Meerdere Brabantse paardenhouders bestolen door zadeldieven

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Meerdere Brabantse paardenhouders bestolen door zadeldieven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 23:01

nos
Overige
Ingezonden door meerdere Bokkers

Zadeldieven hebben het de laatste tijd gemunt op kostbare paardenzadels. In Zuid-Brabant werden volgens Omroep Brabant ten minste zeven bedrijven bestolen. De zadels zijn vaak een paar honderd euro waard, een aantal nog veel meer.

Bij paardenfokkerij Dings in Heeze stalen dieven meerdere zadels. "Ze hebben er dertien meegenomen. Een aantal was net nieuw en er zat een heel stel exclusieve zadels tussen. Die kosten 4000 tot 5000 euro per stuk", zegt een medewerkster tegen Omroep Brabant.

Twee weken daarvoor hadden dieven ook al geprobeerd om binnen te komen bij de fokker, maar toen mislukte de inbraak. Half november zijn de daders, vermoedelijk dezelfde, teruggekomen. "Ons halve kozijn lag eruit en ze zijn met boren in de weer geweest. Wij waren gewoon thuis. Het is ongelofelijk dat we niets hebben gehoord."

In Veldhoven werd ook ingebroken. Daar is volgens de regionale omroep een paardenverzorgster neergeslagen toen ze ging kijken omdat ze wat hoorde.

Ook bij een manege in Eindhoven zijn zadels gestolen. "Er waren nog mensen bij de bar. Een zadelkamer was open. De dieven hebben daar negen sloten van kluisjes opengebroken. Waarschijnlijk zijn ze toch gestoord, want er waren nog meer kluisjes. Ze hebben echt grof geweld gebruikt om ze open te breken", zegt een medewerker.

Camera's plaatsen
Een woordvoerder van de politie bevestigt dat er geregeld zadels worden gestolen bij pensions, maneges en particulieren. "Vorig jaar hebben we het ook gezien. We houden er ook rekening mee qua preventie en surveillance." De politie raadt aan zadelkamers goed af te sluiten, camera's te plaatsen of de zadels mee te nemen.

Of er in Brabant meer zadels worden gestolen dan op andere plekken, weet de politie niet. "Het zou me niet verbazen als hier relatief veel zadels worden gestolen. Brabant is de paardenprovincie van het land. Er zijn heel veel paarden, fokkerijen en maneges", zegt de woordvoerder.

Stage komen lopen
Maar Brabant is in elk geval niet de enige regio waar zadels worden gestolen. In de regio Utrecht is het ook geregeld raak. Een bende van zadeldieven zou het de laatste weken gemunt hebben op maneges en pensionstallen in Harmelen, Nieuwegein en Maarssen.

Het zijn buitenlandse dieven die de maneges belagen, zo vermoeden de getroffen eigenaren. Vlak voordat de zadels werden gestolen, kregen de maneges bezoek van mannen met een buitenlands accent die vragen stelden over de mogelijkheid om stage te komen lopen. Met die bezoekjes wilden de dieven vermoedelijk al in kaart brengen waar de kostbare zadels lagen, schrijft het AD.

Op Facebookpagina's en via briefjes in de stallen waarschuwen maneges hun leden en klanten voor de dieven. Ze roepen leden op de kasten goed af te sluiten of de zadels mee naar huis te nemen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Ineke2
Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Meerdere Brabantse paardenhouders bestolen door zadeldieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:26

Triest, maar zadels van 4000 of 5000 euro? Zijn die van goud ofzo :=

Die zou ik persoonlijk niet in een makkelijk te kraken kluisje achterlaten.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Blackberry28
Berichten: 2967
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Meerdere Brabantse paardenhouders bestolen door zadeldieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:29


❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:34

Ineke2 schreef:
Triest, maar zadels van 4000 of 5000 euro? Zijn die van goud ofzo :=

Die zou ik persoonlijk niet in een makkelijk te kraken kluisje achterlaten.



springzadels en zeker van merken als CWD, Butet ed komen wel snel in die richting. en als er ook nog beugels en beugelriemen aanhangen kan ik mij dat zomaar voorstellen.

