[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Buitenzinnig
Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:05

De torino. Dit is een piccolo model, nog niet ingereden (als demo zadel beschikbaar) :

[ img ]

Heeft een enkel zweetblad, en geïntegreerde wrong. Voordeel is dat de zittingen uitwisselbaar zijn met bv. een veneto of ander Ghost model :
[ img ]

Lipica (piccolo model, nog niet ingereden. Beschikbaar als testzadel) :
[ img ]

Dubbel zweetblad, wrong zit op het onderste zweetblad bevestigd dmv Velcro. Zitting is niet uitwisselbaar:
[ img ]

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker


lovelance
Berichten: 2016
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:06

Lisa_WB schreef:
Hmm... lastig model dus. Ik zoek eigenlijk zo iets qua looks, had hem nog niet eerder voorbij zien komen dus vandaar de vraag. Ik heb altijd BF gehad maar zoek nu iets wat echt meer qua zit als een boomzadel zit. Snap de opbouw van Ghost niet helemaal, maar dit topic is een goede leerplek :). Heeft Ghost wel een soort gelijk model? Iets wat meer op een 'gewoon' vzh/dressuur zadel lijkt? Ben bang dat ik ik bij de meeste modellen van ghost last van de losse beugelriemen krijg...


Ik heb 2 Ghost lipica’s, wilde ook graag een boomloos zadel met dressuur looks en dezelfde fijne smalle zit.

[ img ]

Hoogwaardige producten die bijdragen aan bewuste en positieve communicatie tussen mens en dier
WWW.LOVELANCE.NL voor de paarden- en hondenliefhebber
I N S T A G R A M - F A C E B O O K

Buitenzinnig
Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:13

Mooie foto Lovelance!

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker

Duhelo
Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:15

Buitenzinnig schreef:
Duhelo schreef:
de lipica:
op mijn belg, ik rij met een antislipdekje met dunne neopreen laagje erin verwerkt, met een boomloze pad gaat de boel gaan schuiven en voel ik de stijgbeugelophanging, wel met de nieuwste en dikste kussens eronder (no3?)
[ [url=m/irwo3r.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qQP8xA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bijna, dit zijn de NO4/italy kussens

ik zat er dichtbij :+

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:19

Mooie foto Lovelance :j
Je mega lange hondenriem bevalt prima - bedankt _/-\o_

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:35

DubbelDun schreef:
@achterom: een goed soepel boomloos westernzadel zal onder het gewicht van de ruiter iets 'inzakken' waardoor de voor- en/of achterkant iets omhoog komen. Hierdoor komt er minder druk op het achterste/te lange deel van het zadel te staan MITS !! de ruiter niet te groot is voor het zadel en op/tegen de cantle drukt/zit.
Natuurlijk moet er altijd kritisch gekeken worden naar de kombi ruiter/paard, maar ook het soort western boomlooszadel in kwestie kan de situatie maken of breken.

Ik maakte de vergelijking met een western boomzadel waarvan ook al snel gesteld wordt dat het niet te lang is want...
Je aandachtspunt is voor boomloos idd heel relevant :j

@maartje: wat jij doet met mijn mening moet je zelf weten :j maar houd je er wel even rekening mee dat iedereen hier een mening mag geven en niet alleen de verkopers van bepaalde merken?

Stripe000
Berichten: 583
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:55

Misschien een gekke vraag maar hoe leg ik correct een schapenvacht over mijn ghost veneto?
Er zitten maar drie touwtjes aan , twee voor en een achter.
Voor de zekerheid doe ik nu de zijflappen door de gleuven aan zijkant zadel ; voor de beugelriemen)
Maar of dat de bedoeling is?
Ben steeds bang dat ik er met vacht en al vanaf glijd _O-

Bij de vacht van mijn voormalige Barefoot ging er nog een extra riempje onder het zadel door, die lag mooi stevig.

Hier hangen de flappen aan de zijkant gewoon los maar met rijden stop ik ze in de gleuf

[ img ]
[ img ]

Alleen dode vissen zwemmen met de stroom mee...

Hawkeye
Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:34

Iemand ervaring met de semiboomloze zadels van Zaldi?

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫


Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 08:10

Dat nieuwe korte zadel met weggewerkte wrongen van ghost is ook prachtig, maar je mag er denk ik niet mee starten door de korte zweetbladen of wel?

Ik twijfel nog steeds welke ghost ik dadelijk ga kopen, maar denk wel echt dat het een ghost word.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 08:11

Azmay schreef:
Dat nieuwe korte zadel met weggewerkte wrongen van ghost is ook prachtig, maar je mag er denk ik niet mee starten door de korte zweetbladen of wel?

