Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-19 20:25

Wat mij iedere keer weer opvalt is het aantal paarden wat wordt aangeboden die kreupel, oud of om andere redenen niet meer bereden kunnen worden. Mijn mening is dat je zelf de verantwoordlijkheid moet nemen, ook als je niet meer kan rijden. Tenslotte is imo in voor- en tegenspoed. Zoek zelf een plek waar je paard van zijn/haar pensioen kan genieten en neem de financiele consequenties daarvan. Wel eerst jaren van de goede kant van het paard genieten, maar vervolgens op hoge leeftijd afdanken en niet eens op een eerlijke manier, maar met een enorme kans dat ze de handel in gaan. Ik vind het erg egoïstisch, paard heeft altijd voor je gewerkt, en dan is hij oud en kan niet meer werken en dan moet ie maar weg. Kan er ook echt niet tegen.

Ik zie het steeds vaker voorbij komen, Paarden op leeftijd die worden verkocht of weg worden gegeven. Hoe denken jullie erover dat er zoveel paardenbezitters de verantwoording op een ander proberen af te schuiven?


Yontheke
Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:30

Kan jij in andere mensen hun portemonnee kijken dan?

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

Jessix
Berichten: 16416
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:31

Ja dat kan je wel vinden, maar zo werkt de wereld nou eenmaal niet. Mensen doen dieren weer weg om verschillende redenen. Niet leuk, maar goed... Je doet er niets aan.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:33

Dit keer ben ik het hartgrondig met je eens, dieren heb je en daar zorg je voor. Kunnen ze niets meer dan of inslapen of ergens tegen betaling op pensioen. Maar tegenwoordig lijkt het alsof mensen niet de ballen hebben om een dier te laten hemelen en zeker geen geld voor pensioen uitgeven.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:34

Ik heb niet het idee dat het vaker gebeurt dan vroeger, misschien gaan ze iets minder vaak naar de slacht.

He who neglects the present moment, throws away all that he hath

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:36

Anoniemk2 schreef:
Wat mij iedere keer weer opvalt is het aantal paarden wat wordt aangeboden die kreupel, oud of om andere redenen niet meer bereden kunnen worden. Mijn mening is dat je zelf de verantwoordlijkheid moet nemen, ook als je niet meer kan rijden. Tenslotte is imo in voor- en tegenspoed. Zoek zelf een plek waar je paard van zijn/haar pensioen kan genieten en neem de financiele consequenties daarvan. Wel eerst jaren van de goede kant van het paard genieten, maar vervolgens op hoge leeftijd afdanken en niet eens op een eerlijke manier, maar met een enorme kans dat ze de handel in gaan. Ik vind het erg egoïstisch, paard heeft altijd voor je gewerkt, en dan is hij oud en kan niet meer werken en dan moet ie maar weg. Kan er ook echt niet tegen.

Ik zie het steeds vaker voorbij komen, Paarden op leeftijd die worden verkocht of weg worden gegeven. Hoe denken jullie erover dat er zoveel paardenbezitters de verantwoording op een ander proberen af te schuiven?


Ben het helemaal met je eens

Bralindy
Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:36

Ik ben van mening dat een dier voor het leven is. Mits de mogelijkheden er zijn (bijv. financieel). Mijn insteek is wel dat je er wel helemaal voor gaat en een leven voor luxe zet.

Daarbij is het wel belangrijk om eerlijk te blijven naar je dier. Wanneer heeft het nut; en wanneer rek je een leven tot onnodige lijden?

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Ibbel
Berichten: 49057
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:44

Er is een hele simpele reden voor dat geleur met oudere paarden die niet meer voldoen aan wat je wilt ((wedstijden) rijden): je wordt aan de schandpaal genageld als je zo'n dier naar de slager doet - wat 50 jaar geleden heel normaal was.


mysa
Berichten: 10439
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:45

Of het vaker voorkomt of iets van alle tijden is, zou ik niet weten.
Ik vind het ook schrijnend. Maar je weet inderdaad niet altijd de reden. Ik heb mijn ponies al bij aanschaf op de wachtlijst van de paardenkamp gezet. Dat gaf me de rust om op latere leeftijd nog weer paarden te nemen. Hopelijk kan ik ze gewoon tot hun dood houden maar indien niet, dan is er iets geregeld.
Naar de slager vind ik ook zo wat als het alleen om leeftijd gaat.

Als ik rijk was kocht ik die oudjes op en begon zelf een rusthuis.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:47

Tsja, dan eindig je met een land vol gepensioneerde paarden....
ik vind ook dat je er niet mee moet gaan leuren, heb jezelf geen plek voor ze over, inslapen.