Ineke2
Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Meerdere Brabantse paardenhouders bestolen door zadeldieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:40

Van 2-3000 euro weet ik, maar nog duurder...

Maargoed hoe duur of goedkoop ook het blijft *** als je zadel weg is! -:(-

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Meerdere Brabantse paardenhouders bestolen door zadeldieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:45

Een aantal jaar geleden was het ook steeds raak in Noord-Holland.
En het bizarre is dat waakhonden etc gewoon niet aansloegen :?
Bij een vriendin van mij werden een aantal van de gestolen zadels terug gevonden in het weiland. Blijkbaar hadden ze die in een kruiwagen geladen en zijn toen via het weiland terug naar hun busje gegaan, maar werden ze gestoord.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Lynn_Nikita
Berichten: 25424
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Meerdere Brabantse paardenhouders bestolen door zadeldieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:51

Limburg ook al afgelopen weken

Evelienepien
Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:52

Even Ter aanvulling:
Deze info is terug te halen via fb / politierapporten...

Veldhoven:
- manege / pensionstal
Poging tot:
- 2 prive stallen waarbij ze bij 1 betrapt zijn maar wisten te ontkomen

Bergeijk:
Poging tot:
- manege / pensionstal
- privestal

Budel:
Manege / pensionstal

Soerendonk:
Paardenbedrijf / privestal

Heeze:
3 pension/privestallen

Eindhoven:
Manege

Neerpelt (belgie):
Poging tot in veewagen op priveterrein

Valkenswaard:
Manege / pensionstal

Hamont of Achel (belgie) (maar welke weet ik niet pcies meer):
Manege / pensionstal

Dus zijn er iets meer dan in op staat ...

16 feb21: Gui ... kanjer - wolf in schaapskleren - clown - ubercoole pown; geheel onverwachts..nu ben je weer samen met Un! 30-05-2017: Un, doe de groeten aan Pars!20-06-2006: Pars, I´ll never forget you! 10-4-13: Eefje (mijn alleszie) bedankt !

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Meerdere Brabantse paardenhouders bestolen door zadeldieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:20

Een paar jaar geleden is dat op mijn pensionstalling omgeving Eindhoven ook gebeurd.Zadelkasten opengebroken en alles meegenomen. Nu zit er een alarm op.Maar het is heel vervelend,zeker als je een duur zadel had of een voor een paard met een moeilijke rug waar je niet gemakkelijk een vervangend zadel voor hebt. Mijn zadel had overigens een postcode ingegraveerd (door politie gedaan na eerdere zadeldiefstal) Maar nooit teruggevonden natuurlijk. Mij is verteld dat men in Belgie barkrukken zou maken van zadels.

hoefijzer
Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:35

anjali schreef:
Mij is verteld dat men in Belgie barkrukken zou maken van zadels.


Dit is zo'n vreemde hardnekkig verspreidde roddel die mij twintig jaar geleden ook al werd verteld.

En dat om de volgende redenen:
Leer van zadels is veel te stug voor bekleding. De stukken die er uit zouden kunnen komen te klein om een kruk mee te bekleden. Er is helemaal geen vraag naar 2ehands leerstukken. Leer is niet heel duur, een zadel levert als zadel 2ehands een stuk meer op. Waarom zou je dan bovendien niet een leerhandel beroven ipv maneges. En als klap op de vuurpijl, er zijn bijna geen met echt leer beklede barkrukken. Dat is vrijwel altijd nepleer of geperst meubelleer ipv tuigleer.


Ambachtelijk leerbewerker - Bijzondere handgemaakte hoofdstellen




[/color]

L_Flo
Berichten: 151
Geregistreerd: 14-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:43

Evelienepien schreef:
Even Ter aanvulling:
Deze info is terug te halen via fb / politierapporten...

