullen losschieten, als ik de vorm vergelijk met mijn vroegere WoW zadel.

uudje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:09

Narcissa schreef:
De Merlyn heeft idd open haken. Ik vind het toch fijner en veiliger dan de dichte bij mijn man zijn Cheyenne. Ik denk ook niet dat deze makkelijk zullen losschieten, als ik de vorm vergelijk met mijn vroegere WoW zadel.

Veiliger hoeft natuurlijk niet als je veiligheids beugels gebruikt. Al heb ik die ook niet. Ben nu eenmaal verliefd op mijn goudkleurige barokke beugels. :D ik zou om die reden in iedergeval nooit een zadel laten liggen.

Buitenzinnig
Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 16:23

[ img ]

Er waren vragen van mensen van de buttera zitting op een Ghost basis. Uiteraard moet er een pad onder. Ik zou hem op mijn andere paard leggen, maar die had besloten voor ik hem uit de wei haalde in de grootste modderplas te gaan liggen.
Hij ligt hier op Ruby, mijn onbeleerde paard. Wel zadelmak zoals jullie zien, maar voor de foto even zo gedaan.

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker


Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 16:32

Vind het er comfi uit zien 8-)

pmarena
Berichten: 48045
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 17:42

Het lijkt wel zo'n zadel van van die steppe volken zo met die hoge voorkant :P

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 17:56

pmarena schreef:
Het lijkt wel zo'n zadel van van die steppe volken zo met die hoge voorkant :P



[ img ]
Die "Steppenvolken" Hadden meer een soort Ghost zonder pommeltje

[ img ]

Dat waren 2 smalle met wol gevulde kussens met een sierdekje erover....

Later kregen zadels wel een houten voor en achterkant - zoals bijvoorbeeld het Bardella zadel (waarvan de Torsion min of meer is afgeleid) Er zijn nog tekeningen (en zadels) bewaard van rond het jaar 1000

[ img ]

Zien jullie de overeenkomst? Deze zadels (boomloos) worden nog steeds gemaakt en gebruikt door de Italiaanse koeherders

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 18:58

Grappig om te zien :j

Even een hele andere vraag: de eigenaresse van mijn bijrijdpaard heeft een zadel (niet boomloos :P) met t-beugelriemen. Helaas te lang voor mijn korte pootjes -O-
Is het te doen om daar een extra gat in te maken of kan ik beter even nieuwe bijbestellen in kindermaat ofzo?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers