Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Petrichor
Berichten: 10498
Geregistreerd: 14-04-06

Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 17:57

En dan wil ik het even hebben over het verbruik van gas water en licht.

Bij ons is dat echt een heus struikelblok. Wij betalen elke maand 150 euro maar gaan daar behalve van juni tot september echt ruim overheen. Afgelopen maand zaten we daar zelfs 90 euro boven en dat komt allemaal door het gas verbruik. Dit wordt in de zomer maanden waar we minder verbruiken niet gelijk getrokken en moeten dus in januari flink bij betalen.

Echter heb ik niet het idee dat wij extreem smijten met het gas (kon het even niet anders verwoorden :+). Wij hebben vloerverwarming en daardoor is het niet verstandig de kachel echt lager te doen dan 18 graden. Wij zetten om deze redenen de kachel vanaf ongeveer 22u op 18.5 graden. Overdag blijft hij daar opstaan mits er niemand thuis is anders gaat de kachel overdag naar 20 graden. Vanaf 17u zet ik de kachel op 21 graden.

Douchen doen man en ik allebei zo'n 4 keer in de week en ook echt kort, hij omdat het een echte man is en ik omdat ik douchen haat en zo snel mogelijk klaar wil zijn. :+

We wonen in een 2 onder 1 kap woning die gewoon goed geïsoleerd is en de woning is zo'n 20 jaar oud.

Ik vraag mij af, hoe hoog staat jullie verwarming? En vinden jullie dat wij het dan heel warm in huis hebben of is dit toch wel redelijk normaal? Ik ben benieuwd! :)
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 07-12-19 18:02, in het totaal 2 keer bewerkt

The smell of earth after rain!


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 17:59

Toch logisch dat je daar in de winter overheen gaat. In de winter gebruik je veel meer dan in de zomer. Maar om het overall gelijk te trekken betaal je elke maand hetzelfde.

Wij gebruiken in dec jan en feb wel €300 en in de hoogzomer maar €25 ofzo, en betalen maandelijks €160

[o]

Vjestagirl
Berichten: 26627
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:00

Mijn huis is 24/7 19 graden (tenminste, zo hoog staat de thermostaat). Eigenlijk wordt alleen de woonkamer echt verwarmd, in alle andere ruimtes staat de radiator nèt aan, om te voorkomen dat de leidingen kunnen bevriezen. Ik douche 2x per dag kort (3 tot 4 minuten per keer).

Oftewel: ik vind het bij jullie in huis behoorlijk warm ;)

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Petrichor
Berichten: 10498
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 18:01

verootjoo schreef:
Toch logisch dat je daar in de winter overheen gaat. In de winter gebruik je veel meer dan in de zomer. Maar om het overall gelijk te trekken betaal je elke maand hetzelfde.

Wij gebruiken in dec jan en feb wel €300 en in de hoogzomer maar €25 ofzo, en betalen maandelijks €160

Dan nog trekt het dan bij ons niet gelijk, wij moeten straks in januari flink gaan bij betalen!

The smell of earth after rain!

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:03

Ik heb in mijn eerste jaar in mijn eentje in een tussenwoning bijna 2000 kuub gas verbruikt (1984 kuub om precies te zijn). Ik heb een slimme thermostaat aangeschaft en het tweede jaar kwam ik net aan de 1500... Die 180 euro investering heb ik snel terugverdiend...

Overdag rond de 17 graden als ik weg ben, 's avond 20 of 21 graden...

lucifertje
Berichten: 5602
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:03

Het valt toch wel mee wat je betaald? Wij betalen 165€ pm voor een hoekwoning uit 2016 met 2 personen...
Volgend jaar gaan we naar een 2 onder 1 kap en hebben dan zonnepanelen. Dat gaat wss wel veel schelen.

Jasmijn159
Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:04

Hier 18 graden en als ik in het weekend lang thuis ben misschien een keer 19 graden. Alleen in de huiskamer staan de verwarmingen aan, dat zijn er 3 stuks. Ook een goed geïsoleerd huis en douchen idd kort en niet dagelijks.
Is 21 graden echt nodig? Ik ben een koukleum en zit dus al snel onder een kleedje op de bank. Net zo gezellig :)

Vjestagirl
Berichten: 26627
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:04

Janine1990 schreef:
Ik heb in mijn eerste jaar in mijn eentje in een tussenwoning bijna 2000 kuub gas verbruikt (1984 kuub om precies te zijn). Ik heb een slimme thermostaat aangeschaft en het tweede jaar kwam ik net aan de 1500... Die 180 euro investering heb ik snel terugverdiend...