Veldhoven:
- manege / pensionstal
Poging tot:
- 2 prive stallen waarbij ze bij 1 betrapt zijn maar wisten te ontkomen

Bergeijk:
Poging tot:
- manege / pensionstal
- privestal

Budel:
Manege / pensionstal

Soerendonk:
Paardenbedrijf / privestal

Heeze:
3 pension/privestallen

Eindhoven:
Manege

Neerpelt (belgie):
Poging tot in veewagen op priveterrein

Valkenswaard:
Manege / pensionstal

Hamont of Achel (belgie) (maar welke weet ik niet pcies meer):
Manege / pensionstal

Geldrop
Pensionstal

Dus zijn er iets meer dan in op staat ...

ApplePapple
Berichten: 2738
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:45

Evelienepien schreef:
Even Ter aanvulling:
Deze info is terug te halen via fb / politierapporten...

Veldhoven:
- manege / pensionstal
Poging tot:
- 2 prive stallen waarbij ze bij 1 betrapt zijn maar wisten te ontkomen

Bergeijk:
Poging tot:
- manege / pensionstal
- privestal

Budel:
Manege / pensionstal

Soerendonk:
Paardenbedrijf / privestal

Heeze:
3 pension/privestallen

Eindhoven:
Manege

Neerpelt (belgie):
Poging tot in veewagen op priveterrein

Valkenswaard:
Manege / pensionstal

Hamont of Achel (belgie) (maar welke weet ik niet pcies meer):
Manege / pensionstal

Dus zijn er iets meer dan in op staat ...


En nog wel heel wat meer. In Valkenswaard minimaal 3. Ook bij ons op stal (gelukkig heb ik mijn zadel thuis liggen)
Ook in Valkenswaard bij mensen in de zadelkamer van de vrachtwagen die op eigen terrein staat.
Uit geruchten hier heb ik gehoord dat ze ook Bij Tops hebben geprobeerd maar daar niet volledig binnen zijn gekomen.

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:50

hoefijzer schreef:
anjali schreef:
Mij is verteld dat men in Belgie barkrukken zou maken van zadels.


Dit is zo'n vreemde hardnekkig verspreidde roddel die mij twintig jaar geleden ook al werd verteld.

En dat om de volgende redenen:
Leer van zadels is veel te stug voor bekleding. De stukken die er uit zouden kunnen komen te klein om een kruk mee te bekleden. Er is helemaal geen vraag naar 2ehands leerstukken. Leer is niet heel duur, een zadel levert als zadel 2ehands een stuk meer op. Waarom zou je dan bovendien niet een leerhandel beroven ipv maneges. En als klap op de vuurpijl, er zijn bijna geen met echt leer beklede barkrukken. Dat is vrijwel altijd nepleer of geperst meubelleer ipv tuigleer.

Ze halen het leer dan niet los,maar gebruiken het hele zadel als zitting.

Getup
Berichten: 8217
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Meerdere Brabantse paardenhouders bestolen door zadeldieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 17:56

Maar om daar nu al die moeite voor te doen....

hoefijzer
Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:11

anjali schreef:
Ze halen het leer dan niet los,maar gebruiken het hele zadel als zitting.


Maar dat is ook niet logisch toch? :o? Dan zou je dat toch wel eens tegen moeten komen, in een kroeg, of op internet aangeboden, 2e hands, of juist een winkel. Niets te vinden. Hoeveel van de krukken kan je nodig hebben? Een gemiddeld net dressuurzadel is op de tweedehands markt in het buitenland echt wel een een paar honderd euro waard. Een barkruk levert zo veel niet op. Laat staan dat er vraag naar is. Cowboy achtige stijl cafés zijn ontzettend uit de mode.

In tegenstelling tot de tweedehands markt in zadels in het buitenland. In Duitsland bijvoorbeeld is dat heel levendig. Mensen wonen immers veel verder uit elkaar en grote dingen opsturen is veel meer genormaliseerd dan in Nederland. Het aanbod zadels (ook in de hoge prijsklasse) is enorm en opsturen de norm. Onze goede kwaliteit zadels kan je daar zo kwijt en de 2ehands waarde is zelfs hoger dan hier.

