Betere paarden brengen weer geld in het laatje

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Betere paarden brengen weer geld in het laatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 23:15

nieuwe oogst
Overige


Na de crisisjaren, waarin de handel en het aantal paarden in Nederland terugliep, zit de paardensector weer duidelijk in de lift. Er wordt meer gefokt, er is meer handel en de prijzen zijn goed. Wel worden kopers steeds kritischer.

Dat de paardensector groeit, lijkt te worden tegengesproken door cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Daaruit blijkt dat het aantal paarden en pony's in Nederland gezakt zou zijn van ruim 142.000 in 2010, tot nog geen 88.000 nu. Hetzelfde geldt voor het aantal bedrijven: bijna 15.000 in 2010, nog geen 8.000 nu.

Het schept een vertekend beeld, want deze cijfers geven niet het daadwerkelijke aantal paarden en pony's en paardenbedrijven in Nederland weer, verklaart Cor Pierik van het CBS. 'Het gaat alleen om bedrijven die zich gemeld hebben als landbouwbedrijf, waar ook paarden staan. Bedrijven die geen landbouwtak hebben, maar wel paarden – zoals een manege – blijven bij ons buiten beeld.'

Bovendien is de wijze van registreren in 2016 veranderd. 'Daardoor zijn een aantal bedrijven, en dus de paarden die daar staan, niet meer geregistreerd. Maar die zijn er natuurlijk nog wel.' In werkelijkheid zijn er dus veel meer paarden en paardenbedrijven in Nederland dan uit de CBS-cijfers blijken, beaamt Pierik. Hoeveel precies weet niemand. Als het goed is komt daar in 2021 verandering in met de nieuwe Identificatie & Registratie voor paarden(houders).

Het aantal paarden en pony's in de landbouwtelling neemt sinds 2016 wel weer wat toe. 'Dat kan met de economische opleving te maken hebben', meent Pierik. Dat bevestigt Matthijs Maat, waarnemend voorzitter van de LTO-vakgroep Paardenhouderij. 'In de crisistijd werd er minder gefokt in Nederland. Dat zie je terug in de aantallen geboren veulens bij het KWPN, het grootste Nederlandse paardenstamboek. Tijdens de crisis werden er jaarlijks zo'n 8.000 veulens geboren, nu zijn dat er 10.500.'

Rijpaardenhandel
De handel in rijpaarden is momenteel goed, aldus Maat. 'De echt goede paarden werden altijd al goed verkocht, ook in crisistijd. Het tussensegment is de laatste jaren ook fiks aangetrokken. Mensen hebben meer middelen om een paard te kopen.' Voor een goed jong rijpaard moet je denken aan prijzen vanaf 15.000 euro. Voor echte toppaarden liggen die prijzen nog veel hoger.

Vaak worden de betere paarden verhandeld naar het buitenland. Dat levert volgens Maat wel een probleem op. 'Zeker in de springsport. Te veel goede paarden verdwijnen naar het buitenland. Daardoor is het moeilijk om een Nederlands springteam samen te stellen.'

Veilingen
Op veulenveilingen slaan buitenlandse kopers ook vaak hun slag. 'Goede springveulens uit bewezen stammen brengen hier goed geld op. Dressuurveulens ook wel, maar dan moet het wel echt iets aparts zijn. Kopers gokken niet meer, men wil echt in iets goeds investeren.'

Ook op de paardenmarkt zijn de paarden best te verkopen, weet voorzitter Rinus Bakker van de Centrale Bond voor Paardenhandelaren. 'De vraag is groter dan het aanbod. De prijzen liggen tussen de 2.000 en 4.000 euro.'

Buitenlandse opkopers
Ook hier gaan dieren steeds vaker naar buitenlandse opkopers. 'Particulieren kopen nauwelijks meer op de paardenmarkt. Je wilt een rijpony of -paard toch graag uitproberen, of er röntgenfoto's bij hebben. Dat kan op een markt niet. Daar is de prijs ook niet naar.'

Het koperspubliek wordt sowieso kritischer, ook in de hogere segmenten, stelt Maat. 'Men wil het hele paard röntgenologisch op de foto, ook hals en rug. Er mag niets mankeren aan het dier. Dat maakt de handel wel lastiger.'