Ik twijfel nog steeds welke ghost ik dadelijk ga kopen, maar denk wel echt dat het een ghost word.


Die met de korte zweetbladen vermoedelijk niet, maar diezelfde is er ook in een veelzijdigheidsmodel, langer zweetblad dus, en daarmee mag je natuurlijk wél starten :)

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 08:17

Skippy01 schreef:
Azmay schreef:
Dat nieuwe korte zadel met weggewerkte wrongen van ghost is ook prachtig, maar je mag er denk ik niet mee starten door de korte zweetbladen of wel?

Ik twijfel nog steeds welke ghost ik dadelijk ga kopen, maar denk wel echt dat het een ghost word.


Die met de korte zweetbladen vermoedelijk niet, maar diezelfde is er ook in een veelzijdigheidsmodel, langer zweetblad dus, en daarmee mag je natuurlijk wél starten :)

Die vind ik dan weer minder mooi en comfortabel ogen :+

Niet dat ik echt wil starten denk ik, heb nog steeds de buttera op het oog ook.

dianaw33
Berichten: 1881
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 08:23

Hawkeye schreef:
Iemand ervaring met de semiboomloze zadels van Zaldi?


Zaldi zit gewoon een boom in hoor. Weliswaar iets flexibel omdat het kunststof is dat onder invloed van temperatuur iets meevormt, maar een gewoon boomzadel dus.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 08:24

Azmay schreef:
Die vind ik dan weer minder mooi en comfortabel ogen :+

Niet dat ik echt wil starten denk ik, heb nog steeds de buttera op het oog ook.


Haha, lastig he? In principe áls je wil starten moet het een zweetblad hebben. De barocco mag denk ik niet ivm het vierkante zweetblad, maar dat zou je moeten checken ('Engels of daarop gelijkend' is de eis). Als je niet wil starten, maakt het gelukkig he-le-maal niets uit en kun je lekker kiezen wat je het mooiste vindt :D (Maar dat maakt het niet makkelijker, met zó veel keuze in materialen en kleuren ;) ) Zelf heb ik destijds voor de barocco gekozen. Vond ik de mooiste. Inmiddels ligt die sinds afgelopen week op het paard van mijn trainster, want ik bleef erop naar voren kantelen. Paard van trainster heeft nét 2 cm meer front en daarop blijft het prachtig liggen.

Hawkeye
Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:12

dianaw33 schreef:
Hawkeye schreef:
Iemand ervaring met de semiboomloze zadels van Zaldi?


Zaldi zit gewoon een boom in hoor. Weliswaar iets flexibel omdat het kunststof is dat onder invloed van temperatuur iets meevormt, maar een gewoon boomzadel dus.


Oeps, te braaf geluisterd naar wat ze me vertelden dan. Dankjewel!

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

DubbelFun
Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:21

Dus net zoals alle zadels die 'flex' in de naam voeren :) .
Die flex moet je je ook niet teveel van voorstellen, die buiging is hooguit 1 cm want anders komt er teveel druk te staan op de hechting van de houten cantle en pommel (bij westernzadels) en scheurt de boel af.
Bij bomen die 100% uit flexibele kunststof gegoten zijn (sommige Steele bomen) hebben duidelijk meer flex, maar het leer wat er om heen zit houdt dat ook tegen.

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:57

Azmay: wat vind je dan wel mooi??? De Torino is een VZ zadel richting dressuur. En er is ook nog de Lipica. Verschil in comfort zal er niet zijn. De eerste tester van de Torino was een endurance dame die heel erg gelukkig werd van de Torino.....het is maar net hoe jouw lijf en leden er in passen en dat is voor iedereen verschillend - dus gewoon proberen voor je (ver)oordeelt :)

dianaw33
Berichten: 1881
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:25

DubbelDun schreef:
Dus net zoals alle zadels die 'flex' in de naam voeren :) .
Die flex moet je je ook niet teveel van voorstellen, die buiging is hooguit 1 cm want anders komt er teveel druk te staan op de hechting van de houten cantle en pommel (bij westernzadels) en scheurt de boel af.
Bij bomen die 100% uit flexibele kunststof gegoten zijn (sommige Steele bomen) hebben duidelijk meer flex, maar het leer wat er om heen zit houdt dat ook tegen.