Hoe dan ook, het is voor de gene die hun zadel kwijt zijn erg vervelend. Zeker de zwarte zadels van bekende merken zijn nou eenmaal heel moeilijk te traceren of te bewijzen wanneer doorverkocht. Al hoewel ik wel mensen ken die toch het zadel op marktplaats wisten te traceren, maar dat ik volgens mij meer uitzondering dan regel.


Ambachtelijk leerbewerker - Bijzondere handgemaakte hoofdstellen




[/color]

Evelienepien
Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:41

Hoefijzer; heb deze krukken wel eens gezien maarre .... dat is echt ouwe toelie maw zadels, die niet meer op een paard kunnen en dat is ze dus ook aan te zien!
En het zit ook nog eens :r !!!
Dus heb die geruchten nooit begrepen ?!

16 feb21: Gui ... kanjer - wolf in schaapskleren - clown - ubercoole pown; geheel onverwachts..nu ben je weer samen met Un! 30-05-2017: Un, doe de groeten aan Pars!20-06-2006: Pars, I´ll never forget you! 10-4-13: Eefje (mijn alleszie) bedankt !

vivana
Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:11

Dan kreeg ik vandaag door ;dat er een buitenlandse man in nieuwe donkergrijze golf met NL kenteken in Nederwetten bij verschillende stallen/en privé terrein(nen) is geweest met de mededeling"ik kom paardjes kijken"... Kenteken is genoteerd...
En op manege De Witte Vallei in Asten-Heusden zijn vannacht een 20tal zadels gestolen 4 van pensionklanten en de rest van de manege pony's en paarden.
Beugels waren overigens keurig op rij op een tafel gezet......

Monique1963
Berichten: 8562
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:05

vivana schreef:
Dan kreeg ik vandaag door ;dat er een buitenlandse man in nieuwe donkergrijze golf met NL kenteken in Nederwetten bij verschillende stallen/en privé terrein(nen) is geweest met de mededeling"ik kom paardjes kijken"... Kenteken is genoteerd...
En op manege De Witte Vallei in Asten-Heusden zijn vannacht een 20tal zadels gestolen 4 van pensionklanten en de rest van de manege pony's en paarden.
Beugels waren overigens keurig op rij op een tafel gezet......


Kenteken is hoop ik doorgegeven aan de politie? En waarom alle beugels eraf halen? Best een heel werk om van 20 zadels de beugels eraf te gaan halen.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Tamar1999
Berichten: 110
Geregistreerd: 08-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:23

Bij ons in Geldrop zijn ze ook geweest.

Ze kwamen langs achter, langs het spoor hebben 2 deuren open gebroken tot in de zadelkamer. 3 springzadels en 3 Reining (westernzadels) meegenomen. Voor de mensen die het niet weten een beetje 2e hands westernzadel kost zo'n 2000 euro. Minimaal.

Ons zadel lag op dat moment niet op stal dus wij zijn aan de dans ontsprongen. Ik had wel de kop van zo'n inbreker willen zien op het moment dat ze de kast open braken en geen zadel aantroffen. :Y)

Ons showhoofdstel hing er nog wel. En ook de manegezadels waren er nog. NIET alle stallen en zeker jijzelf niet zijn verzekerd voor je zadel. Zoek dit dus uit en laat deze niet op stal liggen. tot dusver geen getuige. Er is al eens een kenteken doorgegeven, deze was uiteraard van een gestolen auto.

Mijn tip? Hang camera's op. Leg je zadels binnen of doe er aan slot aan om tijd te rekken. Laat honden in de stal lopen. Niet om ze te pakken. Maar omdat ze aanslaan. Blaffende honden schrikt af. (dan heb ik het niet over een keesje maar over een flinke hond. En zoek uit hoe het zit met je verzekering.

Allerbeste vriendinnetje valentijn
IJslandsavontuur Stjeky
Quarter Horse Faith

De enige die jou beslissingen kan nemen.. Ben jijzelf

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:31

Ineke2 schreef:
Triest, maar zadels van 4000 of 5000 euro? Zijn die van goud ofzo :=

Die zou ik persoonlijk niet in een makkelijk te kraken kluisje achterlaten.