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:28

Nieuwsredactie schreef:
Als het goed is komt daar in 2021 verandering in met de nieuwe Identificatie & Registratie voor paarden(houders).

Dit is wat vooral bij mij blijft hangen. Ik hou mijn hart vast...

Hobbyhorse
Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Betere paarden brengen weer geld in het laatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:41

Uit nieuwsgierigheid waar hou je je hart precies voor vast Lindy? Wat denk je dat er staat te gebeuren dan ?

Libera
Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Betere paarden brengen weer geld in het laatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:45

Nou als ze alle dieren kunnen tracen kunnen ze er ook weer meer belasting over heffen waarschijnlijk... en meer zeurpieterige regeltjes instellen om paardenhouders het leven zuur te maken

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 21:17

Libera schreef:
Nou als ze alle dieren kunnen tracen kunnen ze er ook weer meer belasting over heffen waarschijnlijk... en meer zeurpieterige regeltjes instellen om paardenhouders het leven zuur te maken

Dat was al de bedoeling met het chippen, werkt ook niet dus verzinnen ze weer iets anders. Reken er maar op dat onze dieren straks belastingplichtig zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Bruintje63
Berichten: 74
Geregistreerd: 25-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:47

Libera schreef:
Nou als ze alle dieren kunnen tracen kunnen ze er ook weer meer belasting over heffen waarschijnlijk... en meer zeurpieterige regeltjes instellen om paardenhouders het leven zuur te maken


Dus als ik handel in laten we zeggen airco’s betaal ik netjes belasting. Paardenregistratie daarentegen is super slecht geregeld. Er gaan paarden over de spreekwoordelijke toonbank die duurder zijn dan 5 gloednieuwe Mercedessen. De registratie daarvan zero noppes nada. Belasting betalen doen we dan maar niet!?

Ik vind het als gewone loonslaaf niet meer normaal dat er minimaal wat wordt gedaan aan de fatsoenlijke registratie van het vee. Natuurlijk ben ik zo ‘stom’ om voor loondienst te kiezen maar iemand moet onze Nederlandse voorzieningen betalen. Niet meer dan terecht dat we deze lasten netjes en eerlijk verdelen toch?


LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Betere paarden brengen weer geld in het laatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:18

Oh, dat had ik nog niet eens bedacht. Meer die toestanden die we met chippen en paspoorten hebben (gehad), maar dan wellicht nog ingewikkelder.

Ik kocht net mijn eerste eigen paard, ook nog uit het buitenland, toen de regeling met de paspoorten in ging. Hoe lang het wel niet geduurd heeft voor ik wist wat er moest gebeuren (niemand wist het precies), en wie of wat ik daarvoor moest bellen... Geen idee wat voor mannetje nou uiteindelijk die chip erin gespoten heeft. Bleek achteraf ook niet helemaal correct gedaan te zijn, maar ik wist van niks. Niemand had er ervaring mee. Nu zijn die dingen allemaal wel duidelijk, maar er is altijd zo'n vage overgangsperiode.

Er gaat dan weer nieuwe onduidelijkheid ontstaan over wat geldt als eigendomsbewijs etc. Je hebt een paard gekocht maar het is nog niet overgeschreven, wie is dan de eigenaar? Moet het het eigendomsdocument bij het paard of bij de eigenaar zijn? Ik zie de topics alweer verschijnen.

We waren er net een beetje aan gewend met die paspoorten. Die bestaan pas een jaar of 20. Dat vind ik heel kort om nu alweer een nieuw systeem op poten te gaan zetten.

Het zal best dat het nieuwe systeem beter is, maar het zal toch weer wennen worden.

xxCYNNxx
Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 00:22

Bruintje63 schreef:
Libera schreef:
Nou als ze alle dieren kunnen tracen kunnen ze er ook weer meer belasting over heffen waarschijnlijk... en meer zeurpieterige regeltjes instellen om paardenhouders het leven zuur te maken


Dus als ik handel in laten we zeggen airco’s betaal ik netjes belasting. Paardenregistratie daarentegen is super slecht geregeld. Er gaan paarden over de spreekwoordelijke toonbank die duurder zijn dan 5 gloednieuwe Mercedessen. De registratie daarvan zero noppes nada. Belasting betalen doen we dan maar niet!?