Overdag rond de 17 graden als ik weg ben, 's avond 20 of 21 graden...


Ik verwacht idd met de slimme thermostaat in mijn nieuwe huis, radiatorfolie & radiator ventilatoren, en hele goede isolatie nog heel veel te kunnen winnen!

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:06

Mijn verwarming staat op 18 of 18,5 's avonds. Ik trek thuis altijd wel iets warms aan, lekker dik vest ofzo. Als ik ga slapen, of iets eerder, gaat hij naar 15.
Ik vind 21 best wel warm dus, dan zou ik in een shirtje rondlopen ipv een trui of vest.

0091
Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:07

Ik betaal 60 euro in de maand. Vrijstaand huis.

Verwarming staat op 14,5 graden. In de winter staat bij ons de houtkachel aan met gratis restafvalhout. Voor douchen hebben wij een douchewekker van 5 minuten, al douche ik 3x per week op de sportschool en mijn man op zijn werk.
Laatst bijgewerkt door 0091 op 07-12-19 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sponsor mij en help KWF met de financiering van belangrijk onderzoek naar kanker. Namens mij en KWF: dankjewel!

https://acties.kwf.nl//fundraisers/paul ... ammarathon

Klijntje
Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:08

Heb geen ervaring met vloerverwarming. Maar hier gaat ie doordeweeks na 8u 's ochtends (vertrekken) naar 16graden en om 15u (thuiskomen) naar 19, tot 22u denk ik. We stoken alleen in de woonkamer en keuken, en de badkamer.
Het wordt echt zelden kouder dan 16graden in huis dus dan wordt er ook niet gestookt.
Toevoeging: er wordt hier weinig gedoucht, behalve in hoogzomer, wel gaan we in bad en verder aan de wastafel.
Laatst bijgewerkt door Klijntje op 07-12-19 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:08

Jasmijn159 schreef:
Hier 18 graden en als ik in het weekend lang thuis ben misschien een keer 19 graden. Alleen in de huiskamer staan de verwarmingen aan, dat zijn er 3 stuks. Ook een goed geïsoleerd huis en douchen idd kort en niet dagelijks.
Is 21 graden echt nodig? Ik ben een koukleum en zit dus al snel onder een kleedje op de bank. Net zo gezellig :)


Ik douche dagelijks en niet kort...
Ik kan je vertellen dat douchen niet de grootste gasverbruiker is... Slimme thermostaat weet namelijk ook dat uit te filteren...
Warm water ligt maandelijks rond de 20-25m3...

mysa
Berichten: 10376
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:09

Klinkt niet als veel, wij gaan er een ruime honderd over heen. Maar als je huis gewoon goed geïsoleerd is en je kunt die vloerverwarming beter niet te laag zetten, dan is er weinig aan te doen. Hoe oud is je cv-ketel? Oudere exemplaren schijnen een lager rendement te hebben.

ellepel
Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:10

vloerverwarming heb je in het hele huis dan toch?
daar kun je geen ruimtes mee in stellen dacht ik dus verbruik je wel meer denk ik.

ik betaal 70 euro in de maand.
krijg dik 150 terug elk jaar.
maar ik ben alleen, heb alleen de verwarming in de woonkamer en in de gang aan.
heb wel meerdere aquariums staan die stroom verbruiken.

overdag gaat de verwarming op 17 , ben ik thuis op 20.
maar ik zet de verwarming ook lager een uur voor ik naar bed ga, zo lang blijft het nog warm.

Petrichor
Berichten: 10498
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 18:12

mysa schreef:
Klinkt niet als veel, wij gaan er een ruime honderd over heen. Maar als je huis gewoon goed geïsoleerd is en je kunt die vloerverwarming beter niet te laag zetten, dan is er weinig aan te doen. Hoe oud is je cv-ketel? Oudere exemplaren schijnen een lager rendement te hebben.
Onze cv ketel is net 4 weken oud.

The smell of earth after rain!

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:12

Petrichor schreef:
verootjoo schreef:
Toch logisch dat je daar in de winter overheen gaat. In de winter gebruik je veel meer dan in de zomer. Maar om het overall gelijk te trekken betaal je elke maand hetzelfde.

Wij gebruiken in dec jan en feb wel €300 en in de hoogzomer maar €25 ofzo, en betalen maandelijks €160

Dan nog trekt het dan bij ons niet gelijk, wij moeten straks in januari flink gaan bij betalen!


Oh ja lees het nu.

Vind dat je voor een tweekapper wel weinig betaalt. Wij betalen €160 voor een tussenwoning en komen daar mee uit. Gebruik is bij ons heel gemiddeld.