Westernzadel kunnen wel in die prijsklasse zitten zeker als ze versierd zijn met zilveren ornamenten (weet niet of het laatste een correcte term is)

https://westernstore.nl/index.php?dispa ... ct_id=2586



anjali schreef:
Een paar jaar geleden is dat op mijn pensionstalling omgeving Eindhoven ook gebeurd.Zadelkasten opengebroken en alles meegenomen. Nu zit er een alarm op.Maar het is heel vervelend,zeker als je een duur zadel had of een voor een paard met een moeilijke rug waar je niet gemakkelijk een vervangend zadel voor hebt. Mijn zadel had overigens een postcode ingegraveerd (door politie gedaan na eerdere zadeldiefstal) Maar nooit teruggevonden natuurlijk. Mij is verteld dat men in Belgie barkrukken zou maken van zadels.


Dit is ook zuur (buiten het geld) als je paar een lastige rug heeft idd. Veel van die zadelmakers op maat hebben weken/maanden levertijd.
Laatst bijgewerkt door Sideswipe op 09-12-19 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Hawkeye
Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:34

L_Flo schreef:
Evelienepien schreef:
Even Ter aanvulling:
Deze info is terug te halen via fb / politierapporten...

Veldhoven:
- manege / pensionstal
Poging tot:
- 2 prive stallen waarbij ze bij 1 betrapt zijn maar wisten te ontkomen

Bergeijk:
Poging tot:
- manege / pensionstal
- privestal

Budel:
Manege / pensionstal

Soerendonk:
Paardenbedrijf / privestal

Heeze:
3 pension/privestallen

Eindhoven:
Manege

Neerpelt (belgie):
Poging tot in veewagen op priveterrein

Valkenswaard:
Manege / pensionstal

Hamont of Achel (belgie) (maar welke weet ik niet pcies meer):
Manege / pensionstal

Geldrop
Pensionstal

Lommel (BE):
sportstal

Dus zijn er iets meer dan in op staat ...

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Miefje
Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Meerdere Brabantse paardenhouders bestolen door zadeldieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:53

Er zijn inderdaad echt bizar veel zadels gestolen op heel erg veel plekken, heel extreem... de dieven vrezen dus ook écht niets :o

Evelienepien
Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:23

Jemig, het gaat maar door |(

Las sportstal in lommel en in Geldrop?
Zijn die onlangs gebeurd?

(Ps: uit ervaring van aantal jaren terug weet ik dat grote hond ook echt geen probleem hoeft te zijn evenals camera’s)

16 feb21: Gui ... kanjer - wolf in schaapskleren - clown - ubercoole pown; geheel onverwachts..nu ben je weer samen met Un! 30-05-2017: Un, doe de groeten aan Pars!20-06-2006: Pars, I´ll never forget you! 10-4-13: Eefje (mijn alleszie) bedankt !

Pattypaard
Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:50

Ineke2 schreef:
Triest, maar zadels van 4000 of 5000 euro? Zijn die van goud ofzo :=

Die zou ik persoonlijk niet in een makkelijk te kraken kluisje achterlaten.


Die zadelkamer bij Dings is ook echt zo makkelijk nog niet open te krijgen heb ik gehoord.
Daarom zullen de dieven ook nog een 2e keer terug hebben 'moeten' komen.. omdat ze de 1e keer waarschijnlijk niet het juiste materiaal bij hadden om er in te kunnen komen.

Dat die dieven maar gauw gevangen mogen worden!! De gestolen zadels zijn waarschijnlijk diezelfde dag al de grens over... die zie je waarschijnlijk helaas nooit meer terug..

Nancy01
Berichten: 153
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Re: Meerdere Brabantse paardenhouders bestolen door zadeldieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:36

Hoi,

Kan iemand me aangeven waar ik meer info kan vinden over de inbraken te Neerpelt en Hamont Achel.
Is hier verdomd dichtbij.
Vindt helaas zelf geen informatie hierover.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, ElCamino, Flieno, Jintexx, La_Lune, mce, N_B_N, Phonix, primera, Ptl4ever, saphire, Sas75, siloux en 32 bezoekers