MDWStables
Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:56

Het is een kwestie met meerdere kanten. Er zijn mensen die een paard hebben om op te rijden en die geven dat ook gewoon toe. Dat is doorgaans ook de groep die het “afgedankte” paard zelf naar het einde brengen. Je kan daar wat van vinden, ik kan me met alle kosten en lasten welke een paard met zich mee brengt dat best wel indenken ook al doe ik dat zelf niet.
Dan de groep die het paard ergens anders willen slijten. Niet altijd erg, maar ik erger me wel aan paarden die worden aangeboden met vele mankementen. Hoe fair is dat überhaupt?
Ik kan begrijpen dat het best lang financiële consequenties met zich mee brengt. Mijn 35 jarige rijd ik al jaren niet meer (overigens op wat ouderdomskwalen na niet veel mee aan de hand) eerder had ik hem in pension dus ik weet hoeveel geld dat kost en tijd kostte het mij ook. Nu heb ik hem thuis staan met nog een paar anderen. Van de 4 die ik heb is er niet een te rijden trouwens :D

LukieBradley
Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:58

Verantwoordelijkheid moet men sowieso meer nemen dezer dagen vind.
Voor de oude en of ‘onbruikbare’ paarden.
Laat ze inslapen of slachten maar ga ze zgn niet weggeven of de handel in doen.
(Dit als je ze niet kan aanhouden op pensioen oid)
Ik heb 2 geldvreters al 6,5 en 2,5 jaar.
Zijn shetten, heb er geen fluit aan maar ik koos ervoor en ook om een veulentje bij de oudste te fokken dus toen had ik er 2.
Mijn verantwoording en ben dol op ze <3
Eigenlijk zijn het er 3 omdat ik er toen eentje bijkocht en recent heb weggegeven. (Meisje van 15 en ik heb de grootste post nog ;) )
Mocht ik ze ooit niet meer kunnen behouden al is de kans klein, je weet nooit.
Weet ik niet wat ik zou doen als ze al oud zijn.
Het is zo lastig iets betrouwbaars te vinden.
En zeker voor de kleintjes...
Mijn kwpn heb ik in bruikleen, 17 jaar en hebben we enkele maanden.
Dier werd broodmager en vol problemen maar geloost de handel in ( heb haar van een boer meegejat :Y) ) echt wat mensen hun o zo geliefde dier aan doen :(

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:02

Mee eens, heel veel mensen houden van paardrijden, maar niet zozeer van paarden op zich.

Ibbel
Berichten: 49057
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:04

Gini schreef:
Mee eens, heel veel mensen houden van paardrijden, maar niet zozeer van paarden op zich.


En het feit dat dat als een schande wordt gezien, is voor een heel groot deel de oorzaak van het geleur.

snuffie123
Berichten: 1284
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:08

Geen idee of het tegenwoordig meer gebeurd, maar ik vind dit inderdaad ook altijd lastig om te zien.

Ik ben van mening dat je een dier (welk dier dan ook) koopt voor de rest van zijn leven. Een kind doe je ook niet weg als ie even vervelend wordt.

Geryon
Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:10

Ibbel schreef:
Er is een hele simpele reden voor dat geleur met oudere paarden die niet meer voldoen aan wat je wilt ((wedstijden) rijden): je wordt aan de schandpaal genageld als je zo'n dier naar de slager doet - wat 50 jaar geleden heel normaal was.


Volgens mij komt het inderdaad helemaal niet veel voor, maar gingen ze vroeger gewoon naar de slager.

Ik kan het me wel voorstellen.. ik heb er eentje op pensioen staan al jaren. Wil er absoluut niet nog eentje bij.. dan heb ik geen enkel geld meer voor leuke dingen.

Dus paarden die ik nu heb worden of verkocht op een leeftijd dat nog kan, of ingeslapen als ze enkel en alleen als weidemaatje geschikt zijn door kreupelheid oid.

Daar was ik absoluut niet van. Maar met alle ervaringen en geld dat erin gepompt is, is dat veranderd.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:15

Ibbel schreef:
Gini schreef:
Mee eens, heel veel mensen houden van paardrijden, maar niet zozeer van paarden op zich.


En het feit dat dat als een schande wordt gezien, is voor een heel groot deel de oorzaak van het geleur.