Inderdaad, ik heb meerdere Flex- merken gehad waarvan er 1 zelfs pretendeert boomloos te zijn (een consumenten leugen dus), maar hetzelfde idee hebben als Zaldi: een licht flexibele kunststofboom. Ik heb 2 Zaldi's in gebruik momenteel en je merkt het overigens wel, dat de boom iets aanpast tijdens het rijden, met vorst heb je echt een tijdje het gevoel dat je op iets extra's zit, wat pas later dan normaal meegeeft. Bij Zaldi zeggen ze dat de flex 10 % is, ik denk dat dat wel klopt

DubbelFun
Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:08

Als je zegt dat het met vorst 'trager' is zou ik haast denken dat er een laag memoryfoam gebruikt is ??

Strikt genomen bestaat een boom uit een harde voor- en achterkant verbonden met één of 2 gedeelde harde middenstukken (bars). Je kunt dus discussiëren of boomloos geheel zonder harde stukken moet zijn of dat een harde voor- en achterkant met een los/zeer flexibel middenstuk ook 'boomloos' is :)

Als het het eerste is dan vallen er een hoop boomloze zadels af als zijnde boomloos :D

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:32

DubbelDun schreef:
Als je zegt dat het met vorst 'trager' is zou ik haast denken dat er een laag memoryfoam gebruikt is ??

Strikt genomen bestaat een boom uit een harde voor- en achterkant verbonden met één of 2 gedeelde harde middenstukken (bars). Je kunt dus discussiëren of boomloos geheel zonder harde stukken moet zijn of dat een harde voor- en achterkant met een los/zeer flexibel middenstuk ook 'boomloos' is :)

Als het het eerste is dan vallen er een hoop boomloze zadels af als zijnde boomloos :D


Dat klopt...... Maar zo is de kreet "leren boom" ook voor discussie vatbaar. Dat kan zo hard zijn (gelamineerd) dat het bijna niet buigt. En andere merken noemen een dubbele lap leer met een beetje foam/vilt er tussen ook een leren boom..... :o

Ik meen dat Steele bomen maakten van een copolymeer dat enigermate flexibel werd zodra het warm was - het was net grijze klei, maar bekleedt met leer, bleef er weinig flexibiliteit over. Ik heb het nu over 18 jaar geleden, dus de details zijn me niet geheel neer bijgebleven. De voor en achterkant waren gewoon van kunststof of hout.

DubbelFun
Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:23

Ik kan hem zo snel niet vinden, maar er is een boom uit één stuk die je zowat kunt dubbelvouwen :)

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:38

DubbelDun schreef:
Ik kan hem zo snel niet vinden, maar er is een boom uit één stuk die je zowat kunt dubbelvouwen :)

Ben benieuwd.... als iets trouwens dubbel kan knakken/gevouwen worden, dan heb je het risico dat dàt juist een drukpunt wordt

dianaw33
Berichten: 1881
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:53

DubbelDun schreef:
Als je zegt dat het met vorst 'trager' is zou ik haast denken dat er een laag memoryfoam gebruikt is ??

Strikt genomen bestaat een boom uit een harde voor- en achterkant verbonden met één of 2 gedeelde harde middenstukken (bars). Je kunt dus discussiëren of boomloos geheel zonder harde stukken moet zijn of dat een harde voor- en achterkant met een los/zeer flexibel middenstuk ook 'boomloos' is :)

Als het het eerste is dan vallen er een hoop boomloze zadels af als zijnde boomloos :D


De boom van mijn zadels is thermoplastisch, dus een hitte-vervormbaar polymeer. Dan snap je ook de theorie van de fabriek, dat het zadel zich tijdens het gebruikt 10 % aanpast. Ik heb er een gewone wolvulling in, dus geen memoryfoam.

dianaw33
Berichten: 1881
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:54

Kwetal schreef:
DubbelDun schreef:
Ik kan hem zo snel niet vinden, maar er is een boom uit één stuk die je zowat kunt dubbelvouwen :)

Ben benieuwd.... als iets trouwens dubbel kan knakken/gevouwen worden, dan heb je het risico dat dàt juist een drukpunt wordt


Is dat niet Baloun? ik kan me zo'n filmpje herinneren.

DubbelFun
Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:15

Dit was een western boom. Baloun ken ik niet (is Engels zo te zien).

Daphneeeej
Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:27

DubbelDun schreef:
Dit was een western boom. Baloun ken ik niet (is Engels zo te zien).

Baloun is volgensmij iets van tsjechisch zou ook een semi boomloos zadel zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Doppers, marjor, Tessaaa, Texas02, xSannee en 15 bezoekers