Ik vind het als gewone loonslaaf niet meer normaal dat er minimaal wat wordt gedaan aan de fatsoenlijke registratie van het vee. Natuurlijk ben ik zo ‘stom’ om voor loondienst te kiezen maar iemand moet onze Nederlandse voorzieningen betalen. Niet meer dan terecht dat we deze lasten netjes en eerlijk verdelen toch?


Ik denk dat Libera meer bedoeld in de zin van een paardenbelasting zoals bv hondenbelasting. Ook een belasting die in veel gemeentes, waar het nog ingevoerd is, voornamelijk bedoeld is om de algemene pot te spekken.
Niet die btw afdracht bij verkoop waar jij het over hebt...al wordt daar idd ook veel mee gesjoemeld. Ken er ook 1 waarvan ik vrijwel zeker weet dat die hun verkochte paarden niet netjes opgeven bij de belasting als zijnde inkomsten. Daar durf ik mijn hand eigenlijk wel voor in het vuur te steken dat die geen btw afdraagt.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Libera
Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Betere paarden brengen weer geld in het laatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 00:59

Dat bedoelde ik inderdaad meer ja. De hele dure paarden word inderdaad ook zat mee gesjoemeld, zelf ook al eens de vraag gehad of ik op het koopcontract een lager bedrag kon zetten ivm belasting :Y)
Verder woon ik niet in NL dus hoe of wat het gaat in de handel weet ik niet...

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Bruintje63
Berichten: 74
Geregistreerd: 25-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:21

Houderbelasting is inderdaad een van de onzin belastingen waar ik me ook niet in kan vinden.

Maar ik denk dat een fatsoenlijke registratie bijdraagt in meer Inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, loonheffing eerlijkere lonen etc. Betere waardebepaling en achterhalen van zwartgeld. Ik denk dat de bijvangst al enorm is.
Omdat soms zo immens veel geld in omgaat (ik bedoel zeker niet de hobby handelaar) denk ik zeker dat het positief bijdraagt.

Houderschapsbelasting is voor paarden denk ik niet de moeite. Veel wisselingen en het aantal ligt natuurlijk vele malen lager dan bij honden.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:15

Bruintje63 schreef:
Houderbelasting is inderdaad een van de onzin belastingen waar ik me ook niet in kan vinden.

Maar ik denk dat een fatsoenlijke registratie bijdraagt in meer Inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, loonheffing eerlijkere lonen etc. Betere waardebepaling en achterhalen van zwartgeld. Ik denk dat de bijvangst al enorm is.
Omdat soms zo immens veel geld in omgaat (ik bedoel zeker niet de hobby handelaar) denk ik zeker dat het positief bijdraagt.

Houderschapsbelasting is voor paarden denk ik niet de moeite. Veel wisselingen en het aantal ligt natuurlijk vele malen lager dan bij honden.

Voor particulieren zou het ook onzin zijn en bovendien lastig te regelen. De vergelijking met hondenbelasting gaat ook mank omdat bij paarden heel ontzettend veel dieren niet bij de eigenaar thuis wonen. Bovendien zijn paarden een veel mindere belasting van de openbare ruimte en hoeven veel gemeentes daar niks extra aan te doen, of doen er sowieso niks aan. Voor buitenrijden en parkeren wordt vaak ter plekke een bedrag betaald voor een toegangskaart of iets vergelijkbaars. Op zakelijk gebied horen bedrijven gewoon netjes aan te geven bij de belastingdienst wat er zoal over het erf gaat.

Seltje
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Betere paarden brengen weer geld in het laatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:14

In België is de registratie en identificatie voor paardenhouders al een tijdje bezig. Wij hebben een extra papier in het paspoort zitten: mutatiedocument, uitgegeven door het CBC-BCP.

Dit is een soort van 'eigendomsdocument', maar ook niet binder. Waarin onderscheid wordt gemaakt tussen houder en eigenaar. Houder is de persoon die dagelijks voor het paard zorgt (staleigenaar bijvoorbeeld).