Ermee leuren, slachten, laten wegpieteren in een achteraf weitje. Allemaal 1 pot nat: dumpen van een dier dat niet meer in je pleziertje kan voorzien.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:20

Gini , slachten van een dier dat niet meer pijnloos kan leven is helemaal niets mis mee. Dus een paard wat regelmatig kreupelt of dampig is gewoon laten gaan ipv van als recreatiestapbeest nog 500 euro er voor vangen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:21

Vind slachten dan toch veruit de beste optie van de drie. Zou er zelf nooit voor kiezen, maar als iemand het netjes regelt (zorgt dat ze echt geslacht worden en transport enzo oké is) heb ik er geen problemen mee.

Riel
Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:26

Het leven is duur, paarden zijn duur. Mensen houden van hun paard maar willen ook rijden en zoeken een manier om het dier toch een waardige oude dag te geven.

Ik kan het ergens wel begrijpen. Het is ontzettend moeilijk voor sommige mensen om toe te geven dat een paard te oud is om te rijden, ze het dier daarom naar de slacht doen om een nieuw paard te kopen om verder te kunnen genieten van de paardensport.

Het is ook niet voor iedereen financieel haalbaar om twee (of meerdere) paarden te houden. Veel mensen willen ook gewoon blijven rijden (hun ontspanning) en daar hebben ze ook recht op in deze tijd vol stress en burn-out.

En dan zoeken mensen oplossingen in de hoop dat het goed komt voor het paard en ook voor henzelf. Een soort van win, win situatie. Is het handig? Nee. Is het begrijpelijk? Ja!

Als elke liefhebber van de paardensport de financiële mogelijkheden had van bijvoorbeeld Anky, dan had het merendeel van de paardenliefhebbers zijn/haar ouder paard wel aangehouden. Helaas kan een mens met een gemiddeld loon dat niet aan en daarom gebeuren er zulke dingen.


Een paard is overigens geen kind van een mens (homo sapiens). // In voor en tegenspoed => Dat doet mij eerder denken aan het huwelijk. En huwen doe je als mens met iemand van hetzelfde ras. In ons geval is dat met een homo sapiens (en geen Equus ferus caballus.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:34

bigone schreef:
Gini , slachten van een dier dat niet meer pijnloos kan leven is helemaal niets mis mee. Dus een paard wat regelmatig kreupelt of dampig is gewoon laten gaan ipv van als recreatiestapbeest nog 500 euro er voor vangen.

Oud staat toch niet gelijk aan pijn hebben ;(

Bij mij blijft een dier voor het leven, ben het helemaal met de openingspost eens. En inderdaad, mensen die van paardrijden houden, staan niet per definitie gelijk aan paardenliefhebbers. Voor menig mens is het niet meer dan een middel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:37

Ibbel schreef:
Gini schreef:
Mee eens, heel veel mensen houden van paardrijden, maar niet zozeer van paarden op zich.


En het feit dat dat als een schande wordt gezien, is voor een heel groot deel de oorzaak van het geleur.


De gemiddelde ruiter die zijn paard weg doet, wil zijn dood niet op het geweten hebben, dat schuiven ze liever door naar een ander, zodat zij iig lekker kunnen slapen in de nacht. Das altijd al zo geweest, ik kan me de discussie nog heugen over al die opgekochte paarden die lagen te creperen in een weitje in Nietap. Allemaal paarden waarvan de eigenaren niet de verantwoordelijkheid namen.

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:40

“Mijn” haflinger raakte blijvend geblesseerd toen ze 11 was. Inmiddels staat ze alweer 8 jaar op een zorgboerderij, en is ze al 8 jaar niet meer van mij.
Hier staat ze 24/7 buiten, wat ik haar niet kon bieden....

Het is niet zwart of wit.
Ik zie hierin het probleem niet

beert
Berichten: 2413
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:44

Yontheke schreef:
Kan jij in andere mensen hun portemonnee kijken dan?

Het punt van TS is dat het paard weg moet als het niet meer bruikbaar genoeg is. Kijk, het is niet alsof ouderdom van een paard je overkomt. Als je een 5-jarig paard koopt, dan weet je dat hij over 15 jaar oud is en met pensioen zou moeten gaan. Daar kun je op anticiperen ipv dan je paard verkopen als "weidegenootje".

Dat slachten "not done" zou zijn, zoals iemand anders noemt, vind ik geen argument om het niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:44

LadyMadonna schreef:
“Mijn” haflinger raakte blijvend geblesseerd toen ze 11 was. Inmiddels staat ze alweer 8 jaar op een zorgboerderij, en is ze al 8 jaar niet meer van mij.
Hier staat ze 24/7 buiten, wat ik haar niet kon bieden....

Het is niet zwart of wit.
Ik zie hierin het probleem niet


Laten wij wel eerlijk zijn dat die plekjes zeldzaam zijn en het wegdoen vaker fout gaat dan goed loopt :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, J30d en 114 bezoekers