[o]

Petrichor
Berichten: 10498
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 18:13

ellepel schreef:
vloerverwarming heb je in het hele huis dan toch?
daar kun je geen ruimtes mee in stellen dacht ik dus verbruik je wel meer denk ik.

ik betaal 70 euro in de maand.
krijg dik 150 terug elk jaar.
maar ik ben alleen, heb alleen de verwarming in de woonkamer en in de gang aan.
heb wel meerdere aquariums staan die stroom verbruiken.

overdag gaat de verwarming op 17 , ben ik thuis op 20.
maar ik zet de verwarming ook lager een uur voor ik naar bed ga, zo lang blijft het nog warm.


Vloerverwarming zit alleen in de keuken en woonkamer.

The smell of earth after rain!

Lietje_1991
Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Kop van N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:13

Zat de vloerverwarming er al in vanaf de bouw? Zou het kunnen dat je CV niet goed overweg kan met vloerverwarming?

Wij kregen het advies om de vloerverwarming dag en nacht op dezelfde stand te laten staan.

Kook je op gas?

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:14

Ik heb het ooit geprobeerd, de vloerverwarming dag en nacht op dezelfde temperatuur, maar hier kost dat heel veel meer gas dan wanneer hij af en toe aan springt.
Onze truc: 's nachts op 14 graden, 's ochtends gaat hij een uurtje op 19 en dan weer terug naar 17 ongeacht of hij de temperatuur heeft gehaald. Vloerverwarming warmt namelijk nog heel lang na, waardoor het rond de middag nog steeds lekker warm is. En 's avonds gaat hij weer een paar uurtjes naar 19, en ruim voordat we naar bed gaan gaat hij weer terug naar 14 graden.
Dat werkt hier heel goed. Het is overdag lekker warm, en onze gasrekening was afgelopen maand 30 euro ondanks dat we wel elke dag douchen en ik ook een paar keer in bad heb gelegen.
Overdag als ik het echt te koud heb stook ik elektrisch bij met een simpele sfeerhaard.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Yessy
Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:14

Ik weet niet hoe groot je huis is maar ik vind het bedrag vrij fors klinken voor de temperaturen die je instelt. Wij hebben ze hier een graadje lager dan bij jou en verbruiken zo'n 1350 kuub gas p/j voor een vrijstaand huis uit het jaar kruik, dus geen fantastische isolatie.

Je zou kunnen overwegen iemand te laten komen om de CV installatie incl vloerverwarming en warm water eens goed te controleren. Loopt je pomp jaarrond door of stopt 'ie als de verwarming uit is (op af en toe pompen na om het systeem heel te houden)? Is je CV ketel geschikt voor wat je er van vraagt (van 18 naar 21 in korte tijd is heftig voor vloerverwarming)? Kan een slimme thermostaat helpen om het huis rustiger te warmen waardoor je piekverbruik daalt? Of is het zelfs nodig om 24/7 dezelfde temperatuur te behouden?

edit: ik zie nu dat je net een nieuwe cv ketel hebt. Zie je dat terug in het maandelijkse verbruik als je het vergelijkt met een jaar geleden (niet met een maand geleden want toen was het nog wat warmer)?

Petrichor
Berichten: 10498
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 18:14

Verootjoo wij betalen dus 150 euro in de maand maar verbruiken dus voor 240 euro in de maand. Dus we komen niet uit met die 150 euro, in januari moeten we dus al die te korten gaan bijbetalen.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 07-12-19 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt

The smell of earth after rain!

Keet
Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:15

Wij hebben een bespaarslag in de vloerverwarming pomp geplaatst.
Verder gaat de verwarming niet hoger dan 19.5 en alleen in de huiskamer. In de nacht gaat de verwarming uit :)

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:18

Waarom heb je nog een kachel met vloerverwarming, als ik vragen mag? Is dat nodig bij vloerverwarming?

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:20

Gooiske schreef:
Waarom heb je nog een kachel met vloerverwarming, als ik vragen mag? Is dat nodig bij vloerverwarming?


Ze bedoelt de thermostaat/het programma...

Vloerverwarming warmt heel traag op, daarom moet je het niet te veel wisselen. Daarbij blijft de temperatuur als het goed is veel makkelijker constant en verbruik je niet te veel.

Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:21

Dan zou ik het maandbedrag verhogen zodat je niet meer hoeft bij te betalen. Wij krijgen ieder jaar wel een paar honderd euro terug.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Miriam91, YandexBot, Yontheke en 24 bezoekers