Qua kosten heb je een eenmalige kost bij een nieuw paard uit buitenland of een veulen, en dan een kost per keer dat je het document wil laten aanpassen. (nieuwe eigenaar, nieuwe houder, paard overleden, ...)

Het idee hierachter heeft vooral te maken met volksgezondheid: is het paard nog geschikt voor de menselijke consumptie of niet. Bij bepaalde medicatie moet de dierenarts het papier aanpassen. Als eigenaar kan je ook kiezen om je paard te schrappen voor de slacht (= definitief!)
Bijkomstig is dat er een mooie database is waar elk paard gevolgd kan worden.

Maar: een groot deel van de paarden is nog steeds niet in orde. Het wordt ook bijna niet opgevolgd. Als je op wedstrijd gaat en je krijgt controle kijken ze alleen naar de inentingen, niet naar het mutatiedocument. Sommige dierenartsen spuiten nog vanalles van medicatie zonder ook maar naar de mutatiestatus te kijken.

Ik vraag me dus af of het in Nederland beter opgevolgd gaat worden.

Maartje_M
Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:28

In onze gemeente hebben we geen hondenbelasting, daar zitten landelijk ook heel veel verschillen in.
Ben wel benieuwd wat de registratie in gaat houden. Hopelijk helpt dat ook om de handel in gestolen paarden lastiger te maken

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:37

Dat mensen die een paard willen kopen steeds kritischer zijn geworden is natuurlijk niet gek als je ziet hoe de laatste jaren de prijzen zijn gestegen. In 2012 kon je nog voor 6000 euro een goed gezond jong sportpaard met enige ervaring kopen. Daar mag je nu wel (veel!) meer dan het dubbele voor neerleggen.

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:50

Ik heb het stuk hierboven geschreven en wil wel even iets toevoegen over de nieuwe I&R. De houders van paarden worden straks geregistreerd, dus waar het paard gehouden wordt/op stal staat. De eigenaar wordt dus niet geregistreerd. Dit wordt gedaan zodat straks bekend is welke paarden in Nl (en heel Europa, want het is EU-wetgeving) zijn en waar ze precies staan. Dit is vooral belangrijk ivm mogelijke uitbraken van dierziekten, dan kan veel sneller en adequater worden ingegrepen.
Of en wat dit voor eventuele paarden belasting gaat betekenen weet ik niet, maar het zal wel wat administratieve rompslomp geven, omdat bedrijven en particulieren waar paarden staan dit dus op moeten geven. Bij kortdurend verplaatsingen van paarden, wrs tot een maand, hoeft dit niet te worden opgegeven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:43

Hoef je dan ook je paspoort niet meer mee als je op pad gaat? Hoe kun je jezelf dan wel als eigenaar registreren? Is dat al bekend?

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: Betere paarden brengen weer geld in het laatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:06

@susanH, je moet altijd het paspoort bij het paard houden, dus ook als je op pad gaat, daar verandert niets aan. Vanuit de nieuwe Europese regelgeving gaat er niets veranderen aan eigenarenregistratie. Daar ben je dus nog altijd zelf verantwoordelijk voor (dwz, zorgen dat je voldoende bewijs hebt dat je als eigenaar aangemerkt kan worden, zoals geregistreerd in paspoort, aankoopbewijs, betalen van kosten voor het paard zoals stalling, voeding, training en dierenartskosten)

miss_lizje
Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:15

Seltje schreef:
Dit is een soort van 'eigendomsdocument', maar ook niet binder. Waarin onderscheid wordt gemaakt tussen houder en eigenaar. Houder is de persoon die dagelijks voor het paard zorgt (staleigenaar bijvoorbeeld).

Qua kosten heb je een eenmalige kost bij een nieuw paard uit buitenland of een veulen, en dan een kost per keer dat je het document wil laten aanpassen. (nieuwe eigenaar, nieuwe houder, paard overleden, ...)

.


Sorry, dit vind ik echt debiel. Je gaat toch geen x bedrag betalen als je dus van stal verhuist. Genoeg mensen hier in de buurt die 2x per jaar van houder veranderen.

[/list][/size]

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Betere paarden brengen weer geld in het laatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:29

Waterdicht systeem over heel de wereld voor elk paard gaat nooit. Niet met papier en geld. Mazen blijven er altijd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie